De perfecte methode niet vaardig, maar wel toepassen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

De perfecte methode niet vaardig, maar wel toepassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:42

Ik heb al 2 jr een discussie met mn zus over de perfecte rijmethode van ons paardje. Even een korte situatieschets:

het paardje heeft van nature een iets sloom achterbeen met als gevolg dat ze gemakkelijk gaan duiken en als een graafmachine door de bak crost! Mn zus zegt (methode A): eerst goed laten ontspannen over de bovenlijn en dan zn achterbeen erbij pakken. Helemaal mee eens, het probleem is echter dat die volgens haar alleen ontspand als ze hem laag, diep en rond rijdt waarbij ze het achterbeen helemaal buiten spel plaatst. Ik zeg (methode B): beter eerst rechtrichten, actief maken op het achterbeen en daar van uit rijden naar de ontspanning toe. Die methode zijn wij vaardig en dan kom je uiteindelijk op het zelfde punt uit (als je haar methode ook volledig en vlekkeloos zou hanteren..) vandaar uit kan je dan door gaan werken richting verzameling en verder..

Wat vinden jullie? Methode A aanleren (wat na 2 jr nog geen stap verbeterd is..) of methode B toepassen zodat je vooruit gaat en zo methode A beter onder de knie krijgen? (aangezien je een paardje moeilijk iets kan leren wat je zelf niet kan..)

x_Irisje_x

Re: De perfecte methode niet vaardig, maar wel toepassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:43

Ik ben van mening, eerst actief maken en dan nageeflijk. Dus ik ga voor B Lachen
Heb zelf namelijk een paard dat dit ook doet Lachen

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:49

Ik zou zeggen methode 2, eerst goed vaarwaarts zodat je een actief achterbeen gebruik krijgt.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:02

Eerst activiteit en aan het been, dan pas nageeflijkheid. Maar activiteit hoeft LDR niet uit te sluiten. Rechtrichten zonder nageeflijkheid werkt ook niet imo.
Optie C dus.

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:37

Ik ga ook voor optie B. Nageeflijkheid komt van achteruit dua moet eerst het achterbeen actiever worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:04

eerst achterbeen actief en dan nageeflijk gaan rijden
dus ook b

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:40

optie B lijkt me veel beter.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:40

lijkt optie B jullie ook beter als je optie A wel vaardig bent?

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:43

Het trainen van je paard begint altijd bij het achterbeen. Je begint met het actief maken van het achterbeen, en als dat in orde is, kun je verder ' en komt de rest vanzelf' . Dus of je er nou vaardig in bent of niet, begin eerst met het actieveren van zn achterhand.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:46

Romyv schreef:
lijkt optie B jullie ook beter als je optie A wel vaardig bent?

Ja, ik heb liever dat ie als een giraffe door de bak gaat maar wel goed over de benen, dan ontspannen en in de krul met de achterhand op een mijl of zeven Clown

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 09:48

Als je voorwaards/neerwaards goed beheerst (zowel ruiter als paard) dan kan je hem best een stukje wat ronder rijden..

Goed voorwaards/neerwaards is ontspannen, actief vanuit het achterbeen, gemakkelijk te schakelen, recht en in balans.. Door hem een stukje wat dieper te vragen kan je wat andere spieren laten werken.. het gevaar eraan is dat wanneer je het niet goed doet je hem eerder stuk dan ebter rijdt met deze methode, dat is mijn angst dan ook!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:54

Zoals jij beschrijft wil je zus hem eerst rond en dan pas kijkt ze naar dat achterbeen, maar dat is de verkeerde volgorde.
Dat ze hem dieper instelt, heb ik geen moeite mee, maar wel eerst dat achterbeen. Dat is voorwaarde nummer 1!

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:59

Romyv schreef:
Als je voorwaards/neerwaards goed beheerst (zowel ruiter als paard) dan kan je hem best een stukje wat ronder rijden..

Goed voorwaards/neerwaards is ontspannen, actief vanuit het achterbeen, gemakkelijk te schakelen, recht en in balans.. Door hem een stukje wat dieper te vragen kan je wat andere spieren laten werken.. het gevaar eraan is dat wanneer je het niet goed doet je hem eerder stuk dan ebter rijdt met deze methode, dat is mijn angst dan ook!

Jep, inderdaad, maar omdat jij zegt dat het nog niet helemaal goed zit met het actieve achterbeen, lijkt het mij slim dat je eerst het achterbeen gaat actieveren.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:00

Normaal is dit mijn volgoorde:

1. actief rijden aan de hulpen
2. ontspanning
3. volledige nagevelijkheid
4. meer terug rijden op het achterbeen
5. eventueel wat ronder instellen..

