Fries, 1ste X op bokt & 2de X bij mij@ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kimberliie4

Fries, 1ste X op bokt & 2de X bij mij@ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:27

Hoihoi,,

Sinds kort verzorg ik een Friese merrie van 12 jaar oud. Ik ben er zondag voor de 1ste keer geweest en heb toen even gereden.
Gister en vandaag heb ik weer gereden en foto's gemaakt,het rijden ging op zich wel goed. Ik rij met haar nog geen nivo, dus eigenlijk gewoon B nivo. De eigenaar zelf rijdt met haar voor de kar, en ik rijd haar gewoon.
Ze is nog niet zo goed voor het been, maar luistert wel goed naar je stem, ivm het voor de kar lopen.
Ze reageert heel goed op je zit en valt soms uit de galop. In de galop aanspringen gaat wel, maar het duurt soms even. Clown
Ik kan er natuurlijk nog niet veel van verwachten naar 3x rijden, maar wil er wel graag aan gaan werken Haha!
Nja, ik ben dus bezig met het oefenen van de overgangen, zodat ze beter voor het been wordt en de galop is ook nog een probleempje:P(hier valt ze snel uit, en ziet er 'rommelig' uit) Ook probeer ik erg op mijn houding te letten, ik gebruik vaak snel mijn hak/spoor ipv mijn kuit.(ivm met de slome reactie Tong uitsteken)
Oke nu de foto's Haha!:

Hier nog even op stal:
Afbeelding

Gister:
Stappen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb van gister geen foto's van de galop, alleen een filmpje, maar weet niet hoe ik die op bokt kan zetten Vork

Vandaag:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Zoals je ziet moet er nog veel geoefend worden in de galop:P

Tips en commentaar zijn welkom:D hou er wel rekening mee dat dit de 2de/3de keer was Knipoog !!

_Christine

Re: Fries, 1ste X op bokt & 2de X bij mij@ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:55

Ik vind dat je d'r al heel netjes rijd!
Af en toe zorgen dat ze niet te diep gaat lopen en dat je je handen wat meer draagt en recht op houd Lachen Probeer iets meer vanuit je benen te rijden!
Gaat vast goed komen!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:58

Gaaf beest! Welke afstammeling heeft ze? En wat is haar naam? Ze lijkt zo op mijn oude Fries. Lachen

Denk erom dat je niet te ver in het zadel gaat zitten en dat je je rug recht houdt.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:02

ze loopt netjes Ja alleen ze loopt te diep (neusje moet wat meer naar voren Knipoog) probeer zelf rechtop te gaan zitten en (soms) wat meer voor je uit te kijken

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:16

Bedankt voor de reacties!!
Haar afstammeling weet ik niet, maar deze is wel bekend bij de eigenaar.
Ze heet trouwens Reitske!!

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 21:18

iemand nog tips voor de galop??

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 21:20

Probeer van achteren naar voren te rijden en niet andersom. Ze loopt nu te veel op de achterhand en gaat uitelkaar. Dus wat actiever rijden en daaruit ontspanning op zoeken. Veel overgangen, dat is het belangrijkste!

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:54

Probeer haar achter actiever te maken, door veel overgangen en schijnovergangen te rijden. Van daar uit zal ze je hand op gaan zoeken en na gaan geven. Op dit moment loopt ze te veel op de voorhand en te diep.

Let mbt je eigen houding op je onderbenen, je hebt nu de neiging om in stoelzit te gaan zitten, voor de rest is je houding keurig!!

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:58

Kirsten_S schreef:
Probeer van achteren naar voren te rijden en niet andersom. Ze loopt nu te veel op de achterhand en gaat uitelkaar. Dus wat actiever rijden en daaruit ontspanning op zoeken. Veel overgangen, dat is het belangrijkste!

Teveel op de voorhand zul je bedoelen..

Leuk paard Lachen Ik zou zeggen, lekker blijven rijden, veel overgangen maken. Hou de stukjes galop kort, maar spring ook niet super vaak aan. Op het moment dat ze uitelkaar gaat vallen, gaat ze rennen en heeft het galopperen geen nut meer. Je kunt haar dan beter (netjes) terug nemen dan door blijven denderen.

Wat heb jij een mazzel met dagelijks foto's Haha!

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:51

leuk paard zeg!! Lachen
probeer je recht boven je paard te blijven zitten, ziet er goed uit hoor, je rijd hem netjess.
en mooie stal ook!

kimberliie4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 08:51

Bedankt allemaal!! ik ga er vanmiddag weer heen:)
zal gaan oefenen met de overgangen enz.

Groetjess:D

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 10:51

ik vind het een mooie fries!! (kan je niet van iedere fries zeggen Knipoog)

Je rijdt hem keurig! Al zou ik wat meer buiging vanaf zn schoft willen zien en wat minder in zn kaak.. laat hem over zn hele bovenlijn ontspannen waarbij die actief van achtere naar vore wordt gereden.

Rij veel overgangen en zorg dat ti scherp aan jeh ulpen blijft.. vaak starten ze lekker en na een half uur zijn ze leeg, hou daar dan ook rekening mee (begin bv eerder met galop!) Wanneer die goed scherp is aan je hulpen, heb je iets over zodat wanneer die oprolt je hem er gemakkelijk uit kan rijden.

succes iig Haha!

Daisy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:25

Ik zou haar iets meer los laten in de galop, zodat ze zelf de kans heeft geheel op haar eigen benen te lopen en het balans en goede tempo te zoeken. verder ziet het er echt super uit.

_manneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:01

hey kimberley,

hoe is het vandaag gegaan. je zit wel beter he dat zie je al op de foto's je moet er nog wel aan werken.
k vond het trouwens erg gezellig ma en di!!

xx