Eigen gedrag, gefrustreerd raken, hoe oplossen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ptries

Eigen gedrag, gefrustreerd raken, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 18:10

Eens geen topic met mijn paard doet dit niet, dat niet, of ik weet niet hoe ik..... Ik loop de laatste tijd weleens tegen een probleem aan en ik vroeg me af of meer mensen dit kennen en hoe jullie dat dan oplossen.

Het is misschien niet eens echt een rijtechnisch probleem, meer een karakterprobleem mijnerzijds. Ik ben namelijk iemand die dingen heel erg graag heel erg goed doet. Als ik iets doe ga ik er met de volle 100% voor, zo ook met het rijden.

Het paard dat ik rijd, Demo, is echt superlief, betrouwbaar en vriendelijk, maar ook een beetje liever lui dan moe, wat koppig en vooral hééél erg slim. Zeer regelmatig worden er nieuwe trucjes verzonnen om onder het werk uit te komen, die uiteindelijk wel weer op te lossen blijken.

Maar nu mijn probleem. De laatste tijd als ik ga rijden en het gaat niet naar mijn zin (dit zegt dan niet eens dat het helemaal butt gaat, maar het gaat naar mijn idee niet goed genoeg), merk ik dat ik zwaar gefrustreerd begin te raken, tegen het (heel erg) kwade aan. Het gaat dan een beetje "borrelen van binnen" en het gaat van kwaad tot erger. Uiteindelijk stap ik dan maar af of ga ik uitstappen, omdat ik heel bang ben dat de bom echt barst en ik t.o.v. Demo iets heel onredelijks ga doen.

Mijn vraag is dus eigenlijk wie herkent dit kwade gevoel en hoe ga je ermee om of wat heb je gedaan om ervan af te komen?

Mano88

Re: Eigen gedrag, gefrustreerd raken, hoe oplossen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:15

Ik raak ook snel gefrustreerd Ja mijn pony pikt alles super goed op, en mijn instructrice rijdt haar ook regelmatig om haar voor mij weer wat 'makkelijker' te maken.. en dan heb ik soms toch nog dagen dat het absoluut niet wil... ik heb dan ook enorm de neiging om onredelijk te worden, terwijl de pony in kwestie echt goed haar best doet, maar ze snapt mij soms gewoon niet (ze is nog niet geheel bevestigd in alles, en ik heb nog niet alle handigheid)

Wat ik doe als ik de ergenis voel opkomen... pony even lang geven en mezelf helemaal tot rede brengen... even mn armen en benen strekken, mezelf los maken en een rondje of 2 even zitten, nadenken hoe ik dit het beste kan oplossen (vaak ga ik dan even terug naar mijn laatste les, wat heb ik daar toen ook alweer gedaan...) en op het moment dat ik mezelf weer rustig heb, pak ik haar weer opnieuw op, en begin ik weer opnieuw. Ik moet zeggen dat dit voor mij écht goed werkt, inmiddels kan ik ook stukken beter ermee omgaan en hoef ik niet vaak meer een time-out.

Je moet jezelf echt realiseren dat het aan jou ligt... en wát kun jij eraan doen om het weer beter te maken. Bespreek het ook met je instructrice, zij kan je misschien nog goede tips geven Ja
Laatst bijgewerkt door Mano88 op 16-07-08 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:15

Is het miss een vorm van onmacht aan jou kant.
Omdat je op dat moment niet het ''probleem'' op kan lossen en dan gefrustreerd raakt?

Ik heb laatst ook ontzettend vaak dat gevoel gehad en ik belde dan een vriend op om ff m'n frustratie kwijt te raken en langzaam aan kon ik het steeds beter zelf kwijt raken.
Denk dat erover praten omdat moment voor jou heel goed zal zijn,dat je dan op dat moment hoort dat je paard al goed loopt,dat het niet altijd perfect gaat,en ook niet in 1 x goed gaat.
Miss dat je die bevestiging op dat moment dan ff vol doende is om je frustratie te laten zakken.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:18

Ik herken het helemaal.
Kan van frustratie rustig jankend op m`n paard zitten.
Op het moment dat de bom wil gaan barsten, gooi ik alles los en stop met rijden. Heeft toch totaal geen nut om dan nog door te gaan.
Ik ken me eigen, dan ga ik van elke mug een olifant maken en wordt al kwaad als ie bij wijze van zijn oren beweegd.

Dus ik stop dan altijd maar en probeer het de volgende dag opnieuw, meestal is er dan helemaal geen probleem meer.

