Saffron @ work - bitloos!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Calanddra

Saffron @ work - bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:31

Ik zal als eerste even uitleggen waarom ik met een bitloos hoofdstel rijdt.

Vrijdagmiddag werd ik gebeld door een stalgenootje, ze was even bij Saff wezen kijken en zag dat zijn graaskorf niet goed zat. Ventje wordt een beetje te rond, dus wilde even kijken of een graaskorf zou helpen. Maar dat ding gaat dus niet meer om

Hij heeft hem proberen af te schuren, maar het stuk wat normaal onder zn kin zit is in zijn mond gekomen en zijn mondhoeken zijn nu dus wat gescheurd.

Toevallig was de DA op stal, dus hij heeft even gekeken. Het viel gelukkig wel mee, maar moest het een tijdje met rust laten en af en toe er vaseline op smeren.

Aangezien hij toch echt in beweging moet blijven omdat hij anders nog dikker wordt, ben ik naar een oplossing gaan kijken. Toevallig had een stalgenootje een tijd terug aangeboden dat als ik haar bitloze hoofdstel eens wilde uitproberen dat best mocht. Gisteren dus meteen gevraagd of ik hem even mocht lenen om te kijken hoe Saff erop zou reageren.

Aangezien ik tot maandag niet mag rijden (ivm weghalen moedervlek) heeft Tessa hem deze week gereden, zo ook gisteren. Zij heeft al vaker bitloos gereden dus had ook al eerder aangegeven dat ze het best eens met hem wilde proberen.

Het sloeg iig super aan! Het was wel wat wennen voor hem, maar hij reageerde er erg goed op. Daarnaast hebben we sinds gisteren ook mijn nieuwe zadel (naja, 2e hands Tong uitsteken ) erop gelegd en ook die lag goed.

Ik kon het niet laten en ben toch zelf ook opgestapt. En pfff....in tijden niet zo lekker gereden Lovers Wat een verschil! We mogen dit hoofdstel iig deze week even lenen en daarna misschien ook nog. Maar ik ga ook zeker dit hoofdstel zelf aanschaffen. En als ik weer met bit kan rijden wil ik zeker gaan afwisselen met bitloos.

Waar zijn we mee bezig geweest: naja, in eerste instantie dus met het wennen aan bitloos. Dit was voor mij de eerste keer dat ik met een bitloos hoofdstel heb gereden en dit was voor hem ook de eerste keer. Met name dus bezig geweest met de basis, de hele bak door, voltes, diagonaal van hand veranderen. Iig nog niet teveel vragen. Ik heb hem ook iets meer ruimte gegeven dan anders, zodat hij en ik aan het bitloos rijden konden wennen. Normaal gesproken als ik hem zoveel ruimte geef (met bit) heeft hij de neiging om te gaan hangen/trekken. Maar dat heeft hij deze keer niet 1x gedaan.

En natuurlijk ben ik bezig geweest met hem goed voorwaarts te houden. Wat overigens erg goed ging, hij ging niet te hard, maar ook niet te zacht. Heb de zweep dan ook zelden nodig gehad.

Uiteindelijk begon hij ook lekker ontspannen te lopen en heb ik mijn handen meer naar voren gedaan om hem ruimte te geven en zodat hij mijn hand op kon zoeken.

Waar liepen we tegen aan: Nou, eigenlijk niet zoveel Tong uitsteken Alleen de bochten zijn nog erg wennen. Hij buigt dan nog niet mee en ik vind het nog wat lastig om dan stelling te vragen...tips???
Ik merk wel dat ik hem hiervoor toch wel erg op het bit heb gereden, waarschijnlijk dat hij daarom nu ook zo fijn reageerde. Het is voor mij dus ook een erg goede oefening Lachen

Ons niveau: tja, ik denk dat je het B kunt noemen Clown

Eigen commentaar:
- Handen recht houden
- Hakken uitdrukken en tenen naar binnen
- Hij mag nog wel wat actiever lopen

