Sinds 3 maanden rijd ik een 8 jarige bonte merrie. (v: Mecenas). Sinds ze ingereden is word ze alleen recreatief gereden. De eigenaresse rijd haar alleen in het bos.
Toen ik begon kon ze geen stap aan de teugel lopen en had ze veel spanning in de bak, ze liep met haar neusje echt hoog in de lucht.
Langzaam aan ben ik aan de basis gaan sleutelen en lekker veel buigingen/figuren en overgangen gaan rijden. Ze pakt alles echt wonderbaarlijk goed op.
Het is echt een superfijn paard om te rijden. Ze moet nog iets sneller worden aan het been en haar galop is ronduit beroerd in de bak. Ik vermoed dat als haar draf nog fijner word, de galop ook beter in balans komt (tips zijn welkom). Op dit moment rijden we nog geen B-niveau. Ik pak wel af en toe wat wijken mee, maar meer om haar beter te laten reageren op (zijwaartse) druk. Ik ben vooral veel bezig met schakelen, schijnovergangen en hele kleine schakelingen naar voren. Ze heeft snel de neiging om op de voorhand te vallen en probeer dat door de schakelingen op te lossen. Ik rijd haar expres afwisselend in de hoofd/halshouding, vooral om te controleren of ze niet in een houdinkje blijft lopen en gewoon mijn hand wil volgen, maar ook om te controleren of ze bij dieper instellen niet meteen op de voorhand duikelt. We zijn er nog niet, maar ben echt ontzettend trots op deze foto's.
Mijn commentaar op de foto's zijn mijn handen, ik heb ze soms echt ongelijk, ik heb ook geen flauw idee wat ik ermee aan het doen was, voor mijn gevoel was ze superfijn van voren en hoefde er helemaal niet aan te zitten, dus waarom ik soms m'n handen zo achterlijk heb?
Genoeg gekletst, ik heb geen foto's van losrijden/narijden, dus alleen werkfoto's.

stretchen op de volte

en iets dieper

Vindt dat je een nette houding
Je moet alleen nog even op je handen
. Ik ga proberen gaar juist iets hoger te rijden, misschien moet ik me nog meer focussen op de impuls en minder op de neus.