Ciska voor de 1ste keer bitloos

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jump_girl

Ciska voor de 1ste keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 07:37

Ging vrij goed alleen was ze erg koppig en ging ze soms naar de toeschouwers voor aandacht... ik heb veel voltes en andere oefeningen gereden en na de galop stuurde ze heel fijn... Het is ook allemaal makkelijker omdat ze voor koets heeft gelopen en dus op stem reageerd.

Puntjes waar ik op moet letten:
- beugels op de tenen
- geen pinguin spelen( krijg je misvormde voeten van xD)
- geen handen misvormen

cap is EIGEN keus dus ook EIGEN risico!

Afbeelding

god wat kijk ik hier droog ROFL
Afbeelding

Afbeelding

deze vind ik wel leuk
Afbeelding

Afbeelding

omg hier kijk ik weer zo eng xD
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ohja.. ik ben te DIK maar absoluut niet te ZWAAR voor m'n pony!!
kijken= reageren Ja

Touwladder

Re: Ciska voor de 1ste keer bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 08:28

Bitloos laarsloos en caploos...

Waarom rijd je zonder bit. Ik neem aan dat ze voor de kar ook een bit in heeft. Lijkt niet echt alsof je veel contact hebt en ze echt moet werken

Caploos is je eigen keuze

Laarsloos is een beetje jammer. Je kunt je voeten veel beter op de plaats houden met laarzen. Je zit veel te ver met je voeten in de beugels en dat is in combinatie met deze sportschoenen nogal gevaarlijk. Mocht je dan vallen zijn 2 dingen zeker. Je voet blijft in de beugel hangen en je hoofd krijgt een optater.

Van het rijden kan ik verder weinig zeggen. Er gebeurd niet zo veel voor mijn gevoel....

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 08:55

Touwladder schreef:
Bitloos laarsloos en caploos...

Waarom rijd je zonder bit. Ik neem aan dat ze voor de kar ook een bit in heeft. Lijkt niet echt alsof je veel contact hebt en ze echt moet werken

Caploos is je eigen keuze

Laarsloos is een beetje jammer. Je kunt je voeten veel beter op de plaats houden met laarzen. Je zit veel te ver met je voeten in de beugels en dat is in combinatie met deze sportschoenen nogal gevaarlijk. Mocht je dan vallen zijn 2 dingen zeker. Je voet blijft in de beugel hangen en je hoofd krijgt een optater.

Van het rijden kan ik verder weinig zeggen. Er gebeurd niet zo veel voor mijn gevoel....

omdat ze met thiedemans moet gereden worden .. ze is heeeeel sterk in de mond in het bos luisterd ze heel goed maar in de bak is om te verongelukken! dit is niet mijn fout zo heb ik haar gekocht! en bitloos luisterd ze veel beter... sorry maar ik heb net de foto's erop gezet waar de teugels los hangen OMDAT ik anders toch weer van die reacties krijgf dat je er niet aan mag trekken...
en ik kan ook niet verwachten dat ze van de 1ste x al meteen Z1 gaat presteren he? ik ben zowiezo amateur..
en laarzen zitten niet fijn, ik heb wat aan m'n voeten en MOET zooltjes dragen anders doen ze vreselijk pijn en kan ik maar 5min rechtstaan...
normaal draag ik zelfs bergschoenen om te rijden want zelfs deze schoenen doen beetje pijn...
Maar oke jij bent mss niet onder de indruk maar ik ben heel trots! Haha!

stukje bijvoegen: ik ben al heel hard en vaak gevallen van der en nog nooit blijven hangen... natuurlijk kan dit wel eens gebeuren maar met laarzen blijf ik altijd hangen..
Maar ach het is eigen keuze en naar mijn gevoel is dit beter Tong uitsteken

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:06

IK weet niet waar ik aan de hand van deze fotos van onder de indruk moet zijn. Het stapt en draaft een beetje rustig rond. Er is niets mis mee maar er is geen commentaar op te geven. De teugels hangen in boogjes. Dat is ook niet de bedoeling. Contacthouden...

Nouja en dat vallen...dat moet je zelf weten. Je hebt geen goede houding dus vreemd is het niet. Maar toch zonder cap rijden vind ik dan eigenwijs. Voorzover ik weet kun je laarzen aanlaten passen en noem maar op, dus goedzittende laars moet geen probleem zijn om te vinden. Bergschoenen hebben hakken dus dan zal t doorschieten wel meevallen...

Als ik het goed begrijp zijn deze fotos dus niet helemaal het beeld van hoe het ging, je zegt alleen de fotos te plaatsen waarbij je de teugels los hebt...

