snelle hulp nodigg... :O

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xViav

snelle hulp nodigg... :O

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:29

ik heb zaterdag op een keuring een soort wedstrijd.
maar ik zit er heel erg tegenop, omdat ik bang ben dat mij pony niet langs alle vlaggetjes en paaltjes heen wilt (doet ze thuis ook al niet)!!
en ik ben ook bang dat het gewoon heel slecht gaat en dat ik dan voorschut rij.
thuis gaat het opzich ook niet erg goed, want als het waait of regent is mij pony erg fel.
heeft iemand tips of ideeen?
alvast bedankt.

KLS_

Re: snelle hulp nodigg... :O

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:32

Je kunt zelf paaltjes en kegeltjes enzo zetten; en er langs gaan met je pony.
Leg desnoods ergens een felgekleurd dekje ofzo in de bak of laat je ouders of vriendin met een paraplu ofzo aan de kant staan.
Met zulke dingen kun je je wat voorbereiden.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:33

Kayy__x schreef:
Je kunt zelf paaltjes en kegeltjes enzo zetten; en er langs gaan met je pony.
Leg desnoods ergens een felgekleurd dekje ofzo in de bak of laat je ouders of vriendin met een paraplu ofzo aan de kant staan.
Met zulke dingen kun je je wat voorbereiden.

dat heb ik weleens geprobeerd, maar toen ben ik er best had afgevallen, dus ben ik nu bang om langs zulke dingen te gaan.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:33

thuis de situatie nabootsen of op een vreemde locatie oefenen?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:34

Vaak doen ze thuis moeilijker over vreemde dingen dan op vreemd terrein.
Misschien daar even longeren voor je erop gaat om de ergste spanning eraf te krijgen?

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:34

Blijven oefenen, als je alles zelf negeerd en egt met je pony bezig bent doet ze het dan ook?
Het is vaak zo dat ze op jou reageren, dus als jij denkt: oow die vlaggetjes zijn eng daar gaat ze vast van schrikken, dan schrikken ze vaak ook.. maar als jij er gewoon langsloopt zonder dat er wat aan de hand is, gaat het vaak beter!
En probeer positief te blijven, en de lol erin te houden!!
veel succes.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:34

Katja schreef:
Vaak doen ze thuis moeilijker over vreemde dingen dan op vreemd terrein.
Misschien daar even longeren voor je erop gaat om de ergste spanning eraf te krijgen?

ja dat kan ook een optie zijn. ik denk dat ik dat ook doe.

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:35

Vooral rustig blijven die dag. Je fokt namelijk anders je pony alleen maar extra op.
Ik heb volgende week hetzelfde met mijn haf (en zij is met rijden niet de gemakkelijkste). Heb keuring en ook gezadeld. Het is voor haar eerste keer (voor mij ook). Ik zie het voor beiden als een leermoment en voor haar om ervaring op te doen. Ga er gewoon van te voren vanuit dat het niet heel goed gaat en dan kan het alleen maar meevallen.
Maar het belangrijkste is dat jij haar die dag vertrouwen moet geven en rustig moet blijven.

Succes.

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:36

_Patriciaa schreef:
Blijven oefenen, als je alles zelf negeerd en egt met je pony bezig bent doet ze het dan ook?
Het is vaak zo dat ze op jou reageren, dus als jij denkt: oow die vlaggetjes zijn eng daar gaat ze vast van schrikken, dan schrikken ze vaak ook.. maar als jij er gewoon langsloopt zonder dat er wat aan de hand is, gaat het vaak beter!
En probeer positief te blijven, en de lol erin te houden!!
veel succes.

ja hoe rustig ik ook blijf, want dan zet ik door dat ze erlangs moet, en dan gaat ze heel raar lopen deon. knorren, en springen, en dan crost ze er ineens langs. en dat ik juist het engst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:36

Oefen nog eens een paar keer op een vreemd terrein... Regen en wind is er nu genoeg, dus dat kun je dan ook gelijk oefenen.

