En waarom MOET jij dat allemaal?? Wat belet jou om te zeggen "zoek het zelf maar uit" en af te stappen??? omdat je op een manege rijd op dat moment? Heel simpel, maken dat je daar wegkomt en nooit weer daar gaan lessen!!!!!!!!!!!!!
Je zegt dat het je zoveel kracht kost omdat je in de groei bent, slecht slaapt en je pony heel sterk is. Juist om al die redenen moet je niet doorgaan met rijden zoals je in je begin post beschreef.
Allereerst moet paardrijden leuk zijn. Ik heb niet het idee dat je het zo echt heel leuk vind...
Dat het je zoveel kracht kost: kracht bouw je op door een klein stukje (een KLEIN stukje dus!!) over je grenzen heen te gaan, en dan te rusten. Door ver over je grenzen heen te gaan, bouw je geen kracht op, maar verlies je kracht!
Voor wat betreft je groei, tja, daar kan je weinig aan veranderen.... Gewoon rustig aandoen en luisteren naar je lichaam, die heeft de energie hard nodig om te groeien en te ontwikkelen.
Voor wat betreft dat je pony zo sterk is: Jij gaat het qua kracht NOOIT winnen van een pony!! Zelfs al zou het een verzwakte pony zijn, winnen op kracht kan je gewoon niet!! Ik heb de meest iele, fragile personen op de meest opgewonden, krachtige hengsten zien rijden. Rijden die hem op kracht?? Welnee, dat beest zwaait 1 keer met zijn kop terwijl de ruiter hem probeert tegen te houden en de ruiter vliegt 40 meter door de lucht. Maar hoe kan het dan, dat zo iemand zo'n paard zonder problemen kan rijden en jij problemen hebt dat je pony te sterk is? Simpelweg omdat je het gevecht met hem aangaat.
Neem lichte verbinding met je teugel, en wat je paard ook doet, jij zorgt dat je die druk erop houdt die jij wilt. Niet meer en niet minder. Dan kan hij ook niet tegen je vechten en het dus ook niet winnen!!
In een eerder post schreef je dat het een soort ruzie met je arm is, en dat klopt denk ik ook wel. Je hebt iets aangeleerd, dat gaat nu op de automatische piloot, en die moet je uit zien te schakelen. Helaas gaat dat niet zo gemakkelijk als de automatische piloot van een vliegtuig, want net als je hem uitgezet hebt, schakelt hij zichzelf weer in!! Waarom? Omdat je even met wat anders bezig gaat, en je arm dus op de automatische piloot moet functioneren. Ook hiervoor geld: Minder dingen tegelijk willen. Kies 2 letters in de bak, bijvoorbeeld de a en de c, en elke keer als je daar bent controleer je je arm weer. Kwestie van tijd, geduld, veel oefenen en het liefste iemand aan de kant die je er constant op wijst.
Nou, hopelijk klinkt mijn post niet al te vervelend, want zo is het niet absoluut niet bedoeld. Wel om je iets duidelijk te maken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ik je niks nieuws vertel. Want als je eerlijk bent: Zoals je thuis rijd is het rijden leuker dan zoals je het op de manege doet, of vergis ik me?? Ga lekker lol maken met je pony, en als je instructeur vind dat je van alles en nog wat moet, mag ie het wat mij betreft lekker zelf gaan doen!!!
Succes.