Dan de foto's Lachen

1. Volgens mij had ik hem hier net vanuit draf naar halt gezet. Hij stond met een klein beetje druk direct stil. Was echt verbaasd en blij dat hij zo goed reageerde Haha!
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4. Galopje kunnen we ook. Mn tenen Nagelbijten / Gniffelen en ik moet mijn hakken uitdrukken.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6. Iets meer ruimte gegeven
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
9. Mn tenen Nagelbijten / Gniffelen
Afbeelding
10.
Afbeelding
11. Rechterteugel te los
Afbeelding
12. Handen rechter houden. In de bochten liep hij met zijn hoofd rechtdoor waardoor de buitenteugel erg los kwam, had die dus ietsje korter aangenomen. Maar daardoor heb ik zo te zien wel mijn handen scheef Nors opkijken
Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15. En na het uitstappen buiten, nog even een paar fotootjes gemaakt in het weiland Lovers
Afbeelding

Zoals ik al zei heb ik echt in tijden niet zo lekker gereden en was mijn dag dus weer helemaal goed. Haha!

Ik was ook erg trots op mn ventje dat hij het zo goed op pakte Pling

Zesiram

Re: Saffron @ work - bitloos!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:36

Ik heb weinig verstand van bitloze optomingen, maar hangt je neusriem niet erg laag? Lijkt me niet prettig voor je paard.
Voor de rest vind ik het er helemaal niet verkeerd uitzien. Ik zou proberen wat constanter contact te houden. Dat hoeft niet zwaar te zijn, maar in ieder geval geen boogjes.
Voor de rest krijg ik het idee dat hij niet enorm goed aan het been is. Doordat je veel moet drijven, kan jij je benen ook niet mooi af laten hangen. Wel een leuk dier zeg! Lekker stevig, daar houd ik wel van!

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:39

Gewéldig Jen, ik ben echt zo enthousiast dat het zo ontzettend goed ging! Lovers
En ik moet zeggen; wat een verschil met bit zeg. Hij loopt wat losser lijkt wel. Het zal wel een klein verschil zijn, maar toch ziet het er een stuk anders uit!
En volgens mij zit je inderdaad ook beter op dit VZH-zadel. Je ziet er ook heel tevreden en blij uit. Super!
Wat een gaaf dekje trouwens. Haha!
Je geeft zelf je eigen kritiek al goed aan. Je hebt nog wel de neiging om met hem mee te gaan naar voren, maar je zit al zo veel relaxter er op. Ik weet nog goed dat je jezelf zo ontzettend vast zette. Lachen
Ik ben héél erg benieuwd hoe hij morgen reageert, zal ook voor mij de eerste keer worden, zo bitloos.
OK dan!

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:39

Volgens degene van wie het bitloze hoofdstel is hing hij zo goed. We hadden hem eerst eentje korter, maar toen leek hij wel erg hoog te zitten.

Met drijven viel het wel mee eigenlijk, heb ik niet eens echt veel hoeven te doen, voor ons doen dan Clown

Hij mag idd nog een stuk actiever, dit vind hij nog lastig, maar daar zijn we al mee bezig.

Mijn teugels moeten idd ook wat korter, maar aangezien het gisteren voor ons erg wennen was en ik nog nooit bitloos had gereden wilde ik hem wat meer ruimte geven.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 13-07-08 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:40

Hij deed het echt super! Had het stiekem ook wel bij hem verwacht. Ja
Verder heb ik niet echt veel tips, laat het eerst maar eens wennen. Het is nieuw voor jullie allebei en voor een eerste keer ging het al super. Lekker door blijven oefenen.

Probeer wel rechtop te blijven zitten, maar gezien je vorige fotos ga je hier ook al in vooruit. OK dan!

@ erleyne, we hadden hem eerst ook hoger hangen. Maar de eigenaresse van het hoofdstel stelde voor om het iets lager te hangen, vandaar. Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:40

Wow, dat ziet er al erg goed uit Jenn! *LOL*
Super dat je hem ook bitloos wil gaan rijden.
Zo te zien pakt Saf het ook erg goed op.
Tips voor het sturen, met je benen sturen? Tong uitsteken
En kijken in de richting waar je heen gaat en je gewicht (zitbeenknobbels) een beetje verplaatsen.

