teugelkreupel of wat anders???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kleinepony

teugelkreupel of wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:44

Heb al meerdere topics gelezen over teugelkreupelheid maar kom er in mijn geval nog niet echt uit.

Afgelopen woensdag haalde ik mijn pony uit het land en had ze wat wondjes aan dr benen en flank (rechts). Zag er vrij onschuldig uit en was waarschijnlijk door haar eigen veulen (2maanden oud) gedaan.
Ben gewoon gaan poetsen en rijden. Het eerste kwartier was er niks aan de hand, maar na een minuut of 10 draven begon ze opeens galopsprongetjes te maken. Verder liep ze goed, niet opvallend kreupel of iets.
De staleigenaresse gevraagd te kijken en die vond het erg op teugelkreupelheid lijken. Later telefonisch met mijn instructrice besproken en die dacht toch meer aan kreupelheid gezien de wondjes en het karakter van de pony (ze vond het geen pony voor teugelkreupel). Heb haar dus toch maar in het land gelaten en vanmorgen pas weer gepakt.
Met aandraven was het nu gelijk met de huppeltjes, weer mensen laten kijken en nee hij liep verder echt niet verkeerd en was gewoon aan het donderen... (ze is 3 dus idd nog beetje aan het puberen)

Op een gegeven moment had ik haar goed laag en voorwaarts in draf en toen ging het super, als ik haar maar laag hield, zodra ze iets omhoog kwam kwam het huppeltje ook weer.

Denken jullie dat dit idd teugelkreupel is? De wondjes zijn goed aan het genezen en erg oppervlakkig. Verder rijd ik sinds een klein maandje met sporen waardoor ik haar minder beenhulpen geef (niet meer constant drijven zeg maar) kan het daardoor komen? En misschien hang ik idd wat te veel aan haar teugels, hou ik haar te strak. Heb vanmorgen met hele losse teugels gereden en dan ging het dus vrij goed. Verder is mijn vriend net begonnen met rijden en af en toe zie ik ook dat hij wat bruut is in haar mond maar dat gaat al wel wat beter.

Vind het alleen zo sterk dat het precies nu is begonnen, na die wondjes.

Het is overigens alleen met draven.

Hoor graag jullie meningen.

Lavita330

Re: teugelkreupel of wat anders???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:49

Hoe is het als je haar los aan de hand laten draven?
Zie je er dan wat aan?
Is het verder dik/ en of warm? (neem aan van niet anders zou je dat wel hebben vermeld)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:52

Wondjes aan de benen, hoe oppervlakkig ook, kunnen een reden zijn waarom je pony kreupel wordt.

Heel simpel om na te gaan of je pony teugelkreupel is: Gooi hem los en laat hem wat draven en galoperen. Als hij kreupel is, is hij dus niet teugelkreupel.
Waar ik zelf aan denk na je verhaal is een rugprobleem, het aangaloperen is een manier om de rug wat te ontlasten.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 13:55

Dus ze huppelt alleen in draf wanneer je haar (nageeflijk) wat hoger instelt? Misschien heeft ze een spiertje verrekt gehad oid? Wat alleen in die bepaalde houding en gang opspeelt?

Overigens vind ik het persoonlijk niet denderend om een beginnende ruiter op een 3-jarige te laten rijden, zeker omdat je zelf ook aangeeft dat hij behoorlijk bruut is in haar mond. Dan maar liever eerst eens rijden met een lange teugel. Als je aan jezelf twijfelt of je trekt in de mond, maak dan ook je eigen teugels wat langer en rij wat meer van achteren naar voren ipv in de mond te zitten.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 13:58

We hebben met haar een longeerprobleem dus aan de hand draven gaat nog niet zo goed, ze hebben haar helaas een beetje verkeerd aangepakt met inrijden de basis van longeren zit er dus nog niet helemaal in en daar willen we als het veulen er vanaf is goed aan gaan werken.

Verder is het niet dik of warm.

Verder laat ze zich los zowiezo niet zo goed opjagen maar wat ze dan loopt, daar is niks aan te zien. Echt aangalopperen is het ook niet want het is echt maar één huppeltje en dan draaft ze weer verder.
Vanmorgen deed ze het soms maar 1x in de drie rondjes en vandeweek, toen ik haar teugels nog kort had, elke paar stappen.

Jana: Ja, alleen in draf als ze haar hoofd van hoger heeft. En ik heb mijn partner nu ook gezegd voorlopig met langel teugels te rijden, maar mijn instructrice wilde eigenlijk gelijk aan de nageefelijkheid gaan werken omdat wij daar nu mee bezig zijn. Misschien idd toch niet zo handig.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:05

Je moet het zelf weten. Mij lijkt het niet moeilijk een paard een rondje in de wei te laten draven om te kijken of ze wel in orde is, maar als dat teveel moeite is moet je het zelf weten, dan haal je er beter een DA bij voordat je met een blessure zit die maanden duurt en misschien wel de toekomst van het paard beinvloed. Zulke dingen bij jonge paarden moet je ALTIJD serieus nemen.

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:07

zoals ik al zei, de rondjes die ik haar heb zien draven in de wie laten niets vreemds zien.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:09

Heeft ook iemand anders haar zien lopen? (instructrice, staleigenaar etc.)

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

Waarom niet gewoon een weekje in de wei laten staan. Paardje is 3. Loopt tie even wat minder zet je hem even op rust. Waarom doorrijden bij twijfel.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:56

Ik denk dat zijn veulen zijn rug geraakt heef, en daardoor gevoelig is, met een paardagen rust en veel stappen kan het een stuk beter gaan denk ik.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:45

Het zou goed kunnen dat ze onregelmatig loopt door jou..
Wat je vertelde als je der van voor loslaat dan heeft ze het niet en aangezien ze in het land ook niet kreupel is maar onder de man wel..
Je moet haar goed voorwaarts rijden, alles moet naar die oren toe, en loslaten van voor, vooral niet in der mond zitten, de rest komt vanzelf wel als je der maar de mogelijkheid geeft om naar voren te kunnen, wel gewoon goed contact houden met de mond maar ga er niet aanzitten dan werk je der tegen van voren en kan ze inderdaad onregelmatig gaan lopen.

Teugelkreupelheid heeft niks met het karakter van het paard te maken maar met het karakter van de ruiter die op het paard zit..

kleinepony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 17:03

Geef mijn fouten ook gelijk toe wat betreft het te hard in de mond zijn. Vreemd wel dat dit nu pas, na 9 maanden, en juist na het ruzietje met haar veulen is begonnen.

Maar zowel de staleigenaar als de mede pensionklanten denken aan teugelkreupel. Ze heeft idd al wat dagen op het land gestaan. En ben nu dus ook begonnen met wat losser rijden en meer voorwaarts.

Ben alleen benieuwd naar jullie meningen en of tips.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:28

Ik heb even de reacties gelezen, je paardje is nu 3 en al 9 maanden onder het zadel?

Dan is ze best jong ingereden als ik het goed lees, laat haar even lekker op het land staan. Ze is nog zo jong laat haar even lekker genieten, en pak het over een tijd weer op.

Je hoort ook vaak dat jonge paarden een beetje gaan lopen vervelen en dingen uitgaan halen omdat ze te jong zijn ingereden!

Succes ermee.

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 19:30

En ik zou idd, als je haar toch persee wilt berijden. 1 ruiter erop zetten en niet meerdere, en dan wel een ruiter met wat meer ervaring.

Hoor graag hoe het verloopt.