Hoe recht zitten zonder pijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe recht zitten zonder pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:31

Hoi,

van de week ben ik er achter gekomen hoe het toch komt dat ik zo scheef zit. Doordat ik jarenlang mijn linkervoet niet goed heb gebruikt (lopen op hiel en binnenkant van voet ipv op hiel en tenen) ben ik scheef gaan lopen en rijden. Het komt er op neer dat ik naar links hang en ik heb als ik niet uitkijk een knik in mijn middel naar links, ook kan/kon ik mijn linkerknie niet goed tegen het zadel leggen waardoor ik kapstokvoetjes had/heb. Als ik nu rondloop ben ik erg bewust bezig met hoe ik mijn voeten neerzet, het kost moeite om mijn linkervoet recht neer te zetten in plaats van met de tenen naar buiten, als ik goed loop merk ik dat mijn rechterknie meer beweegt, in plaats van het rechterbeen een beetje achter het linker aan te laten "slepen" gebruik ik het actiever als been. Te paard zat ik als het ware een beetje naar links gedraaid met mijn rug dan weer naar rechts gedraaid waardoor mijn schouders gewoon netjes recht staan.

Nu het probleem: gister en vandaag heb ik een ritje gemaakt, gisteren had ik nergens last van maar vandaag heb ik pijn in mijn rug (ter hoogte van de schouderbladen) en in de spieren rond mijn bekken gekregen en de buitenkant/bovenkant van mijn linkervoet doet ook pijn. Ik denk dat mijn rug moet wennen dat mijn voeten nou recht zijn/worden waardoor ik mijn rug ook anders houd... aan de ene kant wil ik graag recht in het zadel zitten, aan de andere kant wil ik ook rijden zonder pijn. Ik rijd ongeveer 2 a 3 keer in de week, een keer in de les op lespaarden en de overige dagen rijd ik een paardje bij. Ik wil liever niets forceren, hoe kan ik mezelf aanleren om recht te zitten? Van mijn instructrice krijg ik af en toe commentaar op mijn houding, als ik buiten rijd met het paard dat ik de rest van de week rijd krijg ik tips van degene met wie ik samen rijd, tot gisteren ging dat goed maar nu dus niet meer... help!

Almaz

Re: Hoe recht zitten zonder pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:43

Als je van je scheefheid af wil, kan ik je aanraden om niet alleen in het zadel te oefenen. Omdat je al zolang scheef zit, is het heel moeilijk om te voelen dat je scheef zit. Je kan je scheefheid corrigeren door oefeningen op een gymnastiekbal te doen, het liefst voor een spiegel, In het boek van Sally Swift, centered riding staan goede oefeningen (deel 1 meer oefeningen in het zadel en deel 2 goede grondoefeningen) en ook het boek van Ulrika Thiel staan goede oefeningen beschreven. Succes!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:49

Dank je wel voor de tips, het boek van Sally Swift heb ik inderdaad van iemand geleend en ben ik nu aan het lezen.

Pingui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 15:55

Misschien is mensendiek iets voor jou.
Daar doe je oefeningen die je helpen je voeten weer recht neer te zetten en je rug recht te houden.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:23

Ik denk inderdaad dat mensendieck/cesar therapie je goed zal doen. wat je ook kunt doen, is naar een podoloog gaan. Dit is een persoon die naar je voeten kijkt, en speciaal voor jouw voeten zooltjes maakt. Vaak wordt dit vergoed door de verzekering. Maar dat kun je het beste even navragen.
Ik heb zelf zooltje, voor mijn rugklachten, en heb zelden last meer van mijn rug!
Waarschijnlijk zul je nog wel hier en daar pijntjes krijgen, je lichaam is nu zo aan je verkeerde houding gewend, dat je spieren in opstand zullen komen. Af en toe goed gemasseerd worden is dan ook geen luxe Knipoog

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:26

Bedankt voor de tips. Zal maandag de huisarts eens bellen om te vragen of ik zo'n behandeling kan krijgen Lachen

Coot: mijn spieren zijn al in opstand gekomen Clown

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 17:13

Inderdaad zorgen dat je begeleiding krijgt van een fysio of ceasar therapeut. Ceasar therapie heeft mij ook veel geholpen bij mijn rugproblemen door ongelijke en x-benen.

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:20

hestejente schreef:
Coot: mijn spieren zijn al in opstand gekomen Clown

Oeps, beetje half gelezen, sorry Lachen

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 18:22

Mensendieck en Ceasar therapie kunnen zeker helpen.
Wat ook goed helpt is de Alexandertechniek. Nou, keuze genoeg om van je scheefheid af te komen.

tropic02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:14

Super dat advies van jullie mensendieck / Ceasar therapie en Alexandertechniek. Ga gelijk het googlen en kijken of het ook iets voor mij is. Wat bij mij trouwens geholpen heeft en nog steeds help is fitnissen. Door de spieren te verstevigen heb ik minder last van mijn (gehele) rug. Helaas train ik alweer een tijdje niet waardoor enkele wervels weer heel erg pijn doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 21:19

Cesar is een aanrader, daar heb ik ook geleerd om bepaalde spieren sterker te laten worden en andere spieren te ontspannen zodat ik rechter kwam te zitten en te staan, zonder dat het te overhaast ging en je dus last van je spieren krijgt. Misschien kun je toch ook eens langsgaan bij een fysio zodat je spieren wel los en soepel en pijnloos blijven zodat je ook echt in die goede houding kunt gaan zitten.
Heel veel succes. In het begin lijkt het moeilijk maar als je die goede houding eenmaal hebt ben je zó gewend.