Chippen, leeftijd vervalsen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justice_

Chippen, leeftijd vervalsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 21:33

Hee, ik ken iemand (noemgeennamen) en die laat zijn ponys chippen, dat ze een jaar ouder zijn.
Bv een pony die werkelijk 2 is, laat hij dan chippen dat hij 3 is zodat hij ze eerder kan laten inrijden.
dan begint hij dus bv met een '3jarige' te longeren, tenmiste dat denkt iedereen dan, terwijl de pony eigenlijk 2 is.
Ikzelf vind dit belachelijk, er zijn toch niet voor niets van die regels wanneer je pas aan wedstrijden mee mag doen etc.
Maar ik vroeg me af of hier geen trucjes of manieren om dit soort dingen te controleren zijn.
Hier verpest hij zelf de ponys mee (hij fokt ze ook zelf), maar dit kan ook echt niet gezond zijn!

Carmen

Re: Chippen, leeftijd vervalsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 21:35

Ja, vreselijk

Wat kan je eraan doen?

Misschien politie? DB?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 00:09

Een beetje ervaren iemand ziet in de meeste gevallen toch wel aan de bouw van het paard dat ie nog niet volgroeid is lijkt mij? En anders aan de tanden? Je laat een paard toch keuren voordat je het koopt, dan zou dat er toch uit moeten komen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:17

Onzinnig, er worden genoeg tweejarigen ingereden dus waarom er een driejarige van maken Verward

_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:18

Ik denk dat het inderdaad moeilijk is om daar op te controleren, maar misschien dat de DA zoiets controleert? bij een aankoopkeuring wordt toch ook altijd naar de tanden gekeken?

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:37

Mm vind ik niet echt kunnen dit inderdaad.
maar ik ben bang dat je er zo weinig aan kan doen, want hoe kunnen ze het controleren?

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:52

Urielle schreef:
Onzinnig, er worden genoeg tweejarigen ingereden dus waarom er een driejarige van maken Verward

ja maar met een 2/2.5jarige mag je geen wedstrijden starten, en als er op papier staat dat de pony 3 jaar is mag het wel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:55

Ik dacht dat een DA dit moet kunnen zien aan de hand van de tanden en bouw enz.
(en ook moet controleren)

Heb een paardje gehad waar de DA zei dat hij 2 jaar ouder was en dit dus ook zo in het paspoort laten zetten.
En hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het is (helemaal voor een DA) om te zien hoe oud ze zijn.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:55

Belachelijk zeg! Dan zijn het dus geen pony's die bij een stamboek ingeschreven staan, want dan zou het toch niet kunnen?

Gebitscontrole... maar dat geeft ook geen 100% zekerheid...

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:59

[quote="Daan_Ordeal"]Belachelijk zeg! Dan zijn het dus geen pony's die bij een stamboek ingeschreven staan, want dan zou het toch niet kunnen?

Nee klopt, het zijn ook niet zo'n hele dure ponys.
Maar er zijn toch veel mensen die bij hem een pony kopen.
Ik snap dat niet hoor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:19

Brainless schreef:
Ik dacht dat een DA dit moet kunnen zien aan de hand van de tanden en bouw enz.
(en ook moet controleren)

Heb een paardje gehad waar de DA zei dat hij 2 jaar ouder was en dit dus ook zo in het paspoort laten zetten.
En hoe jonger ze zijn hoe makkelijker het is (helemaal voor een DA) om te zien hoe oud ze zijn.

Soms heeft dat ook geen zin want er bestaan helaas ook van die hypocriete dierenartsen die aan deze pratijken mee doen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:45

Het is toch verplicht om bij de geboorte (als veulen) te late chippen... Dus er kan al niet veel meer gesjoemeld weer worden.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:52

paarden die uit het buitenland komen moeten ook nog gechipt worden,en een paard zonder papier kun simpel een jaar jonger of ouder maken,of het papier word er bij weggegooit om een paard jonger te maken,somige oudere paarden hebben nog mooie tanden,en zo word dan een paard van 15 een jaar of 12.
en pony,s zonder papier kun je dan dus ook rustig ouder maken,want een 3 jarige verkoopt makkenlijker dan een 2 jarige.
en het is inderdaad verplicht om ze als veulen al te chippen,maar wie controleert dat dan?
er gaat echt niet iemand de wei in om te kijken of al veulens een chip hebben.