Nou is het heel moeilijk om dit paardje goed actief te krijgen zonder takt te verliezen, waardoor die moeilijker ontspant. Zij rijdt hem dus eerst ontspannen en dan actief omdat ze anders takt verliest.. Nu krijgt ze hem wel ontspannen, maar niet meer actief..

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:01

M59 schreef:
Romyv schreef:

Jep, inderdaad, maar omdat jij zegt dat het nog niet helemaal goed zit met het actieve achterbeen, lijkt het mij slim dat je eerst het achterbeen gaat actieveren.

dat denk ik dus ook..

maar ga zwaar aan mezelf twijfelen omdat iedereeen zegt dat ik hem te hoog op rij in het begin waardoor die korter gaat lopen voor (wat ook zo is omdat ti niet direct en actief en kan ontspannen..)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:30

Hoe oud is dit paard en op welk niveau loopt hij, hoe lang staat hij al in training etc.?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 10:35

ze is 5 jr, 2 jr onder het zadel waarvan het eerste jaar heel slecht gereden..

ze kan nog geen B proef lopen, kan niet eens galoperen! Daarom baal ik er stiekem wel van..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 11:34

Is het taktmatig lopen dan niet iets wat gaandeweg wel komt, omdat ze nu wellicht onregelmatig of uit tempo gaat omdat ze steeds even balans kwijt is? Zeker omdat je zegt dat ze ook moeite heeft met de galop.
Ik heb zelf een merrie gereden die heel veel moeite had om een basistempo aan te houden. Dan ging ze weer rennen, dan kreeg ik van die rare dribbelpassen er tussendoor. Daar ben ik echt wekenlang alleen maar bezig geweest met hoefslag en grote volte en dan elke pas op mijn tempo krijgen (dus juist niet gaan schakelen, dat was veel te moeilijk voor haar, dan raakte ze helemaal het noorden kwijt). Nageeflijkheid enzo was mooi meegenomen als ze het ineens aanbood, maar hoofdmoot was op mijn tempo en op eigen benen (en ja, dat ziet er heel klungelig uit Clown ).

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:00

nee ze verliest takt wanneer ze onvoldoende ontspant, want dan zet ze der rug vast.. Daarom rijdt nm zus der alleeen maar naar der ontspanning toe! Omdat ze totaal niet bezig is met het achterbeen verliest ze activiteit, gaat ze over der tempo lopen en wordt het net een graafmachine..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:17

Probleem is dus: gespannen over tempo lopen?
En is dat aan het begin van het trainingsuur en betert dat in de loop van het werk, heeft ze last van kijkerigheid oid en is ze bij longewerk ook altijd gespannen en druk?

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:31

Ze verbeterd alleen als je er goed mee aan de slag gaat.. Ze gaat sowieso korter lopen wanneer je ook maar enig teugelcontact hebt.. Wanneer je der alleen naar de ontspanning toe rijdt, blijft ze kort. Wanneer je der achterbeen voldoende activeerd gaat ze pas verruimen (dit gaat automatisch gepaard met ontspanning)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:48

Romyv schreef:
Wanneer je der achterbeen voldoende activeerd gaat ze pas verruimen (dit gaat automatisch gepaard met ontspanning)

Dan zou ik dat als startpunt nemen. Paarden geven zelf prima aan wat er werkt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 13:02

aan de ene kant ben ik op zoek naar bevestiging dat mijn methode wel goed is. aan de andere kant wil ik begrijpen waarom mn zus het zo graag anders wil doen terwijl zowel zij als het paardje die methode niet vaardig zijn..

M59

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:25

Maar waarom kan ze niet galoperen..? Wat bedoel je precies met niet kunnen galoperen..? Is dat alleen in training..? Zo ja, dan denk ik dat ze nog veel moeite heeft met het ruitergewicht. Als je alleen rechtuit galopeert en zelf in evenwicht blijft zitten, lukt het dan ook niet..?
Ik denk datje eerst is naar het hele probleem ( dus ook waarom ze moeite heeft met galop) moet kijken, en dan naar hoe je het beste kunt verbeteren/ op kunt lossen.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 15:29

met niet kunnen galoperen bedoel ik: of heeeel hard, zonder sprong of helemaal rond en niet meer vooruit komen.. idd een balans probleem maar ook kracht tekort in de achterhand! (het is een friesje..)

zal even een foto posten als ik thuis ben!