Atlantic (Haf) @ poging tot dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ticcie

Atlantic (Haf) @ poging tot dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:40

Atlantic is een negenjarige Haflingerruin van Oriana E x Liz Artmann.
Ik rijd soms eens een wedstrijdje met hem, maar niet fanatiek, nu althans nog niet. Ik denk wel dat we ongeveer oefenen op L-/M-niveau met de nodige problemen. (Deze problemen ga ik aan de hand van de foto's proberen uitleggen om jullie hulp te kunnen vragen.)
Atlantic en ik werken nu al 5 jaar samen en hebben al heel wat bereikt, maar nu pakken we weer de dressuur op om hier wat verder in te gaan.
Het enige probleem daarbij is vaak dat wanneer Atlantic het beu is om die oefenen te doen (zoals bv. wijken ofzo) hij durft gaan hangen of dergelijke...
Ik wil Helliepel hier op Bokt bedanken voor het maken van de foto's. Ze maakt er altijd een heuse fotoshoot van. (90 foto's!) Bedankt meisje!

Ik ga dan maar over op de foto's.
Er zijn geen galopfoto's in het topic, deze waren niet zo duidelijk...

Commentaar is dus zeker welkom, wel graag opbouwend zodat ik er iets met kan.

1. Instappen.
Afbeelding
2. Door "S" van hand veranderen.
Afbeelding
3. Halthouden op "X" om dan nog even aan te singelen.
Afbeelding
4. Idem.
Afbeelding
5. En ie bleef eens stilstaan (doet ie niet altijd) dus moet je belonen.
Afbeelding
6. Ik denk dat dit wel een goed beeld geeft...
Naar dit beeld probeer ik nu grotendeels te streven...
Afbeelding
7. Moet men armen langs men lichaam houden...
Afbeelding
8. Van hand veranderen door een kleine diagonaal.
Ik denk dat ik hier rechts even wat losser liet omdat ie zich daar soms vastzet en door dit te doen doet ie dit minder...
Afbeelding
9. Hier doe ik dit opnieuw (volgens mij dan toch) + hem lichtjes laten verruimen. (Oefenen we ook op en ik vind dat er betering in zit.)
Afbeelding
10. Luisteren naar Hellie hoe we het wijken kunnen verbeteren.
(Atlantic kan het, maar als het even geleden is maken we beiden fouten en is het dus niet zo denderend...)
Afbeelding
11. Wijken voor het rechterbeen. (Zijn slechtste kant.)
Het kan dus nog heel wat beter. Tips altijd welkom! Breek ons alsjeblieft niet af, we oefenen alleen maar...
Afbeelding
12. Klaarmaken om terug te wijken voor het rechterbeen.
Afbeelding
13. Hier loopt ie wat gespannen naar mijn mening, dit was vlak na het wijken waarbij ie zich dus even moest uitrazen.
Heeft ook 1x protest gegeven door middel van een bok bij schouder binnenwaarts. (Foto's staan hier wel niet in het topic.)
Afbeelding
14. Tenslotte uitdraven wat ie wel goed kan en graag doet.
Afbeelding

Ik laat alle commentaar aan jullie over, ben ik het meest mee.
Alvast bedankt voor het kijken en hopelijk voor de commentaar!

x, Ticcie
Laatst bijgewerkt door Ticcie op 14-07-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

ireikaJarig

Re: Atlantic (Haf) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:48

Ik vind het er best goed uitzien! je zit echt mooi en Atlantic ziet er mooi ontspannen en actief uit!
Voor je wijken zou je misschien ietsje meer zijn schouder kunnen begrenzen denkik (op de foto lijkt hij er een beetje op te vallen, maar dat kan natuurlijk wel maar een momentopname zijn)
Succes!

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 10:53

Jullie zijn een leuke combinatie.