Heb nu trouwens wel een heel geschikt paard voor mij. Daar kun je niet kwaad op worden want dan valt er niks meer te rijden Nagelbijten / Gniffelen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:19

Dav schreef:
Is het miss een vorm van onmacht aan jou kant.
Omdat je op dat moment niet het ''probleem'' op kan lossen en dan gefrustreerd raakt?

Ja
Bij mij wel.

CherylDaraxo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:27

Ik herken dit ook zeker. De laatste tijd loopt het niet zo lekker (geen les, slechte bak) en daar kan ik dan ook zeker gefrusteerd van raken.
Niet eerlijk tegenover het paard. Hij voelt namelijk ook snel als ik dit word en dan heeft het gewoon geen zin om verder te rijden. Meestal stop ik dan met rijden. Als ik er op blijf zitten zal dat zeker niet eerlijk zijn tegenover mijn paardje. Ik kan dan het probleem waar we dan tegenaan lopen toch niet goed oplossen want dan wordt ik kwaad op m'n paardje als het lukt.

MaaikeMo

zodra ik gefrustreerd raak, omdat het niet lukt, stop ik meteen, lekker uitstappen

vind het ook te oneerlijk om dan boos op de mijne te worden.. hij zet zich altijd voor 100% in, en als het dan een dag wat minder is, sja vind ik t te banketstaaf om boos te worden
en met boos worden schiet je weinig op Knipoog

_Anneruth

Ik herken heel goed wat je beschrijft. Je doet heel hard je best en net wat jij wilt bereiken krijg je niet voor elkaar.

Meestal ga ik een rondje stappen om even na te denken en mijn frustratie weg te laten vloeien. Even de boel te relativeren. Vervolgens geef ik mezelf een schop onder mijn kont en ga ik weer verder.

Soms ben ik zo nijdig dat de tranen over mijn wangen rollen. Ook dan ga ik stappen, stap ik uit en denk ik: laat maar, morgen weer een dag.

Ik lig regelmatig met mezelf over hoop. Ik wil heel graag goed kunnen rijden maar ja... het talent en de vaardigheden ontbreken. Over het algemeen kan ik dat heel goed accepteren maar als ik even niet zo lekker in mijn vel zit dan lukt dat niet..

Het enige advies wat ik jou kan geven is: gebeurt het als je op je paard zit, ga maar even lekker stappen. Teugels los, tranen laten vloeien en weer terug naar de realiteit. Schop onder je kont en rijden.

Fliro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:29

ik heb er ook last van Tong uitsteken

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:37

Ik kan me wel voorstellen dat je gefrustreerd raakt, ik heb er zelf geen problemen mee. Soms gaat het goed, soms wat minder. Als het echt niet gaat, stop ik en ga een buitenritje maken. Heb je wel eens geprobeerd om gewoon te stoppen als het lekker gaat? Ookal heb je dan een halfuurtje gereden? Dat doe ik wel eens, om gewoon het joepie- gevoel vast te houden!!! Haha!

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:42

Wat mischien ook goed helpt is een paar rondjes NAAST je pony gaan stappen. Dan kun je je frustraties kwijt en richt je het niet zo snel op je pony...

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:45

Rhodos schreef:
Ik lig regelmatig met mezelf over hoop. Ik wil heel graag goed kunnen rijden maar ja... het talent en de vaardigheden ontbreken. Over het algemeen kan ik dat heel goed accepteren maar als ik even niet zo lekker in mijn vel zit dan lukt dat niet..

In dit stukje herken ik echt mezelf Ja
Ik ben net als jou... even af laten vloeien en mezelf een schop onder mn kont geven... en als het echt te hoog zit stop ik ook gewoon met rijden... maar al moest ik (zeker in het begin) altijd maar afstappen omdat ik gefrustreerd raakte... dan had ik nu nog steeds zo gezeten.

Daarom raad ik de TS ook aan echt te proberen een rondje te stappen, jezelf bij elkaar te rapen en het alsnog te proberen... lukt het dan nog steeds niet en je raakt wederom gefrustreerd dan kan je altijd nog stoppen.

shifratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:46

Misschien eens iets heel anders gaan doen, een lekkere buitenrit o.i.d. Of tijdens een training veel verschillende dingen doen en jezelf niet vast zetten op 1 bepaalde oefening.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:56

Dit is nou net waarom ik paardrijden zo goed vind voor kinderen (en volwassenen!).
Iedereen heeft weleens dat soort momenten van frustraties. Je leert ervan om met dit soort gevoelens om te gaan, juist omdat het not-done is om het op je paard af te reageren.
Vroeger heb ik ook weleens momenten gehad dat voor mijn gevoel mijn paard helemaal tegen me was. Waardoor ik ook weleens briesend afgestapt ben of hem een schop verkocht. Bloos!

