Oefeningen voor losse heup, voor mens!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OoappeloO

Oefeningen voor losse heup, voor mens!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:39

Fysio heeft geconstateerd dat mijn heupgewricht niet vrij kan bewegen en behoorlijk op slot zit. Dit komt oa door al heel lang nekklachten en veel spierspanning daar. Ook zit mn rechter bilspier vast Clown Die ben ik aan het oprekken met oefeningen.
Doordat mijn heupen niet vrij genoeg kunnen bewegen heb ik best veel moeite met doorzitten. Vanuit stap naar draf en dan blijven doorzitten gaat wel aardig, maar al draven en dan gaan doorzitten (zoals in de proeven) gaat echt gewoon niet.

Iemand tips voor op het moment van doorzitten zelf, of oefeningen om mijn heupgewricht lossen te krijgen (fysio is 'er ook wel mee bezig maar zegt dat het nog wel even gaat duren en weet niets vaan paardrijden).

Zesiram

Re: Oefeningen voor losse heup, voor mens!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:43

Ik heb een heel oud keukenstoeltje en daar draai ik, wanneer nodig, mijn hele repertoire zithulpen op af. Daarmee krijg ik mijn bekken los ( heel handig, 4 weken na mijn bevalling een paar keer flink op gestuiterd toen ik zonodig mijn jonge paard wilde rijden). Doordat het zo'n gammel ding is, kan ik meteen controleren of ik de goede kant op draai, omdat hij bijna net zo reageert als ik mijn paard zou willen hebben. Misschien ook een idee voor je heup? Of op een krukje met 3 pootjes ofzo? Nog goed voor je evenwicht ook!
Laatst bijgewerkt door Zesiram op 10-07-08 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 20:45

En wat doe je dan op dat krukje? Ik zie het niet helemaal voor me eerlijk gezecht.
Heb je er geen filmpje van ofzo? Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:48

Nee, en dat was ik niet van plan om te gaan maken ook eerlijk gezegd Bloos
Ik doe eigenlijk gewoon mijn zithulpen die ik op mijn paard ook doe: meer gewicht op ene zitbeenknobbel nemen, dan op de andere. 'Zwaar' gaan zitten, mijn bekken openen, zodat mijn 'paard' voorwaarts kan. Het is werkelijk geen gezicht, ik ben er mee begonnen toen ik les kreeg van een instructeur van de oude stempel. Ik kreeg de zithulpen niet onder de knie op mijn toenmalige, enorm bewegende, paard. Op een keukenstoeltje gerepeteerd tot het er in gebakken zat, en die oefeningen komen nu weer van pas om het daar allemaal soepel te houden.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 21:11

Okee op die manier, nou ik heb hier een draaikrukje staan die 2 poten heeft, heul oud is en gigantisch kraakt en piept Tong uitsteken Ga ik doe maar ns uitproberen Lachen
Als ik er zo over na denk weer ik niet eens precies wat ik als zithulpen geef, ik rijd gewoon zoals ik geleerd heb...

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:58

Er zijn ook fysio's die van die bepaalde krukken hebben (net nieuw dacht ik, stond een poosje geleden in de krant) die speciaal zijn om je heupen/bekken goed te leren bewegen. Die krukken werden aangesloten op de computer, en een programma op de computer liet dan zien hoe je met je bekken/heupen moest bewegen, en dan kon je dat oefenen.
Volgens mij hebben ze er 1 bij de fysio in Dalfsen (Overijssel).
Misschien een idee om eens aan je fysio te vragen?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 10:32

Ik kan het eens aan hem vragen, hij is alleen meer van het handwerk en de oefeningen, niet de nieuwe dingen Knipoog
En eerst moet het daar losser worden voordat ook echt kan bewegen.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:13

Ik heb het artikel even voor je opgezocht.
http://www.destentor.nl/regio/vechtdal/ ... ugpijn.ece

Misschien helpt het wel helemaal niet, het is eigenlijk voor mensen met rugklachten, maar doordat je je bekken veel moet bewegen, lijkt het me voor jou ook goed.
Door het artikel weet je iig waar ik het over heb. Is ook iets makkelijker als je het aan je fysio wil vragen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:18

Wat wij vroeger ooit in de les deden, was armen in de lucht, en dan molenwiekbewegingen gaan maken. En handen op je schouders en dan van links naar rechts bewegen, steeds zover dat je achter je kon kijken. Kan me herinneren dat ik mijn heupspieren daar altijd wel van voelde Tong uitsteken Misschien is dat iets?

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:00

Houd je van dansen? De salsa en buikdansen maakt de bekken behoorlijk losser!