Help!! Modder probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whitepanther

Help!! Modder probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 21:04

Ik heb dus een probleem met modder. Wanneer het zoals van de week weer veel geregend heeft en onze bak op stal is nogal nat dan heb ik dus een probleem. Ilan heeft een pesthekel aan water tenzij het een graad of 30 is ofzo Tong uitsteken . Wanneer de bak dus zo'n natte boel is krijg ik het echt niet meer voor elkaar om hem nagefelijk te rijden, behoorlijk frustrerend want hij heeft net rugproblemen gehad en ik ben hem net weer een beetje aan het oppakken, maar hij moet dus op het moment echt goed over de rug gereden worden. Nou je raad het al met al dat water en die modder is de ontspanning ver te zoeken, meneer wil niet meer nageven en drukt zn rug weg. Nou wil het zo zijn dat Ilan een pony van 1.36m is en altijd tot minimaal zn hals inzet onder de modder zit als de bak zo nat is, dus ik kan er dan misschien wel inkomen dat hij zoiets heeft van: Ja daaaaggg, als ik nu nagefelijk ga lopen zit m'n hele hoofd onder de modder en het water!! Vervelende nu dan alleen is dat ik eigenlijk liever dan maar even niet rij met die modder omdat hij zn rug dus weg gaat drukken, maar misschien dat iemand hier tips heeft of dit zelfde probleem heeft mee gemaakt??

Villanelle

Re: Help!! Modder probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:36

Het lijkt me het beste dat je dan niet in dié bak moet gaan rijden, want dan gaat hij toch zijn rug wegdrukken. Dan kan je blijven proberen, maar als het niet lukt en je blijft proberen, gaat hij zich alleen maar meer spannen. En ivm zijn rugprobleem moet je het hem niet moeilijker maken dan het al is voor hem natuurlijk. Goed van je.
Kan je niet in de buurt op een grasveld oid rijden? (zal misschien ook wel nat/modderig/glad zijn) Of een buitenritje maken?
Je kan ook dmv grondwerkoefeningen hem wat 'vertrouwder' met water/modder maken. Dus dat hij het niet als iets negatiefs gaat zien. Wel lastig, want hij heeft alle recht om er gewoon niet van te houden Lachen
Ik zou gewoon als het zo nat is, niet in die bak gaan rijden. Dan kan het verder ook geen kwaad met zijn rug. Of een bak van een pensionstalling in de buurt waar je gebruik van kunt maken op zulke momenten?
Succes ermee Lachen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 11:46

Dat is dus precies de reden dat wij vorig jaar met ons paard met rugproblemen naar een andere stal, met binnenbak en buiten een eb vloedbak, verhuisd zijn. In de bak bij onze oude stal was het ook geen doen, een modderpoel na regen (dagen en soms wekenlang) en bij droogte veels te zwaar. Sinds we hem gewoon altijd kunnen trainen zoals de bedoeling is (over de rug) heeft hij eigenlijk geen problemen meer met rijden. Mijn ultieme tip is dus verhuizen naar een stal waar je een bak hebt die ook met regen begaanbaar blijft, maar dat is eigen keus en niet 123 geregeld. Voor nu in ieder geval niet rijden in de buitenbak, mijn ervaring is dat wanneer je dit wel doet je daarna weer lang bezig kunt zijn om hem goed voor elkaar te krijgen. Hoe is hij met longeren in diezelfde bak? Als dit wel gaat kun je hem toch zijn beweging geven. En anders misschien een buitenritje?

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:10

Maak een plek nat en loop er aan de hand doorheen, als hij ziet dat het jou niet kan schelen dat je nat word, loopt ie je waarschijlijk achterna.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 20:32

Nou lopend achter mij aan gaat hij er ook wel doorheen, hij heeft het alleen gewoon niet echt op water, het is zijn ding niet, hij is er niet bang voor ofzo dus dat is het probleem niet zo