Merrie heeft drie jaar niet gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laulitz

Merrie heeft drie jaar niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:55

Wij zijn momenteel opzoek naar een paardje.
Nu hadden we een merrie gevonden en ze viel helemaal in ons plaatje; ze was groot genoeg, oud genoeg, zag er goed uit, had goede papieren en was niet belachelijk duur. Mijn vader had contact op gezocht met de eigenaar en we zijn afgelopen week gaan kijken. Het was een enorme leuke merrie. Ze was vrij rustig, liep goed [los] en zag er verder ook goed uit. Ze liep netjes met ons mee, gaf netjes voetjes, we konden haar overal aanraken. Nouja, ze leek gewoon perfect.
Maar toen vertelde mijn vader dat ze al 3 jaar niet meer gereden had. Mijn eerste reactie was; nee, dan hoef ik haar niet. Ik heb niet weinig ervaring met paarden [5 jaar eigen paard gehad + daarvoor al anderhalf jaar gelest] maar ik vond het toch niet zo'n fijn idee.
Nu vertelde mijn vader gisteren dat ze nog te koop stond op internet. Hij zei; als ze er aan het eind van de maand nog is, dan neem ik nog eens contact op met de eigenaar. Ik had zelf namelijk al aangegeven haar erg leuk te vinden.
Alleen mijn vraag aan jullie is: wat weet een paard dat drie jaar niet gereden is, nog? Het lijkt mij persoonlijk dat zoiets als rijden niet snel vergeten wordt, maar ik ben toch benieuwd wat jullie te zeggen hebben.
Mocht ik haar toch besluiten te kopen neem ik er uiteraard een instructrice bij en ik snap dat ze ook nog conditie moet opbouwen enz. Ik snap ook wel dat het paard onder het zadel heel anders kan zijn dan toen ze braaf op de wei stond, maar ik ben bereid dat risico te nemen. Ik sta wel open voor een uitdaging, daarnaast komt het paard normaal gesproken op een stal te staan waar ze de ganse dag in de wei komt te staan, waar ze uiteraard haar ei kwijt kan. Ik weet dat misschien half bokt tegen mijn idee is, dat snap ik ook wel. Maar ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben (:

mick75

Re: Merrie heeft drie jaar niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:18

Als je zin hebt in heel veel werk en denkt dat je het kan moet je het doen natuurlijk.

Het paard zal best nog wel wat weten, maar ik denk dat het toch feitelijk beginnen bij af betekent. Dus alsof je een groen paard koopt.

Lijkt me inderdaad wel een goed plan om instructie erbij te nemen, liefst eentje die ervaring heeft met onbeleerde paarden, zoiets in je eentje oppakken zou ik persoonlijk niet doen, maar dat is mijn keuze (gebaseerd op mijn eigen kunnen).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:50

Dat hangt er helemaal van af wat je met haar wilt doen, wat je eigen ervaring is, dat soort dingen.

Ik denk dat het per paard verschilt. Ik denk dat als je b.v. nog moeite hebt om een paard aan de teugel te rijden en je paard heeft dan ook nog eens 3 jaar stilgestaan, ja, dat zul je wel merken natuurlijk. Ze zal wat stijver zijn, meer moeite hebben om aan de teugel te komen, tuurlijk. Maar het hoeft niet zo te zijn dt ze er meteen bokkend van door vliegt hoor!

Heb je nog helemaal niet op haar gereden dan? Dat zou ik dan eerst maar eens gaan doen, dan weet je in elk geval hoe ze is. Of laat er iemand anders even op rijden, je wilt toch zien hoe ze onder het zadel is? Ik zou ook vragen waarom ze zolang niet gereden is!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 05:26

Ik rijd nu een paard dat 8 jaar niet gereden was. Ja, wel eens wat stapwerk tussendoor, maar verder niet. Hij is tot z'n 6e echt gereden en daarna niet meer. De 1e week was lastig. Hij was gewend om z'n eigen zin te krijgen en was drammerig. Daarna was het goed en was 't een fijn paard. Je moet wel rekening houden met opbouwtijd om paard in conditie te laten komen en te laten wennen.

Ik zou wel een proefperiode afspreken, want je weet natuurlijk niet hoe 't verloopt onder 't zadel. Succes.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:08

Ik vind het nog niet zo'n issue.. Ik heb wel vaker paarden gereden die lang niet bereden waren.

Erger zijn de paarden waar de mensen langzaamaan bang van zijn geworden, dus paarden die bijvoorbeeld al maanden niet meer hebben hoeven galoperen, en later wellicht niet meer hebben hoeven draven van de ruiter. Die paarden zijn soms wat vervelend.

Maar een paard dat lang helemaal niks gedaan heeft hoeft niks mis mee te zijn.

Wel zou ik een langere proefperiode eisen, en zeker foto's maken.
Het kan zijn dat paard op rust is gezet door een blessure. Maar kan ook zijn dat ruiter gewoon geen zin en tijd meer had, maar ook geen afscheid kon nemen.