Voorkomen is lastig, denk ik. Het helpt wel als je goed nadenkt over wat je wilt gaan oefenen en om haalbare doelen te stellen, zowel voor je paard, als voor jezelf. Misschien moet je zelfs al nadenken over je tactiek voor als het niet lukt. Calculeer dat in ieder geval bij nieuwe oefeningen in. Realiseer je dat de meeste paarden echt hun best wel doen. Als iets niet lukt, komt dat vaak omdat je niet duidelijk in je hulpen bent bijvoorbeeld, of omdat hij het fysiek of mentaal (nog) niet aankan.
En soms heeft een paard gewoon zijn dag niet. Stel dan gewoon je plan bij en doe iets dat gegarandeerd lukt, al is het maar een rondje ontspannen rondstappen. Hoe dan ook, eindig positief!

Als het goed is, leer je uiteindelijk wel om diep adem te halen en te glimlachen. Glimlachen ontspant en relativeert. Dat helpt het allerbeste!

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 19:34

Wat herkenbaar zeg, ik loop momenteel ook met dit probleem, ik heb besloten om even een pauze in te lassen voor ons beide.

Ik ga toch op vakantie en mag zij ook even bijkomen. daarna wil ik het even met m`n lesgeefster weer op gaan pakken.

de moeder van dit beestje waar ik vroeger op reed, dit wilde ook wel, dus dat was gewoon samen hard knokken, nu moet ik voorzichtig doen, en zorgen dat ze het wel leuk blijft vinden!!

Dat is het lastige van met dieren werken, je moet redelijk blijven, als je dat niet doet onthouden de beestjes dat.

Paardrijden is ook echt een SPORT!!

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:31

Hier heb ik ook heel lang last van gehad, en ik heb het nog steeds wel een beetje.

Vroeger was het echt heel erg, ik kon zó ontzettend boos worden en andere mensen snapten er dan echt niks van. Maar ik kon er jankend van op m'n paard zitten, gewoon van woede. Clown Daardoor heb ik ook weleens onterecht m'n (toendertijdse) paard onterecht flink op d'r flikker gegeven etc (ze heeft het me overigens nooit echt kwalijk genomen voor zover ik weet Clown ).

Nu heb ik het zo af en toe ook wel, maar dan gooi ik het gewoon los. Dan stop ik ermee, morgen is er weer een dag, het moet leuk blijven voor ons allebei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:35

ik ken het gevoel.
de fries die ik rij heeft met mij op L niveau gereden.
doordat ze dit jaar een veulen heeft gehad is de basis conditie weg. en niet meer aan mijn been.

ik laat nu iemand anders op haar rijden om de basis conditie terug te krijgen zodat ik straks weer aan de slag kan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:56

ik heb ook wel van die buien, maar dat heeft dan met het maandelijkse probleem te maken, dan doe ik gewoon niet teveel met de pony's en herhalen we een beetje of ga ik een uur per pony poetsen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:02

ik ken het ook, als ik wil aandraven, dan valt hij heel erg naar binnen, en gaat lopen klieren, hij is bang voor de zweep, dus dat is een probleem, nu zijn we aan het proberen met een korte springzweep, en als hij weet dat ik de zweep hebm dan flikt hij het niet.. erg frustrerend soms.. Ja

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 07:56

Complimenten voor je zelfinzicht, Ptries! Ik denk dat er veel mensen zijn die dit tegenkomen (ik heb ook wel eens onterecht een te harde tik gegeven Huilen ) maar niet iedereen legt het probleem dan bij zichzelf.

Misschien helpt het om, naast de andere goede tips die hier al zijn gegeven, jezelf een klein doel voor die dag te stellen dat redelijkerwijs haalbaar is.
Als bij bv. op de volte impulsverlies toont en naar binnenvalt, ga je maar op één onderdeel werken (impuls houden) en niet op de perfecte volte want dat lukt maar zelden in korte tijd. Als je dat doel bereikt, heb je eerder het gevoel dat je voor dit moment tevreden mag zijn. Volgende keer eerst weer het kleine doel halen en dan pas een doel erbij doen (bv. per kwart goede buiging). Lukt er zelfs meer dan het kleine doel, is het alleen maar fijn.
Wees niet te streng voor jezelf, je werkt er immers wel aan.
En inderdaad, bespreek het ook op les. Je instructeur kan er misschien ook af en toe aandacht aan besteden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:02

Hier ook iemand die nogal eens gefrustreerd wil raken en heb vroeger idd ook wel de nodige onterechte klap gegeven. Paardrijden is iig karaktervormend, ik heb wel zelfbeheersing moeten leren anders ging het helemaal niet meer, want veel paarden steken vanaf dan pas echt hun middelvinger op Clown

Ik denk niet dat je er ooit echt vanaf komt, beste wat je imo kunt doen is sowieso al niet opstappen op slechte dagen en stoppen met rijden of iets totaal anders gaan doen als je driftig wordt. Drift en paarden gaat gewoon niet samen.

