achter hand...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

achter hand...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 23:14

Niet ieder paard heeft aanleg om zijn achterhand onder zn massa te krijgen, of is dit door de rij kunde van de ruiter dat dit niet goed zicht baar is.....

Wil jullie mening erover weten, er staat vaak bij foto's van paarden de achterhand moet er meer onder komen, maar ik kan ook goed begrijpen dat niet ieder paard dat zo makkelijk kan...

Hoe denken jullie erover?

(let op dit is een stelling....)

_Luziream

Re: achter hand...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:28

Ik denk ook dat het bij het ene paard makkelijker is als bij de ander.
Niet ieder paard is anatomisch hetzelfde gebouwd. Kijk maar naar typische spring of dressuurbouw.
Springers zijn vaak wat meer op de voorhand terwijl de meeste dressuurgefokte paarden weer meer opwaarts gebouwd zijn.
Ik denk dat ieder paard wel zijn massa onderzijn lichaam kan brengen alleen visueel gezien zul je denk ik wel altijd een verschil zien bij paarden.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 01:50

Als jij je paard goed voorwaarts houdt kan je (vrijwel) elk paard met een beetje conditie en geen lichamelijke gebreken op de achterhand krijgen. Hoe het echter toont verschilt per paard. Bij sommigen heb je een vergrootglas nodig om het ook goed te zien. Mork zegt het al, springpaarden zijn vaak iets meer op de voorhand, en bijvoorbeeld Fjorden, Hafjes en vergelijkbare rassen met een korte hals tonen ook vaak meer op de voorhand (visuele illusie) dan al die fraai gefokte, ultraslanke paarden met eindeloze halzen, die kunnen heel mooi voor een leek zichtbaar vanuit hun achterhand bewegen.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:23

ik ben net niet helemaal met nick eens als ik mee ga op de wedstrijden zie ik juist dat mensen die van die mooie ultraslanke paardjes hebben juist niet hun achterhand er onder zetten.Mischien laksheid van hun ruiter. Maar voor zo'n paard ziet het er meteen niet meer uit.Terwijl de robuuste rassen juist wel hun achterhand er onder doen. Mischien juist omdat de ruiters weten dat dit iets moeilijker is voor hun paard.. Maar idd elk paard kan zijn achterhand eronderkrijgen mits de ruiter weet waar ie mee bezig is. Heb zelf shetties de z2 zien rijden en een grote belg m2.!!!Deze ruiters moeten er wel harder voor werken daarom vind ik hun prestatie beter dan iemand op een mooi slank groot paard!!

Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:28

Ben het niet helemaal met je een Chevano, het is niet persee bij elk paard nodig. Mijn pony heeft een zwakke achter hand en daardoor zijn er maar zeer weinig momenten dat ze haar achterhand goed gebruikt. Dus dat ik er op oefen wil ook niet meteen zeggen dat het lukt. Knipoog

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:32

Michelle__ schreef:
Ben het niet helemaal met je een Chevano, het is niet persee bij elk paard nodig. Mijn pony heeft een zwakke achter hand en daardoor zijn er maar zeer weinig momenten dat ze haar achterhand goed gebruikt. Dus dat ik er op oefen wil ook niet meteen zeggen dat het lukt. Knipoog

maar als je het met je paard oefent dan ben je in ieder geval op de goede weg. Des te meer je het oefent des te sterker de achterhand word en des te beter het gaat. En als je er klaar voor bent neem ik aan dan ga je pas starten.Ik zou nu ook kunnen starten met die van mij maar ik vind dat ie er nog niet klaar voor is. Eerst nog beter de achterhand eronder en meer recht gesteld . Maar elk paard kan het is ook beter voor hun rug dus blijf oefenen!!

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 08:33

mijn paard had helaas ook geen aanleg om de achterhand er onder te krijgen, ik kocht haar toen ze 2 was ben uiteindelijk m dressuur geworden, maar toen hield het op. ze kon het werk lichamelijk niet aan. het was net of de achterhand was achtergebleven in haar ontwikkeling. heb er alles aan gedaan om de achterhand sterker te laten worden,( oefeningen en behandelingen) maar het is niet gelukt...heb haar met pijn in mijn hart verkocht als recreatie paard naar een zorgboerderij(waar ze het heel goed heeft) want wil toch heel graag de sport beoefenen. dus niet elk paard kan zijn achterhand er goed onderkrijgen!!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 20:04

Hebben we het nu over simpelweg de achterbenen goed onder de massa door laten komen of ook over het daadwerkelijk tot dragen komen?

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 22:44

Das een goeie Urielle want dat is een wezenlijk verschil!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 17:52

Vaak ligt het ook aan de bouw van het paard. Sommige paarden zijn zo gebouwd dat het gewoon heel moeilijk word. En dat moet de ruiter dan ook accepteren. Het tot dragen komen van een paard zie ik zelden maar goed. Het is ook heel moeilijk. Het belangrijkste vind ik dat hij achter actief mee werkt en niet sloft.

slimshady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-08 22:45

niet te snel zeggen, geen succes opwerpen om het er maar bij te laten zitten. altijd proberen om gewicht toch op achterhand te zetten.

Linsey93

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-08 20:43

bij elk paard/pony zal het wel verschillen.
de een pakt het sneller op.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 19:48

Het ene paard pakt het sneller op dan de ander,
maar ieder paard kan zijn achterhand eronder krijgen volgens mij.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 08:03

Ieder paard kan het, maar er zijn paarden die van nature stuwen en er zijn paarden die al meer van nature dragen.

Hangt allemaal af van de natuurlijke snelheid en buigzaamheid van het achterbeen en hoe goed de bovenlijn ontwikkeld is.

aphrodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-08 14:20

Met een gedegen training kan elk paard verbeteren in het ondertreden. Maar het echte dalen, korter worden en gaan dragen is nou eenmaal niet voor elk paard weggelegd.

Maar volgens mij blijft vermoegn in combinatie met een werkwillig karakter een van de belangrijkste factoren.