Angst voor paarden door Ongeluk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandy_89

Angst voor paarden door Ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:52

Hoi Allemaal,

Ik heb met mijn vorige paard een ongeluk gehad door 2 vrachtwagens die zomaar begonnen toeteren,
Ik heb daarbij heel wat kneuzingen door opgelopen, en mijn gezicht...dat wil je helemaal niet weten, hoe die eruit zag. Ik heb toen ook 2 weken niet kunnen lopen.

Uiteindelijk toch maar weer erop, maar dan alleen in de bak. Ik reed zelf al 5 jaar achter elkaar alleen maar buiten, dus na een tijdje in de bak vond ik het absoluut niet leuk meer, maar durfde ook niet met hem naar buiten. toen met het paard van mijn nichtje naar buiten, vond het wel eng, maar ik kende die pony en alles is goed gegaan. Uiteindelijk besloten om mijn paard te verkopen, en te kiezen voor een rustig en verkeersmak paard.

Maar nu vandaag, was er lekker mee aan het wandelen. Er kwam een tractor langs(die ze gewoon kent) en in 1x begint ze te flippen, en voordat ik het weet lig ik op de grond en wordt zón beetje meegesleurt. Op zon moment heb ik er dus weer genoeg van..Ik denk dan altijd weer aan het ongeluk, en dat als ik een paar cm verder naar rechts over de weg had geschoven met het paard, ik met mijn hoofd achter een boom was blijven haken...

Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, met dit paard wou ik mijn vertrouwen weer opbouwen, die hierdoor dus weer op 0 staat, en ik dus ook weer bang voor haar ben. Mijn ouders hebben het ook absoluut niet meer op paarden sinds het ongeluk, en zijn ook bang dat ik een volgende keer minder geluk heb..

Ik weet het gewoon niet meer,, ik krijg een steeds grotere angst voor paarden.
Wat tot nu toe niet minder, maar alleen meer is geworden...

Daarbij ook nog dat mijn knie door het ongeluk ook de beste niet meer is, en dat door een harde val op mijn knie, mijn knie dan helemaal kapot is..

Kan iemand mij raad geven wat ik moet doen??

Groetjes Mandy

Dav

Re: Angst voor paarden door Ongeluk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:56

Wat naar joh,
Maar ga altijd met iemand mee samen op buitenrit,dan heb je steun en vertrouwen.
Dit kan je toch blijven afwisselen met in de bak rijden waardoor je weer wat zekerder word.

Als jij angst hebt,breng je dat over op je paard...dus moet je ook weer in jezelf vertrouwen krijgen.
Heb je wel eens les gehad? Want als je alleen maar buiten rijdt en nooit goed les hebt of hebt gehad krijg je ook geen steviger zit,miss dat je daar ook wat aan hebt.

Verder kan een body protector de angst op kneuzingen voor dat gebied weg nemen.
Succes ermee

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:01

Ga voorlopig niet alleen naar je paardje toe, maar neem een vriendin of zo mee, of vraag een stalgenoot. Begin met veel grondwerk om het vertrouwen van zowel jezelf in je paard als andersom op te bouwen en dan langzaamaan weer gaan rijden, in de eerste instantie zeker niet alleen. Neem les, dat kan als je een goede instructeur hebt wonderen doen.

Blijf niet gewoon doorsukkelen, dan wordt je angst alleen maar groter.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:04

Ik reed ook altijd 1x per week bij de rijvereniging/vroeger ponyclub.

Vroeger had ik ook zo veel lef, zonder zadel en hoofdstel gaan springen, rengalop in de buitenrit, over sloten heen etc. Later werd ik wel wat verstandiger, gaat het jaren lekker, en dan opeens die vrachtwagens en dat ongeluk. Dat is gebeurt in november 2007, dus ook nog niet zo heel lang geleden.

Maar die angst van geen controle meer hebben en bang zijn om weer op volle snelheid overkop te vliegen, dat gaat gewoon niet weg, ook met mijn vorige paard prive begeleiding gehad. Maar het lukte gewoon niet.

Met mijn nieuwe paard had ik eindelijk weet wat vertrouwen, en dan gebeurt en zoiets. Waardoor je weer helemaal aan het twijfelen komt..