Wat is het voordeel van het rijden met de thiedeman voor jou dan. En waarom luistert ze in het bos wel en in de bak niet. Dat vind ik vreemd. Andersom kan ik nog wel inkomen...

Ik ben benieuwd

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:15

Touwladder schreef:
IK weet niet waar ik aan de hand van deze fotos van onder de indruk moet zijn. Het stapt en draaft een beetje rustig rond. Er is niets mis mee maar er is geen commentaar op te geven. De teugels hangen in boogjes. Dat is ook niet de bedoeling. Contacthouden...

Nouja en dat vallen...dat moet je zelf weten. Je hebt geen goede houding dus vreemd is het niet. Maar toch zonder cap rijden vind ik dan eigenwijs. Voorzover ik weet kun je laarzen aanlaten passen en noem maar op, dus goedzittende laars moet geen probleem zijn om te vinden. Bergschoenen hebben hakken dus dan zal t doorschieten wel meevallen...

Als ik het goed begrijp zijn deze fotos dus niet helemaal het beeld van hoe het ging, je zegt alleen de fotos te plaatsen waarbij je de teugels los hebt...

Wat is het voordeel van het rijden met de thiedeman voor jou dan. En waarom luistert ze in het bos wel en in de bak niet. Dat vind ik vreemd. Andersom kan ik nog wel inkomen...

Ik ben benieuwd

Er is geen voordeel aan daarom wil ik bitloos..
Tja in het bos luisterd ze ook voornamelijk p stem...
In de bak wil ze naar de paarden in de aangrenzende weide... de toeschouwers...
Ik weet niet wat met haar is als ik in de bak rij dat heeft ze ook niet zo een fijne galop als in het bos, in de bak gaat ze heel crossen enz..
en bitloos gaat veel beter of wil je soms zien hoe ik moet trekken voor haar stil te krijgen met thiedeman? dan zou ik een dierenmishandelaar zijn blabla... en nu rij ik bitloos met losse teugel en dan is het ook weer niet goed?
Ik vind het gewoon leuk een foto te plaatsen van rustig paard met zeer blije ruiter...
Maar jullie willen natuurlijk dat het Z1 moet gelijken?
Sorry hoor maar ik ben blij als mijn paard blij is, en ik wil alleen het beste voor haar...

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:20

Ik vind je een beetje negatief. Dat is jammer want ik probeer alleen je beweegredenen te begrijpen om het beter te snappen hoe je haar rijdt.
Waarom heb je het steeds over Z1 niveau. Niemand heeft het daarover, alleen jijzelf... Je hoeft niet zo fel in de verdediging te schieten... Wat wil je bereiken door met losse teugels te rijden?

Ik vraag me gewoon af waarom zonder bit hij wel luistert en met bit niet. Maargoed, jij wil vast alleen maar horen hoe leuk en fantastisch jullie zijn...maar dan moet je niet bij je bericht zetten : " kijken is reageren" als je het niet horen wil.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:27

Touwladder hallo?!

Heb jij jezelf weleens verdiept in het bitloze rijden?
Sorry hoor maar met een touwhalster moet je helemaal geen druk op je teugels hebben staan! Jij weet zeker niet hoe scherp dat in werkt?

Ts ziet er netjes uit hoor. Heel goed dat je pony er goed op reageert. Haha!

Ik denk alleen wel dat je even van die speciale teugels moet kopen wil je hiermee door blijven gaan.. Deze zijn namelijk zwaarder en dan hoef je je teugel maar iets omhoog te doen en in een boogje houden en je paard doet al wat je vraagt. Lachen

Verder vind ik het wel onverstandig dat je geen cap op hebt.

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:28

Touwladder schreef:
Ik vind je een beetje negatief. Dat is jammer want ik probeer alleen je beweegredenen te begrijpen om het beter te snappen hoe je haar rijdt.
Waarom heb je het steeds over Z1 niveau. Niemand heeft het daarover, alleen jijzelf... Je hoeft niet zo fel in de verdediging te schieten... Wat wil je bereiken door met losse teugels te rijden?

Ik vraag me gewoon af waarom zonder bit hij wel luistert en met bit niet. Maargoed, jij wil vast alleen maar horen hoe leuk en fantastisch jullie zijn...maar dan moet je niet bij je bericht zetten : " kijken is reageren" als je het niet horen wil.

