Viola is een zesjarige New Forest merrie van Lorenzo, en nu zo'n twee maanden bij mij. Het is een schat van een merrie, maar heeft ook absoluut pit.
De eerste dag dat ze bij mij was is ze jammer genoeg over de bakrand gesprongen, en in plaats van een maand lang lekker bezig zijn, heeft ze boxrust gehad.
Ze had namelijk een wond aan het onderbeen (huid eraf getrokken tot aan de onderkant van haar been, bijna helemaal rondom. Dit is wel weer vastgehecht en inmiddels helemaal dicht
). Ik mag nu sinds drie weekjes weer wat opbouwen, en we doen dit dan ook zoetjes aan.
Ons niveau is moeilijk een niveau te noemen, maar de B dressuur komt nog het dichtste in de buurt.
We kunnen hieruit de oefeningen, behalve de korte wendingen in galop. Vanwege de wond in het been ben ik nog erg voorzichtig, en rijd ik alleen hele ruime bochten.
We zijn wel bezig de rek weer in de pees en knie te krijgen door veel te schakelen in draf en stap, het over de rug lopen en de achterhand activeren etc. Wijken en schouderbinnenwaarts pak ik af en toe mee, om weer Viola's oude soepelheid terug te krijgen.
Ook zijn we begonnen met balkjes lopen en héle lage hindernisjes springen (gaatje 2 kruis), en dit helpt erg goed.
Ons grootste probleem is de aanleuning. Ik ben ook een probleem (
), ik wil na twee maanden "niks" behoorlijk voorover zitten, en mijn tenen zijn ook vreselijk. Zoals gezegd, Viola heeft altijd behoorlijk wat energie, en dit uit ze meestal in spanning in de hals en kaak. Door al het stilstaan heeft ze een onderhals gekregen.
Af en toe uit ze haar energie dus in looplust, maar ze wil ook graag vastzetten in de kaak.
Alle tips hierover zijn welkom!
Mijn houding is dus redelijk belabberd nu, maar ik wil wel graag zeggen dat ik meer bezig ben met Viola dan met mijn houding.
Dit is overigens een reden, geen excuus. Dus tips, commentaar waar ik mee aan de gang kan etc. zijn welkom!
De foto's

Viola: "Gassen!"
Dit bedoel ik met energie teveel, eerst maar aan de longeerlijn uit laten razen.
Maar we kunnen het ook wel goed:

Na het longeren erop:

Los proberen te vragen op links, de achterhand is nog niet actief

En los vragen op rechts, de achterhand al actiever
De eerste passen draf zijn altijd dramatisch, maar het kan ook niet altijd goed gaan.
We werken vanzelf naar een goed geactiveerde achterhand, wat door Viola's protest soms lastig gaat. Ik ben in ieder geval al blij met de kleine maar goede stukjes

http://i37.tinypic.com/2lk8rdl.jpg
Tussendoor weer even stappen

Mijn tenen, vreselijk
. Maar dit is de enige foto van de linkergalop. Ik mag meer gaan zitten, en mag vooral meer op mijn tenen letten. (Viola is een week geleden bijna met mij gevallen doordat ze haar voeten niet genoeg optilt, denk dat dit een van de redenen is waarom ik nog wel eens gespannen wil zijn)

http://i36.tinypic.com/14l4pwi.jpg

En nog even ronder vragen tijdens het uitstappen, richting halsstrekken.
Ik reed hier trouwens met spoortjes (kleinste die er waren) omdat ze vroeger hier ook mee werd gereden. Ik merk dat ze tijdens de schouderbinnenwaarts en het wijken beter te ondersteunen blijft als ik sporen draag. Overigens rijd ik meer zonder dan met sporen, en voorlopig gaan ze helemaal af. Eerst wat aan mijn tenen gaan doen.
Bedankt voor het kijken in ieder geval!
Laat je ook even een reactie achter? Nogmaals, alle tips zijn welkom!
)
.