Help !! Mijn rijhouding te verbeteren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxBontexx

Help !! Mijn rijhouding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:48

Hallo allemaal,

Ik rij nog niet zo lang...maar wordt aardig depressief van mijn houding. Ik lees veel boekjes over basis paardrijden en zie hier ook allerlei topics.

Maar mijn probleem is het volgende;
Mijn voeten gaan steeds te ver door mijn beugels dit is met name bij lichtrijden/ doorzitten maar vooral bij galop.

Ik weet dat mijn hakken naar beneden moeten maar hoe kan ik dan beenhulpen geven..En mijn lerares zet knijpen maar ik lees overal dat dat eigenlijk niet mag...

Kunnen jullie mij helpen aub ??

Alicia2u

Re: Help !! Mijn rijhouding te verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:55

Maak je heup losser door oefeningen te doen (er zijn hier al veel topics over, gebruik even de zoekfunctie). Neem een keer les van een centered riding instructeur, die werken altijd vanuit de zit van de ruiter.

wat je zelf kunt doen is zwaaien met je been, eerst vanuit stilstand, later vanuit stap en galop.
Probeer eerst het volgende: terwijl je in het zadel zit, rek je bovenbeen spieren op. Breng je hak naar je kont (zoals je het ook zou doen in de gymles) en laat dan je been weer terug schuiven. Je zult nu merken dat je knie beter aansluit en je meer op het vlakke deel van je been zit. doe dit een aantal keer met beide benen.
ga daarna door met de zwaai-oefening: Raak met je teen de flank van je paard aan en de volgende pas (als je dit in stap of galop doet) met je hak de schouder (zorg wel dat je een braaf paard hebt). Doe dit maar met één been tegelijk en doe het alleen met je binnenbeen, anders val je er aan de buitenkant af!

Een andere goede oefening is draven in de verlichte zit zonder handen (dus geen teugels, zadel of manen vasthouden!). Je zult merken dat dit alleen gaat als je je been op de goede manier aanlegd en je zwaartepunt laag is (je knie gezakt en je hakken uitgedrukt).

Belangrijkste van alles is toch wel goed les. Zorg ervoor dat je een competent iemand hebt die je nuttige tips geeft waar je echt wat mee kunt. Als je niet tevreden bent over je huidige instructrice, zoek dan een andere. klant is koning toch?

Flaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:58

Als je iets je kuiten/hakken aandrukt kan je zeker een hulp geven zonder te knijpen en zonder je hak op te trekken. Als je je hakken meer uitdrukt, is het probleem van in de beugel schuiven ook al grotendeels opgelost. Verder moet je je voostellen dat je paard zo onder je weggegumd kan worden en dat je dan meot kunnen blijven staan, daarvoor moet je dus voldoende steun op je beugels hebben en rechtop zitten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:03

Ik zou je eigenlijk al direkt moeten aanraden om naar een andere manege uit te kijken, want knijpen helpt averechts! Daar door ga je alleen maar je benen nog meer aanklemmen en je nog meer aanspannen in je lichaam. Je rijd nog niet zo lang zeg je, dus zonder zadel lijkt me ook niet echt een optie. Maar er zijn wel degelijk oefeningen om een onafhankelijke zit te krijgen. Zelfs mijn ervaren lessers moeten er af en toe aan geloven. Beugels uit, arm en been oefeningen en div. oefeningen met je lichaam. Dus nogmaals, ga eens een lesje nemen in een andere manege en kijk eens of ze daar wel een goede instructeur hebben.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:55

Vaak duw je je voeten te ver in de beugels voor evenwicht. Je hebt voor je gevoel meer grip waardoor je je been te ver naar voren duwt en je voet dus ook.

Je kunt oefenen door veel zonder beugels te rijden en zo je evenwicht te trainen.

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:40

Neem goed les en neem vooral zitlessen aan de longe.
Dan zit jij op het paard zonder beugels en moet je allerlei oefeningen doen. Helpt enorm voor je balans. Na een paar keer een zitles gehad te hebben. Hoeft echt niet langer dan een kwartier zul je merken dat het steeds beter gaat. Het is wel moeilijk en kost veel energie maar je helpt jezelf er enorm mee.
Tijdens mijn opleiding heb ik het ook gehad. Vond het eerst maar niets maar toen ik het aan het einde van de opleiding niet meer kreeg miste ik het soms. Je wordt er ook lekker los van en de goede spieren rek je op in je been zodat je vooral leert je hakken uit te drukken en je been op de goede plaats houden.
Je moet dan wel een paard hebben wat aan de longe blijft lopen terwijl jij van alles op zijn rug doet. Dat is voor iedereen niet altijd mogelijk maar op de meeste maneges hebben ze wel longe of zitlessen.

Gr M

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:42

Zitles aan de longe!!!! OK dan! OK dan! OK dan!

