Mijn 6-jarige merrie rij ik nu in de M1, we zijn nu dus ook wat serieuzer aan het rijden...
Van jongs af aan heb ik haar altijd ontspannen lang en laag gereden. Ik merk nu erg goed dat als ik oprichting vraag dat ze hier moeite mee heeft.
Ze loopt liever "over de kop".
Als ik de oprichting eenmaal heb gaat het goed en loopt ze lekker, maar als ik tussen door bijv. in de stap haar laat zakken in de hals, valt ze weer op de voorhand, en kost het me moeite om haar weer op de achterhand te krijgen.
Vandaag heb ik het lang en laag een beetje achterwege gelaten en ben ik `gewoon` gaan rijden. En ik moet zeggen dat ik haar makkelijker en sneller op het punt had waar ik haar wou hebben...
Normaal gesproken rij ik haar ongeveer een half uur laag en pak ik haar na de galop pas echt op...
Nu is mijn vraag: Nu mijn paard op een hoger niveau komt merk ik dat ze door het lang en laag (los)rijden makkelijk op de voorhand gaat lopen. Moet ze dit gewoon leren of moet ik het lang en laag meer gaan zien als oefening om mee te beginnen en om tussendoor mee te nemen?
Hoe pakken jullie dit aan?