Paard wil niet alleen op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 14:58

Ik heb een friese merrie (Pytsje) beleerd en daarmee ben ik vanaf het begin veel mee aan de hand naar buiten geweest. Later ook naast/achter de fiets. En toen rijdend, met mijn vriend ernaast/voor met de fiets of gewoon lopend.
Dat gaat allemaal hartstikke goed, totdat mijn vriend maar een metertje te ver weg is, dan blijft Pytsje staan en gaat ze absoluut niet meer naar voren, als ik drijf gaat ze alleen maar achterwaarts.
Mijn vriend heeft haar weer beetgepakt en toen ging ze weer maar ik wil ook wel eens alleen naar buiten. Hij moet ook het tempo bepalen, als hij niet hard genoeg fietst (arme vriend Vork ) kan ik niet even lekker galopperen of wat dan ook.

Vandaag was mijn vriend er niet. Ik had in de bak gereden en wilde de oprit van de boerderij even op en neer stappen om haar droog te stappen. Maar dit had madame ook niet in haar koppie. Haar eigenaar was er ook bij, toen ook nog een ander oud mannetje en nog een paar meisjes kwamen later. Ze hebben allemaal geprobeerd om haar mee te krijgen. De één met lieve woordjes, de ander wilde de zweep pakken maar dat mocht van mij niet en weer een ander wilde haar meetrekken.. Duivel
Oplaatst is ze dan toch met het oude mannetje meegegaan die pakte haar aan het touw (deed mijn vriend ook altijd) en sprak haar toe, maar dat heeft ook zo'n 10 minuten geduurd.

Ik heb het idee dat ze mijn vriend als leider ziet bij dit soort dingen en mij wel als leider in de bak en daarbuiten maar als ik er op zit en naar buiten wil dat ze dan overschakelt naar mijn vriend, zo lijkt het in ieder geval.

Chantal93

Re: Paard wil niet alleen op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:16

Dat doet mijn paard ook ..
Ik krijg haar in der eentje het erf niet af .
Maar als er andere paarden meegaan is er niets aan de hand..

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:18

jaah ik heb dat ook voorgehad met een Fries, daar kon je ook alleen maar mee naar buiten als iemand mee fietste ...
Ik weet niet of het helpt omdat ze dus blijkbaar het erf al niet af wil als je erop zit Ach gut maar misschien kun je wel steeds hetzelfde stukje met haar lopen, eerst aan de hand, gewoon het erf en misschien een heel klein rondje van 5 of 10 minuten, ook aan de hand. Dat heel vaak doen en haar misschien op 1 bepaald punt laten grazen of iets lekkers geven, zodat ze weet dat er iets leuks komt.
Is ze ook helemaal rustig als je naast haar loopt of schrik ze af en toe, je kunt proberen te zorgen dat ze haar omgeving (dus die ene route) helemaal kent en alles daar vertrouwt.
Misschien kun je daarna eens gaan met nog een ander paard erbij en dat je haar voorop laat lopen, zodat zij wel de leider is maar niet helemaal alleen is...

Ik hoop dat een van de dingen die ik genoemd heb je kunnen helpen.
Veel succes ermee!

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 10:11

Dankjulliewel voor de reacties.

M_ichje: Aan de hand en naast de fiets gaat ze altijd met me mee, soms staat ze dan even stil als ze wat ziet maar als ik haar dan rustig mee vraag gaat ze weer mee.

Maandag moet ze voor de kar (is ze al voor beleerd, maar alleen in de bak mee gereden) daarom vroeg ik of jullie misschien een oplossing wisten.
Ik denk dat ik er dan eerst maar even naast moet lopen, misschien dat ze dan later wel durft.
Inderdaad met een ander paard erbij dat het dan wel beter gaat maar op den duur wil ik toch ook wel eens alleen op pad zonder hulp.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:09

als je haar nou aan de hand meeneemt en halverwege opstijgt?
Bij mijn pony werkt dit super en hij heeft het nu helemaal niet meer....

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:36

Ik ging altijd alleen met mn paard aan de hand naar buiten stappen, zodat ze ook vertrouwen krijgt in mij. Daarna ben ik een keer naar buiten gegaan op haar en we leken wel dronken want ze wilde dus ook eerst niet. Gewoon het straatje uitgelopen en weer terug. Hou vol en des noods duurt het een uur voordat ze 1 stap vooruit gaat. Paarden zijn groepsdieren en gaan daarom ook liever niet alleen. Misschien ook een keer met een ander paard samen naar buiten gaan? Gewoon rustig blijven proberen en het komt vanzelf.

edit: natuurlijk wel lekker blijven belonen met die snoepies!

