probleem met 4 jarige met rijden en longeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liesJ

probleem met 4 jarige met rijden en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 16:58

ik heb een draver van 4 jaar oud en ging het tot ongeveer 2 weken geleden heel goed.
we kregen zelfs te horen dat we in de winter moesten gaan starten en meer van zulke complimenten.

maar sinds 2 weken gaan het heel slecht. met rijden alleen maar bokken, steigeren en er van doorgaan bij het minste geringste.
nu word het al iets minder als ze 4 uur op wei heeft gestaan maar dan is het nog om de 4 minuten.
nu denk ik dat ze me aan het uitproberen is, alleen mis ik dan de zelfvertrouwen om hem goed te corrigeren..

met longeren deden wij eerst kant voor kant om de galop te oefenen ( deze was niet goed bevestigd) toen draaide ze halverwege om en heb ik hier hulp bij gehad om dit te stoppen. dat ging op beide handen eigenlijk heel goed maar nu wil ik beide kanten in de longeertraining doen en afwisselen, draait mevrouw om de 2 seconde om en als ik der corrigeer met de zweep staat ze gelijk op der achterbenen en moet je uitkijken voor rondvliegende hoeven..
ook hier mis ik het zelfvertrouwen om door te zetten..

heeft iemand tips voor meer zelfvertrouwen zodat ik kan doorzetten, of tips tegen het draaien met longeren en het staken met rijden?

alvast bedankt

KimE

Re: probleem met 4 jarige met rijden en longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:57

Heb je weleens gedacht dat je iets te snel gegaan bent met haar? Aangezien het in het begin super goed ging, ben je gauw geneigd om steeds een beetje meer te vragen. Op een gegeven moment word je paard onzeker omdat hij het niet echt meer snapt.
Dit probleem heb ik ook gehad, in het begin gaat het goed, daarna word het paard onzeker en gaat ongein uithalen om eronder uit te komen.
Mijn advies zou zijn: Ga back to the basics, doe vooral veel dingen waar ze goed in is. Dan krijgt je paardje er plezier in en voelt zich even heel goed omdat ze het helemaal snapt.

Met longeren zou ik de galop nog achterwege laten en wachten totdat ze stopt met staken. Ook met longeren doen alsof ze voor het eerst aan de longe zit. Eerst bevestigen, dan weer een stapje verder gaan.

Misschien is dit niet het probleem, maar dit is mijn ervaring.

EDIT: Als je zelf het zelfvertrouwen niet hebt, durf gerust iemand te vragen die dat wél heeft. Je paard voelt wanneer jij onzeker bent en dat kun je nu niet goed gebruiken. Dus vraag iemand met veel ervaring, laat die het een paar keer doen en vraag of je het na een kwartier ofzo zelf ook mag proberen, als ze het goed doet. Zo krijg jij ook weer vertrouwen.
Een goede instructrice met rijden is aan te raden, iemand die jou en je paard vertrouwen geeft. Knipoog

Succes!
Laatst bijgewerkt door KimE op 13-07-08 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:58

Wat zegt je instructeur hiervan?

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 19:52

@olimpus: we zijn alleen nog maar bezig met de basis. het enige wat ik nu doe met haar is veel overgangen maken van stap naar draf,draf stap en 2x per hand draf galop. verder zijn vwe vooral bezig met rechtstellen, ontspannen rijden en voltes en gebroken lijnen.

met longeren is het alleen in stap en draf, in galop doet ze netjes der rondjes ( dat is het rare)

@kiwiko: we hebben veel te maken gehad met instutrices die opeens afbelde en daardoor hebben we nog maar 1x lesgehad. ze zegt dat het idd uitproberen is en dat ik dan extra gas moet geven.. maar dat is makkelijker gezegt dan gedaan zonder zelfvertrouwe

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 19:56

ik zit net met me moeder te praten, en me moeder zegt je bent 2 weken geleden op aanraden begonnen met bijzet rijden maar daar be ik na een week direct weer mee gestopt. daarna is dit begonnen. misschien hebben jullie hier iets aan

