Ynske weer eens @ work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Destino

Ynske weer eens @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 09:29

Hallo bokkers!

Een aantal weken geleden heb ik Ynske op bokt laten zien. De eigenaresse zat er toen op en zij wilde alleen maar racen en galopperen. Ik ben heel veel met Ynske bezig geweest. (Veel longeren aan enkele en dubbele longeerlijn, en veel grondwerk) Ook heb ik gewerkt met opzadelen, dit vond ze eerst heel eng. Nu gaat dit al zonder problemen.
Gisteren heeft Nelleke (Nell_) op haar gereden en haar gelongeerd. Dit was de 2e keer dat zij erop zat.
Nelleke heeft eerst op haar gereden, maar toen ze toch nog wat gespannen werd hebben we haar gewoon weer gelongeerd. Het rijden was in de wei. We hadden gisteren geen toegang tot de bak. Daardoor was het voor Nelleke en Ynske ook wat lastiger.
We moeten ook ons niveau aangeven las ik net. Nou een echt niveau is er nog niet. We laten haar op een paardvriendelijke manier wennen aan mensen. Zodat ze haar vertrouwen terug krijgt (ze is vroeger mishandeld!)

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

Hier eerst het oude filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=Sn81TZWlVYM
Hier zie je dat Ynske onder haar uit rent en haar rug weg drukt. Zij heeft er hierna ook niet meer opgereden.
Dit filmpje is van 2 maanden geleden. Ynske was toen nog heel erg bang.

De filmpjes van gisteren!

http://www.youtube.com/watch?v=3IVia7KhmVI
Dit is een heel kort filmpje. Nelleke en Ynske kwamen hier terug naar het hek omdat ze aangesingeld moest worden.
* Ynske dramt trouwens heel erg met naar het hek willen, ze heeft op de terugweg daarom ook altijd erg veel haast. En omdat ze zo sterk is kan dit niet altijd voor komen worden. In de bak is hier verder geen last van!

http://www.youtube.com/watch?v=89w32VWeArc&feature=related
Hier gaat ze vanaf het hek weer wegrijden. De galop op het laatste stuk was niet de bedoeling. Hierna zijn we ook gestopt met rijden en verder gegaan met longeren.
Let alsjeblieft niet op mijn commentaar haha, ik wilde tegen Nelleke zeggen dat het nu inmiddels wel uitgestrekte draf was, maar toen sprong ze dus aan in galop Tong uitsteken .
Nelleke zegt ook op het eind dit wordt niks met haar. Clown Maar ze bedoelde hier dus mee, dat we gingen stoppen met rijden en verder gingen met longeren Vork

Longeren:
http://www.youtube.com/watch?v=Xhlz8wJahew
Nelleke die Ynske longeert. Dit was dus na het rijden!

Ik ben dus bij beide filmpjes niet de ruiter, maar degene die filmt!

Brandt maar los!

Nell_

Re: Ynske weer eens @ work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:15

haha zijn wel grappige filmpjes geworden! Jammer dat de kwaliteit zo slecht word van bokt.

Ik zal op mezelf even commentaar geven Clown
Ik zit zo kort met de beugels omdat ik niet het risico wilde lopen van Ynske af te vallen en wat te breken Vork Met korte beugels heb ik meer grip. Rijd normaal op mijn eigen verzorgpaardje wél met langere beugels.

De galop op het filmpje was idd niet de bedoeling. Ynske ging er vandoor, en ik kon haar niet houden.
Mijn eigen pony'tje is zo'n 25 cm kleiner en zo ongeveer de helft slanker. Dus was voor mij ook wennen om op een groot sterk paard te rijden Bloos

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:25

je kunt wel merken dat je niet de baas bent over het paard.... hij gaat er steeds met jou vandoor vooral bij het filmpje waar hij in galop aanspringt en richting het hek rent is dat heel goed te zien. miss slim om eerst wat grondwerk met hem te gaan doen voordat je erweer op stapt...

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:19

we zijn al 2 maanden bezig met grondwerk en in de bak vertoont ze dit gedrag niet. Knipoog

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:20

Ik merkte zelf ook dat ik hem niet kon houden, daarom ben ik ook afgestapt om te gaan longeren.
Chantal gaat volgens mij nu ook verder met grondwerk voordat er weer op gereden word.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:24

Ja dat zeker, we gaan morgen met haar naar de bak.. En dan lekker longeren!

