Hilde @ work (grote friese merrie, sinds 2 weken van ons)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Hilde @ work (grote friese merrie, sinds 2 weken van ons)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:33

Hilde is een 6 jarige fries die sinds 2 weken van ons is, gekocht als recreatiepaard voor mn moeder maar omdat ik haar al zo'n 1,5 jaar ken van mn vorige werk en er nogal gek mee ben, rij ik haar ook af en toe Haha!

Hilde loopt graag veeeeel te diep, zeker als ze wat moe begint te worden rolt ze zichzelf helemaal op aan de voorkant, en daar werken we dus aan. Pak steeds stukjes vwnw mee, neusje zover mogelijk richting de grond en dan in die lage houding wat schakelen zodat ze er achter goed bij is(ze is nml wat loperig, dus gaat hard zonder dat de achterhand meedoet) en daarna pak ik haar dan eventjes op, om weer vwnw te eindigen.

Vorige topic was van de 2e dag bij ons, met wat plaatjes erbij van hoe Hilde liep toen ze nog op de manege stond
Topic vind je hier: [HAW] Nieuwe aanwinst!!

heb ook nog wat nieuwe foto's gekregen van dag 1 bij ons:

Afbeelding

Afbeelding

de galop gaat erg groot, uit elkaar en hard Knipoog
Afbeelding

Afbeelding

Ook in draf was ze erg loperig en gespannen waardoor ze niet op zn zit terug te rijden was, vandaar een (te)strenge hand
Afbeelding

Precies 1 week later zijn deze foto's gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Galop gaat al een stuk beheerster!
Afbeelding

(ik trek mn been hier op ik weet het Bloos, kon niet normaal blijven zitten, deze keer lag het zadel van mn moeder er op en daar zit ik helemaal los in)
Afbeelding

drafje
Afbeelding

erg jammer dat ze hier niet helemaal opstaat, maar je kan wel duidelijk zien dat ze niet meer zo diep loopt!
Afbeelding

En na mij ging de trotse eigenaresse er nog even op Haha!
Afbeelding

en of ze nou zo:
Afbeelding

of zo:
Afbeelding
loopt maakt mn moeder niets uit, maar dat maakt voor mij het rijden met Hilde iets lastiger omdat ze dus de ene keer diep mag lopen en de andere keer niet, maar ach ze is van mn moeder en die heeft er lol mee en daar gaat het om Lachen

Dinsdag gaat Hilde mee naar les met mij bij http://www.stalmireille.nl
Ik rij met mn andere paard volgens een heel andere manier, nml op de manier van AdB
Meer info daarover staat ook op de site, ik vind het een hele fijne manier van rijden, dus Hilde gaat er ook aan geloven en zal als het goed is dus alleen maar nog ruimer worden, zowel qua beweging als qua lengte in de hals Lachen

Christadk

Re: Hilde @ work (grote friese merrie, sinds 2 weken van ons)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:48

Leuk paard! Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik haar bij jou moeder beter vind loper Ja Dat oogt wat ontspannender!

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:50

Ben het eens met JastieHorse, maar dat is waarschijnlijk omdat ze een stuk vaker met je moeder rijd? Vind het er overigens bij jouw ook niet verkeerd uitzien hoor, maar idd: Bij je moeder oogt het wat ontspannender!
Veel plezier & succes nog met dit prachtbeest!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:54

Ontspannen wel dat klopt helemaal!
Mede omdat ze daar al wat moe is omdat ik er al op had gezeten en omdat er niets van haar wordt gevraagd behalve een rustig rondje in stap&draf over de hoefslag of ergens een grote volte, moet er meer gebeuren zoals wat meer sturen ofzo dan komen er deze plaatjes : http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJQZXCAY.jpg
maar ze loopt bij mn moeder over t algemeen wel veel te diep en dat zal er toch echt uit moeten... dus bij mij moet ze er aan geloven Knipoog

We hebben Hilde nu 2 weken en mn moeder heeft Hilde nu 2x gereden , dus het komt niet omdat ze daar meer aan gewend is, al is het wel de bedoeling dat ze straks voornamelijk door mn moeder gereden wordt.
Maar de galop gaat nog niet bij mn moeder, dus tot die tijd zit ik er ook een keer of 2 per week op Lachen

Cupcake_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:57

Okee, bedankt voor je uitleg Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:58

Wat een leuk dier hebben jullie gekocht Ja
En er is zeker duidelijk verbetering te zien met de vorige foto's.
Dus dat wil wel wat beloven voor de volgende keer Ja

euh ff commentaar verzinnen Lachen
Let op je piano handjes Lachen

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:07

Dank je! Leuk is ze he Haha! En een mooie grote fries ook nog eens, die kleintjes die je nu veel ziet zijn echt te klein voor mij en mn lange benen haha!
Mn pianohandjes zijn inderdaad weer terug van weggeweest zie ik Bloos
Zal eens kijken of ik een fotograaf kan regelen bij mn les komende week en als de dazen een beetje weg willen gaan dan komen er komende week ook nieuwe rijfoto's van thuis(rij nu in de schemer ivm de dazen Verdrietig )
geef mn vriendje 's ochtends vroeg wel even de camera, die is de komende 2 weken toch veel hier!
Dan hoop ik natuurlijk nog een stukje verbetering te kunnen laten zien!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 06:14

ik vind het er een beetje streng uitzien, kan aan mij liggen maar het oogt wel zo. probeer dr te laten werken met langere teugel, en ontspannen hand.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 12:16

