Norman voor de laatste keer rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

guppekop

Norman voor de laatste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 08:57

haay allemaal,

dit is de 2e keer dat ik iets op HAW plaats Knipoog de vorige keer had ik er goede reacties van gekregen, oa.
* hakken meer uitdrukken
* rug proberen recht te houden

ik rijd zonder cap, daar krijg ik waarschijnlijk reacties over,
maar ik zou niet gaan rijden en had dus geen cap mee, maar omdat Norman eigenlijk deze donderdag ingeslapen zou worden, wilde een vriendin en ik er toch nog een keer als afscheid rijden, nu hij niet zo heel erg kreupel liep. Verdrietig

(ja, om het even duidelijk te maken, het paard was 3 jaar kreupel, en was net weer 3 maanden onder het zadel, nu was hij een week eerder gaan kreupelen, en toen kwamen wij kijken (iemand anders verzorgde hem) om te kijken hoe hij loopt, en toen ging die verzorgster erop, en toen we hadden besloten dat, als hij pijn heeft, hij donderdag ingeslapen werdt, dus mocht ik, voor deze ene keer, toch zonder cap erop.. als afscheid Verdrietig )

key,
mijn eigen commentaar nu is,
* vooral handen recht houden, en niet zo plat
* en armen recht houden, ik heb heel snel het probleem dat ik mijn buitenarm naar voren plaats, heel iritant, en daardoor krijgt het paard ook meestal een scheve houding
* en ook nu zak ik af en toe naar voren....

Owjah, ik rijd nu met een ander paard L1 en een ander paard B, dit paard heeft ooit M2 gelopen en was startklaar voor het Z1..

Toen ik er net een rondje op zat in stap (zit te veel naar voren en mijn armen zijn gestrekt):
Afbeelding
Afbeelding

Eerste drafpasjes (tenen moeten meer naar binnen en moet meer contact houden):
Afbeelding
Afbeelding

Draf (buitenarm gaat naar voren)
Afbeelding
Afbeelding

Draf (zit te veel naar voren en moet contact houden)
Afbeelding
Afbeelding

Draf (meer contact houden en armen niet strekken)
Afbeelding
Afbeelding

Stap
Afbeelding
Afbeelding

Draf (recht zitten handen niet plat houden...)
Afbeelding
Afbeelding

Stap
Afbeelding
Afbeelding

Door de plas banjeren (uitstappen, ook met uitstappen moet het paard aan je been blijven… & hakken opgetrokken…)
Afbeelding
Afbeelding

En z’n heerlijke koppie Haha! :
Afbeelding
Afbeelding

Blijven jullie een beetje aardig?? Vork
Oja, Norman wordt nu niet ingeslapen maar gaat waarschijnlijk als er plek is naar een paardenrusthuis, als daar geen plek is, wordt hij toch ingeslapen.... maar we verwachten dat er plek is want we hadden afgelopen weekend al gebelt Tong uitsteken

Amaryllis

Re: Norman voor de laatste keer rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:07

Ik krijg helemaal een kriebel hiervan. Ik heb 3 maanden terug ook voor deze keuze gestaan en dat heeft ook echt bloed, zweet en tranen gekost. Mijn merrie had een peesblessure (zonder pijn!) maar zou niet meer beter worden. Op basis van haar goede papier heeft een kennis haar gekocht en gedekt door Clinton, en loopt ze nu tussen de 2-jarge merries haar vakantie te vieren Lachen

Ik vind dat je te veel spanning op je binnenteugel hebt en veel te weing op je buitenteugel. Probeer de balans te vinden op allebei de teugels, zodat je aan kunt voelen op welke kant je moet werken. Lachen

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:12

Ziet er op zich goed uit. Ik vind jou neusriem er laag zitten of lijkt dat maar zo ? En denk aan je benen. Soms lijkt het of je ze naar voren steekt. En je tenen naar binnen houden. Verdr vind ik het een heel leuk paard. Haha!
( maar begrijp ik nou dat ie donderdag ingeslapen wordt ? )

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:16

xxelviraxx schreef:
Ziet er op zich goed uit. Ik vind jou neusriem er laag zitten of lijkt dat maar zo ? En denk aan je benen. Soms lijkt het of je ze naar voren steekt. En je tenen naar binnen houden. Verdr vind ik het een heel leuk paard. Haha!

ja, dat kan wel kloppen
hij heeft geen eigen spulletjes meer door die lange kreupelheid
dus we hebben van z'n halfbroertje (zelfde vader Tong uitsteken ) moeten lenen..

dankje, ik zou eraan denken Haha!

@Petulan
ja, het is ook heel zwaar en heel veel overleg,
Norman heeft waarschijnlij ook geen pijn, daarom willen we hem tussen de oudjes zetten op een paardenrusthuis in drente Knipoog hij is nu 12
ik probeer altijd al mijn buitenteugel meer te vinden, maar ik blijf mijn buitenhand naar voren gooien, maar idd, ik moet ook mijn binnenhand meer te ontspannen.. Haha! dankje

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:23

Ziet er goed uit hoor Guppekop. Ik vind Norman heel netjes lopen en jouw er netjes op zitten.
Ik hoop voor je dat Norman naar een rusthuis kan gaan.