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-08 12:52

Mijn paard heeft dit ook heel lang volgehouden! Echt precies hetzelfde... Ik heb allereerst altijd goed opgelet dat ik met een lange teugel reed. Als je namelijk drijft en onbebewust je hand strak houdt, geef je in principe de hulpen voor achterwaarts... Ik heb moest ook altijd iemand charteren om naar buiten te gaan. Dit probleem heeft mijn paard nu niet meer... Hoe ik dit heb opgelost?? Mijn paard was al 4 maanden kreupel en de dierenarts wist maar niet wat hij mankeerde... Ik ben toen naar Laarakker gegaan en die bevestigde mijn ideeën, dat mijn paard toch misschien niet zo gelukkig was, als dat ik dacht. Hij had een stofwisselingsprobleem en kreeg daardoor pijn aan zijn buik waardoor hij slijmbeursontsteking kreeg in zijn hoefgewricht. Mijn paard had dus gewoon last van zijn lijf, ik heb toen gevraagd bij Laarakker of het ermee te maken kon hebben dat hij niet alleen op buitenrit wilde, en bij Laarakker bevestigde ze dit. Hij had dus gewoon pijn aan zijn lijf. Ik zeg niet dat dit ook bij jouw paard zo is, maar sinds ik weer ben gaan opbouwen met mijn paard kan ik weer in mijn eentje naar buiten.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-08 17:23

Dankjulliewel voor de reacties. Ik ben inderdaad van plan ook een keer met een ander paard mee te gaan.
Ik ga heel vaak met haar aan de hand naar buiten dat gaat heel goed.

Vandaag heb ik haar eerst met de dubbele longeerlijn gelongeerd en toen naar buiten gegaan, toen liep ik dus achter haar en stuurde met de dubbele longe, ze slingerde wel een beetje maar ze liep wel! Dus ik denk dat het wel goed komt.

Larrylurex: dat lijkt me ook wel een idee, dat kan ik ook altijd nog proberen Ja

LHS_80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:35

_Sammie_ schreef:
Mijn paard heeft dit ook heel lang volgehouden! Echt precies hetzelfde... Ik heb allereerst altijd goed opgelet dat ik met een lange teugel reed. Als je namelijk drijft en onbebewust je hand strak houdt, geef je in principe de hulpen voor achterwaarts... Ik heb moest ook altijd iemand charteren om naar buiten te gaan. Dit probleem heeft mijn paard nu niet meer... Hoe ik dit heb opgelost?? Mijn paard was al 4 maanden kreupel en de dierenarts wist maar niet wat hij mankeerde... Ik ben toen naar Laarakker gegaan en die bevestigde mijn ideeën, dat mijn paard toch misschien niet zo gelukkig was, als dat ik dacht. Hij had een stofwisselingsprobleem en kreeg daardoor pijn aan zijn buik waardoor hij slijmbeursontsteking kreeg in zijn hoefgewricht. Mijn paard had dus gewoon last van zijn lijf, ik heb toen gevraagd bij Laarakker of het ermee te maken kon hebben dat hij niet alleen op buitenrit wilde, en bij Laarakker bevestigde ze dit. Hij had dus gewoon pijn aan zijn lijf. Ik zeg niet dat dit ook bij jouw paard zo is, maar sinds ik weer ben gaan opbouwen met mijn paard kan ik weer in mijn eentje naar buiten.

Dit kan zeker een oorzaak zijn ja.. ik heb een bijrijdpaard die artrose blijkt te hebben en daardoor vallen er allerlei puzzelstukjes op zijn plaats.. die durft ook niks alleen te doen en DA zeggen ook dat pijn een reden voor paarden kan zijn om angstig te worden (logisch: ze zijn kwetsbaarder dan als ze gezond zouden zijn). Zeker als een paard eerst wel moedig is en daarna ineens een stuk onzekerder kan het een lichamelijke oorzaak hebben.

vaatwasser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 18:49

Ik had er inderdaad zoiets nooit achter gezocht. Toen ik bij Laarakker was geweest, was het hele verhaal eigenlijk ineens compleet.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:08

ik heb hezetdelfde probleem met mijn paard'; kan echt niet alleen zijn (op stal, weide of met rijden)
in het begin alleen in de bak rijden ging ook niet goed maar dat gaat nu wel goed
alleen buitenrijden gaat echter nog steeds niet
enne ik ben heel veel met hem gaan wandelen enz. maar dat helpt bij mij niks'
heb zelfs een keer 1,5 uur er overgedaan om over een stukje weg te stappen wat normaal 10 min zou duren

estherpitout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 20:48

Mijn paard had dit ook heel erg.
Alleen vind ie het heel eng, wilde bijna niet vooruit, ging stilstaan.
Maar zogauw er iets/iemand voorop ging lopen ging het goed. Ik vond het buitenrijden daarom ook niet zo leuk.
Hij wil ook niet naast een ander paard lopen buiten. Hij blijft er altijd achter.
Toen ging mijn zusje erop rijden en ben ik ver achter hem gaan fietsen. Hij moest de "groep" leiden.
Hij vond het mega spannend, was zeiknat van het zweet. Maar deed het toch.
Hij moest wel veel voorwaarts gedreven worden, en mijn zusje heeft wel de mentaliteit...niet zeuren, gewoon doorlopen.
Ik niet, ben veel te lief. Dat hebben we nog wat vaker gedaan, ook lekker in de bossen gecrost met mijn zusje en ik met de fiets ver erachter of helemaal weg. Nu vind hij het geweldig. Nog steeds erg spannend, maar hij heeft heel veel zelvertrouwen gekregen.
Durft nu alleen lekker te draven en te galopperen buiten.

Mijn paard had echt even een duwtje in de rug nodig om te laten zien dat hij best alleen naar buiten kan of voorop kan lopen.