Probeer wel je handen rechtop te houden. Op bijna alle foto's knik je je pols naar beneden, waardoor ook je ellebogen en je schouders stijf worden. Toevallig maak ik hier deze week een filmpje over op youtube, daar kun je vast wat tips en oefeningen uit halen. Om te beginnen: ga eens achter een tafel zitten en leg je onderarm, pols en vuist plat (met het smalle deel en je pink) op tafel (neem eventueel ook een losse teugel in je hand). Je hele arm, pols en vuist moet de tafel raken en er mag geen lucht tussen zitten. Zo moet je ook rijden!
Een andere manier om de mate van beweging in je elleboog te testen is het rijden met je pinken op de schoft van je paard in draf. Je pinken mogen de schoft niet verlaten. Hiervoor zul je je schouders en elleboog los moeten laten.

Voor het wijken: wat meer buitenteugel gebruiken. Je paard loopt nu teveel stelling waardoor hij over de buitenschouder wegloopt. Hou je paard wat rechter in de wending en oefen eventueel eerst uit stap, of met het hoofd van je paard loodrecht op de wand (alleen zijwaarts dus).

Heel veel succes!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:53

ireika schreef:
Ik vind het er best goed uitzien! je zit echt mooi en Atlantic ziet er mooi ontspannen en actief uit!
Voor je wijken zou je misschien ietsje meer zijn schouder kunnen begrenzen denkik (op de foto lijkt hij er een beetje op te vallen, maar dat kan natuurlijk wel maar een momentopname zijn)
Succes!

Dank je wel.
Ik zal er eens op letten wat mijn schouders doen op dat moment en eventueel toepassen wat jij me voorstelt.
Is echt een grote hulp en geeft me wel moed om door te gaan met die beer van me!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 10:56

Alicia2u schreef:
Jullie zijn een leuke combinatie.

Probeer wel je handen rechtop te houden. Op bijna alle foto's knik je je pols naar beneden, waardoor ook je ellebogen en je schouders stijf worden. Toevallig maak ik hier deze week een filmpje over op youtube, daar kun je vast wat tips en oefeningen uit halen. Om te beginnen: ga eens achter een tafel zitten en leg je onderarm, pols en vuist plat (met het smalle deel en je pink) op tafel (neem eventueel ook een losse teugel in je hand). Je hele arm, pols en vuist moet de tafel raken en er mag geen lucht tussen zitten. Zo moet je ook rijden!
Een andere manier om de mate van beweging in je elleboog te testen is het rijden met je pinken op de schoft van je paard in draf. Je pinken mogen de schoft niet verlaten. Hiervoor zul je je schouders en elleboog los moeten laten.

Voor het wijken: wat meer buitenteugel gebruiken. Je paard loopt nu teveel stelling waardoor hij over de buitenschouder wegloopt. Hou je paard wat rechter in de wending en oefen eventueel eerst uit stap, of met het hoofd van je paard loodrecht op de wand (alleen zijwaarts dus).

Heel veel succes!

Ik zal dit zeker eens allemaal toepassen.
Als ik naar de andere kant wijk is zijn hoofd recht en gaat het alsinds beter, dit is zijn moeilijkere kant.
Wat ik nu ook oefen is wijken wanneer ik er naast sta. Dan is zijn houding wel goed, zo probeer ik hem het principe te laten snappen en zie ik ook beter wat hij doet, maar ik probeer het zeker!
In stap gaat het slechter dan in draf, dan komt hij volledig vast en durft hem rechtstellen... Ik oefen het minstens 1 keer in stap want wil dat ook in die gang kunnen natuurlijk. Ik ga je zeker op de hoogte houden! Bedankt!

Alicia2u

Re: Atlantic (Haf) @ poging tot dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:01

Dn juist zorgen dat eerst het wijken in stap beter wordt. Klink namelijk alsof een achterbeen wat zwakker is. Probeer eens wat wendingen om de voorhand te rijden voor het moeilijke been. Begin makkelijk met 1 of twee pasjes, wat je dan later uitbouwd. daar worden de spieren van de achterhand soepeler en sterker door en zo leert je paard goed te isoleren tussen achter en voorhand, waardoor je meer controle krijgt.
Wending om de voorhand doe je als volgt: Begin met halthouden, stelling vragen en buitenschouder begrenzen. Dan duw je je paard om met je binnenbeen iets achter de singel. Begin met een paar passen en bouw dat uit.
je paard mag niet hupsen of slepen met de achterbenen in de oefening, maar moet ze netjes kruisen.
Ik rijd met mijn paard altijd in de losrijfase wat vierkantjes, waarbij de hoeken dus kwartwendingen om de voorhand zijn.