Daar wordt ook zeker aan gewerkt zoas je kan lezen.
de foto's met paars dekje zijn van de allereerste keer rijden bij ons thuis, waar ze érg gespannen was en alleen maar hard onder me uit wilde lopen.
De andere foto's zie je dat ze al wat relaxter is, er wordt dus hard aan gewerkt Lachen

pearl_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:22

Ik vind de foto's bij je moeder er eigenlijk heerlijk uitzien. Die ogen een stuk vriendelijker dan wanneer jij erop dit. Maar dat kan ook foto bedrog zijn natuurlijk Knipoog

Ik zou zelf graag nog iets meer daling vanuit de schoft willen zien. En de eerste foto van je moeder vind ik het er al een stuk mooier en fijner eruit zien.
Beginnen met lang laag rijden en daarna oppakken.

( Zou wel graag de stukken vwnw op de foto willen zien Haha! )

Verbetering zit er zeker in het het gaat zeker goedkomen Knipoog

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 12:43

Hoi ik vroeg me af of je mischien ook weet waar Hilde echt vandaan komt.
Ik en mijn moeder hebben namelijk een tijdje bij wat mensen op een (manage) in de plaats Cuijk gewerkt en daar hadden ze alleen nog maar 4 friezen en een gekruisd paard casper. De friezen heette Frits, Ids, Jeltje, en Hilde dus Haha!
Dus het leek me wel leuk om te kijken of dit ze is en ben natuurlijk heel benieuwd hoe het met haar gaat na de verhuizing want die mensen gingen daar inderdaad weg.
Hoor graag weer iets en mischien weer tot hores !

Martin.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 13:01

pearl_tje schreef:
Ik vind de foto's bij je moeder er eigenlijk heerlijk uitzien. Die ogen een stuk vriendelijker dan wanneer jij erop dit. Maar dat kan ook foto bedrog zijn natuurlijk Knipoog

Ik zou zelf graag nog iets meer daling vanuit de schoft willen zien. En de eerste foto van je moeder vind ik het er al een stuk mooier en fijner eruit zien.
Beginnen met lang laag rijden en daarna oppakken.

( Zou wel graag de stukken vwnw op de foto willen zien Haha! )

Verbetering zit er zeker in het het gaat zeker goedkomen Knipoog

vwnw foto's komen als t goed is ergens komende week Lachen
Bij mn moeder is t echt moment opname hoe ze loopt, wat Hilde daar doet is duiken en er achter kruipen omdat ze moe wordt(mn moeder heeft géén idee wat nageven/vwnw/etc allemaal is, geeft ook nix maar die zit er op en heeft de teugels vast en that's it Knipoog )
heb de fijnste plaatjes van mn moeder eruit gezocht, de meeste waren nml dit: http://www.mijnalbum.nl/Foto-TVVXJHTC.jpg en http://www.mijnalbum.nl/Foto-QJQZXCAY.jpg en dit http://www.mijnalbum.nl/Foto-UMJSS88O.jpg
Bij haar gaat het erom dat hilde braaf is, niet te hard gaat en niet bokt etc hoe ze verder loopt weet ze niet en maakt haar niet uit en dat geeft ook niet. Haar bedoeling is om na het dazen-seizoen voornamelijk in t bos te rijden.

Wat Hilde graag doet is dus zoals op de 1e foto bij mn moeder lopen, te diep en er achter willen kruipen, je hebt dan ook niets in je hand. Het ziet er wel relaxed uit maar t is puur haar eigen houding.
Ik wil hoe dan ook die neus eruit, vwnw loopt ze nu ook soms nog er achter met haar neus ik wl die op of voor de loodlijn hebben, als dat voor elkaar is dan ben ik pas tevreden.
Plaatje ziet er nu vaak leuk uit, maar dat is meer dan het lijkt en dan hoe het voelt, zowel bij mij als bij mn moeder. Hilde heeft haar eigen houding en die moet er uit Lachen

Wel klopt het helemaal dat ze bij mij meer spanning heeft dan bij mn moeder, omdat ik er meer aan zit en dat vind ze niet zo leuk Knipoog Daar moet dus zeker nog ontspanning in komen.