Omdat de meeste op bokt hier op vrij hoog niveau rijden en ik niet..

ik weet niet waarom ze op bit niet wil reageren... daar kan ik toch niets aan doen zo was ze al...
Ik wil niet horen hoe fantastisch we zijn wel tips hoe het beter kan...
Jij zegt alleen dat m'n teugels te los zijn maar ik weet dat dit absoluut niet is.. deze foto's zijn van het einde genomen en daar reed ik met losse teugel omdat ze daar ik rustig was.
Ik heb liever tips hoe ze beter luisterd en op mij gericht is idpv van de mensen die staan te kijkn etc
Jij vind er niet veel aan maar als je zag hoe ze eerst reed zou je ook zeggen dat dit zeer goed was.. want ervoor was om te huilen Knipoog
Ik ga niet in de verdediging, maar ik ken bokt.. 1 iemand begint met te zeggen dat ze er niet veel aan vinden en de rest gaat je verder afzeiken... daar heb ik geen zin in... want naar mijn mening doet ze het goed alleen omdat ze het ervoor HEEEL anders deed Tong uitsteken
Sorry als ik grof overkom dan is dit niet mijn bedoeling... Bloos

Bommeltje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:35

heej
ik vind het super knap dat je bitloos rijd mijn paard loopt er dwars doorheen

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:35

Ik vraag me af waarom je met een bit in d emond wel contact houden moet en met een touwhalster niet. Alles werkt toch zo hard in als de hand van de ruiter???

Er is weinig aan af te zeiken. Je moet werken aan je zit. Minder in elkaar zakken. Als tip voor je voeten kun je denken aan je hakken naar buiten draaien. Anatomisch gezien gaat dat niet lukken in het zadel, maar je voet zit dan op de juiste plaats.

Ik beoordeeld deze fotos, zie geen fotos van hoet het eerst was dus kan er weinig over zeggen of ze vooruit is gegaan. Het ziet er braafjes uit. Probeer misschien wat uitdagender te werken. Schakelen in tempo, werken met zithulpen, maar daar heb je echt een goede instructeur bij nodig want dat kan niet iedereen.
Ik denk dat ze dan ook beter op jou zal letten omdat ze zich moet concentreren...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:37

Met bit moet je ook geen contact hebben hoor.. Jezelf ooit weleens verdiept in western?

Nouja contact wel maar contact kan je ook hebben met een los teugeltje..

Een touwhalster snijdt al erg snel in het hoofd van het paard als jij je teugels op maat hebt.

Touwladder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:40

Nee, heb me niet verdiept in western en bitloos. Maar als ik het goed begrijp is dat dus dezelfde benaderwijze van het rijden?

Ik heb het over een dressuurmatige contactteugel...waar volgens mij helemaal niets mis mee is...

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:41

Touwladder schreef:
Ik vraag me af waarom je met een bit in d emond wel contact houden moet en met een touwhalster niet. Alles werkt toch zo hard in als de hand van de ruiter???

Er is weinig aan af te zeiken. Je moet werken aan je zit. Minder in elkaar zakken. Als tip voor je voeten kun je denken aan je hakken naar buiten draaien. Anatomisch gezien gaat dat niet lukken in het zadel, maar je voet zit dan op de juiste plaats.

Ik beoordeeld deze fotos, zie geen fotos van hoet het eerst was dus kan er weinig over zeggen of ze vooruit is gegaan. Het ziet er braafjes uit. Probeer misschien wat uitdagender te werken. Schakelen in tempo, werken met zithulpen, maar daar heb je echt een goede instructeur bij nodig want dat kan niet iedereen.
Ik denk dat ze dan ook beter op jou zal letten omdat ze zich moet concentreren...

heel erg bedankt!! hier heb ik wat aan Haha!
Maar wat precies in elkaar zakken? bedoel je m'n rug of?? Tong uitsteken

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:43

Touwladder schreef:
Nee, heb me niet verdiept in western en bitloos. Maar als ik het goed begrijp is dat dus dezelfde benaderwijze van het rijden?

Ik heb het over een dressuurmatige contactteugel...waar volgens mij helemaal niets mis mee is...

Dit is geen goede optoming voor een dressuurmatig contactteugel.
Hier heb je nu eenmaal een andere bitloze optoming voor nodig en dat zal dus ook nooit gaan werken.
Het touwhalster gaat dan snijden in het gezicht van het paard, Het touwhalster trekt snel scheef, het touwhalster is voor het recreatieve rijden.

Wil je dan toch zo graag bitloos dressuurmatig rijden, neem dan een bitloos hoofdstel Knipoog

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:47

mensen, waarom allemaal meteen zo aanvallend naar de TS. Mag de TS ook eens trots zijn op dr paard, blij zijn dat bitloos goed gaat en zeker als het de eerste keer is?
Ik heb zelf tot nu toe 1 keer bitloos gereden en dat vond ik toch wel een flinke stap, vooral omdat ik alleen teugels aan het bit gewend ben zeg maar, en dus ook een eventuele noodrem via het bit.