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 12:19

Alicia2u schreef:
Dn juist zorgen dat eerst het wijken in stap beter wordt. Klink namelijk alsof een achterbeen wat zwakker is. Probeer eens wat wendingen om de voorhand te rijden voor het moeilijke been. Begin makkelijk met 1 of twee pasjes, wat je dan later uitbouwd. daar worden de spieren van de achterhand soepeler en sterker door en zo leert je paard goed te isoleren tussen achter en voorhand, waardoor je meer controle krijgt.
Wending om de voorhand doe je als volgt: Begin met halthouden, stelling vragen en buitenschouder begrenzen. Dan duw je je paard om met je binnenbeen iets achter de singel. Begin met een paar passen en bouw dat uit.
je paard mag niet hupsen of slepen met de achterbenen in de oefening, maar moet ze netjes kruisen.
Ik rijd met mijn paard altijd in de losrijfase wat vierkantjes, waarbij de hoeken dus kwartwendingen om de voorhand zijn.

Wending om de voorhand kan hij, ik zal dit dus eens proberen.
Wat Hellie mij ook heeft aangeraden, om zijn tempo enzo erin te houden, is ook korte stukke wijken, hem vooruit rijden en terug enkele passen wijken en terug vooruit. Dit hielp gisteren ook al enorm om hem actief en bij de les te houden.
Met al deze elementen bij elkaar zal ik er zeker komen! Bedankt!

marn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 14:29

wat een mooie haf!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 15:00

Wat ziet hij er weer knap uit! Kleurtje van je setje staat hem goed!!
Commentaar is reeds gegeven, ik zou hem ook iets meer begrenzen met de buitenteugel bij het wijken, maar dit kan slechts een momentopname zijn.
Handig zo'n fotografe + tipgeefster Haha!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:20

Alizeetje schreef:
Wat ziet hij er weer knap uit! Kleurtje van je setje staat hem goed!!
Commentaar is reeds gegeven, ik zou hem ook iets meer begrenzen met de buitenteugel bij het wijken, maar dit kan slechts een momentopname zijn.
Handig zo'n fotografe + tipgeefster Haha!

Als we andere kant op wijken kan ik mijn buitenteugel wat losser laten dan naar welke kant ik op de foto's wijk. Ie heeft nog veel steun nodig vanvoor... Moet hier dus nog enorm aan werken. Wel bedankt voor de tips enzo. En 'k vind het setje ook wel goed staan bij hem... Bloos

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:23

Ik ben echt altijd al fan geweest van je Haflinger. Knipoog Heerlijk beest, en ik was al benieuwd naar een nieuw topic! Is een eindje geleden hé? of heb ik iets overgeslaan? Misschien mag Atlantic wel eens op dieet, hoewel hij er toch goed uit ziet. Ja

Het rijden mag wat impulsiever naar mijn mening, meer kracht van langs achter, meer enthousiasme. Maar ontspanning is zeker aanwezig, jullie schijnen er beiden plezier in te hebben. En jullie zijn echt een prachtduo!!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:30

Soet schreef:
Ik ben echt altijd al fan geweest van je Haflinger. Knipoog Heerlijk beest, en ik was al benieuwd naar een nieuw topic! Is een eindje geleden hé? of heb ik iets overgeslaan? Misschien mag Atlantic wel eens op dieet, hoewel hij er toch goed uit ziet. Ja

Het rijden mag wat impulsiever naar mijn mening, meer kracht van langs achter, meer enthousiasme. Maar ontspanning is zeker aanwezig, jullie schijnen er beiden plezier in te hebben. En jullie zijn echt een prachtduo!!

