Kinderen op je paard laten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjay

Kinderen op je paard laten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 23:14

Hoi, Ik heb een NRPS pony van nu 10 jaar, hij is nu 7 jaar in mijn bezit, ik heb hem (met hulp) vrijwel zelf ingereden en hij is altijd netjes gereden met kleine duidelijke teugel en been hulpen.

Nou is het zo dat de dochter van een kennis helemaal gek is van paardrijden en heb ik haar een keertje op mn pony laten rijden, ik blijf er gewoon bij natuurlijk, ze is 9 dus kan nog niet alleen gelaten worden met hem, mn pony gedraagt zich dan echt voorbeeldig heel rustig en enorm braaf dus dat is het probleem niet, want na die ene keer dacht dat meisje ook dit is leuk ik kom nog eens! dus ik had weer met haar afgesproken en we gingen weer rijden natuurlijk en ik zat zo naar haar te kijken terwijl ik haar aanwijzingen gaf, ze kan bijna onmogelijk goed rechtop en stil zitten hoe vaak ik het ook tegen haar zeg ze doet haar best wel maar zodra ik ook maar vraag of ze een figuurtje wil rijden gaat ze helemaal scheef hangen in het zadel en is het lichtrijden een hoop gebonk geworden (zoiezo had ze al de grootste moeite op te begrijpen wat op het goede been lichtrijden was, en dat rijd al een jaar op de manege??) maar dan vooral het aansporen en been geven, echt dr hele beentje beweegt van heup tot enkel om m maar vooruit te "wapperen" lijkt wel.............mn pony doet overgins niks hij doet wat er van hem gevraagt wordt zonder mokken hij gaat zelfs nageeflijk lopen bij zon kind gewoon omdat ie dat eigenlijk gewend is.

maar mijn probleem is dus nu, moet ik hem dit wel aandoen? mn hart brak gewoon een beetje toen ik t zag hij laat niet echt zin of ie er echt een hekel aan heeft of wat dan ook maar toch is dit wel eerlijk tegen over hem? mag ik dit wel van hem vragen? of zal ik dat meisje er maar niet meer op laten?

annepaardoes

Re: Kinderen op je paard laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:20

Als je er zelf geen lekker gevoel bij hebt moet je het gewoon niet doen.
Jij hebt je harde werk in dat paard gestoken en je wilt graag dat jouw resultaten behouden blijven.
Ik denk dat het voor het meiske beter is dat ze eerst op een manege gaat rijden.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 23:21

ze rijdt op de manege nu ongeveer een jaartje en ik ben dan zon goedzak die haar langs laat komen en dit was nu de 2e keer maar ja weet niet of er een 3e komt........ ik vond t opeens zo zielig

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:24

Tja, voor eens in de maand kan het geen kwaad maar of je er blij mee bent als dit wekelijks gebeurd..
Als je er geen goed gevoel bij hebt, moet je het gewoon niet doen.
Als ze er per se op wil, laat d'r dan je pony uitstappen bijvoorbeeld.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:26

Ik denk dat je het gewoon van het paard moet laten afhangen. Zolang het meisje gewoon goed naar jou luistert en je paard braaf is lijkt me dat het niet zoveel kwaad kan (zeker als het maar heel af en toe is). Denk niet dat het effect op jouw training heeft.
Mijn pony vind al die kinderen alleen maar geweldig en zou liever de hele dag rond hobbelen met kindjes op zijn rug (hij had echt manegepony moeten worden), maar er zijn ook genoeg die er niets van moeten hebben, en jij bent eigenlijk de enige die daarover kan oordelen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 02:03

Ken het probleem! De dochter van een vriendin heeft nu ongeveer een jaar rijles op een 4 sterren-manege, maar mijn Fjord (die ultra-braaf is en met kinderen een engelengeduld heeft) kon ze niet op de hoefslag houden. Teveel gewend om achter anderen aan te sjokken. Mijn Fjord is niet moeilijk te rijden trouwens.

Tegenwoordig ga ik eerst rijden (zodat miepie ook haar energie kwijt kan) en zij kan zien hoe ik rij. Als zij kijkt laat ik de hulpen heel nadrukkelijk zien en zeg ook steeds wat ik doe. Als zij er dan op gaat zet ik haar aan de longe, en werk iedere keer aan een specifiek iets. Bijvoorbeeld eerste "les" teugels vasthouden. (gebruikte toen elastiekjes om de "goede" houding te laten voelen). Het werkte, want de volgende keer had ze de teugels goed vast en op de juiste lengte. En haar instructrice op haar manege was stomverbaasd hoe ze dat toch in een keer deed. Daarna een les evenwicht. Geen beugels, geen teugels, alleen blijven zitten en oefeningetjes doen. Werkte ook perfect, ze werd een stuk rustiger met haar benen.

