Sandy's Viola @ work (na ongeluk)!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Andante

Sandy's Viola @ work (na ongeluk)!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:19

En eigenlijk ging het best lekker! Lachen

Viola is een zesjarige New Forest merrie van Lorenzo, en nu zo'n twee maanden bij mij. Het is een schat van een merrie, maar heeft ook absoluut pit.
De eerste dag dat ze bij mij was is ze jammer genoeg over de bakrand gesprongen, en in plaats van een maand lang lekker bezig zijn, heeft ze boxrust gehad.
Ze had namelijk een wond aan het onderbeen (huid eraf getrokken tot aan de onderkant van haar been, bijna helemaal rondom. Dit is wel weer vastgehecht en inmiddels helemaal dicht Haha! ).
Ik mag nu sinds drie weekjes weer wat opbouwen, en we doen dit dan ook zoetjes aan.

Ons niveau is moeilijk een niveau te noemen, maar de B dressuur komt nog het dichtste in de buurt.
We kunnen hieruit de oefeningen, behalve de korte wendingen in galop. Vanwege de wond in het been ben ik nog erg voorzichtig, en rijd ik alleen hele ruime bochten.
We zijn wel bezig de rek weer in de pees en knie te krijgen door veel te schakelen in draf en stap, het over de rug lopen en de achterhand activeren etc. Wijken en schouderbinnenwaarts pak ik af en toe mee, om weer Viola's oude soepelheid terug te krijgen.
Ook zijn we begonnen met balkjes lopen en héle lage hindernisjes springen (gaatje 2 kruis), en dit helpt erg goed.

Ons grootste probleem is de aanleuning. Ik ben ook een probleem ( Clown ), ik wil na twee maanden "niks" behoorlijk voorover zitten, en mijn tenen zijn ook vreselijk.
Zoals gezegd, Viola heeft altijd behoorlijk wat energie, en dit uit ze meestal in spanning in de hals en kaak. Door al het stilstaan heeft ze een onderhals gekregen.
Af en toe uit ze haar energie dus in looplust, maar ze wil ook graag vastzetten in de kaak.
Alle tips hierover zijn welkom!

Mijn houding is dus redelijk belabberd nu, maar ik wil wel graag zeggen dat ik meer bezig ben met Viola dan met mijn houding.
Dit is overigens een reden, geen excuus. Dus tips, commentaar waar ik mee aan de gang kan etc. zijn welkom!

De foto's

Afbeelding
Viola: "Gassen!"
Dit bedoel ik met energie teveel, eerst maar aan de longeerlijn uit laten razen.

Maar we kunnen het ook wel goed:
Afbeelding

Afbeelding

Na het longeren erop:

Afbeelding

Afbeelding
Los proberen te vragen op links, de achterhand is nog niet actief

Afbeelding
En los vragen op rechts, de achterhand al actiever

De eerste passen draf zijn altijd dramatisch, maar het kan ook niet altijd goed gaan.
We werken vanzelf naar een goed geactiveerde achterhand, wat door Viola's protest soms lastig gaat. Ik ben in ieder geval al blij met de kleine maar goede stukjes Lachen

Afbeelding

Afbeelding

http://i37.tinypic.com/2lk8rdl.jpg
Tussendoor weer even stappen

Afbeelding

Afbeelding
Mijn tenen, vreselijk Nagelbijten / Gniffelen . Maar dit is de enige foto van de linkergalop. Ik mag meer gaan zitten, en mag vooral meer op mijn tenen letten.
(Viola is een week geleden bijna met mij gevallen doordat ze haar voeten niet genoeg optilt, denk dat dit een van de redenen is waarom ik nog wel eens gespannen wil zijn)

Afbeelding

http://i36.tinypic.com/14l4pwi.jpg

Afbeelding

En nog even ronder vragen tijdens het uitstappen, richting halsstrekken.