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:26

Wat een verdrietig verhaal. Ik hoop dat er een plekje voor Norman komt..hoe oud is hij? Is er echt niets meer aan te doen? Wat heeft hij eigenlijk?
Als je nu zo'n emotioneel ritje met hem maakt, maak je dan niet zo druk om 'hoe het hoort' maar om 'hoe het voelt'
Dit kan je zowieso altijd doen, en dan gaat rijden beter. Minder letten op het resultaat, en meer letten of het goed voelt, want daar gaat het toch allemaal om?
Mooier zitten kun je leren. Als je je heupbeenderen niet indraait, zul je nooit je voeten evenwijdig aan het paard kunnen krijgen.
Lees het boek van Sally Swift maar eens, 'centered riding', daar kun je al een boel uithalen.
Een mooie zit is een resultaat van goede balans. Ik vind trouwens dat je helemaal niet zo beroerd zit, hoor. Alleen je heup is niet ingedraaid, het is nog een klein beetje stoelzit, en daarom steken je tenen naar buiten.
Geniet lekker van Norman, en de rest komt nog wel!
groetjes
Laatst bijgewerkt door quipaard op 16-07-08 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:29

@ blackstar thanks voor je reactie.. ik hoop het ook..

@ quipaard, norman is nu 12, en we zijn 3 jaar bezig geweest met en blessure links achter, waar later door belasting ook nog rechtsachter en linksvoor dik van werden...
hij maakte korte pasjes maar het voelde super, maar dat kan ook dat je het je verbeeld Lachen
het boek van Sally Swift zal ik eens opzoeken, als ik jou zo hoor kan ik er een hoop uithalen Lachen

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:31

he evy! jij ook hier Haha!?
Ik hoop echt voor je paardje dat er ergens een plekje vrij is!
misschien is het ook een idee om bij opfokstallen te informeren? in een kudde jonge veulens zie je ook nog wel is wat oudere paarden staan Ja

Verder vind je je houding er helemaal niet slecht uitzien.
probeer wel contact te houden in de teugels, op sommige foto's hangen ze los Knipoog

quipaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:33

ach jee, dat is nog niet zo heel oud.
Help weidegang en rust niet? Of heb je dat al uitgeprobeerd?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:35

Ik ga in die zin mee met quipaard.. Het gaat nu om het gevoel, wel erg knap hoor dat je ondanks 'het verhaal' toch nog een afscheidsrit maakt. Het gaat nu om je gevoel..

Om dan toch een opmerking te maken, pas op dat je je handen niet te wijd zet en wat naar beneden drukt. Probeer je handen meer te dragen boven de manenkam en meer te dragen. Verder vind ik je houding helemaal niet zo slecht..

Veel sterkte donderdag Ach gut

guppekop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:39

quipaard schreef:
ach jee, dat is nog niet zo heel oud.
Help weidegang en rust niet? Of heb je dat al uitgeprobeerd?

we hebben eigenlijk alles al geprobeerd..

eerst een jaar ofzo stappen op het harde (waar we later 2 halstertouwen, ik in het zadel met slofteugel, mijn ouders hangend aan halstertouwen nodig bij hadden)
daarna moesten we iets van 2 weken boxrust
en toen 2 jaar ofzo in de wei

toen was hij helemaal goed, maar na 3 maanden rijden ofzo liep hij weer kreupel
en daar willen we niet meer aan beginnen
dan wordt het, 1 maand rijden, 3 maanden stappen, 1 maand rijden, 3 maanden stappen enzo.

daarom, hadden we besloten hem deze donderdag in te laten slapen, maar eerst wilde we nog even kijken hoe hij liep, toen ik en dat andere meisje gereden hadden, vonden we hem niet zo kreupelen maar wel kort, dus misschien heeft hij dan niet zo'n pijn ofzo,
dus hebben we besloten, dat het voor hem het beste is op nooit meer iemand erop te hebben.

het probleem van Norman is, dat hij nogal dominant kan zijn bij paarden, hij heeft tot nu toe 2 paarden heel in de wei laten staan Bloos z'n broertje en een belg... de rest 'trapt' hij de wei uit.... en in een paardenrusthuis met 110 paarden, moet wel ergens een vriendje voor hem te vinden zijn, vertelde ze ons Lachen

en ja.. als hij daar in dat paarden rust huis toch geen vriendje kan vinden, en dominant blijft,, dan komen we weer bij het oude verhaal van inslapen..

mailhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:21

Er zijn heel veel mensen die niet rijden maar het gewoon prettig vinden om een paard bij huis te hebben en er voor te zorgen. Als je hem laat inslapen krijg je er niks voor terug en als je hem bij iemand thuis probeert te plaatsen (misschien met een nog dominanter paard die hem zijn plek wijst) kun je hem nog bezoeken en iemand anders heeft er plezier van. Tenzij hij pijn heeft dan lijkt het me wel verstandig om hem te laten inslapen maar zolang dat niet het geval is zie ik daar het nut niet van in.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:27

een hele mooie rit, maar vooral je eigen gevoel is daarbij belangrijk Ja
over die opvang: ik heb ook een oud paardje gereden die nu in empe op een opfok-wei staat. Hij voed jonge paarden op en is daar helemaal in zijn sas. Hij is nu (even rekenen) een jaar of 28 en heeft de afgelopen jaren veel last gehad van een peesblessure

bassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:48

hey evy

gave foto's Knipoog haha
lekker koppie heeft hij zeker Knipoog
ben ook heel blij dat die grote vriend niet ingeslapen hoef te worden Haha! Haha! voorlopig Knipoog
en zo heel slecht zag het er in het echt nou ook weer niet uit Knipoog
zal hem wel gaan missen Verdrietig maar ach beter na een rusthuis dan inslapen Knipoog

groetjes Lovers

Cuarda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 23:43

ik ben het best wel eens met je eigen commentaar Knipoog
jammer van dat kreupelheid en alles, hopen dat ze plekkje voor hem hebben