Justice_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-08 19:55

knooopje schreef:
paarden die uit het buitenland komen moeten ook nog gechipt worden,en een paard zonder papier kun simpel een jaar jonger of ouder maken,of het papier word er bij weggegooit om een paard jonger te maken,somige oudere paarden hebben nog mooie tanden,en zo word dan een paard van 15 een jaar of 12.
en pony,s zonder papier kun je dan dus ook rustig ouder maken,want een 3 jarige verkoopt makkenlijker dan een 2 jarige.
en het is inderdaad verplicht om ze als veulen al te chippen,maar wie controleert dat dan?
er gaat echt niet iemand de wei in om te kijken of al veulens een chip hebben.

klopt, er zitten ook buitenlandse pony's tussen!

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:01

Volgens mij is voor vervoer een chip verplicht, heel veel paarden worden pas op latere leeftijd gechipt, merk ik nog steeds.
Ik vind het, net zoals gok ik iedereen op bokt, het belachelijk dat dit gebeurt. Maar blijkbaar gebeurt het dus nog steeds.
Bij chippen zou eigenlijk de leeftijd door een dierenarts moeten worden vastgesteld, maar inderdaad, wie controleerd dat.

Danielle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 21:01

ik denk ook dat het moeilijk is om daar op de controleren....

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:43

te gek voor woorden maar zulk tuig hou je toch...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 21:51

Nja , de mijne is waarschijnlijk ook wel wat jonger op haar paspoort dan ze eigenlijk is ,
Maar ze is niet gechipt als veulen en heeft geen papieren , + ze is te oud om het te schatten ,
Op haar paspoort staat dus dat ze van 83 is, terwijl ze waarschijnlijk de 30 al gepasseerd is ..
Maar ach ,wat maakt het uit , ze mag zowieso haar oude dag bij mij slijten !

K_atoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 18:43

Ik snap niet goed waarom mensen dat willen doen..

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:45

en toch kan het heel gemakkelijk.
onze merrie moest 2/3 jaar geleden gechipt worden en die ziet er gewoon nog erg goed uit voor haar leeftijd.
nu weten we dat ze toen ongeveer 17 jaar was, dus ook gewoon opgegeven ivm dat ze toch bij ons blijft tot haar dood.
maar ja.. stel je weet de leeftijd ( 17 jaar dus) en de dierenarts niet? een paar jaar eraf smokkelen gaat verdomd makkelijk hoor.
denk dat het best op grote schaal in de handel wordt toegepast.. even de pony 5/6 jaar jonger maken op papier.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 20:50

dus dan zijn het ponies zonder papieren? want anders kan dat niet vind het zoiezo een beetje een raar verhaal heb je er niet juist voordeel van als je je ponies jonger maakt? en t hangt natuurlijk van de pony af maar ik longeerde de mijne al op 2 jarige leeftijd en heb m ingereden toen ie bijna 3 was..........en er is niks mis met t beestje (nou moet ik wel zeggen dat t geen keiharde training was die die moesdt doen in het begin) niet dat ik je niet geloof hoor ik vind die man gewoon vaag Tong uitsteken

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 21:41

er zijn ontzettend veel pony's zonder papieren, dus dat kan makkelijk.
en als je een dier wilt verkopen, dan is het voor iemand gusntiger om hem zo vroeg mogelijk in te rijden, snel te starten en weer te verkopen.
als je dan nog minimaal 6 maanden tot een jaar extra moet wachten ivm de KNHS regel van de leeftijd, dan zullen mensen wel " slim" zijn en hun dier een jaar ouder maken zodat ze sneller kunnen starten en straks minder kosten.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-08 23:42

Iemand die verstand heeft van het lichaam van een paard,
kan zien of een paard volgroeid is of niet, dit kan je ook aan de VA vragen.
Ik zou zelf niet weten, wat je zou moeten doen als je zo iemand kent,
tja, de politie zal er denk ik niet zoveel aan doen, maar je kan dit natuurlijk wel melden bij,
denk ik de KNHS misschien, ik denk dat je misschien even een persoon die er verstand van heeft om advies moeten vragen. Veel succes!