Edit: voor mij het probleem wie ik mee kan nemen, mijn ouders en vriend willen en niets meer van weten, en heb van hun dan ook absoluut geen steun, de stal waar ik sta is particulier, dus daar heb je ook geen stalgenoten, en 1 vriendin heeft zelf ook pony's maar ik is naar ene internaat gegaan, waardoor zij ook niet gauw zou kunnen helpen
Laatst bijgewerkt door Mandy_89 op 12-07-08 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

esperance

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:04

Tja dat is wel vervelend.
Dav geeft al goede tips. Kan eigenlijk niet meer aan toe voegen.
Wat iid scheelt is met zijn 2e buiten te rijden. Dan hebben de paarden meer steun aan elkaar, en 'flippen' ze vaak niet zo heftig. Maar als er 1 begint, begint de andere vaak ook..

Heb je nog wel plezier als je paardrijd? Zo niet, kun je ook een tijd andere dingen met je paard doen. Bv gewoon wandelen ect ect, dan bouw je je vertrouwen ook weer op met haar/hem..

Zelf ben ik ook wel een paar keer hard gevallen. En ga zeker nog vaker hard vallen (beroep) Maar ik denk daar gelukkig niet aan. Dus weet niet zo goed hoe jij je voelt..
Iig succes..

*edit* Een paard vertrouwen kun je nooit 100%. Ofja hier me wil ik zeggen, een paard kan altijd schrikken. Wel is het fijn om te weten wat je paard doet als hij schrikt.
Een echt 100% verkeersmak paard bestaat niet..

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:11

Wat Dav ook zei : neem iemand mee op buitenrit, of zelfs indien mogelijk met meerdere mensen.
Ik rij zelf ook voornamelijk, zeg 90% buiten en af en toe in de bak, ben ook het type recreatieruiter dus. Maar als we met twee of drie meiden gaan buitenrijden kun je altijd merken dat de paarden minder schrikkerig zijn. Zoek indien mogelijk rustige routes met niet al te veel verkeer. Echt zonde dat je zoveel pech hebt gehad, want je zal je zelfvertrouwen weer terug moeten vinden. Jij moet voor jezelf "zelfverzekerd"op je paard zitten, als jij al bang bent en je paard is daar wat gevoelig voor, is dat geen sterke combinatie. Heb zelf een jaar of wat geleden een paard gehad wat altijd op de kletter ging of beter gezegd ; Het paard ging met mij te rijden, na een jaar heb ik het paard verkocht en een veel braver paard weer teruggekocht. Maar toen was mijn angst ook niet meteen voorbij hoor! Heeft ook tijd nodig gehad voordat ik niet meer krampachtig op mijn paard zat. Gelukkig is dat wel goed gekomen, maar jij moet ook je zelfvertrouwen denk ik zien terug te vinden.
Kleine rondjes maken met nog iemand, langs (indien mogelijk) rustige route, en zo langzamerhand weer opbouwen is mijn advies.
Heel veel succes Pling Pling Pling

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:12

Op het moment wandel ik ook alleen maar met haar, vandaag was ik ook gewoon aan het wandelen, niet rijden. Maar met die tractor, ik liep gewoon door alsof het niets was, en toen de tractor langsging sprong ze opzij en ging rennen, daardoor kwam ik aan het vallen en kwamen haar benen wel heel dichtbij. Uiteidelijk werd ze wel rustig, maar ik stond te shaken, en ik moest nog een eind terug.

Op de terug weg, van elke fietser en auto die langskwamen werd ze wild en bang, maar dat kwam door mij, omdat ik gewoon met het hart in mijn keel aan het terug lopen was..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:15

Je moet niet aan je paardje twijfelen hoor! Lachen
Waarschijnlijk heb jij onbewust je angst voor grootverkeer overgebracht op dat moment en is hij daardoor ook gaan twijfelen en geschrokken.
Ik zou iemand zoeken die je kan helpen over je angst heen te komen, door zelf meer zelfvertrouwen te krijgen.

Ik heb hier een paardje staan wat echt 200% verkeersmak is, maar zet ik er iemand op die ook maar een beetje twijfelt in zijn hoofd bijvoorbeeld bij een tractor, dan zie je haar ook twijfelen. Terwijl ze totaal niet bang voor grootverkeer is, ook niet voor grote landbouw of werkverkeer combinaties.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:17

Misschien is het eens nuttig om les te pakken bij iemand die les geeft in: 'angstige ruiters terug vertrouwen leren krijgen in het paard'.

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:14

esperance schreef:
*edit* Een paard vertrouwen kun je nooit 100%. Ofja hier me wil ik zeggen, een paard kan altijd schrikken. Wel is het fijn om te weten wat je paard doet als hij schrikt.
Een echt 100% verkeersmak paard bestaat niet..

