paard schuurt mond aan benen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dorothea

paard schuurt mond aan benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 21:01

Sinds enkele weken heb ik mijn paard weer voorzichtig 'opgepakt'. Hij heeft zo'n twee jaar niets meer gedaan, als gevolg van een zware peesblessure.
Hoewel ik met een nagenoeg los teugeltje een beetje aan het stappen ben, vindt hij het nodig om constant zijn mondhoeken aan zijn benen te schuren. Het argentaanbit heb ik inmiddels al vervangen door een veel lichter (dubbelgebroken) RVS-bitje, maar ook dit helpt niet. Hij stopt om de zoveel meter om eens even flink te 'krabben'. Nu kan ik me voorstellen dat het best gevoelig is, als je zoveel jaar niets in je mond hebt gehad en daarom zit ik in dubio of ik hiertegen iets moet doen en of/hoe ik het kan voorkomen.

Fury08

Re: paard schuurt mond aan benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:57

Heb je eventueel al van die ringen geprobeerd aan het uiteinde van je bit? Eventueel is de tandarts laten komen, of een beetje uierzalf of creme in zijn mondhoeken doen, als het een beetje vet is wordt ook de eventuele jeuk minder.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:01

Heeft ie geen plekjes in zijn mondhoeken, of zoiets?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:02

Laat een tanadarts het gebit goed inspecteren.

Mijn merrie heeft dit vorig jaar ook gedaan en zij bleek een ieniemienie klein gaatje tussen twee kiezen te hebben. Er bleef daar een propje voedsel zitten en daar had ze last van, en schuurde ze steeds langs haar been om het propje zien kwijt te raken. Na de gebitsbehandeling was het over.

Er kan ook iets bekneld zitten, bijv. het wangslijmvlies. Kijk dus ook of het bit wel goed past.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:57

*neemt alle tips ter harte*

Mondhoeken zijn niet beschadigd, heb ik al naar gekeken, de tandarts is al een tijdje niet geweest, die staat nu als eerste op m'n lijstje...