Hoofdstel afdoen is eng

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Linda_love_U

Hoofdstel afdoen is eng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 06:56

Weet niet 100 % zeker of het hier hoort.
Maar wij hebben dus een pony en die is nu een tijdje zadelmak.
In de omgang is het echt een watje. Alles is eng.
Nu de laatste paar keer na het rijden vind hij het erg eng als we zijn neusriemen losmaken. Dan trekt hij steeds ineens heel snel en hard zijn hoofd omhoog als we eraan komen. Krijg hem op deze manier niet echt makkelijk los.
Weet iemand misschien een rede dat hij dit kan doen? Of een oplossing?

xNickyy

Re: Hoofdstel afdoen is eng

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:20

Heeft hij nit ergens last van zijn neus of wat dan ook?

xX

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:26

Zou eigenlijk niet weten waarvan. Er is nix te zien van wondjes daar of dat het dik is.
Aandoen vind hij wel goed maar afdoen is eng.Met rijden doet hij ook niet anders als normaal.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:30

Ligt het bit wel goed?
Als hij reageert op neusriem los maken lijkt mij dat er dan wat moet gebeuren met het bit in zn mond (tegen zn tanden aan)

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:34

Ik zal er eens naar kijken. Al er is aan zn hoofdstel en bit eigenlijk nix veranderd dan normaal. Ik dacht zelf misschien last van zn tanden. Alleen dan wel typisch dat alleen t losmaken eng is?
Tandarts kan helaas hem niet onderzoeken.Dan is hij helemaal in paniek.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:36

Als hij/ zij nog jong is zou t goed kunnen zijn dat t zn tanden zijn hoor! Maar dan blijft t vreemd dat het alleen met af doen is.
Verder raad ik je aan toch dan een tandarts te laten komen, vind het echt een must, elk jaar controle....

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:40

Op het moment dat je het hoofdstel afdoet en van achter zn oren weghaalt, is het belangrijk dat je het bit niet op zn tanden laat "vallen". Wat ik altijd doe is het hoofdstuk goed hoog blijven vasthouden en langzaam naar beneden zakken. Zo heeft mijn paardje de tijd zn tanden van elkaar af te halen. In het begin zal je paardje niet snappen dat hij hierin mee kan werken, maar door je bit langzaam te laten zakken en niet te laten vallen zal het al een stuk beter voelen! Probeer maar!

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:42

Hij is nu 6 . De tandarts wel op stal geweest maar dat laat hij niet toe. Vind hij doodeng. De DA lukt al met moeite.
Verdovingspasta hebben we eens geprobeerd maar dan raakt hij nog in paniek bij iets engs.
Verdoving door de dierenarts lukt helaas ook niet. Hij krijgt dan een alergische reactie daarop. Dus dat doen ze niet meer.

Het afdoen is geen probleem eigenlijk.Dat vind hij dan weer wel goed. Maar zijn neusriem en dan met name de sperriem losmaken doet hij zo gek bij.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:45

misschen wat minders strak dichtsnoeren

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:45

en als je eens een tijdje zonder sperriem en/of neusriem rijd ?
Dan kan je kijken of het probleem blijft bestaan.
Ook kan je proberen om hem voordat je het hoofdstel afdoet alvast wat te eten geeft in een lage bak zodat je met je handen goed bij het hoofdstel kan. Als hij staat te eten rustig het hoofdstel los maken. Hij heeft hierbij nog een extra positieve ervaring namelijk dat als de neusriem losser gaat hij meer ruimte heeft om te eten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:49

Mijn paard heeft vroeger heel erg hard zijn hoofd gestoten,en reageerd ook zo als het hoofdstel af gaat.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 12:42

CarinaR schreef:
misschen wat minders strak dichtsnoeren

Hij zit niet strak.Eigenlijk te los zelfs.Dus wss ook niet de oplossing.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:46

Linda_love_U schreef:
Ik zal er eens naar kijken. Al er is aan zn hoofdstel en bit eigenlijk nix veranderd dan normaal. Ik dacht zelf misschien last van zn tanden. Alleen dan wel typisch dat alleen t losmaken eng is?
Tandarts kan helaas hem niet onderzoeken.Dan is hij helemaal in paniek.

Je kunt 'm toch sederen Verward
Lijkt me onzin dat ie niet onderzocht kan worden. Er zijn meer paarden die dat niet echt fijn vinden en dan lukt het wel als ie vantevoren gesedeerd wordt.
En anders een praam erop.
Het zal toch moeten lijkt me Clown

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:46

Probeer rustig het hoorfdstel af te doen en niet in een keer van zijn hoofd trekken, rustig de riempjes losmaken. Hebben vroeger ook zo een pony gehad en voor we het hoofdstel aandeden lieten we haar eventjes snuffelen aan de riempjes enzo en met het uitdoen rustig in stapjes werken. En bij elke stapje dat lukt belonen en zo heeft zij het uiteindelijk geleerd.

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 15:43

maikeltje met pasta krijgen we hem niet suf. Naja wel suf tot dat hij iets eng vind dan is hij weer klaarwakker.
via de dierenarts met een prik verdoven gaat niet daar is hij alergisch voor en mag dat niet meer hebben.
anders was het wel makkelijk geweest bij de tandarts.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:11

En wat als ie dan een keer iets heeft?

