paard aan spoor niet aan been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynnlovesyou

paard aan spoor niet aan been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:47

een paardje is traag een de benen en wil echt niet vooruit ( ze wil gewoon niet werken)
want op de benen krijg je geen reactie en op de zweep ook al bijna niet.
Nu heeft de ruiter eens langere sporen gebruikt ( van iemand van de club) en hier reageerde het
paard enorm goed op. De middendraf kwam er echt heel goed uit ( normaal is dit niet zo)
De sporen zijn dezelfde als haar eigen sporen alleen 2 cm langer ( maar het meisje in kwestie is ook redelijk
groot ) gewone rechte sporen

Ik persoonlijk zou soms met die sporen rijden om haar ff wakker te maken maar niet de hele tijd met deze sporen rijden , wat denken jullie?

*de ruiter zit wel niet op bokt , maar ik ben wel nieuwsgierig naar jullie meningen

mick75

Re: paard aan spoor niet aan been

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 01:11

Je zegt het zelf al, ze loopt nu op de sporen en dat stompt ook snel af meestal. Het klinkt mij alsof ze op benen en de zweep al volledig afgestompt is.

Mischien helemaal opnieuw beginnen met het rijden? Helemaal terug naar af en doen alsof ze net onder zadel is? En ik zou zowiezo een goede instructeur erbij roepen, die kan zien hoe ze precies reageert op de hulpen (of de hulpen heel bewust negeert) en helpt met het weer opnieuw aanleren van normale hulpen zonder grof geweld.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:43

Ja ik zou ook zeggen sporen eraf ,een spoor en een zweep is geen gaspendaal.
En uiteindelijk zal daar ook niet meer op gereageerd gaan worden.
Kijk waar het probleem ligt en zoek een passende oplossing met hulp van iemand die wel weet hoe het moet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:47

Die spoor kan imo best een uitkomst zijn, maar dan om het paard weer aan het been te krijgen. Er moet dan dus heel zorgvuldig meegekeken worden of er correcte hulpen gegeven worden, niet onnodig aangedreven, de voorwaartse beweging niet belemmerd wordt etc.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:22

Ik ga mee met de vorige post, ik denk dat je het spoortje prima kunt gebruiken om de boodschap over te brengen.

Ons paard moet ook altijd even "wakker" gemaakt worden en een spoortje helpt hier goed bij. Als hij eenmaal goed aan het been is hoef je alleen te drijven als hij in tempo terugvalt of een tempowisseling moet maken, uiteraard met kuit ipv spoortje. Wat bij ons paard ook goed heeft geholpen is een paar springlesjes, hiervoor moest hij vooral in galop veel schakelen. Weet niet hoe of wat maar hij heeft sindsdien meer drang voorwarts en is veel sneller "bij de les".

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:31

Lynnlovesyou schreef:
een paardje is traag een de benen en wil echt niet vooruit ( ze wil gewoon niet werken)
want op de benen krijg je geen reactie en op de zweep ook al bijna niet.
Nu heeft de ruiter eens langere sporen gebruikt ( van iemand van de club) en hier reageerde het
paard enorm goed op. De middendraf kwam er echt heel goed uit ( normaal is dit niet zo)
De sporen zijn dezelfde als haar eigen sporen alleen 2 cm langer ( maar het meisje in kwestie is ook redelijk
groot ) gewone rechte sporen

Ik persoonlijk zou soms met die sporen rijden om haar ff wakker te maken maar niet de hele tijd met deze sporen rijden , wat denken jullie?

*de ruiter zit wel niet op bokt , maar ik ben wel nieuwsgierig naar jullie meningen

sporen zijn niet om voorwaarts te rijden maar om je hulpen te verfijnen.

probeer eerst de pony aan het been te krijgen en minstens op M-niveau rijd voordat je aan sporen begint Knipoog
ziet er allemaal heel chique en stoer uit en is een makkelijke oplossing als je niet te veel moeite wil doen om je pony zonder al die prularia aan het lopen te krijgen.

Rij gewoon zonder sporen.. rij veel overgangen en ook steeds opnieuw om het goede reactie te krijgen op het been.
Dus echt gewoon aandraven .. geen reactie.. hard aandrijven en daarna een tik ... pony zit dan in draf... metteen terug naar de stap omdat dit niet de gewenste reactie is ..
weer aandraven met alleen je kuit .. weer geen reactie weer het bovenstaande .. net zo lang totdat je de goede reactie alleen op een beenhulp krijg...

Daarna ga je over met de zweep weg te doen dus meer dingen op te lossen met je been i.p.v. de zweep.

zo maak ik iig mijn paard wakker met het inrijden voor dat we het moeilijkere werk gaan doen.. zodat mijn paard gewoon precies op mijn gewilde reactie reageert.
want zonder reactie op je been kom je benen te kort om ook nog eens zijgangen ed uit te voeren.

Ik zie liever een zweep er bij als sporen... sporen worden vaak al metteen gebruikt zonder dat je het door heb. Zo stomp je een paard af en kom je ook echt benen te kort..
zweep ga je minder makkelijk de fout in.. en kan je ook makkelijker verminderen nadat de pony goed op het been reageert d.m.v. deze bovenstaande handelingen.

Lynnlovesyou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 16:23

mick75 schreef:
Je zegt het zelf al, ze loopt nu op de sporen en dat stompt ook snel af meestal. Het klinkt mij alsof ze op benen en de zweep al volledig afgestompt is.