Ik reed hier trouwens met spoortjes (kleinste die er waren) omdat ze vroeger hier ook mee werd gereden. Ik merk dat ze tijdens de schouderbinnenwaarts en het wijken beter te ondersteunen blijft als ik sporen draag. Overigens rijd ik meer zonder dan met sporen, en voorlopig gaan ze helemaal af. Eerst wat aan mijn tenen gaan doen. Hamer

Bedankt voor het kijken in ieder geval! Lachen
Laat je ook even een reactie achter? Nogmaals, alle tips zijn welkom! Lachen

Imaginaerum

Re: Sandy's Viola @ work (na ongeluk)!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:34

Natuurlijk práchtige foto's.
Ben benieuwd wie deze zeer proffessionele foto's geschoten heeft.
(Géén Puissance natuurlijk Knipoog )
Ik vind het al super gaan, maar idd zijn je schouders een aandachtpunt.
Ook je tenen iets, zoals je zelf al aangaf, maar er zit al echt dikke verbetering in als je het bekijkt vanaf het begin. Lachen

larabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 23:35

het ziet er best goed uit ,alleen moet je proberen iets minder naar voren te zitten
en inderdaad je tenen naar binnen te draaien.
verder ziet het er goed uit Haha!
o ja op de laatste foto lijken je beugels heel erg ongelijk maar dat kan natuurlijk ook door de foto komen.
wel hele mooie foto's hoor puissance Knipoog

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:48

eerste wat ik dacht was wow die lijkt erg op kalimba
dat is een NF pony die ik ken
alleen een stukje ouder Knipoog

je mag idd wat trotser op je pony gaan zitten Knipoog
mooi rechtop
naja en het verhaal van de tenen naar binnen ken ik zelf ook

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 08:21

Wat een prachtige pony Ja En een leuk dekje

Aan de foto's te zien lijkt mij dat je pony op je teugels hangt, vooral bij de draf foto's (5, 6 en 7) Hierdoor kiep je zelf, zoals je al aangeeft, voorover. Probeer goed rechtop te zitten, dan verplaats je zelf al meer gewicht van de voorhand naar de achterhand. Om het hangen op te lossen, moet je er goed bij rijden met je been en van voren opvangen door halve ophoudingen te maken. Als ze haar achterhand gaat gebruiken word het hangen vanzelf minder.

De galopfoto's geven een gespannen beeld (10 en 11). Voornamelijk door jouw eigen zit. Het kan inderdaad doordat je gevallen bent in de galop dat je nu nerveus bent. Maar daardoor ga je wat verkrampt zitten, kijk maar naar je armen, benen en schouders. Hierdoor belemmer je je pony. Dus probeer in de galop heel relaxt te zitten en goed met je been erbij te blijven. Want hoe ontspannener wat een woord.. jij bent, hoe ontspannener je pony is. Dan komt het nageeflijk lopen vanzelf wel. Lachen

En je houding moet je ook op letten, rechtop zitten, handen rechtop, schouders naar achter, tenen naar binnen.

Heel veel succes met je knappe pony!

Andante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 09:56

Iedereen bedankt Lachen! Sorry Puissance, ik had het stukje waarin stond dat jij de foto's had gemaakt gedelete tijdens het plaatsen en vergeten weer toe te voegen Bloos .

Ik ben bijzonder goed in verkrampt zitten, klopt. Mijn bedoeling is niet meteen Viola "in de krul te rijden", maar haar wel vragen wat losser te laten.
Ze wil inderdaad graag gaan hangen. Overigens ben ik niet van haar af gevallen, maar viel zij bijna om. Dat was iig wel genoeg om aan te spannen in de galop.
Nouja, ik ga er mee aan de gang, tijd zat! Lachen

Edit: Ik moet alleen een ding zeggen, voor mijn gevoel zet ik mijn schouders níet vast. Ik weet heel goed dat ik mijn onderrug aanspan, en ook wel mijn handen vast wil zetten, maar mijn schouders heb ik nog nooit opgemerkt (afgezien van voorover vallen). Heb overigens sowieso brede schouders. Ik zal er eens op gaan letten of ik inderdaad aanspan, iig goed punt!