Wisselen in gebroken lijn :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Narrr

Wisselen in gebroken lijn :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:05

Wie kan mij helpen? Prince, het paardje dat ik geleased heb en dat ik nu doe samen met mijn zusje, wisselt in de galop. Op zich is dat niet zo erg, maar toen ik erachter kwam dat hij dat ook deed in een gebroken lijn vroeg ik me toch af hoe ik dat kon verhelpen. Ik hoef voorlopig nog geen gebroken lijnen te rijden, tijdens dressuur wedstrijden, maar het is toch vervelend. Hebben jullie misschien tips hoe ik dit kan verhelpen?

Joki

Re: Wisselen in gebroken lijn :S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:08

goed dezelfde schouder als de galop voor houden. Dus in de linkergalop je linkerschouder en in de rechtergalop je rechterschouder. Daarbij ook het paard vrij rechtgesteld houden en niet teveel binnenstelling omdat dan de buitenschouder makkelijker vrijkomt om te wisselen.

Alatariel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:10

En blijf denken aan de juiste beenhulp en eerst een heel klein gebroken lijntje maken (bv 1 meter en dan steeds groter totdat je zondrr problemen de gebroken lijn kan rijden. Dit lukt natuurlijk niet in 1 dag Clown

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:19

dankjewel, maar ik ben nog niet zo ver in galopwiselingen, dus ik zou graag willen weten (alatariel) wat dan de goede beenhulpen zijn..

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:33

Goede beehulpen: binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel. Daarbij het paard met een lichte stelling naar binnen rijden en je binnenzitbeenknobbel iets meer belasten

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:35

Wanneer je paard omspringt in de galop betekent dit dat hij nog niet genoeg kracht heeft, je zult dus eerst de achterhand moeten trainen zodat hij wat sterker wordt. Hiervoor kun je veel overgangen rijden.

Bij een gebroken lijn rijd je dus eigenlijk een stukje in contra-stelling, en voor de kracht die ze daarvoor nodig hebben moeten ze toch wel een redelijke graad van africhting hebben hoor!

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:37

okeej ik snap het, die hulpen wist ik toch wel en gebruik ik ook altijd, anders gaat mijn paard alleen maar heel hard draven. ik zal het ook met mijn instructeur gaan trainen en dat laat ik nog wel weten

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:40

Let er zelf ook op dat je stil in je zadel blijft zitten en niet je lichaam per ongeluk omgooit als je weer richting hoefslag rijd, dan raakt je paard uit balans en zal snel omspringen.
Verder hou je dezelfde stelling en buiging aan als je over de hoefslag rijd en hou je lichte binnenstelling. Buitenbeen iets achter en binnenbeen op de singel. En inderdaad met een heel flauw gebroken lijntje beginnen zonder scherpe hoek op de EB-lijn en maar 1 meter van de hoefslag af, dit langzaam groter laten worden.

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 20:41

okeej heel fijn dat iedereen zo snel reageert, zal vrijdag kijken wat ik ermee kan (dan ga ik weer rijden)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 13:01

Ja idd niet teveel binnenstelling. En proberen zo recht mogelijk te blijven rijden. Ook kan je je binnenstelling oefenen op de grote volte, zodat je snel voelt wanneer je teveel vraagt.

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:05

jah, mijn instructeur zei ook al dat ik eerst maar goed aan de teugel moest kunne rijden in de galop (zonder elastiekie) en dan de stelling en dan zouden we verder kijken, kan dat nou goed, dus zal het binnekort nog een keer vrage Knipoog

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:07

Wijze instructeur heb je!
Niet eerder aan beginnen als je de basis nog niet in orde hebt.

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:46

ja hij is echt heel goe! hij heet Laurens, geen flauw idee wat ze achternaam is Knipoog Tong uitsteken maar hij is echt heel goe!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:55

van Lieren? Haha!

Narrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 11:57

nee, dat is toch die broemde dressuur ruiter, nee hoor die niet. Knipoog