Maar een langere proefperiode is toch wel belangrijk, omdat er blessures omhoog kunnen komen die niet aantoonbaar zijn op de keuring omdat ze zo lang niet bereden is.

Staat ze ver weg? Is het anders geen optie om wekelijks een keer of 3 te komen rijden?

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:14

Ik zou er ook niet zo'n punt van maken eigenlijk Lachen Rij gewoon eens een keer proef en idd, wat CM zegt, een langere proefperiode als daar rijden goed gaat.

Als het een erg heet paard was, was ze in de omgang wsn ook niet zo gemakkelijk geweest. Wsn, ze kan natuurlijk altijd ontploffen onder het zadel. Maar doorgaans zijn druktemakers ook in de omgang al drukker. Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat je er vrij gemakkelijk mee weg kunt rijden Lachen

Verder is de reden van stilstand wel van belang naar mijn idee... Fok, geen tijd, blessure...? Lachen

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:25

Met die laatste zin ben ik het niet eens, mijn verzorgpaardje is een engeltje in de omgang, maar een felle donder als je erop zit!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:06

Daarom zeg ik ook waarschijnlijk. Lachen Ik zeg niet dat dat per definitie zo is. Mijn ervaring is dat je het doorgaans wel al merkt in de omgang, ik ben er tot dusver nog geen enkele tegen gekomen die niet 'iets' had in de omgang. Maar aangezien dat mijn ervaring is en geen feit heb ik er 'wsn' bij gezet Lachen

Overigens heb je felle donders ook in verschillende gradaties. Erg voorwaarts en evt. wegschieten vind ik een ander verhaal dan letterlijk ontploffen. Zo één heb ik ook gereden - paardje stond overigens ook al jaren stil - en dat is op den duur gewoon echt niet meer leuk.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:47

Ik zal gewoon nog eens daar heen gaan, met een instructrice, en dan gaan rijden, Wat Crossmonster zegt is ook een goede, of je stelt een contractje op dat je haar voor een proefperiode meemag nemen, dan kan je gelijk zien hoe ze is op in een andere omgeving.

Succes

_noukie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:52

HannahFrouk schreef:
Dat hangt er helemaal van af wat je met haar wilt doen, wat je eigen ervaring is, dat soort dingen.

Ik denk dat het per paard verschilt. Ik denk dat als je b.v. nog moeite hebt om een paard aan de teugel te rijden en je paard heeft dan ook nog eens 3 jaar stilgestaan, ja, dat zul je wel merken natuurlijk. Ze zal wat stijver zijn, meer moeite hebben om aan de teugel te komen, tuurlijk. Maar het hoeft niet zo te zijn dt ze er meteen bokkend van door vliegt hoor!

Dit is een beetje onzin naar mijn idee. Juist bij een paard wat drie jaar heeft stilgestaan zijn ook de slechte kanten (hard in de mond--> door de ruiter) er wat afgesleten.
Je zult inderdaad moeten beginnen alsof het een groen paard is, maar als je metteen op de goede manier rijdt en traint zul je er zeker een fijn paard aankrijgen. Dan maakt het niets uit dat ze 3 jaar heeft stilgestaan. En desnoods laat je er eerst een paar keer een 'proffesionele'ruiter op rijden, zodat je weet hoe ze reageert.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:15

Ik heb zelf dik 2 jaar geleden een merrie gekocht die al minstens 3 jaar niet gereden was.
Het enige wat ze kon was rondjes achteruit lopen. Uiteindelijk heb ik toch besloten het te doen en ze gaat nooit meer weg.

Voor meer info of hulp kan je altijd pb en

KDE_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:08

Zoals al eerder gezegd, zou ik er nog een keer heen gaan en dan idd een instructrice meenemen en gaan rijden. Ook zou ik, als ik jou was, de reden willen weten waarom ze zo'n tijd niet is gereden.

Als je besluit haar te kopen, gewoon het rijden rustig opbouwen. Komt vast goed.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 00:19

De reden waarom ze al zo'n tijd niet gereden is, is omdat die man haar puur voor de fok heeft gekocht. Er wekelijks heen gaan is niet echt een optie want het is zo'n 100 km. Maar die proeftijd is idd wel een goed idee.
We gaan voorlopig nog rustig naar andere paardjes en als we haar gaan kopen dan neem ik een instructrice die ervaring heeft met jonge, onbeleerde paarden en dan zien we wel. Want de een zegt hier dat het geen probleem kan vormen, maar de andere zeggen dat die nu weer helemaal groen is? Clown

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 01:01

Gewoon er is opstappen en proberen. Niet te veel verwachten, maar gewoon is kijken hoe ze reageert. Ik ben pas op een pony begonnen die ook zo lang heeft stil gestaan, en de eerste paar keren was 3x niks, heel veel gebok, gestaak, etc. maar ook hele fijne momenten. Zelfs een buitenrit met druk verkeer, blaffende honden, moters, trekkers, was geen probleem, ze keek er niet naar om.