5 jarige draver x tinker @ bitloos FILM

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blonde_007

5 jarige draver x tinker @ bitloos FILM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:40

Vandaag weer lekker met caro gereden, en mijn zusje ging mee als cameravrouw. Ik wil Caro over een tijdje met alleen een touwtje om haar nek kunnen rijden, maar dan moet ze eerst beter leren reageren op zo min mogelijk hulpen. Vandaar dat ik vandaag bitloos heb gereden. De bedoeling hier was dus echt dat ze op mijn stem reageerde. Oja, Caro is 5 jaar en we rijden op ongeveer
B niveau denk ik ?? alleen vandaag even niet... Clown

http://www.youtube.com/watch?v=JXVdLQmV5KM

MaaikeMo

Re: 5 jarige draver x tinker @ bitloos FILM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:25

ik vind het geen fijn beeld
hij loopt gejaagd, en lijkt er alles behalve fun in te hebben..
probeer meer overgangen te rijden, en hij moet ruimer en relaxter worden in zijn lopen...

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:32

Ik sluit me ook aan. En ik vind jou ook niet ontspannen erop zitten. Je lichtrijden ziet er gespannen uit, je komt kort, stoekerig, uit het zadel. In galop 'glij' je niet in het zadel.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:37

Paard loopt gehaast en met zeer kleine pasjes. NIet elk paard gaat van zichzelf enorm ruim, maar hij moet wel zijn passen afmaken. Nu loopt je paard met een weggedrukte rug en zo kan je ook niet zitten. Probeer meer rust in je rijden te brengen, veel voltes, veel overgangen. Ik zou het wijken helemaal laten zitten, tot je je paard wat beter aan het lopen hebt, want op deze manier draagt het niks bij. Als je paard makkelijker ontspant in galop, dan doe je dat lekker veel om hem los te krijgen. Let er op dat als hij zakt, je wel meegeeft en rustig blijft zitten. Nu haal jij hem uit zijn evenwicht als hij zich een beetje durft te geven, straks durft hij dat niet meer.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:39

In het eerste deel rij je met veel teveel druk op je teugels. Als je daarna je teugels losgooit komt hij eindelijk naar beneden. Werk aan nagefelijkheid en je eigen zit.

En probeer te trainen aan aanspringen in galop ipv steeds harder gaan draven tot ie in galop valt. Maar om correct aan te springen, moet je je paard nagefelijk en iets verzameld kunnen rijden. Werk aan de winkel dus! Lachen

Als je wil dat je paard leert reageren op zo min mogelijk hulpen, moet jij leren zachter te rijden...

GWENNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:40

Ik ga mee met bovenstaande tips.
Vooral zou ik ook letten op de overgangen.
Het wijken zou ik pas weer opnemen als de basis beter is Knipoog

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:43

Je moet leren om onafhankelijk te zitten en het paard leren te besturen met been en zit hulpen. Dat geldt voor bitloos en met bit rijden........

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:56

au, dat ziet er niet fijn uit.
zadel is te klein voor de ruiter, dat kan al voor wat negatieve signalen zorgen die ik zie. Ook de handen zorgen voor het tegenwerken van de pony, dus ga mee met de beweging en zet je handen niet vast.
Dan nog het gestuiter in galop, waar je hard aan moet werken met een beter/passend zadel.
Het wijken is iig nog te hoog gegrepen en zou ik nog even laten zitten.

succes!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:47

Volgens mij is het bijna onmogelijk om een paard alleen op stem te laten rijden, er zal altijd ondersteuning van zit en beenhulpen nodig zijn. Ik heb ook een paard gereden wat op stemhulpen te rijden was, die reageerde als je draf zei door aan te draven, zei je ho stopte hij weer. Maar de draf/galop en wendingen moesten wel met been en zit worden onderhouden en dat zie ik op jouw filmpje niet terug. Eerste stap is denk ik je paard goed leren reageren op subtiele zit en beenhulpen. Daarvoor heb je een goede onafhankelijke zit nodig en die zie ik op dit filmpje te weinig, zeker niet in de galop.
Misschien eens af en toe een (zit) lesje nemen kan denk ik zeker geen kwaad. En begin gewoon eens door in stap te proberen met een lang teugeltje wendingen en voltes te rijden op alleen been en zit. Ik doe dit ook regelmatig en vind het een erg leuke oefening om te checken hoe goed het paard aan de (been) hulpen staat, en voor jezelf of je wel een goede niet storende zit hebt.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:57

Het ziet er idd. gejaagd uit..
Snelle onzekere pasjes, en je kunt inderdaad een paar lesjes nemen.. Vork
Je rijd gespannen, en dat voelt je pony natuurlijk..
Dus nogmaals; Neem een paar lesjes Clown

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 18:39

Ten 1e wil ik even melden dat ik het een erg leuk paard vind,lekker steving Ja

Nu on-topic...ik ga zeker mee met de eerdere argumenten.Te gehaast,maakt geen passen af en misschien moet je eens een andere optoming proberen.Tijdens het rijden van draf naar stap moet je enorm aan de teugels hangen en later tijdens de galop (waar hij invalt en niet in wordt gezet)vind ik hem teveel duiken.(denk ook om je piano-handjes Knipoog )
Het geheel doet aan als zeer onrustig en gehaast.