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:55

Ik weet niet hoeveel overgangen je rijdt, maar tèveel overgangen is voor een jong paardje nog best moeilijk, dit vraagt veel van zijn achterhand. Terwijl het natuurlijk best goed is deze op die manier te trainen, alleen niet tè.
Hou het simpel, maar toch afwisselend. Bijv 2x per week in de bak; stap, draf, galop en wat figuurtjes. 20 min is genoeg. En bijv 1x per week een buitenritje of vrijspringen ter afwisseling. Hij moet er namelijk plezier in krijgen/houden. Longeren is voor een paard ook erg saai, dus misschien is het voor die van jou 1x per week wel genoeg? Ik kan hier natuurlijk moeilijk over oordelen, maar het zijn tips Lachen Met bijzetje zou ik niet gaan rijden (nog), gewoon lekker de dingen simpel houden maar toch afwisselend. En misschien is hij door eventueel (verkeerd?) gebruik van de bijzet zijn rug verkeerd gaan gebruiken, en daardoor de associatie gekregen van: rijden=vervelend. Succes! Lachen

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 14:08

@Moretje: bedankt voor de tips, zal het met rijden is proberen minder overgangen te rijden..
buiten rijden word moeilijker aangezien ik nog niet alleen weg kan ( nog niet helemaal verkeersmak), maar zal de afwisseling eens gaan proberen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:11

liesJ schreef:
ik zit net met me moeder te praten, en me moeder zegt je bent 2 weken geleden op aanraden begonnen met bijzet rijden maar daar be ik na een week direct weer mee gestopt. daarna is dit begonnen. misschien hebben jullie hier iets aan

Lips are sealed

Dat verklaard veel !!!

Neem een GOEDE instructie in de hand. Een instructie die meteen met hulpteugels gaat gooien is GEEN goede , knoop dat maar in je oren.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:12

Hulpteugels zijn idd de oplossing niet... en eerder de oorzaak van het probleem. Wat de preciese oorzaak is en hoe nu verder te gaan is lastig. Het kan echt zijn dat je paard ergens last van heeft, bijvoorbeeld rug of zelfs iets zoals wisselen ofzo. Maar het kan ook pubergedrag zijn. In beide gevallen reageer je heel verschillend. Kijk of je iets lichamelijks uit kunt sluiten en ga dan rustig verder. Wees rustig, duidelijk en consequent. Overvraag je paardje niet. Rijd niet teveel, wissel voldoende af en doe leuke dingen. Feitelijk is je paardje nog erg jong en heeft ze misschien wel gewoon tijd nodig....

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 22:19

herkenbaar.. t klinkt als puberaal verzet.. mijn 2.5 jarige heeft daar ook last van. je moet hier mee uit de voeten kunnen, anders maakt ze de kachel met je aan!
en als t spelletje eenmaal aan de gang is en ze weet wat ze allemaal kan flikken heb je t zo 1.2.3 niet afgeleerd..
Jij bent de baas, corrigeer haar!

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 12:01

UPDATE VAN HET RIJDEN VAN VANDAAG

ik heb eerst een uur getroeteld en gepoetst en toen nog even gewacht tot de school die naast de bak ligt klaar was met pauze houden zodat we rustig konden rijden:+

eerst lekker ingestapt aan een lange teugel en tegen der gepraat zodat ik ook ging ontspannen, ik voelde gewoon dat zij ook ging ontspannen Haha!

toen ben ik overgangen gaan rijden maar steeds met een grote volte ertussen want sommige van jullie zeiden dat de overgangen misschien te snel waren. dit ging heel goed. ze ging er 1 keer vandoor want kwam een hond langs en die zijn eng Ach gut. gelijk 1,5 ronde middendraf laten lopen en toen was het over Haha!. toen hebben we nog even beide kanten galop gedaan en nog wat snellere overgangen ( met een pasje of 5 ertussen. Haha! nu gingen ze keigoed *LOL*
daarna nog even een proefje verzonnen ( moet er nog 1 uit hoofd leren om te oefenen dat oefeningen sneller achter elkaar moeten) ook heel braaf Haha! en weer met lange teugel uitgedraaft en gestapt Haha!

ik was echt zo trots op der. kan zijn dat het morgen weer totaal anders maar heb heerlijk uurtje gereden en ze had er plezier in vind ik zooo belangrijk...

ik had der afgezadeld en toen gingen we in de bak nog even balkjes stappen maar dit vond ze niks Vork Dromen
ga het nog keer onder zadel proberen..
ze staat nu lekker in de wei en om 3 uur komt er iemand les geven en dan ga ik ook even kijken of het iets is en een proefles afspreken Pling

AAAHH ZO TROTS OP MIJN BABY Haha! Haha! Haha! Haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 14:27

Fijn Lies, goedzo!

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 16:04

nu zoek ik alleen nog iemand die een keer wilt helpen met longeren want dat is nog wel een ramp....