Pony gooit met rijden Tong uit zijn mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xFayx

Pony gooit met rijden Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:17

Hallo,
Ik rij, elke dag op mijn pony Golden Soleil, Maar ELKE dag met rijden gooit ze gaan tong uit der mond!
Vooral als ik haar aan-de-teugel wil rijden. Het is érg vervelend, en wat we ook doen het houd maar niet op ....

Het bit voormaat is Goed voor haar!
En ze word ook niet hard-handig gereden ofso...

Dus graag... hebben jullie advies?

Gr.Fay

P.S.
Dit doet ze sinds 2/3 weken.!
Er is helemaal niks veranderd aan het hoofdstel / bit

Tinky12

Re: Pony gooit met rijden Tong uit zijn mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:29

Dat is een nare gewoonte...heb je hem helemaal gecontroleert op eventuele pijntje aan nek,rug en benen??Is je tuig helemaal in orde...geen scherpe randen of andere onplezierige zaken aan zadel/hoofdstel.Geen scherpe randen aan het bit...
Als je dit allemaal uitgesloten hebt kan het een rijtechnisch probleem zijn of een vervelende gewoonte.
Wij gebruiken hiervoor een speelketting,die is iets langer dan het bit en kun je met sleutelringen gewoon aan het bit vastmaken.Het werkt niet in en het hinderd je paard niet het heeft als enige functie dat je paard lekker kan rommelen met zijn tong en hem binnenboord houd Knipoog Verder zijn al vaker vragen over dit probleem geweest,gebruik even de zoekfunctie...vind je ook vast veel tips.

Succes!!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:39

Misschien heeft ze last van haar gebit? Heb je er al eens een tandarts naar laten kijken?

moby934

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:51

Het paard van mijn moeder doet het ook maar al een hele lange tijd, niet aan het gebit of scherpe randjes aan het bit, maar wat bij hem helpt is de binnentuigel iets optillen, en hij doet zijn tong weer naar binnen. succes!

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:13

heb je er al een tandarts naar laten kijken?
misschien heeft ze haken?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:20

dan heeft hij last van het bit. Ik zou maar bitloos gaan rijden.

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:55

Een manegepony bij ons doet het al zolang ik hem ken
Sommige zeggen dat ie ooit eens iets heeft gehad in zen hersenen waardoor hij het is beginnen doen. Of dit echt waar is weet ik niet

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 09:57

Gwenn: Ja, dat ken ik die verhaaltjes. een paard op de manege waar ik rijd doet dit ook en daar zeiden ze dat ie dat deed omdat hij met zijn tong aan het spelen was, en daarna dat hij hem niet meer terug in zijn mond kreeg... Ja ja, ik weet wel beter. Knipoog

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:09

De andere paarden bij ons doen dit niet.
Het paard met de tong is verder geod verzorgd en heeft een goed passend zadel. Er komt regelmatig een tandarts die zijn tanden ook vijlt, hij blijft het doen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:10

hangt het bit hoog genoeg?

Als de tanden ok zijn, zou ik het verder rijtechnisch bekijken. Alleen als het een gewoonte is geworden, krijg je het er niet meer uit, zelfs niet als de oorzaak al lang weg is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:35

Idd is de tandarts al geweest en past het bit wel goed, heb je misschien een ander bitje er in dan anders?

En anders zou ik iss naar je rijtecniek kijken, misschien al denk jij dat je niet te hard ben met je hand zal het voor het paard wel zo zijn, een mond is heeel erg gevoelig en hij geeft aan dat er iets niet fijn is door de tong eruit te gooien, zeker als hij het nooit eerder deed zou ik even heel erg gealermeerd zijn, als hij het altijd al heeft gedaan is het kwaad al geschiet en zal het niet echt over gaan, vaak ook met bitloos gooien ze dan de tong er uit,
Maar wat je idd eens zou kunnen doen is bitloos proberen te rijden , kijken of het dan nog zo is.