Op de voorhand, stoppen met lang en laag?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stacy S

Op de voorhand, stoppen met lang en laag?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 23:50

Mijn 6-jarige merrie rij ik nu in de M1, we zijn nu dus ook wat serieuzer aan het rijden...
Van jongs af aan heb ik haar altijd ontspannen lang en laag gereden. Ik merk nu erg goed dat als ik oprichting vraag dat ze hier moeite mee heeft.
Ze loopt liever "over de kop".
Als ik de oprichting eenmaal heb gaat het goed en loopt ze lekker, maar als ik tussen door bijv. in de stap haar laat zakken in de hals, valt ze weer op de voorhand, en kost het me moeite om haar weer op de achterhand te krijgen.

Vandaag heb ik het lang en laag een beetje achterwege gelaten en ben ik `gewoon` gaan rijden. En ik moet zeggen dat ik haar makkelijker en sneller op het punt had waar ik haar wou hebben...
Normaal gesproken rij ik haar ongeveer een half uur laag en pak ik haar na de galop pas echt op...

Nu is mijn vraag: Nu mijn paard op een hoger niveau komt merk ik dat ze door het lang en laag (los)rijden makkelijk op de voorhand gaat lopen. Moet ze dit gewoon leren of moet ik het lang en laag meer gaan zien als oefening om mee te beginnen en om tussendoor mee te nemen?

Hoe pakken jullie dit aan?

Alicia2u

Re: Op de voorhand, stoppen met lang en laag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 06:49

Lang en laag hoeft bniet automatisch te betekenen 'op de voorhand'. Rij je paard goed voorwaarts, ook in de lang en laag fase.
de gewrichten van mens en paard hebben minstens 20 minuten nodig om op te warmen. Neem die tijd dus ook voor de de oprichting gaat vragen.
In het begin kun je het meer als oefening zien, af en toe eens een paar rondjes, tot je merkt dat je paard sterk genoeg is om het vol te houden. Denk dan aan simpele galopwissels, schouderbinnenwaarts in stap, draf en galop en tempowisselingen.

Touscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 07:04

Mijn paard loopt ook snel op de voorhand, maar toch rij ik haar altijd laag en lang los. Ze blijft hierdoor mooi soepel in haar lijf. Na het losrijden zet ik haar bovenin en dan mag ze ook geen centimeter meer zakken, tot dat ik weer ga uitstappen of even met lang teugeltje tussendoor stap. Het lijkt voor mijn paard een duidelijke regel, of laag of helemaal bovenin. Als ik haar alleen bovenin rij, gaat ze zich beetje vastzetten in haar lijf.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:15

IMO moet je eerst je paard lang laag losrijden, zodat de spieren ontspannen en lang worden gemaakt. Je moet daarbij natuurlijk wel het achterbeen onder blijven vragen, zodat je paard niet enorm op de voorhand loopt te denderen. Als dit goed gaat pak ik in stap de schoudervoor cq. schouderbinnenwaarts op, hierdoor moet het achterbeen verder onder de massa treden en wordt dus meer belast. Daarna draaf ik nog wat lang laag en dan begin ik met oppakken, dit doe ik op de volte, waarbij de dus ook voldoende lengtebuiging moet hebben en een ondertredend achterbeen. Als ik haar helemaal heb, zoals ik haar hebben wil, wissel ik af en toe af met een diagonaal wat voorwaartser, waarbij het neusje er wat meer eruit mag. Dit is natuurlijk allemaal puur afhankelijk van de graad van africhting waar je bent, maar dit werkt voor mij prettig.

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 08:11

Als je merkt dat ze bij het lang en laag op de voorhand komt kun je proberen in die houding wat meer te schakelen en overgangen te rijden (dat kan ook in de loswerkfase). Door haar soms wat terug te rijden en weer een pasje voorwaarts en dan weer eens een schijnovergangetje erin mee te nemen, zal ze meer op het achterbeen moeten komen. Als je merkt dat ze echt op je gaat hangen in die houding, zou ik niet te lang lang en laag blijven rijden maar dan ook beetje wisselen in houding zodat ze daar beter haar balans in kan vinden.
Hopelijk heb je hier iets aan.