Haha , bij de mijne vind ik dat niet zo leuk aangezien ik weet dat ze gaat bokken ( lees : dat ze begint te bokken niet meer stopt voor ik eraf lig ) als ze schrikt ..
Maar gelukkig is dit bij de meeste paarden niet het geval Clown

Ik denk dat je best in het begin stukjes erlangs gaat lopen ,
Zodat je kan uitvinden waar je paard braaf is en waar hij wat angstig voor is ,
Dan ben je altijd voorbereid , en als er iets komt waar je van denkt dit komt niet goed , stap op voorhand af , dan krijgen jullie weer vertrouwen in elkaar ..
Of misschien iemand die aan de hand meestapt , met het paard aan de longe , De eerste keren met mijn jonge paard hebben we het zo gedaan en het gaf een zeker gevoel ,
Of misschien nog een hele domme ;
Pak je in met alles wat bescherming kan bieden , Een cap , een body protector , en als je bang hebt voor je knie gewoon knielappen omdoen ,
Ik krijg zo het gevoel dat me helemaal niets kan overkomen als ik val , misschien dat het bij jou ook helpt , en als jij minder angst hebt , is je paard altijd braver !
( sorry voor het iets lang uitgevallen bericht ! )
Succes ermee ..

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:55

Iemand meenemen, ook als je gaat wandelen. Als je iemand bij je hebt voel je je zekerder en straal je dat ook uit. Als je paard schrikt, probeer niet naar je paard te kijken. Jij bent de leider en je paard moet jou volgen en niet andersom. Als jij naar je paard kijkt als het schrikt vraag je onbewust :"wat moet ik doen?"
Je lichaam goed beschermen met cap, BP knielappen vind ik een hele goede tip. Je voelt je dan gewoon zekerder en dat breng je over op je paard. Ik wens je veel succes en laat je hobby niet verknallen door angst, overvraag jezelf niet, doe het stapje voor stapje, dan komt het heus wel weer goed.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:23

Dit lijkt mij het omgekeerde geval van die film The Horsewhisperer. Alleen is het paard niet het vertrouwen in de mens kwijt, maar nu is de mens het vertrouwen in het paard kwijt. Probeer weer stapje voor stapje weer te gaan rijden, en als het nodig mocht zijn, pak je gewoon de leidsels vast en lóóp dan naast je paard, net zolang totdat je aandurft om weer in het zadel te gaan zitten. Wees niet bang voor je paard anders wordt je paard nog bang van jóu, want die voelt dat dan aan aan jou. Het komt wel weer goed, je zult het wel zien!

shagya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:26

De onzekerheid straal je uit,dat heeft weer zijn invloed op het paard en zo is de cirkel rond.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:49

Is er echt niemand die met je mee wil/ kan naar de stal? Een vriendin of zo? Diegene hoeft niet perse verstand van paarden te hebben, een normaal gezond verstand en geen angst voor je paard is voldoende. Het gaat er immers om dat je er niet helemaal alleen voor staat. Ik vind die tip van iemand meenemen die je paard aan de longe houdt bij het buitenrijden een hele goeie, ga hem er zeker in houden.

Toch kan les nemen helpen de ergste angst te overwinnen. Op een braaf lespaard is het makkelijker vertrouwen terug te krijgen dan op je eigen paard, waar je dus een slechte ervaring mee hebt.

Je woont nogal een eind bij me vandaan, anders was ik zo langsgekomen om je te helpen.

In elk geval hoop ik voor je dat je de angst snel de baas kan. Geloof me, ik weet hoe moeilijk dat is!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 08:13

Wanneer ik een trekker of vrachtauto zie naderen, maak ik altijd direct dat ik mijn paard ergens heen stuur waar ze de ruimte heeft ... een oprit enz. Door het ruimte hebben, ben ik niet bang dat er ongelukken gebeuren en reageert ze amper. Ik ga het uit de weg.

jeNniferTjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:22

ik heb wel een paar tips ik weet niet of ze er al tussen staan want ik had geen tijd om het te lezen maar kijk maar Knipoog

- Een paard blijft een dier en zijn instinct zegt dat als hij iets engs zien dat hij moet vluchten hoe zeer die ook op zn gemak is. Koop een paar boekjes of kijk op internet om dingen te vinden over rij regels . Zo kan je bijvoorbeeld een reflecteren vest aan doen en seinen naar de mensen dat je paard bang is zodat ze misschien even de moter af kunnen zetten.

