vragen vanuit canada GRAAG HELP!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jessiii

vragen vanuit canada GRAAG HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 00:28

hey
naja zoals jullie lezen ben ik dus van canada ben hier 2.5 jaar geleden verhuist vanuit. Nederland, Veenendaal.

nou hier zijn een paar vraagjes en ik kan de hulp goed gebruiken!!

ik heb een jong paardje van 3.5 en ik heb al wellis op hem gezeten enz.. het hoofdstel laat hij zo om doen zadel is ook geen probleem en dan loop die ook aan de hand mee helemaal goed, maar dan als er iemand opzit wilt hij echt niet meer lopen. hoe kan ik dat veranderen?

hoe kan ik hem leren wat longeren is?

mijn andere paard is heel erg sterk en kan ik amper aan maar ik krijg hulp en hoop dat het snel allemaal goed komt anders moet ik hem gaan verkopen. methem gaan we ook naar de tandarts en dan hoop ik echt dat het beter gaat!

nog tippen voor het beleren? of voor me sterke paard bijvoorbeeld moet ik er veel mee doen zoals meerder keren longeren per dag of hoe kan ik mijn en zijn vertrouwen trug krijgen?

Dank jullie wel!

Megamutsj

Re: vragen vanuit canada GRAAG HELP!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 00:30

Zou eerst weer even beginnen met longeren. Als die dat goed blijkt te doen en niet protesteerd zou ik eerst gaan hangen in het zadel en dan kijken of hij wilt lopen. En dat steeds op bouwen. Niet te veel willen van zo een jong paard, rustig opbouwen!

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:11

Leren longeren.
Doe dat nooit alleen!
Eerste keer doe je iemand aan de buitenkant ernaast die het paard kent. Halstertouwtje aan het bit, en meelopen, om hem maar aan het einde van de lijn te houden. Dat bouw je als volgt rustig af:
- Eerst touwtje eraf, weer een paar rondjes/poos ernaast blijven.
- Dan meer afstand nemen, bijv 4 meter ernaast lopen.
- Vervolgens wil je paard het alleen, omdat hij het snapt.

Zo doen wij het

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:03

Wat je in jhet begin kan doen, is je paard los longeren, dus via het freestyle systeem, zoleren op het wijken voor de druk, dan zal het aan de lijn ook makkelijker gaan, gebruik een lijn van b.v 4 m , dan heb je ook wat meer controle en longeer aan een kaptoom , dan kun ej gelijk aan de buiging gaan werken,
Voor je sterke paard ook een oplossing om eens los te werken in een ring, daar krig je vertrowuen en respect mee en dat werkt weer door op het zadel.
Waarom je jonge paard niet weil lopen, dat is denk ik een balans probleem, hoe zet je als jong paard je voeten weg met iemand op de rug die jou uit balans brengt, dat kun je doen door b.v handwerk te doen en de achterhand traine zodat die sterk genoeg word om jou te dragen en ook op de juiste plek te zetten om jou ook in balans te leren dragen.
Een sterk paard zou ik niet meerder kern longeren op een dag , wat is daar het doel van?? train gericht met een doel
, longeren heeft vaak geen doel dan alleen maar meet conditie krijgen.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:09

Heb je een ronde koraal/ roundpen tot je beschikking? Dan kun je hem eerst zonder touw longeren, tot hij doorheeft hoe je hem wegstuurd. Belangrijk is dat jouw lichaamstaal daarbij correct is, zodat je hem niet blokkeert of juist te hard wegstuurd. Jouw plaatsen tov hem en je manier van drijven zijn hierbij heel belangrijk.
Als dat goed gaat, is het een kwestie van touwtje er aan hangen Knipoog Beter is het om hem op dubbele lijnen te gaan longeren, dan kun je stuur en rem alvast installeren. Doe dat eerst op een halster, voor je aan het bit gaat longeren. Als je zelf niet genoeg ervaring hebt in het opleiden van paarden, zoek dan begeleiding. Je paard daarom wegdoen lijkt me niet nodig, met de juiste training: opvoeding kom je een heel eind!

Succes!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:39

Ik ga mee met Animal_ABC

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:06

oke dank jullie wel voor de tippe Lachen

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 17:45

Wat ik niet helemaal snap: waarom begin je aan een (jong) paard als je er zelf nog helemaal niets van snapt? Ik snap dat je het moet leren, maar dan wel van een volwassen paard mèt begeleiding. Nu wordt je eigen paardje er de dupe van.

Dat is eigenlijk ook de enige tip die ik je kan geven: zoek goede begeleiding, dan komt het vast goed. Longeren kan je het beste in de praktijk leren en niet via internet. Succes!

Jessiii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 01:21

ik heb een heel goede begeleiding gevonden en alles gaat geweldig nou Lachen
mijn oudste paard is net naar de tandarts geweest duz die heeft weer mooie tandjes haha..
dank jullie wel Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 02:24

Begeleiding zoeken, zo te horen ben je er niet aan toe om zelf je paard zadelmak te maken/in te rijden.
Veel succes!