Mischien helemaal opnieuw beginnen met het rijden? Helemaal terug naar af en doen alsof ze net onder zadel is? En ik zou zowiezo een goede instructeur erbij roepen, die kan zien hoe ze precies reageert op de hulpen (of de hulpen heel bewust negeert) en helpt met het weer opnieuw aanleren van normale hulpen zonder grof geweld.

ze krijgt nu mee les in de club maar dat is een groepsles die meer rond heel de groepsdressuur draait ( iedereen wil haar wel helpen maar
10 mensen = 10 meningen ,...) en niet iedereen heeft de mogelijkheid om een privelesgever te vragen ..
Iedereen bedankt voor de reacties

Vernaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:06

mijn paardje is ook niet voorwaarts uit nature ze is net 6jr en heb haar pas 3 mnd, de vorige eigenaar reed haar met sporen dit werkt ook maar tijdelijk.
Je moet een goede basis aanleggen, zonder sporen die zijn inderdaad pas op hoger niveau nodig voor het verfijnnen van de hulpen! Als je nu al met sporen gaat rijden waar eindigt het dan, je paard stomp idd heel erg af.
Ik krijg wekelijks prive les en dit schellt bij mij enorm, en veel overgangen rijden paard idd wakker maken, lekker los uit het lijf laten lopen waardoor zijn achterhand er goed ondergezet gaat worden! Veel schakelen en balkjes draven helpt bij mijn paard heel goed!

Dus sporen zou ik zeker nog niet gebruiken!

succes

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:15

tsja, je zou die sporen héél tijdelijk af en toe kunnen gebruiken, maar alleen in combinatie met belonen. En belonen. En belonen, belonen, belonen, belonen en nog eens belonen. En vergeet daarbij niet dat, zeker voor een sogenaamd "lui" paard, de beste beloning stoppen met werken is.

Ga gewoon rijden, geef been, geen reactie, extra been, geen reactie, spoortje etc. Krijg je op een bepaald moment wel een voorwaartse reactie, hoe verschrikkelijk klein ook, stoppen met de hulp geven en uitgebreid belonen. Zelfs als hij pas voorwaarts gaat op een schop met de spoor: BELONEN!!!! Want uiteindelijk doet hij op dat moment wat je wilt. Ook als je eigenlijk wil aandraven en hij alleen maar wat harder gaat stappen: BELONEN. Galoppeert hij aan ipv draven? Nog veel meer belonen.
Zo maak je werken weer leuk, en leer je het paard aan dat het veel leuker is om te doen wat je vraagt dan om het niet te doen. En dus zal hij uiteindelijk gaan lopen voor de beloning, en niet voor je spoor. Maar dan moet je wel héééél consequent en uitgebreid belonen!!!

Doe je dat niet, gaat ze met die sporen rijden en ziet ze dan de voorwaartse reactie als normaal en negeert ze die dus, dan is het paard straks op die sporen net zo erg afgestompt als op je been en zweep..... en wat dan?? Stroom door je spoor???? Lijkt me niet echt een optie wel?

Dus zorg dat het paardje weer voor je wíl werken!!! En onthou: elk schop/tik is er een te veel, maar belonen op het juiste moment kan je nóóit teveel doen!! Dus beloon nog maar een keertje extra Knipoog

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 19:23

Het werkt ook wel om gewoon kuit te geven en als ze niet reageerd je spoortje te gebruiken. Helaas is een paard niet van de ene op de andere dag aan het been. Veel schakelen en overgangen rijden. idd springen is ook wel een optie, dat vinden ze vaak leuk en dan worden ze actiever. Je kan best zeggen spoortjes afdoen en op het been laten reageren door veel overgangen te rijden enz. maar je paard is waarschijnlijk gewoon te hard geworden daarvoor. Gebruik je spoor alleen als het nodig is! Dus eerst met je stem, kuit, nog geen reactie dan je spoortje. En ook uitkijken dat je niet elke pas blijft schoppen, dan worden ze steeds slechter voor het been. Veel succes, voor de rest kan ik je niet veel helpen Bloos XxX ow net als de vorige zei: een lui paard wil dolgraag stoppen. Bij mijn pony werkt dat als ie iets heel goed heeft gedaan gewoon paard rondjes stappen met losse teugels of.. een koekje Tong uitsteken

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:51

ik moet zeggen dat mijn eigen paard veel meer voorwaarts is met sporen (ik heb een glad wielspoortje)
Dat komt ook omdat hij op hoog niveau gelopen heeft en altijd met sporen is bereden.
Enigzins vind ik dit wel jammer, want ik denk dat een paard ook zonder sporen gewoon op je hulp moet reageren.

Vaak zie je mensen die om de pas drijven. Drijven drijven drijven.
Als die dan ook stopt met constant drijven stopt je paard met lopen.
Hij denkt immers dat dat pompende drijven betekent lopen ( dat is in zijn ogen dan de hulp voor voorwaarts)
IK probeer zelf zo min mogelijk te drijven. 1 keer been eraan voor voorwaarts. Reageert ie niet doe ik het strenger en krachtiger.
Nog geen reactie. Dan met me sporen aanraken of eventueel een tikje met de zweep.
Reageert ie, stop ik direct met drijven en beloon ik hem, gaat ie langzamer en wil ik voorwaarts. doe ik het hele riedeltje overnieuw.
Eerst de gewone kuitdruk..geen reactie?? Zwaarde hulp.
Zo probeer ik hem meteen te laten luisteren naar mijn kuitdruk, want doet ie dat niet voelt ie mijn spoor/zweep..

Ik hoop ook dat ik dan binnekort ook lekker zonder sporen enz. kan rijden, en dat hij direct reageert ook zonder spoor.

Mischien heb jij hier ook iets aan. Veel succes in ieder geval