Doorgaan of niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Doorgaan of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 20:01

Ik zit een beetje met een dilemma.
Voor andere mensen rijd ik jonge "probleem" pony's door totdat ze geschikt zijn voor de verkoop. Op het moment rijd ik een pony die al door 4 andere mensen is geprobeerd in te rijden. Ik heb hem nu zo ver dat ze braaf is onder het zadel stap draf galop alles gaat super. We hebben zelfs al een keer een sprongetje gewaagd. De eigenaar wil hem nu dus verkopen op de paardenmarkt (ik ben er zelf ook op tegen). Of ik de pony nog voor de paardenmarkt even in de krul kan trekken. Ze is er altijd bij als ik rijd (ook vanwege de veiligheid), ik moet voor mijn gevoel met de teugels ontzettend strak rijden, zodat ze vanzelf wel in de krul gaat lopen. Ik ben het hier dus niet mee eens maar omdat ik de discussie niet aan wil tijdens het rijden komt het er eigenlijk niet van. De paardenmarkt is volgende week donderdag dus het probleem is tegen die tijd vanzelf wel opgelost maar of ik door wil rijden bij haar weet ik nog niet.
Even ter vergelijking mijn eigen paard rijd ik met een hele lichte teugeldruk niet meer als 100 gram per hand. Het heeft me op die manier een aantal maanden gekost maar ik heb een dier wat op alleen je zit te rijden is en vanuit zichzelf aan de teugel loopt en zonder dwang erin getrokken wordt.
De pony die ik nu rijd heeft nog wel veel meer problemen. Zo probeert hij nog steeds weg te rennen voor het zadel en is hij nog erg gespannen en nerveus maar hij is nu goed te rijden en erg braaf.
Van de eigenaar krijg ik met het oog op mijn houding hele goede tips, ik heb 15 jaar lang alleen maar moeilijke paarden gereden en heb nooit een goede dressuurbasis gehad. Ik ben nu wel zo ver dat ik b dressuur kan starten maar aan de stand van mijn voeten (kapstokken) kan ik nog hard werken. Dus daar haal ik wel voordeel uit bij deze mensen.

Dit is dus een moeilijke beslissing voor mij. Ik ga in ieder geval mee naar de markt met een beetje geluk kan de pony als ik hem voorrijd nog naar een redelijk nieuw huis gaan.

Sorry het is een lang verhaal geworden maar ik moet het echt even kwijt en ik wil graag de mening horen van meerdere mensen.

leeneliefje

Re: Doorgaan of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:44

Nou ik vind het niet goed dat de eigenaar graag wil dat jij die pony op de verkeerde manier (dat maak ik tenminste op uit jouw beschrijving) nog "even in de krul trekt". Lijkt me niet dat hij dan ook goed de achterhand gebruikt. En verder lijkt het me dat als jij het daar naar je zin hebt, en je het idee hebt dat je daar veel leert je daar gewoon door moet gaan. Alleen als je het idee hebt dat er daar dingen gebeuren waar jij het echt niet mee eens zijn dat je er dan gewoon wat van kan zeggen. Je hoeft geen commentaar te geven, je kan het gewoon vragen. Je kan toch ook gewoon nieuweschierig zijn Clown

xx succses

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:49

Het is natuurlijk niet in het belang van die pony wat de eigenaar wil. Ik betwijfel ook of het zal werken: je krijgt de neus normaal gesproken niet verticaal door aan de teugels te trekken, maar door tegen een rustige hand aan te rijden.

Met al dat getrek zal je eerder bereiken dat de pony in protest gaat en een manier verzint om onder die onaangename hulp uit te komen. Dus het kan nog gevaarlijk worden ook.

Kan je de eigenaresse niet uitleggen dat je door zo te rijden het risico loopt dat de pony tegen die markt nog veel moeilijker te berijden zal zijn? Een pony die niet in de krul loopt maar verder netjes te rijden is verkoopt nog altijd beter dan een die bokt en steigert. Daar zal die vrouw ook wel oren naar hebben.

Of je daar blijft rijden of niet moet je zelf beslissen. Jij kent die mensen en zal zelf wel zien of ze op een verantwoorde manier met hun dieren bezig zijn of niet.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 12:25

je moet niets doen waar jij je niet goed bij voelt.. geef je grenzen aan: ik rij hem op mijn manier omdat ik weet dat het een goede methode is voor zowel mij als het paard, ben je het er niet mee eens moet je maar een ander slachtoffer zoeken..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 13:38

het enige voordeel bij de eigenaar van de pony voor mij is dat ze mijn houding goed corrigeert. Verder leer ik daar helemaal niets. De tips over het gebruik en houding van je handen doe ik ook alleen op haar paarden dat getrek en gehannes ga ik absoluut niet bij mijn paarden doen.

monkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:03

Zou je dan niet weg gaan en voor tips een intructeur zoeken? Die geeft je ook goede tips voor je houding, en hier voel je je duidelijk niet prettig bij

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 15:25

Jonge pony's zijn geen probleem pony's, maar pony's waar gewoon werk aan zit. Dat blijf je houden.
Daarbij.. Hoe krijgt iemand het voor elkaar zo'n hoop 'probleempony's' te verzamelen, of de definitie van 'probleempony' is overal anders.En word het in de volksmond gewoon 'jonge' pony genoemd.(echte 'probleem' paarden zijn mijns inziens vrij zeldzaam).. Of ligt het 'probleem" ergens anders?