ZwYzWyLoVeRr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:17

Ik snap natuurlijk volkomen dat als je nog niet zolang rijd dat hety ook moeilijker gaat,dat is bij iedereen zo! Lachen Maar toch kan je er een aantal dingen aan doen. Het meeste is natuurlijk gezegd hierboven. Maar toch zal ik ook nog even zeggen wat ik vind dat je wel kan helpen Pling
Maar goed, je kan altijd beenhulpen geven hoe je je benen ook hebt. Het helpt erg als je zitles aan de longe krijgt zoals hierboven vermeld staat doe dat zonder teugels zodat je je echt kan contreren op je benen, doe je hakken omlaag je onderbenen naar achteren en je knieen naar binnen draaien. Dan als je beenhulpen wil geven dan druk je gewoon je kuiten aan zodat die een beetje in haar buik komen. (niet helemaal je benen van het zadel afhalen en dan een flinke schop geven zoals bij sommige beginners nog wel eens gebeurd..) Als je dit blijft oefenen (ook de oefeningen die de andere bokkers hierboven al hebben gezegd zeker uitproberen Haha!)
Ik hoop je te hebben geholpen emt mijn tips! Pling
Groetjess,

xxBontexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-08 09:05

Ok thanks voor de tips...ik ga inderdaad proberen eerst mijn voeten minder ver in de beugels te doen en dan mijn hakken goed eruit proberen te drukken. En ik rij idd al wel eens zonder beugels maar dan merk ik dat ik juist ga knijpen om erop te blijven zitten met name bij doorrijden...hoe doen jullie dit dan ??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 09:09

xxBontexx schreef:
Ok thanks voor de tips...ik ga inderdaad proberen eerst mijn voeten minder ver in de beugels te doen en dan mijn hakken goed eruit proberen te drukken. En ik rij idd al wel eens zonder beugels maar dan merk ik dat ik juist ga knijpen om erop te blijven zitten met name bij doorrijden...hoe doen jullie dit dan ??

Probeer als je zonder beugels rijd vooral veel figuren te rijden. Als je aan het opletten bent waar je heen moet sturen en je focus niet ligt op je zit dan ontspan je vanzelf een beetje en knijp je ook niet meer.
Verder, bijna iedereen die nog niet lang rijd heeft problemen met de beugels goed onder de voeten te houden. Als je evenwicht op het paard beter wordt en je meer gewend raakt aan de bewegingen dan wordt het ook vanzelf steeds makkelijker. Geen reden voor paniek dus, zeker niet als je er al zo intensief mee bezig bent Knipoog

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:30

xxBontexx schreef:

Daar zijn de zitlessen aan de longe juist zo goed voor je hoeft je niet op je paard te concentreren maar op jezelf letten leer te ontspannen. Het is een kwestie van oefenen(zituren maken!) en gevoel krijgen. Dan komt het vanzelf.

Veel succes

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 13:46

Zitles zonder zadel met een voltigeersingel is hier prima voor. Helaas hebben ze niet overal zo'n singel. Je hebt dan toch iets om je aan vast te apkken zonder dat je aan de teugels zit en je kunt je helemaal concentreren op je zit.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:33

Als je je beugels verliesd is het negen van de tien keer dat je klemt met je (boven)benen. Probeer eens een gaatje korter te zitten zodat je meer in de beugels steunt.
Zit lessen willen ook wel helpen. Die deed ik vroeger ook aan de longeerlijn, met zadel zonder beugels. Als je dan klemt, stuiter je alle kanten uit.

Valanee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 20:37

ik had precies hetzelfde probleem... maar na een tijdje komt het ineens... probeer voor jezelf een lijstje te maken dat je tekens in je hooft herhaalt zelf heb ik ook dat ik (met lichtrijden) mijn arbeidstempo in mijn hoofd heb bijv. 1..2..1..2 snap je??

xxBontexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 12:14

Ik ga vanavond aan de longe proberen en dan zonder teugels beet te houden en de beugels een gaatje korter dan dat ik gewend ben. Ga tevens op zoek naar een andere instructrice want die roept juist weer beugels langer maken omdat het dan lijkt alsof je zonder rijd en je vanzelf je hakken omlaag ga doen :S

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 12:34

Dan ga je vaak juist klemmen!

xxBontexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 09:07

Gisteren jullie tips uitgeprobeerd en toppie hoor!! Mijn voeten zijn geen 1x in de beugels geschoten super...alhoewel ik het alleen nog maar in stap en lichtrijden heb geprobeerd...dacht probeer eerst dat maar goed onder de knie te krijgen voordat het in galop ga.

Nu een ander vraagje Geld, geld! volgens mij kom ik met lichtrijden te hoog uit het zadel waardoor ik ook weer naar mijn idee te hard neer kom...kan iemand tips geven door minder hoog uit het zadel te komen en rustiger neer te komen...wederom mijn instructrice zegt bovenbenen klemmen maar dan MAG en WIL ik niet

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:08

Toen ik begon met rijden, heb ik ook heel lang gehad dat mijn voeteten uit de beugels bleven schieten. Hoe ik ook oefende het lukte me niet.
Tot op een gegeven moment in galop ik mijn voeten goed kon doen en ze goed bleven, het kwartje was gevallen Knipoog

Denk dat je moet blijven proberen, het lukt je vanzelf!!! Haha!
Succes!