Hij had hiervoor weer enkele dagen stilgestaan omdat mijn merrie was bevallen en ie komt zo snel bij...
Ik weet dus dat ie wat mag vermageren, maar mij stoort het niet enorm en de DA zegt ook dat het niet overdreven is.
Ie is goed actief met rijden enzo ook, heeft conditie, dus ik heb er momenteel geen problemen mee.

Het was inderdaad even geleden dat we een topic hadden gemaakt, ook vanwege mijn examens enzo, maar ik hoop nu weer meer foto's te kunnen maken.
Het rijden bij mij nu is vooral de ontspanning opzoeken, zeker als ie enkele dagen heeft stilgestaan... Als ik er de dag daarna opkruip is ie vanzelf al een stuk actiever enzo, gewoon omdat ie de dag daarvoor dus heeft gereden, maar ik zal er op letten dat ie wat meer impuls erin steekt, en ik ook.
De ontspanning is dus het belangrijkste voor mij en dank je dat je ons een prachtduo vindt... Ik hoop dat Atlantic dat ook vindt.
x

Tsikala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 16:50

Het geheel ziet er netjes en verzorgd uit, proficiat!

Ik vind het een mooie Haflinger, alleen wat te dik.

Groetjes Melina

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:55

Melina schreef:
Het geheel ziet er netjes en verzorgd uit, proficiat!

Ik vind het een mooie Haflinger, alleen wat te dik.

Groetjes Melina

Dank je wel.
Is inderdaad beetje aan de dikkere kant, maar mij stoort het minder dan anderen, denk ik, omdat ik wel weet hoe groot en breed ie wel niet is...
Ie staat op "dieet" (gewoon veel werken, niet teveel snoepgoed), tegen volgende zomer wil ik hem op het perfecte gewicht.
In de zomer wil ik zijn weidegang niet afpakken, staat sowieso al op kort gras.
Wel erg bedankt, ik probeer op zijn "lijn" te letten.

kimmieh0103

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 12:58

Wat een mooie haf!!
Probeer alleen wel je hakken uitdrukken en je handen rechtop houden.
Voor de rest vind ik het er goed uit zien!

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:57

Het ziet er best netjes uit. Ik vind hem alleen echt te dik, dat allereerst Knipoog Maar goed, ik heb zelf ook verschillende Haflingers gehad en ikw eet dat ze moeilijk op gewicht te houden zijn.

Hij loopt netjes nageeflijk, maar zo te zien mag hij van achter nog wat actiever. Probeer meer op je buitenteugel te rijden, vooral tijdens het wijken buitenteugel erbij, want hij loopt, in ieder geval op de foto, gewoon over zijn schouder weg. Succes ermee! Lachen

Amandie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 15:19

Xeeen Haha!
Ik vind atlantic echt nog gewoon eeen super gave haf!!
Het commentaar geef je zelf al, maar ik vind echt dat jullie vooruitgang boeken hoor!!

En een tip met wijken. Ik heb altijd geleerd; als een paard het moeilijk vind, begin eerst heel rustig aan. Dus begin eerst met 3 meter wijken ofzo, en breid het dat steeds iet meer uit.
En als je dan een heel groot stuk pakt, stop dan geiljk als het goed gaat. En geef dan ook een goede beloning. Dan snapt ze ook dat ze het goed doet, en dat werkt echt super Lachen

Succes ermee!! En ik ben benieuwd naar het volgende topic

Offtopic: het setje staat hem goed Pling *en ben amanda uit het haftopic Huilen van het lachen*

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 16:00

ik vind hem geweldig super mooi! Lachen

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 17:00

Super mooie haf!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 19:22

June92 schreef:
Het ziet er best netjes uit. Ik vind hem alleen echt te dik, dat allereerst Knipoog Maar goed, ik heb zelf ook verschillende Haflingers gehad en ikw eet dat ze moeilijk op gewicht te houden zijn.