@ Martin009, Hilde komt uit Friesland en is als 4 jarige met een 2&3 jarige fries samen naar Bergeijk gekomen. Op die manege werkte ik en daar hebben we haar ook van gekocht Lachen

Martin009

Re: Uit friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 13:36

Ooh dan ze het dus toch niet wel jammer maar Cuijk ligt niet bepaald in Friesland Haha!
Het is wel een heel mooi paard wou dat ik er ook al zo een had Pling
Ik kan helaas verder niks toevoegen aan het gesprek over de zithouding want ik heb zelf nog veel ste veel om te leren maar ik moet zeggen dat dat volgens mij op deze site erg goed gaat lukken. Hoor graag weer eens wat en tot ziens op het forum !

miekevGool

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 16:33

Hey renske! Het gaat wel goed zo zeg!! Bij jullie mam loopt ze ook egt wel lekker, lijkt of ze beter bij haar past als dee.. Gaat ze er alleen op als je al gereden hebt? Of ook al zelf? Hoe gaat het op stal same met de andere? Laat maar een keer wat weten als je naar buiten wilt!! Tot maandag Haha! (p.s. hopelijk is dit wel genoeg kritiek, anders worden ze weer verwijderd :p )

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 16:37

Ja het rijden met Hilde gaat ons mam veel beter af dan met Dee'tje! Ze heeft de eerse keer na mij gereden en de keer daarna helemaal zelf!
Ze wordt ook niet moe van het rijden op Hilde zegt ze Knipoog Dus het is echt een goede aanwinst!
Maar dat wisten wij natuurlijk al lang Knipoog
Zie je maandag, voor een vlechtcursus haha!

fabienne14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:14

hoe komt het dat je paard alleen achter peesbeschermers aan heeft ?en geen voor het lijkt mij dat je paard meer met z`n voor benen tegen elkaar gaat dan z`n achterbenen

tipp !

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 19:26

Mooi paard! Je ziet al wel dat er verbetering in zit!

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 23:40

fabienne14 schreef:
hoe komt het dat je paard alleen achter peesbeschermers aan heeft ?en geen voor het lijkt mij dat je paard meer met z`n voor benen tegen elkaar gaat dan z`n achterbenen

tipp !

Hilde tikt haar achterbenen soms aan(strijkt), en heeft daarom dus strijklappen om haar achterbenen
Voor raakt ze zichzelf niet Lachen
Bovendien heb ik liever niets om haar benen, dat wordt met die dikke sokken van haar snel al zo warm+pasvorm is niet ideaal met al dat haar er onder.

@ Kimberlie, dank je Haha!

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:40

Leuke fries oogt zeer mooi
commentaar; hij lop niet veeel te diep want ze loopt net op de loodlijn dus
zoals er al gezegd word bij je moeder is het paard iest ontspannender
maar over het algemeen je paard loopt mooi Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-08 20:29

Keurig gereden paard en netjes van achteruit naar voren nar de hand gereden.
Soms meot je strenger zijn om iets te bereiken zodra paard nageeft kun je zelf ook weer nageven.
Je hebt hem goed aan het lopen en je zit er netjes op. Inderdaad let op je handen en eenmaal zat je iets voor over.
Verder vind ik het goed en vriendelijk ogen. Varieren in hoofd halshouding is prima zolang hij maar niet op de voorhand gaat lopen.

June92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 15:15

Ik ben het met Kafue eens Ja Je hebt het paard nog maar net en dus is het niet zo gek dat het af en toe nog wat gespannen oogt. Ik vind het er mooi en netjes uitzien, paard loopt lekker en goed van achteruit. Ik krijg ook niet de indruk dat je erg veel in haar mond zit en aan je uitleg te lezen is je variatie goed.

Je krijgt trouwens veel reacties dat het er met je moeder ontspannener uitziet, ben het hier ook wel mee eens, maar ik snap je punt. Ik heb zelf ooit een pony gehad die met elke ruiter helemaal spande, en zodra je er een kind opzette dat af en toe eens op een pony zat - totaal niet bang - ontspande de pony helemaal, gewoon omdat er niks gevraagd werd Knipoog

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-08 16:00

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

Bolzak23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:31

Ik vind dat ie echtr super loopt bij jou! lekker vasthouden, ik zie echt geen spanning, maar een actief achterbeengebruik, en dat ontbreekt er nogal eens aan bij een fries omdat mensen altijd maar ontspannen willen rijden, maar bij jouw is ie volgens mij ook ontspannen maar hij uit het in het voorwaartse super.

Een tip. LAat die galop ook maar lekker een beetje onstuimig, dan verlies je in elk geval geen kracht, je kan beter een paard terug moeten nemen dan vooruit moeten schoppen!

Ps ik ben het absoluut niet eens met het commentaar dat het er bij jou onvriendelijk uitziet, want je laat het paard zijn rug gebruiken zodat hij jou beter kan dragen! Dat is dus heel vriendelijk

Succes verder ermee

Nieeenkeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 18:58

het ziet er wel mooi uit, maar je moet proberen wat meer je hakken naar beneden te duwen en misschien je tenen ook iets meer naar binnen te doen, ik weet ik het er zelf ook altijd wel moeite mee.. maar als je er goed op let lukt het wel Haha!
verder ziet het er wel mooi uit Tong uitsteken