Ik wil toch echt wel een keer komen kijken/rijden/foto's maken. Schijnheilig

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 13:42

Ik moet nu idd wat meer met mijn benen sturen. Gelukkig kan dat nu ook beter met dit zadel. Al is het voor mij nog flink wennen Tong uitsteken

Ja je moet echt langskomen! Wanneer heb je tijd? Schijnheilig

Skogsmulle
BFB 2024 winnaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:47

Calanddra schreef:
Ik moet nu idd wat meer met mijn benen sturen. Gelukkig kan dat nu ook beter met dit zadel. Al is het voor mij nog flink wennen Tong uitsteken

Inderdaad, dit past een stuk beter voor jouw benen. Haha!
Het is voor hem ook wennen (bitloos dan vooral), maar daar heb je tijd genoeg voor om mee te oefenen. Haha!

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:06

Leuk zeg dat jullie er beide zo veel plezier in hebben!!!!
Ik heb nog nooit bitloos gereden, dus kan daar verder niet veel over zeggen.

mel

Love_boyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:10

Volgens mij hangt je neusriem ook te laag, de mijne hangt een stuk hoger Lachen Leuke pony, ziet er heel ontspannen uit!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:16

Stoere pony heb je zeg! En een leuk koppie Lachen Neusriem mag inderdaad wel iets hoger.

Ik vind het er fijn uit zien, zeker zo voor de eerste keer. Wat je houding betreft, proberen iets minder naar voren te zitten met je bovenlichaam en je onderbenen mogen wat verder naar achteren.

Toen ik bitloos ging rijden had ik de eerste dagen ook wat moeite met stelling en buiging. Ik denk zelf dat ik meer met mijn benen en zit ben gaan rijden, wat bij ons ook werkt is de buitenteugel wat tegen de hals houden waardoor ze zeg maar wijkt voor de "druk" op haar hals.

Ga zo door!

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:20

Zo wat ziet Saf er goed uit, wel beetje dik idd haha. Jullie zijn echt een leuke combinatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 20:20

Bloos! waar zijn zijn manen gebleven!
het ziet er goed uit, lekker ontspannen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 20:41

Bedankt voor de reacties Lachen

Vandaag weer gereden. Ging erg lekker, hij liep binnen 10 min al lekker los en ontspannen (meestal duurt dit bij ons rond de 20 min en dan liep hij nog niet zo lekker als vandaag).

Van Tessa moest ik op een gegeven moment eens voor mijn gevoel erg achterover gaan zitten. Mijn benen steken dan alleen wel naar voren af en ik verlies de steun op mijn beugels, dus mijn benen vliegen dan alle kanten op.

Van de week even kijken hoe het gaat met de beugels een gaatje korter, of het dan wel lukt. Al denk ik dat ik dan weer een stoelzit ga krijgen, met de houding die ik nu heb. Het is voor mij best inspannend om ver achterover te zitten, dat lukt me dus nog niet echt lang.

Vandaag de neusriem trouwens een gaatje hoger gedaan Lachen

Daan_Ordeal: daar ben ik idd ook mee bezig, om hem met mijn buitenteugel te begrenzen, al gaat dat nog niet geweldig Tong uitsteken
Het ging vandaag wel al een stuk beter in de bochten. Ook een aantal keer een slangenvolte mee genomen om hiermee te oefenen.

Sanniej_: hij s een beetje dik ja Schijnheilig van de zijkant valt t wel mee, maar van de voorkant Nagelbijten / Gniffelen Moet oa meer en actiever gaan rijden. Mijn doel was 4x in de week min. een halfuurtje, maar dit is in tijden de eerste week dat dat gelukt is.
Hij staat ook in de weide met een ruin die niet zoveel eet en die 's nachts binnen staat. Meestal kregen ze er al een stukje nieuw gras bij voordat die ruin erbij stond, waardoor Saff dus alles op kon eten. Gelukkig is het nu veranderd en krijgen ze het pas erbij als die ruin erbij staat. Dan krijgt hij iig minder binnen.

dees_daan: die zijn er al een tijdje af Haha! ivm de warmte en omdat hij een gat in zijn manen kreeg, ergens in het midden. Dat zag er echt niet uit Clown Dat stuk is nu ook nog steeds een stuk dunner dan de rest van zijn manen.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 22:22

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-08 20:41

Niemand meer? Lachen

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 22:24

Super leuk om te zien dat Saf zo braaf blijft en helemaal top om te lezen (in al je topics) dat jullie zo'n schik met elkaar hebben! houwe zo!!