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:35

Je rijdt nu met haar in het weiland waar ze altijd lekker haar zin mag doen neem ik aan? Er staat nog gewoon een paard bij op het land (los?) die nog eens voor extra afleiding zorgt en waardoor ze nog extra naar het hek trekt. Zolang jij als ruiter haar nog niet de baas bent, zou ik het bij grondwerk en rijden in de bak houden. Zorg dat je haar eerst onder controle hebt, met haar aandacht bij jou en ga dan op 'nieuwe' plekke oefenen. Ik denk dat het verschil tussen lammen op de wei en werken in diezelfde weide nog niet duidelijk voor haar is en nu alleen maar versterkt wordt omdat ze er met jou vandoor gaat. Moet je perse in de weide rijden, kijk dan of je een stukje kunt afzetten. Geef haar ook visueel niet die ruimte, dan is ze eerder geneigd te gaan.

Hoe oud je je paard en hoe lang al onder het zadel? Je bent bezig met een mishandeld paard, wat de eigenaar niet aankan en de ruiter die er nu opzit ook niet bepaald. Wees er voorzichtig mee, want je maakt helaas snel meer kapot dan je lief is. Probeer vertrouwen te winnen door structuur voor je paard. Laar de weide dan ook haar plekje zijn. Helaas werken omstandigheden misschien niet altijd mee, maar liever een keer niet rijden of wat grondwerk doen, dan zo door de weide te hobbelen...

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:28

Nou, het is al super gedaan vind ik vergeleken met het vorige filmpje en nu! Echt verschil. Ze is nu ook wel wat rustiger. Maar je kunt duidelijk zien dat je er wel aan werkt.

Even over '' het steeds terug willen naar het hek '' . Wanneer jou paard steeds terug wilt naar het hek moet je er zo min mogelijk heen gaan. Je moet dus denken aan:
- Niet aansingelen bij het hek
- Niet stil gaan staan
- Ook wanneer je paard er vandoor gaat, niet de rem bij het hek zoeken. Mocht ze daar wel remmen, meteen drijven en iets verder gaan staan.

Ons paard heeft dit ook gedaan, het is zeer vervelend. Het is wel erg moeilijk af te leren vind ik zelf. Nouja, natuurlijk nog heel veel sucses toegewenst!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:06

@ Jana_en_ik. Ynske is 9 jaar. Ze is ingereden toen ze 4 was op een stoeterij. Hier hebben ze haar veelvuldig in haar buik getrapt met opzadelen en rijden. Ook hebben ze haar tegen haar hoofd geslagen. Toen ze dus terug kwam was ze heel bang, vooral voor mannen. Dit is altijd zo gebleven. Ik ben vanaf maart bezig met haar. Toen was ze zo wantrouwend dat je haar niet eens aan kon raken of kon pakken. Dit heb ik dus in 4 maanden met grondwerk al opgebouwd. Ik kan haar nu probleemloos opzadelen en longeren, of met haar wandelen. Vandaar dat we nu in kleine stapjes bezig zijn met een ruiter. Zodra dit niet goed gaat gaan we dan ook gelijk weer longeren.
We hebben zelf geen bak, dus ook niet altijd beschikking tot een bak. In de weide afzetten heeft geen zin, want daar denderd ze dwars door heen.

@ punkielover; Bedankt voor het compliment. Ik zal proberen of je tips werken!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 10:10

Tsja, het meeste is al gezegd: het paard is de amazone de baas. Probeer het heel voorzichtig op te bouwen, in alle rust.

Het longeren, zoals op het filmpje is te zien, heeft geen enkele nut. Als je wilt longeren, zet dan een stukje af in de wei, zodat Ynske steun heeft van de kanten. Zo longeren op een wei, waar het paard gewoon naar buiten kijkt en naar binnen valt, heeft geen enkele zin.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:39

Ik ben het eens met wat iedereen zegt Knipoog
Nog even iets over dat longeren; blijkbaar longeer je dus veel, en ik zou aanraden om haar met dubbele longe te longeren, want dan is haar hoofd niet in buitenstelling, maar volgt ze de stelling van de volte.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 16:17

@ diablolover: Ik longeer al heel vaak met dubbele longeerlijn, afgewisseld met enkele Knipoog Maar toch bedankt voor de tip!

@ Nadita; We gaan voorlopig iig niet meer rijden, maar verder met grondwerk en longeren. Ik heb vandaag in de bak gelongeerd, maar ook daar is het rondje wat ze maakt niet helemaal langs de bakrand. Voor het naar buiten kijken longeer ik afwisselend ook met dubbele longeerlijnen, dan loopt ze wel in de goede stelling.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 16:47