Ik vraag me af dat als je het gevoel hebt dat je alleen maar probleempony's rijd, of het probleem dan wel echt bij de pony's ligt, of dat je zelf wat meer ervaring moet opdoen.
Dit is natuurlijk niet te beoordelen vanaf de pc hier.
Is echt niet banketstaaf bedoelt, maar zo komt dit bericht op mij over.

Wat je altijd moet doen is je gevoel volgen en als iets niet past qua training/ rijstijl moet je wegwezen. Rijden voor eigenaren is niet altijd gemakkelijk en het houd al helemaal op op het moment dat jij dingen moet gaan doen die totaal niet bij je passen.
Dit brengt alleen maar een hoop frustratie voor ruiter en paard. En daar word niemand vrolijk van.

En inderdaad, een goede instructeur die je kan begeleiden is altijd een must. Zeker als je bezig bent met jonge dieren moet je zorgen dat je zelf regelmatig gecorrigeerd wordt.
Heel veel succes.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 14:47

Het is niet alleen die eigenaar waar ik "probleem"pony's voor rijd. Deze eigenaar rijd ik op dit moment alleen deze pony en af en toe als 1 van de andere pony's de kleine kinderen erafgooit moet ik die ook even rijden.

Voor andere eigenaren heropvoed ik paarden en help ik paarden met grote problemen. Verder rijd ik ook paarden in volgens een NH basis. De ervaring heb ik nu na bijna 16 jaar intensief met paarden bezig zijn wel. Maar ik durf niet tegen mensen in te gaan. Dat is het hele probleem.

De pony in kwestie ben ik nu gaan longeren op de manier van lammert haanstra met touwtjes daar ben ik normaal niet zo een voorstander van maar het leek mij in ieder geval een beter oplossing als de pony maar in de krul te raggen. Ik heb wel besloten dat ik bij deze eigenaar niet meer ga rijden.

KellyenXena schreef:
Jonge pony's zijn geen probleem pony's, maar pony's waar gewoon werk aan zit. Dat blijf je houden.
Daarbij.. Hoe krijgt iemand het voor elkaar zo'n hoop 'probleempony's' te verzamelen, of de definitie van 'probleempony' is overal anders.En word het in de volksmond gewoon 'jonge' pony genoemd.(echte 'probleem' paarden zijn mijns inziens vrij zeldzaam).. Of ligt het 'probleem" ergens anders?

Er zijn inderdaad maar weinig daadwerkelijke probleempaarden daar ben ik het helemaal met je eens. 9 van de 10 keer dat ik ingeschakeld wordt om iemand met een probleem dier te helpen. Is de oplossing erg simpel en heeft het dier zelf geen probleem maar meer de eigenaar en zijn omgang met het dier. Ik hoef bij deze mensen ook bijna nooit meer als 2 tot 3 keer langs te komen en dan kunnen ze zelf verder.

De pony die ik nu rijd is wel een hele moeilijke pony. Ik ben de 5e persoon die hem probeert in te rijden (dat is nu gelukt) de pony is ontzettend angstig en wordt dan al snel gevaarlijk. Ik ben nu zover dat hij stilstaat met opzadelen en opstijgen en dat hij netjes de basisgangen beheerst. Andere mensen kunnen nu mits ik erbij ben ook op de pony rijden. In die zin is het geen probleem dier meer maar de eigenaar wil dus dat ik hem even in de krul trek en daar ligt het probleem. En mijn probleem is dat ik niet nee durf te zeggen tegen deze eigenaar.

O ja nog 1 ding ik heb al een fantastische instructrice al meer dan een jaar. Zij geeft mij 1 keer in de week privéles en 2 keer in de week groepsles (samen met 1 of 2 andere ruiters). Deze instructrice heeft mij al ontzettend veel geleerd maar zij let wat minder op mijn houding omdat die volgens haar al goed genoeg is. Zij geeft mij alleen les op mijn eigen paarden met de dieren van andere mensen schakel ik niet direct een instructeur in omdat ik ze zelden meer als 1 maand hoef te rijden, daarna kan de eigenaar verder.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 14:54

Waarom durf je geen nee te zeggen?
In de krul trekken is tegen je principes en zou ik dus ook nooit doen. Of op jouw manier, of je rijdt hem niet.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 18:58

Deze eigenaar is iemand die erg imponerend overkomt. Ik heb normaal gesproken al een probleem met autoriteit maar met haar helemaal. Met andere klanten van mij heb ik er geen last van maar met haar wel.