En als je er echt zo tegenop ziet, dan sla je het toch een keertje over?
Ik zou alleen met zo'n wedstrijdje mee doen als ik er zin in zou hebben, anders niet hoor Knipoog

Succes en veel plezier!

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:37

Gewoon doen, je staat echt niet voor schud. Juist heel dapper dat je het probeerd. Het is goed voor jullie beide om het te doen. Hoe meer kennis hoe meer variatie hoe beter!

Kendra

Je moet dus eerst proberen om zelf niet bang te zijn want dat voelt je pony waarschijnlijk precies aan. En niet te veel naar de vlaggetjes en paaltjes kijken, want dan doet je pony dat vast ook.
Gewoon lekker gaan rijden, doen alsof er niks aan de hand is, laat je pony - als dat kan - een beetje de andere kant op kjken en houd 'em flink bezig, zodat ie geen tijd heeft om op de vlaggetjes te letten.

verania

waarschijnlijk gaat het daar wel meevallen,

de mijne was ook niet de makkelijkste maar op vreemd terein viel het vaak wel mee, ze zijn dan overdonderd en doen dan gewoon hun ding.(of jouw ding dan)

s6 iig

Plaisir

Ontspannen Knipoog Als jij in de stress schiet word het voor je pony ook enger.

En voor schut rijden is niet erg, niemand doet het (meteen) perfect.
(Wie weet doet je pony het wel erg goed, mijn paard kan thuis ook van de stomste dingen schrikken maar op wedstrijd is ze er voor me Lachen )

En verder gewoon lekker rustig oefenen, en misschien kan je dr gewoon los met die dingen in de bak zetten? (Wel zelf erbij blijven natuurlijk) en later er langswandelen met haar?

xViav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:41

bendankt voor alle tips. ik zal gewoon proberen rustig te blijven, en gewoon rijden.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:37

oefenen met je pony en gewoon doorrijden! alvast zelf niet zenuwachtig worden dat werkt enkel averechts bij je pony!

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:41

Lekker oefenen is natuurlijk het sleutelwoord. Maar bovenal; als jij het gevoel hebt dat je er nog niet klaar voor bent, doe je zaterdag toch gewoon nog niet mee? Het moet immers wel leuk blijven!

_Eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:50

Rustig blijven en lekker oefenen, maar als je er nog niet klaar voor bent, moet je er nog niet aan beginnen, naar achter zitten en er desnoods tijdens de trainingen iemand naast laten lopen die haar/hem vast heeft, met een longeerlijn of gewoon aan de teugel of aan een halstertouw! veel succes

love_heidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:27

Leg een=s een vreemd voorwerp ofzo in de bak, en laat je pony daar los (wel bij blijven) Dan kan je pony zelf ontdekken dat het helemaal niet eng is

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:30

Ehm... nog niet naar de keuring gaan?
Eerst oefenen en als ze er klaar voor is opnieuw inschrijven..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:43

idd gelijk vele hier zeggen; rustig blijven en er zelf in geloven. echter merk ik precies dat je zelfvertrouwen of het vertrouwen tussen jouw en de pony kwijt is. is het dan wel verstandig om al op wedstrijd te gaan? je zegt zelf dat het thuis ook al niet lukt.
longeren op terrein is voor sommige een oplossing, andere fokken zich net nog meer op. dus dat is ook maar een gok die je zal maken. ik vind als je het thuis niet onder controle hebt, dan kan je beter niet gaan. je kan hopen dat het goed gaat, is dat het geval, dan des te beter. is dit echter niet zo, dan is het vertrouwen zoek, heeft je pony weer gewonnen, en ga je ook in zo een visieus crkeltje geraken. dus ik zou aanraden om gewoon niet te gaan, rij eens veel op andere plaatsen, zet daar eveneens zo'n raar parcours op. ik snap eigenlijk ook niet wat de bedoeling is van een keuring met vlaggetjes ed. lijkt me precies 'trial' van de western discipline.