Wie laat/heeft zijn paard zadelmak laten maken in een manege

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Wie laat/heeft zijn paard zadelmak laten maken in een manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:36

Hallo. Knipoog

Mijn nieuwe paard (staat nu nog bij voorlopige eigenaren),wordt zeer binnenkort naar een manege/paardenmelkerij gebracht waar hij zadelmak wordt gemaakt.
Ik ken de manege en verwacht ook dat hij goed zal worden verzorgd & behandelt.
Ook zal ik 2/3 x in de week bij de manege langsgaan om te zien hoe het verloopt etc.
En van zodra hij zadelmak ik wordt hij in de manege waar ik rijd gestald en zal ik daar met hem gaan lessen.

Maar nu is mijn vraag,wie laat/heeft zijn paard zadelmak laten maken in een manege ?
En hoe lang heeft dat geduurt,hoe is dat verlopen enz.. ?

Ik zou het wel eens graag van anderen willen weten,zodat ik er een idee van heb Knipoog

MarcR

Re: Wie laat/heeft zijn paard zadelmak laten maken in een manege

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:28

Een professionele western ruiter, die al tientallen jaren paarden opleid, heeft onze paint merie zadelmak gemaakt en de basis training gegeven, dit heeft in het totaal 5 maanden geduurd. Hij is begonnen met 1 maand grondwerk in de roundpen, met en zonder tuig en zadel, hierbij wordt ook veel aandacht besteed aan de verhouding mens - paard. De volgende twee maanden is er verder in de roundpen gewerkt, soms met en soms zonder ruiter, hierbij worden geleidelijk alle knopjes geplaatst. De drie laatste maanden was training in de piste : rechte lijnen, figuren, wennen aan andere paarden in de piste, verfijnen van de knopjes, enz. Na deze vijf maanden vonden de trainer van ons paard en de trainster van mijn dochter dat ze beiden klaar waren en dat wat ze hadden geleerd nooit meer vergeten word. Vanaf de eerste week gingen wij 2 of 3 keer per week naar de training, in het begin moest mijn dochter helpen, later deed zij de training onder begeleiding van de trainer zo leerden ze elkaar beter kennen. Er werd 5 dagen per week getraind, in het begin was dit 5 tot 10 minuten, later gemiddeld 30 minuten. Dit was niet goedkoop maar wij hebben nu een rustig, betrouwbaar, stabiel, bomproof paard waar mijn dochter nog vele jaren plezier mee zal beleven.

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:44

Nou, ik zou die van mij ook ergens anders laten inrijden.

Ik kende die stal en de mensen.

Hij heeft er een maand gestaan en.... er is niks mee gebeurt.

Bleek dat diegene die hem in zou gaan rijden een tijdje eerder een flinke val gemaakt had met haar eigen paard en nu erg bang was.
Maar dat vertelde ze niet tegen mij.
Ze loog zelfs tegen mij dat ze met hem bezig was.
Maar aan hem en zijn zadel en hoofdstel zag ik dat er niks met hem gebeurde.

Na een maand heb ik hem opgehaald en het toen zelf maar gedaan.
Binnen 3 dagen kon ik met hem het bos in.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 15:07

Ik zou m'n paard niet zadelmak laten maken in manegelessen, door manegeruiters. Maar als een manege-eigenaar of -medewerker een vaardig paardenmens is, dan heb ik er niets op tegen om mijn paard op een manege zadelmak te laten maken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:24

Ik ben ook niet echt een voorstander voor een paard in een manege laten zadelmak te laten maken.
Door wie wordt dat gedaan? Wie weet wie er allemaal op kruipt en zich ermee gaat bemoeien..
Ik heb al mijn paarden zelf zadelmak gemaakt, maar indien dit niet mogelijk was geweest zou ik mijn paard naar een privéstal brengen waar ze professioneel met paarden bezig zijn en er verstand van zo'n zaken hebben.
Je betaald misschien wel wat meer, maar je paard wordt goed beleerd.

coontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 16:32

Nou, die van mij had ik dus naar een prive stal gebracht en het was de bedrijfsleidster die hem zou inrijden, wat dus niet gebeurt was.
Nu is ze ook ontslagen hoor, dus het lag niet alleen aan mij.

Ik dacht dat ik het beter proffecioneel kon laten doen. Dat dat beter zou zijn voor mijn paard.
Achteraf, toen ik hem dus zelf ging inrijden was het veel beter dat ik het zelf deed.

Bij mijn andere paard ga ik het ook gewoon zelf doen.
Dat moet ook wel, want die kan ik echt niet weg brengen. Die kan niet de hele dag op stal staan en bij ons mag hij het hele jaar door overdag buiten spelen.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 19:46

Deze week of volgende week zal hij worden 'verhuisd' naar de stal.
Ik hoor ook van vele mensen dat de eigenaarspaarden erg goed worden verzorgd,ik geloof hun dan ook en verwacht dit ook v/d manege/paardenmelkerij.
Ik ga ook regelmatig in de week langs zodra hij daar staat en zal dan ook kijken of hij goed wordt verzorgd,behandeld,of hij genoeg weidegang krijgt enz..
Mocht er een gebrek zijn,dan zal ik dit even zeggen/laten weten.
We (nja,eerder m'n ma,pa,nog andere familie van me enz..) zijn daar ook redelijk bekend,dus als ze m'n nieuwe paard gaan verwaarlozen,is dat dus wel érg onbeleefd van hun,dus ik denk ook wel dat ze hun best gaan proberen te doen om hem zo goed & zo snel mogelijk zadelmak te maken Knipoog