- Over je angst is er maar 1 iemand die er overheen kan komen en dat ben jij. Ga eerst leuk dingen doen probeer bijvoorbeeld vrijheidsdressuur zodat julie elkaar steeds meer vertrouwen of ga buiten lopen maar dan aan de hand door zijn eige weiland of een afgesloten stuk grond. Of vraag een keer of de boer met die tractor een keer voorbij rijd als je met hem in het weiland bezig bent

Verder wens ik je veel suc-6 het blijft "natuurlijk" gedrag maar je kan er veel aan doen Knipoog probeer anders ook steviger in eht zadel te zitten ookal is dat nog zo moeilijk

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 16:29

als ik jou was zou ik lekker een lompe brave tinker kopen. die doen niks, en interesseren hun ook niks. koop een 10 jarige ofzo. als je toch alleen maar buitenritjes maakt, kan je er zo van genieten. en ze zijn erg betrouwbaar. maar niet alle tinkers zijn zo braaf dus je moet wel een goede uitzoeken. als je naar tinkerfarms bijv. gaat dan moet je zeggen dat je een beginner bent. dan wijzen ze de tinkers aan die echt super en super braaf zijn. heb ik ook gedaan want ik had geen zin in een bokkende knol ik wil er van genieten!! en niet in een gevecht zitten!! ik denk dat het te moeilijk voor je zal zijn om het weer op te bouwen. en dat paard heeft ook die ervaring nu mee dus die zal voortaan altijd bang zijn voor trekkers denk ik.

ik hoop dat je de goede beslissing neemt!! Ach gut

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:00

Zelfs het braafste en makste paard kan bij een heel angstige ruiter angstig, onzeker, stout uit de hoek komen...

En angst is iets waar je niet van de eene op de andere dag afkomt. Dus tips zoals gewoon niet bang zijn helpen denk ik niet in dit geval.

Het beste is om gewoon een instructeur te zoeken die les geeft in: 'angstige ruiters terug vertrouwen leren krijgen in het paard'

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 07:29

Mijn huidige ''nieuwe'' paard is een fjord, dus ik had al gekozen voor een rustig type paard.
Ik heb hiervoor eigenlijk alleen drukke en wilde paarden gereden, maar dat maakte mij toen niet uit. De val met mijn vorige paard was ook niet de eerste keer, maar de andere keren kwamen door stomme dingen(paard schrikt, sprint opzij, glijd uit en valt)

Het rijden opsich is geen probleem, maar de angst dat een paard ervandoor gaat, en ik weer samen met het paard overdekop vlieg. Zelf erafvallen gebeurt dus niet gauw.

Met ernaast lopen, dat doe ik alleen nog maar als er iemand meegaat, en zolang ik nou maar zeker weet dat ze niet op hol slaat, durf ik er wel mee naar buiten, maar 100% zeker is dat nooit.

Vandaag gaat mijn vader een keertje mee, en ga ik met haar op het terrein een stukje mennen.
Even kijken hoe dat gaat, maar denk niet dat dat fout kan gaan.

Groetjes Mandy

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 09:24

Als je niemand hebt om mee te rijden, kan er dan niemand op de fiets mee??

_kath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 12:01

je hebt een pm! Haha!

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:44

ik heb het zelfde als jou gehad, ik durfde ook niks meer te doen
ik ben gewoon klein begonnen,lekker in een bak rijden, lekker wandelen op een rusitig plekje, of gewoon lekker tutten met hem
en gewoon zorgen dat er iemand bij je is die jij honderd procent vertrouwt
ik hoop dat het je lukt

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 14:47

Dit kan iedereen gebeuren, je paard schrok gewoon, daardoor laat je je liefde voor paarden toch niet verknallen..
Idd. Begin rustig, bouw het weer op Clown
Veel succes ermee..! Vork

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:06

Stop even met rijden, en begin met oefeningetjes aan de hand. Over balkjes lopen, springen aan de hand. Zet dingen in de bak waar ze van kan schrikken, bijv. een zeil of parasol. Zelf loop je er gewoon over en langs. Dan zal je paard zien dat het niet eng is, en je hebt er plezier bij. Dat is het belangrijkste, dat je je veilig voelt en plezier hebt.

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:11

hoi Mandy,

ik heb je bericht gelezen en ik zie dat je in Aalten woont. Mocht je nog steeds erg bang zijn op het paard dan ben ik bereid om je hulp te bieden. Desnoods op mijn IJslandse merrie die bomproof is.

Ik hoor het wel of je mijn hulp wilt aanvaren!