Hij loopt netjes nageeflijk, maar zo te zien mag hij van achter nog wat actiever. Probeer meer op je buitenteugel te rijden, vooral tijdens het wijken buitenteugel erbij, want hij loopt, in ieder geval op de foto, gewoon over zijn schouder weg. Succes ermee! Lachen

Dank je wel voor de tips.
Heb al eerder gezegd dat dat zijn slechte kant is en ook het meeste oefening nodig is, weet dat ik meer met men buitenteugel moet werken en ben er hard op aan het oefenen.
En dat hij te dik is weet ik ook... Maar kan er niet zoveel aan doen en naar mijn mening staat hij niet lelijk dik, zeker niet als je weet hoe ie 5 jaar geleden was.
Enorm bedankt!

Amandie schreef:
Xeeen Haha!
Ik vind atlantic echt nog gewoon eeen super gave haf!!
Het commentaar geef je zelf al, maar ik vind echt dat jullie vooruitgang boeken hoor!!

En een tip met wijken. Ik heb altijd geleerd; als een paard het moeilijk vind, begin eerst heel rustig aan. Dus begin eerst met 3 meter wijken ofzo, en breid het dat steeds iet meer uit.
En als je dan een heel groot stuk pakt, stop dan geiljk als het goed gaat. En geef dan ook een goede beloning. Dan snapt ze ook dat ze het goed doet, en dat werkt echt super Lachen

Succes ermee!! En ik ben benieuwd naar het volgende topic

Offtopic: het setje staat hem goed Pling *en ben amanda uit het haftopic Huilen van het lachen*

Ik was niet vergeten wie je was hoor, Amanda!
Over het wijken: men vriendin zei ook al om korte stukken te doen en dat doe ik nu. Korte stukjes wijken, hem dan even vooruit drijven (want ie durft tempo te verliezen) en dan nog eens een kort stukje. (Wat ik ook al doe bij SB.)
Wel bedankt voor de tip. Ben blij dat ik eens zoveel tips krijg waar ik effectief iets met kan doen.
x

Cuddie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 21:57

Zo dik vind ik hem niet hoor. Het is gewoon een flinke haflinger, daar mag ook wel wat spek op zitten hoor Bloos

Rijtechnisch is al gegeven! Denk dat je er zeker iets van kunt leren Knipoog

Brendaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 06:46

Ik vind dit een prachtig setje!! Wat een mooie half!! Hij ziet er super uit, lekker speklaagje, maar dat hoort bij een half vind ik. Veel succes met oefenen!

Latisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 11:14

Mooie haflinger zeg! echt 'n lekkerding. Het ziet er lekker ontspannen uit. Verder geen commentaar, Ga zo door!

Ticcie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-08 12:32

Cuddie_ schreef:
Zo dik vind ik hem niet hoor. Het is gewoon een flinke haflinger, daar mag ook wel wat spek op zitten hoor Bloos

Rijtechnisch is al gegeven! Denk dat je er zeker iets van kunt leren Knipoog

Kan er inderdaad iets van leren en zal ik ook zeker toepassen!
Vertrek zondag met nog 2 meiden naar Ter Hofstede in Nederland om daar een weekje te gaan rijden. Dressuur- en springlessen nemen,
eens een wandeling aan de zee, zal ons beiden goed doen + we zullen weer veel leren!

Brendaaa schreef:
Ik vind dit een prachtig setje!! Wat een mooie half!! Hij ziet er super uit, lekker speklaagje, maar dat hoort bij een half vind ik. Veel succes met oefenen!

Dank je wel!

Latisha schreef:
Mooie haflinger zeg! echt 'n lekkerding. Het ziet er lekker ontspannen uit. Verder geen commentaar, Ga zo door!

Grootste doel was hem wat ontspannen te laten lopen, of toch meer uit zichzelf en dat begint nu aardig te lukken, nu dus weer aan de rest werken!
En ik vind hem stiekem ook wel een lekker ding... Bloos