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 09:16

Bovenbenen klemmen moet je absoluut niet doen. Dan druk je jezelf alleen maar uit het zadel en dat wil je juist niet. Centered riding heeft goede tips om met lichtrijden niet te hoog uit het zadel te komen. Je moet zelf niet omhoog gaan, maar je door het paard laten bewegen, alleen naar voren, niet omhoog (alsof iemand je aan je broekriem naar voren trekt) en dan weer rustig terug.
Verder is een goede drafoefening: verlichte zit, lichtrijden, doorzitten, afwisselen, van elk steeds een paar passen.

Voor galop geldt net als voor de draf dat echt zitten pas lukt op een paard wat fijn gesloten kan galoperen. Tot die tijd is het niet erg om in verlichte zit te gaan: dan weet je meteen waar je je voeten moet houden.

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 10:08

Vaak gooi je jezelf vanuit je onderrug omhoog bij lichtrijden. Dat is helemaal niet nodig. Zoals Anneve als zegt, concentreer je op de beweging van het paard en veer dan een stukje omhoog. Dan kom je ook vanzelf rustiger neer ipv met een plof Haha!
Dan zul je merken dat je ook meer kleine dingetjes zoals eventjes verstappen kunt opvangen zonder dat je meteen uit je ritme bent.
Krijg je ook nog eens mooie strakke benen, buik en billen van Pling

Stritzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:15

Borg schreef:
Vaak gooi je jezelf vanuit je onderrug omhoog bij lichtrijden. Dat is helemaal niet nodig. Zoals Anneve als zegt, concentreer je op de beweging van het paard en veer dan een stukje omhoog. Dan kom je ook vanzelf rustiger neer ipv met een plof Haha!
Dan zul je merken dat je ook meer kleine dingetjes zoals eventjes verstappen kunt opvangen zonder dat je meteen uit je ritme bent.
Krijg je ook nog eens mooie strakke benen, buik en billen van Pling

Absoluut mee eens, en ook met de zonder zadel zitles aan de longe.
Er zijn instructeurs voor zit lessen, maar die zeggen ook vaak dat je dat paard moet aanvoelen en opvangen in de beweging.
De beste manier is dan toch zonder zadel, als je niet opvangt in een ontspannen manier, maar juist klemt en aanspant dan lig je er namelijk af en dat leert die slechte gewoonte wel zo makkelijk af, want dat doe je geen tweede keer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 01:22

Mag ik vragen op welke manege je rijd, want dit klinkt niet zo goed... Bloos

Op de site van de fnrs zijn een hoop goede maneges te vinden.
Die zijn ook beoordeeld, kijk of je daar mischien een manege met 3 sterren of meer in jou omgeving kan vinden.
Fnrs zegt niet alles, maar geeft wel een minimale garantie voor het welzijn van de pony's. Wil trouwens niet zeggen dat een manege die niet bij hun aangesloten is slecht is hoor.

Dat je hier op bokt tips moet vragen om je houding te verbeteren, dat zegt toch wel een hoop.
Echt hier geen genoegen mee nemen hoor, er zijn zat maneges te vinden waar je heel goed kan leren rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 07:58

xxBontexx schreef:
Gisteren jullie tips uitgeprobeerd en toppie hoor!! Mijn voeten zijn geen 1x in de beugels geschoten super...alhoewel ik het alleen nog maar in stap en lichtrijden heb geprobeerd...dacht probeer eerst dat maar goed onder de knie te krijgen voordat het in galop ga.

Nu een ander vraagje Geld, geld! volgens mij kom ik met lichtrijden te hoog uit het zadel waardoor ik ook weer naar mijn idee te hard neer kom...kan iemand tips geven door minder hoog uit het zadel te komen en rustiger neer te komen...wederom mijn instructrice zegt bovenbenen klemmen maar dan MAG en WIL ik niet

Dit is gelukkig simpel op te lossen, hoewel je wel even moet oefenen Knipoog
Als je met lichtrijden te hoog komt moet je eens proberen wat langzamer uit je zadel te komen. Je hoeft op het sta moment niet helemaal gestrekt te staan een klein stukje uit het zadel is genoeg. Als je dus wat langzamer, uiteraard wel met de beweging mee, uit het zadel komt kom je ook minder hoog. In het begin voelt dat wel raar hoor! Je moet goed opletten dat je wel echt de beweging blijft volgen, maar als je het trucje doorhebt is het heel makkelijk Lachen

breakie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:06

probeer jezelf heel lang te make je benen ook en de hele tijd de eerst aan denken heb k me hakke wel omlaag nso net solang tot dat je er aan gewend raakt

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:25

Normaal Nederlands misschien?

En kan je geen andere manege zoeken, TS?
Misschien een goed idee om wat oefeningen op de grond te doen waardoor je lichaam wat soepeler wordt? Kan nooit kwaad en helpt bij mij best goed. Ja