Begin eerst weer bij de basis...jezelf.Goed en lekker ontspannen leren zitten...desnoods stap/zitlessen.Zorg dat hij zijn passen goed afmaakt.Niet afraffelen,je hebt tenslotte geen haast.
Zorg dat je paard goed ontspant en laag kan lopen,maar ook een goede aanleuning heeft als je zijn hoofd omhoog vraagt.Hierbij moet de rug lekker ontspannen zijn.
Daarna pas gaan draven...eigenlijk hetzelfde,lekker sudderen in je zadel en zorg dat hij zijn passen goed afmaakt.
Bij de galop,laat hem aanspringen in een hoek en na een paar passen weer terugnemen....stoppen...pasje achterwaarts en weer opnieuw.Paar x achter elkaar zodat hij goed zijn achterhand gebruikt en attent wordt op je been en stem de hemel inprijzen als het goedgaat.

In je filmpje zag ik nog weinig van het reageren op de stem,longeer je hem ook??Als je de mogelijkheid hebt kun je dit ook los proberen en zo goed op je stem leren reageren.

Kortom...terug naar de basis.Ik denk dat wanneer jullie samen lekker leren ontspannen en vooral geen haast hebben je al heel heel vlug merkt dat je snel vooruit gaat Knipoog

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:25

Ook ik vind dat je een geweldig paardje onder je kont hebt Lachen

Maar ik ben het wel met bovenstaande reacties eens.
Je pony rent steeds onder je vandaan en het geheel ziet er nogal ongecontroleerd uit. Ik zie jou enkel met je handen "sturen", maar je benen doen hierbij niks.
Probeer bij het wenden niet alleen aan je teugel je pony om te trekken, maar daarbij de beenhulpen te geven zoals je die met bit ook zou geven.
Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is bij een loperig paard, maar zonder beengebruik kun je de eenvoudigste oefening niet netjes afmaken.
Om het tempo in draf wat te verlagen zou je kunnen proberen om wat meer te gaan zitten in je zadel. Maak je zwaar en hou je benen lang. Bij het lichtijden kun je proberen in een wat langzamer tempo te gaan lichtrijden. Veel paarden passen dan hun tempo vanzelf aan aan de ruiter.

En vooral veel figuren en wendingen rijden. Dan krijgt hij niet de gelegenheid om zo te gaan racen en houdt hij zijn aandacht bij jou.

Probeer bij het galopperen echt op je kont te blijven zitten en rechtop te blijven.

Ook in de overgangen zie ik je vooral aan de teugels hangen. Vergeet daarbij niet om ook weer te gaan zitten. Maak je weer lang en zwaar en neem dan langzaam tempo terug. Het gaat nu allemaal wat abrupt en ziet er daardoor heel rommelig en wat ruw uit.

Kortom, ga eerst eens werken aan ontspanning en rust en ga dan pas weer verder denken.

Hoe is hij als je met bit rijdt? Zonder bit is wel even wennen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij met bit heel anders reageert.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 20:45

Moderatoropmerking:
Reacties tegen de regels van HAW verwijderd.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 22:21

Yorghos schreef:
Ook ik vind dat je een geweldig paardje onder je kont hebt Lachen

Maar ik ben het wel met bovenstaande reacties eens.
Je pony rent steeds onder je vandaan en het geheel ziet er nogal ongecontroleerd uit. Ik zie jou enkel met je handen "sturen", maar je benen doen hierbij niks.
Probeer bij het wenden niet alleen aan je teugel je pony om te trekken, maar daarbij de beenhulpen te geven zoals je die met bit ook zou geven.
Ik kan me voorstellen dat dat moeilijk is bij een loperig paard, maar zonder beengebruik kun je de eenvoudigste oefening niet netjes afmaken.
Om het tempo in draf wat te verlagen zou je kunnen proberen om wat meer te gaan zitten in je zadel. Maak je zwaar en hou je benen lang. Bij het lichtijden kun je proberen in een wat langzamer tempo te gaan lichtrijden. Veel paarden passen dan hun tempo vanzelf aan aan de ruiter.

En vooral veel figuren en wendingen rijden. Dan krijgt hij niet de gelegenheid om zo te gaan racen en houdt hij zijn aandacht bij jou.

Probeer bij het galopperen echt op je kont te blijven zitten en rechtop te blijven.

Ook in de overgangen zie ik je vooral aan de teugels hangen. Vergeet daarbij niet om ook weer te gaan zitten. Maak je weer lang en zwaar en neem dan langzaam tempo terug. Het gaat nu allemaal wat abrupt en ziet er daardoor heel rommelig en wat ruw uit.

Kortom, ga eerst eens werken aan ontspanning en rust en ga dan pas weer verder denken.

Hoe is hij als je met bit rijdt? Zonder bit is wel even wennen, maar ik kan me niet voorstellen dat hij met bit heel anders reageert.

ze is met bit een stuk rustiger. Het blijft een druk paard, maar veel meer gecontroleerd. En met mn nieuwe bit loopt ze ontspannen. ( dubbelgebroken watertrens Knipoog ) . Dit bitloos was om te proberen, maar ze vind het nog erg onduidelijk geloof ik. Volgende keer maar weer met bit. Vork

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:41

Ik herken het beeld wel van mijn verzorgpaard. Zo te zien heb je een erg drukke sodemieter onder je kont, eentje die niet weet wat 'rustig'is. Het is best moeilijk zo'n druktemakertje te rijden!

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 13:02

Leuk filmpje Nienke Ja Caro is volgens mij van zichzelf erg vlot en een beetje een druktemaker en daardoor komt het wat gehaast over. Ik vind haar kleur trouwens wel erg apart. En ehm dan nog wat rijtechnisch commentaar (net alsof ik daar verstand van heb Clown ) probeer in galop op je kont te gaan zitten en als je in galop aanspringt niet eerst te versnellen.