Vrijdagmiddag werd ik gebeld door een stalgenootje, ze was even bij Saff wezen kijken en zag dat zijn graaskorf niet goed zat. Ventje wordt een beetje te rond, dus wilde even kijken of een graaskorf zou helpen. Maar dat ding gaat dus niet meer om

Hij heeft hem proberen af te schuren, maar het stuk wat normaal onder zn kin zit is in zijn mond gekomen en zijn mondhoeken zijn nu dus wat gescheurd.
Toevallig was de DA op stal, dus hij heeft even gekeken. Het viel gelukkig wel mee, maar moest het een tijdje met rust laten en af en toe er vaseline op smeren.
Aangezien hij toch echt in beweging moet blijven omdat hij anders nog dikker wordt, ben ik naar een oplossing gaan kijken. Toevallig had een stalgenootje een tijd terug aangeboden dat als ik haar bitloze hoofdstel eens wilde uitproberen dat best mocht. Gisteren dus meteen gevraagd of ik hem even mocht lenen om te kijken hoe Saff erop zou reageren.
Aangezien ik tot maandag niet mag rijden (ivm weghalen moedervlek) heeft Tessa hem deze week gereden, zo ook gisteren. Zij heeft al vaker bitloos gereden dus had ook al eerder aangegeven dat ze het best eens met hem wilde proberen.
Het sloeg iig super aan! Het was wel wat wennen voor hem, maar hij reageerde er erg goed op. Daarnaast hebben we sinds gisteren ook mijn nieuwe zadel (naja, 2e hands
) erop gelegd en ook die lag goed.Ik kon het niet laten en ben toch zelf ook opgestapt. En pfff....in tijden niet zo lekker gereden
Wat een verschil! We mogen dit hoofdstel iig deze week even lenen en daarna misschien ook nog. Maar ik ga ook zeker dit hoofdstel zelf aanschaffen. En als ik weer met bit kan rijden wil ik zeker gaan afwisselen met bitloos.Waar zijn we mee bezig geweest: naja, in eerste instantie dus met het wennen aan bitloos. Dit was voor mij de eerste keer dat ik met een bitloos hoofdstel heb gereden en dit was voor hem ook de eerste keer. Met name dus bezig geweest met de basis, de hele bak door, voltes, diagonaal van hand veranderen. Iig nog niet teveel vragen. Ik heb hem ook iets meer ruimte gegeven dan anders, zodat hij en ik aan het bitloos rijden konden wennen. Normaal gesproken als ik hem zoveel ruimte geef (met bit) heeft hij de neiging om te gaan hangen/trekken. Maar dat heeft hij deze keer niet 1x gedaan.
En natuurlijk ben ik bezig geweest met hem goed voorwaarts te houden. Wat overigens erg goed ging, hij ging niet te hard, maar ook niet te zacht. Heb de zweep dan ook zelden nodig gehad.
Uiteindelijk begon hij ook lekker ontspannen te lopen en heb ik mijn handen meer naar voren gedaan om hem ruimte te geven en zodat hij mijn hand op kon zoeken.
Waar liepen we tegen aan: Nou, eigenlijk niet zoveel
Alleen de bochten zijn nog erg wennen. Hij buigt dan nog niet mee en ik vind het nog wat lastig om dan stelling te vragen...tips???Ik merk wel dat ik hem hiervoor toch wel erg op het bit heb gereden, waarschijnlijk dat hij daarom nu ook zo fijn reageerde. Het is voor mij dus ook een erg goede oefening

Ons niveau: tja, ik denk dat je het B kunt noemen

Eigen commentaar:
- Handen recht houden
- Hakken uitdrukken en tenen naar binnen
- Hij mag nog wel wat actiever lopen
Dan de foto's

1. Volgens mij had ik hem hier net vanuit draf naar halt gezet. Hij stond met een klein beetje druk direct stil. Was echt verbaasd en blij dat hij zo goed reageerde

2.

3.

4. Galopje kunnen we ook. Mn tenen
en ik moet mijn hakken uitdrukken.
5.

6. Iets meer ruimte gegeven

7.

8.

9. Mn tenen

10.

11. Rechterteugel te los

12. Handen rechter houden. In de bochten liep hij met zijn hoofd rechtdoor waardoor de buitenteugel erg los kwam, had die dus ietsje korter aangenomen. Maar daardoor heb ik zo te zien wel mijn handen scheef

13.

14.

15. En na het uitstappen buiten, nog even een paar fotootjes gemaakt in het weiland

Zoals ik al zei heb ik echt in tijden niet zo lekker gereden en was mijn dag dus weer helemaal goed.

Ik was ook erg trots op mn ventje dat hij het zo goed op pakte

waar zijn zijn manen gebleven!