Wat mij betreft is ze zo weer welkom!

Maar let wel, het is JOUW paard, jij kan er voor kiezen instructie te geven, of haar "rond te laten hobbelen" met het risico dat je paard dat iets te prettig vind. Als je haar geen les wil/ kan geven, niet wil/ kan helpen, dan zou ik haar niet meer op jouw paard laten rijden.

Wat doet jouw paard verder trouwens? Is het een sportpaard of een recreatiepaard? Maakt ook nogal wat uit!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:25

Je paard verpest echt niet van een keer een meisje erop en ik neem aan dat het ook niet veel gaat gebeuren. Je maakt het meisje er dolblij mee, en de pony moet bij jou in de training ook vast wel eens iets doen wat ie niet leuk vindt. Haha!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:57

Als jij het niet fijn vind voor je paardje, moet je het niet doen Lachen

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:59

Ach joh, dat kwartiertje dat een kind er op rijdt, daar kan dat paardje best wel tegen hoor. Mijn meiden rijden ook niet voorbeeldig (mama ook niet hoor), maar ze mogen allemaal op mijn paarden rijden/zitten/hobbelen.

xxxdonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 14:08

Tsja, het is jouw paard, dus jij kan beslissen.Lachen Je kan idd haar wel een keertje zonder beugels laten rijden ofzo, zoals mick75.
Maar je kunt haar idd ook laten uitstappen:)

pimmela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:13

ik zou adviserenom haar het paard te laten uitstappen. om haar niet meer te laten rijden is ook zo zielig. ik was "vroeger"ook altijd blij als ik op mijn vader of op iemand anders zijn paard mocht rijden. tja en zon gevoel wil je een kind niet ontnemen.
.
succes ermee

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:20

Mijn fjord vindt het juist leuk als er kinderen op haar rug zitten. Ze gedraagt zich dan voorbeeldig en is heel zorgzaam. Ik denk dat een klein kind dat hobbelt en soms scheef zit minder kwaad kan dan een ruiter die denkt dat hij/zij wel even kan bewijzen hoe goed hij/zij kan rijden. Mijn fjord doet dan juist eigenwijs en je kunt zien dat zij er dan geen lol in heeft. Natuurlijk moet je er niet elke dag kinderen op laten zitten, maar af en toe kan, volgens mij, geen kwaad.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:07

annepaardoes schreef:
Als je er zelf geen lekker gevoel bij hebt moet je het gewoon niet doen.
Jij hebt je harde werk in dat paard gestoken en je wilt graag dat jouw resultaten behouden blijven.
Ik denk dat het voor het meiske beter is dat ze eerst op een manege gaat rijden.

idd ik ben zelf wel 10 maar als ik egt wat verkeerds dee zij iemand het wel

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:30

Het is jouw paard, en het is logisch dat jij het beste wilt voor jouw paard. Dus jij beslist daarover.

Ik zou het ook niet graag willen, denk aan zijn rug en mond.

Succes

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 18:45

Van mij mag iedereen onder mijn begeleiding op mijn paard rijden. Een nichtje van 11 heeft sinds drie maanden iedere week rijles op mijn paard en had voorheen nog nooit paardgereden. Alle beginners krijgen van mij meteen een zitles zodat ze niet te veel bonken en leren om het paard niet te schoppen of in de mond te trekken. Dit geldt trouwens ook voor de ervaren ruiters die op mijn paard rijden. Ik heb een erg braaf paard van 18 jaar en ik ben van mening dat die paar beginners die er af en toe op rond hobbelen geen kwaad kunnen.
Ik merk niet dat mijn paard minder scherp aan de hulpen is of minder op mijn zit reageert.
Geef het meisje eventueel aanwijzingen hoe ze beter op de pony kan zitten en leg haar uit hoe je jouw pony voorwaarts kunt houden zonder te schoppen e.d.. Bij mij gaat het paard bij beginners eerst aan de longeerlijn tot ze redelijk zelfstandig kunnen zitten in stap en draf. Daarna mogen ze met een lang teugeltje door de bak sturen en pas als ze helemaal zonder problemen hun evenwicht kunnen bewaren, mogen ze de teugels op maat nemen. Op deze manier lijdt mijn paard er niet onder...

_Lunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:02

Ik heb toch liever geen kindertjes op mijn paard ,
Ook geen andere "ervaren" ruiters ,
Niet dat ik het allemaal zo goed kan , maar het is gewoon mijn paard , en ja , ik weet niet ik kan er niet goed mee om ,
+ Ik vertrouw haar , maar ik weet dat ze niet altijd te vertrouwen is , dus neem ik het risico niet ..
Maar gelukkig weten de meeste mensen hoe ze is en blijven liever langs de kant staan ..
Wat hou ik van een paardje met karakter Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:08

Ik ben niet zo moeilijk met iemand op m'n paard laten als iemand dat graag wil. Zou ik met zo'n meiske ook niet zijn. Paard slijt er niets van (mits je 'm zelf fijn voor elkaar hebt) en eerlijk gezegd zie ik m'n paarden ook regelmatig echt wel "lol" hebben met dergelijke ruitertjes want ze gaan meteen schandalig de kantjes eraf lopen Haha! of doen alsof ze volslagen achterlijk zijn om vervolgens lekker hun eigen gang te gaan. Zo worden regelmatig ruiters op grappige en milde wijze op hun plekje gezet Knipoog
Alles echter wel onder mijn begeleiding, én waar nodig met aanpassing in de optoming.

Ruitertje zoals jij beschrijft zou ik op mijn paard zetten met een dikke westernpad op z'n rug, voltigebeugels erop, en lekker zitlessen. Hartstikke leuk en leerzaam voor het ruitertje, makkie van 'n werkje voor 't paard, en zelf ook leuk om te doen!

Armani1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:44

hoi,

ik liet mn nichtje vroeger ook lekker rijden op mn pony. aan de tips hierboven heb je vast wel wat.meisje is vast dolblij als ze weer een xtje mag en zoals ik het hoor vindt de pony het ook geen probleem zolang jij dr aanwijzingen geeft etc zou ik het toelaten tis maar een vliegje van 9 jaar leer dr niet te "schoppen" en handjes stil zal vast wel goedkomen hoor.
hij zal het allemaal wel best vinden een keertje niet trainen en een beetje rondje hier rondje daar.

maar jij moet je dr wel goed bij voelen anders niet doen als jij het niet vindt om aan te zien laat dr dan lekker uitstappen ofzo.

maar bedenk ook hij kan best wel wat hebben hoor ze zijn niet van suiker en als ie het er niet mee eens is lag ze er al naast

groetjes steffie

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:53

de dochter van mijn stalbaas heeft een tijdje les gereden op mijn pony..
ook lekker wiebelig rondhobbelen. Haha!
dat gehobbel kan mijn pony prima hebben,maar ik vond dat gepluk in zijn mond wel erg sneu.

probleem opgelost door er een halster om te hangen met daaraan de teugels
pony was prima te sturen en geen last van gewiebel in zijn mond.

de dochter rijd nu niet meer op mijn pony ,maar op haar eigen shetlander

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 19:47

Als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen... Knipoog

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:07

vind ik ook. het is allemaal heel lief van je, maar je hebt kans dat als ze er vaak op rijdt, dat je pony dan een beetje wordt afgestompt door de vele hulpen die hij doorkrijgt. Ik denk dat 1x per week niet veel kwaad kan, maar als jij het er sneu uit vind zien voor je pony, zal hij het ook wel niet zo fijn vinden... Lachen

Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 09:48

Ik vind dat het wel kan voor af en toe, maar als je je er niet goed bij voelt moet je het gewoon niet doen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 10:02

Als ik kinderen op mijn paardjes laat rijden, die zelf nog niet goed kunnen rijden , doe ik altijd de teugels aan de neus riem.
Merk ook dat mijn arabiertje zich gelijk aanpast aan zo'n kind.
Bij mij is hij heel gevoelig voor het been, maar bij hun is hij minder gevoelig (gelukkig Haha! )

Ook zet ik ze eerst aan de longe met een band om de nek zodat ze zich daar aan vast kunnen houden (mocht het nodig zijn).

Vind ook dat er veel kinderen zijn die "al jaaaaaren" rijden en geeneens normaal een paardje kunnen rondsturen.
En waar de moeder dan ook nog vol trots naast staat en zegt dat hun kind zo goed kan rijden en "al" kan galoperen en altijd op de moeilijke paardjes op de manege mag. Waar echt mijn tranen in mijn ogen staan zoals ze lopen te trekken en te schoppen.

Maar bij mij is het zo, als ze niet naar mij (willen) luisteren komen ze er niet meer op.

Mijn nichtje van 8 mag elke zaterdag middag "paardrijden" en haalt ze het paardje uit de wei, mag ze hem borstelen en opzadelen.
Zij was vorige week ontzettend trots dat ze hem ''alleen" rond kon sturen. (alles onder begeleiding natuurlijk).