Een goede les wil ook nog wel eens helpen om je weer op het goede spoor te helpen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:13

En ik heb t dus ook, vooral als het al een tijdje niet lekker gaat.....het gaat soms zo ver dat ik jankend bijna besluit om m dan maar weg te doen omdat het zo niet eerlijk is, maar ik wil m helemaal niet kwijt!!! Paard heeft maar een heel klein hartje (ondanks dat ie zo groot is) en hij heeft soms echt last van mij vrees ik. Ik probeer er echt hard aan te werken maar net als Urielle al zegt, niet opstappen als het je dag niet is is de beste remedie.

Stoppen tijdens het rijden vind ik erg moeiljik, dan stop je op een heel slecht moment en ben ik bang dat ik dat een dag of wat later gewoon weer meeneem. Ik probeer tien stappen terug te doen, ga stappen of lange teugel galopperen en probeer dan opnieuw dat stukje waar het misging rustig op te lossen.

Goede les doet inderdaad wonderen, daar word ik continue gewezen op mijn mankement om daar luchtiger mee om te gaan.

Wel heb ik me voorgenomen om het met wedstrijden niet meer zover te laten komen. Ik groet dus gewoon af als ik voel dat ik een bepaalde kant op ga en min paard zich dus gewoon afsluit en niets meer doet. En geef m eens ongelijk, hoewel ik nu al tijden bezig ben om daar weer overheen te komen.

T valt allemaal niet mee, dat paardrijden.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:43

daffodil schreef:
En ik heb t dus ook, vooral als het al een tijdje niet lekker gaat.....het gaat soms zo ver dat ik jankend bijna besluit om m dan maar weg te doen omdat het zo niet eerlijk is, maar ik wil m helemaal niet kwijt!!!
....
Stoppen tijdens het rijden vind ik erg moeiljik, dan stop je op een heel slecht moment en ben ik bang dat ik dat een dag of wat later gewoon weer meeneem. Ik probeer tien stappen terug te doen, ga stappen of lange teugel galopperen en probeer dan opnieuw dat stukje waar het misging rustig op te lossen.

Dat eerste is heel herkenbaar Ach gut
Dan vind ik het sneu voor het paard dat ie bij zo'n kluns van een ruiter is terecht gekomen en besluit ik om hem te verkopen naar iemand die er wel uithaalt wat er in zit, en er een leuk braaf buitenrijpaard voor in de plaats te kopen ROFL
Gelukkig ben ik de volgende dag dan wel weer bij zinnen en blijft hij toch nog even Haha!

Een pauze tussendoor helpt bij mij niet, ik blijf te lang kwaad dus ik stap af voor ik gemeen ga rijden.
Het oplossen doe ik de volgende dag (of een dag waarop ik iig weer het geduld heb om verder te proberen).

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:45

wat ook goed helpt, als het niet lukt, (uit)stappen en nadenken over wat hij die dag wel goed heeft gedaan.. was ie lekker voorwaarts, reageerde hij goed.. of dat ie een onderdeel wel goed deed, en daar dan trots op worden, en niet blijven denken wat fout ging..

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:46

Ik ben er echt heilig van overtuigd dat een andere ruiter/amazone veeeeel verder met hem zou komen dan ik....maar of ie t dan beter krijgt weet ik niet, en ik geef te veel om hem om een advertentie te zetten!

Vorige week werd ik serieus benaderd door iemand die mijn paard gezien had en vroeg of ik m kwijt wilde, bleek voor de bereden politie te zijn.....dan word je heel snel met je neus op de feiten gedrukt en nee dus! Ik wil m niet kwijt, dus ik zal hier hard aan moeten werken en wederzijds vertrouwen moeten krijgen dat ie t dus wél gaat doen.....en ik rustig blijf!

En weet je wat het allerergste nog is? Ik geef ook veel les en ik heb precies zo'n zelfde amazone in de les waar t regelmatig fout gaat! Die kan ik precies vertellen hoe of wat en krijgen we het ook opgelost.......