Ik vind het juist een ontspannen beeld geven op de foto;s, en volgens mij draait het daar ook om, om de ontspanning.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:49

KylaLover schreef:
mensen, waarom allemaal meteen zo aanvallend naar de TS. Mag de TS ook eens trots zijn op dr paard, blij zijn dat bitloos goed gaat en zeker als het de eerste keer is?
Ik heb zelf tot nu toe 1 keer bitloos gereden en dat vond ik toch wel een flinke stap, vooral omdat ik alleen teugels aan het bit gewend ben zeg maar, en dus ook een eventuele noodrem via het bit.

Ik vind het juist een ontspannen beeld geven op de foto;s, en volgens mij draait het daar ook om, om de ontspanning.

Er is maar 1 iemand die de TS afkraakt hoor. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:52

Er valt niet zo heel veel over te zeggen, omdat je op de foto's gewoon lekker ontspannen rijdt.
Maar dat op zich is al hartstikke prima, aangezien je paardje met bit en thiedeman moeilijk te rijden is. Dus nu lekker ontspannen kunnen rijden, is al een positief iets!

Je geeft zelf aan dat je de beugels op je tenen moet houden. Dit moet niet hoor. Je moet zelf voelen waar zeg maar de balans in je voeten zit en dat is ergens onder de bal van je voet (bij de éen iets meer naar voren, bij de ander iets meer naar achteren en weer bij de ander precies eronder).

Er wordt hier geopperd dat je constant de teugels op spanning zou moeten hebben, maar dat is onzin. Vooral met een touwhalster is dit niet aan te raden.
Lekker met doorhangende teugels beginnen en naarmate je paard meer bij je komt, kun je de teugels telkens ietsjes korter nemen.
Wil je op den duur wel met constante druk rijden, dan kun je beter een ander bitloos hoofdstel nemen, namelijk eentje met een brede, zachte neusriem.

Veel plezier verder samen!

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:57

JoviBan schreef:
Er valt niet zo heel veel over te zeggen, omdat je op de foto's gewoon lekker ontspannen rijdt.
Maar dat op zich is al hartstikke prima, aangezien je paardje met bit en thiedeman moeilijk te rijden is. Dus nu lekker ontspannen kunnen rijden, is al een positief iets!

Je geeft zelf aan dat je de beugels op je tenen moet houden. Dit moet niet hoor. Je moet zelf voelen waar zeg maar de balans in je voeten zit en dat is ergens onder de bal van je voet (bij de éen iets meer naar voren, bij de ander iets meer naar achteren en weer bij de ander precies eronder).

Er wordt hier geopperd dat je constant de teugels op spanning zou moeten hebben, maar dat is onzin. Vooral met een touwhalster is dit niet aan te raden.
Lekker met doorhangende teugels beginnen en naarmate je paard meer bij je komt, kun je de teugels telkens ietsjes korter nemen.
Wil je op den duur wel met constante druk rijden, dan kun je beter een ander bitloos hoofdstel nemen, namelijk eentje met een brede, zachte neusriem.

Veel plezier verder samen!

Met bitloos hoofdstel kan ik dus de teugels beter 'strak' houden (contact beter gezegd)
Want ik wilde een bitloos hoofdstel omdat die zachter zijn voor de neus dan zo een touwhalster.
Maar ik wilde eerst proberen dit halster lag hier nog.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:59

Met een goed bitloos hoofdstel kun jij gewoon contact houden ja. Ja

jump_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:22

Somebitch schreef:
Met een goed bitloos hoofdstel kun jij gewoon contact houden ja. Ja

oke dankje

Gypsy_2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:50

Ik vind het er lekker ontspannen uitzien, gewoon lekker wat niksen is ook wel eens goed om de band met je paard te versterken Lachen Ik zou het zeker vaker gaan doen. Met een goed bitloos hoofdstel kun je prima met wat teugeldruk rijden. Let wel op dat de neusriem hoog genoeg zit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:34

Ik sluit dit topic, er zijn onvoldoende foto's van voldoende kwaliteit om rijtechnisch commentaar op te geven. De foto's zijn of wazig, of van veraf of van voren genomen, waardoor weinig gezegd kan worden over de houding en inwerking van de ruiter, en de bewegingen van het paard.
Wanneer je voldoende foto's van een goede kwaliteit hebt, waar rijtechnisch commentaar op te geven is, kun je natuurlijk een nieuw topic openen.