sporen echt zo belangrijk bij de hogere oefeningen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Persevero

sporen echt zo belangrijk bij de hogere oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:03

ik rij altijd zonder sporen op mijn merrie zo af en toe heb ik er wel eens een zweepje bij om haar net iets meer daar te krijgen waar ik wil.
nu was ik laatst met heer een beetje het wijken aan het oefenen. en dat ging op zich best goed, alleen vondik dat ze nog wel iets meer haar achterhand meemocht nemen. met een zweepje iets bij tikken deed werkte niet zoals gehoopt. ik dacht doe een ini mini spoortje om. dan kan ik haar mis net iets meer door duwen. om te proberen..

zo gezegt zo gedaan, in stap been aangelegd en toengeprobeer met het spoortje iets meer te vragen. alleen ze explodeerde onder me begon te bokken met dr hoofd tussen der voorbenen. dit een paar keer heb ze toen maar snel af gedaan. niks voor ons ..vond ze niet leuk dus.

op zich is dit geen probleem ik red me prima zonder die dingen, ze is niet slecht aan me been, alleen nu hoor je wel eens dat je bij sommige oefeningen wel degelijk sporen nodig hebt..
iemand ervaringen hier mee hoe los je dat dan op. ik schopte haar niet ofzo. heb heel beheerst expres in stap me been aangelegd

8nnemiek

Re: sporen echt zo belangrijk bij de hogere oefeningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:08

Een goede ruiter kan élke oefening uitvoeren zonder sporen.
Sporen zijn eigenlijk alleen voor verfijning, zodat je je benen niet zo duidelijk hoeft te gebruiken, en je been wat stiller blijft liggen. Puur voor het mooie dus.
Ik vind dat sporen echt veel te vaak worden gebruikt omdat 'het paard niet meer op het been reageert'..
Als het paard niet goed genoeg op je been reageert dan kun je dat het beste oplossen door inderdaad een extra hulp met de zweep te geven (even waarschuwen) of met de stem even laten horen dat het paard moet opletten.

speedy_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:12

Ik ben van mening dat het niet nodig is. Was dit de eerste keer dat je met haar ging wijken? Dan vind ik het eerlijk gezegd ook niet raar dat ze haar achterhand nog niet helemaal goed meenam. Ik rijd zonder zweep en zonder sporen, wanneer ze wat traag is niet helemaal goed reageert dan ligt dit aan mezelf dan is er toch iets in mij dat haar tegenhoud omdat te doen wat ik eigen vroeg. Misschien was dat bij jou nu ook het geval dat je haar op de een of andere mannier tegenhield waardoor zij haar achterhand niet goed meenam?

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:15

Ik ben dan wel weer van mening dat het wel nodig is maar dan praat je over ZZzwaar nivo waarbij je zo stil mogelijk moet zitten om de balans van je paard in orde te houden zodat deze zijn oefeningen makkelijker kan doen.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 21:15

nej was niet de eerste keer