Er moet toch wel iets op te verzinnen zijn?
Lukt het ook niet met een praam erop?

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:14

Ja dat is een goeie vraag. Van de kliniek mag hij geen verdoving meer hebben. Hij moest gelijk antisedan hebben en dat werkte bij hem ook amper.Dus het risico is veel te groot om hem nog te verdoven zeiden ze.

Praam krijg je er niet eens op.Tis echt een zeikerd wat die dingen betreft. Hij is nogal snel gestressed etc.

Dus als hij een keer echt iets heeft dan hebben we denk een probleem.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 23:14

marie83 schreef:
Op het moment dat je het hoofdstel afdoet en van achter zn oren weghaalt, is het belangrijk dat je het bit niet op zn tanden laat "vallen". Wat ik altijd doe is het hoofdstuk goed hoog blijven vasthouden en langzaam naar beneden zakken. Zo heeft mijn paardje de tijd zn tanden van elkaar af te halen. In het begin zal je paardje niet snappen dat hij hierin mee kan werken, maar door je bit langzaam te laten zakken en niet te laten vallen zal het al een stuk beter voelen! Probeer maar!

Goede tip. Vaak voelt een paard na een tijdje niet eens meer dat hij een bit in de mond heeft. (je kan dat een beetje vergelijken als je een tijd iets in je hand houdt, dat je na verloop van tijd het soms ook niet meer voelt) Als het er dan uit valt, kan het daar best wel van schrikken, zeker als het tegen de tanden aankomt. Het hoofdstel goed hoog vast blijven houder en het bit ondersteunen helpt zeker. Als het paard doorkrijgt dat het zo mee kan werken, zal het probleem snel verholpen zijn. Goed belonen als het gelukt is, een extra braaf of iets lekkers doet wonderen. Succes!

Linda_love_U

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 09:32

Het eruit halen of afdoen is niet echt een probleem. Als hij klaar is krijgt hij ook altijd wat lekkers. In doen en vastmaken vind hij ook niet erg. Maar zijn sperriem/neusriem losmaken is het grote probleem bij hem. Best appart.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:39

Linda_love_U schreef:
Ja dat is een goeie vraag. Van de kliniek mag hij geen verdoving meer hebben. Hij moest gelijk antisedan hebben en dat werkte bij hem ook amper.Dus het risico is veel te groot om hem nog te verdoven zeiden ze.

Praam krijg je er niet eens op.Tis echt een zeikerd wat die dingen betreft. Hij is nogal snel gestressed etc.

Dus als hij een keer echt iets heeft dan hebben we denk een probleem.

Als het toch iets met de tanden is blijft het probleem toch en zal het alleen maar erger worden.
Heb je het al aan je tandarts gevraagt? Wat zegt die ervan?
Het paard zal toch ooit naar de tandarts moeten..

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 09:48

Linda_love_U schreef:
Het eruit halen of afdoen is niet echt een probleem. Als hij klaar is krijgt hij ook altijd wat lekkers. In doen en vastmaken vind hij ook niet erg. Maar zijn sperriem/neusriem losmaken is het grote probleem bij hem. Best appart.

Ja, is zeker apart. Heb je weleens een westernhoofdstel gebruikt? Ook kan je bij je gewone hoofdstel je neusriem en sperriem af halen.Het is dan wel aan de raden om een kinriempje om te doen, anders schiet het bit alle kanten op, is ook niet prettig voor het paard. Ik rijd mijn paard op een westerenhoofdstel(ik rij wel gewoon dressuur hoor) de reden: als ik met neusriem en sperriem rijd gaat ze met haar hoofd schudden. Misschien vindt zij het net als jouw paard die neusriem en sperriem erg naar.

SJDC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:17

Veel oefenen, het kan natuurlijk een ander probleem zijn. zoals inderdaad iets met de mond. Schrikt snel? Ga schriktraining doen, leg een zeil in de bak en loop er overheen etc.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:23

Linda_love_U schreef:

Er zijn meer paarden die er last van hebben..
Gewoon een tijdje zonder neusriem rijden.. daarna wel met neusriem, maar zeer losjes..
Dat hij eigenlijk niet merkt dat hij om zit..

Sommige paarden zijn erg gevoelig voor een neusriem, en dat vereist een wat subtielere aanpak..

ZipporaTug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 15:26

Kan het niet zijn dat hij denkt als ze het hoofdstel afdoen ben ik vrij en los en krijg ik ook nog is wat lekkers ?
Sommige paarden hebben dat , en ook met halsters dat ze eigenlijk te blij zijn en met hun hoofd gaan zitten bewegen en gooien .
Anders is het misschien inderdaad wel dat hij er last van heeft , en zou ik wat andere opties gaan proberen zoals oa zonder neusriem .

Ponderosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 17:01

Msschien kun je proberen er een soort van training van te maken. Wellicht kun je beginnen om het patroon anders te doen, dus niet op de zelfde plaats het riempje los maken, maar ergens anders waar hij het niet verwacht. Of je gaat oefenen, je doet het hoofdstel om, gaat niet rijden, en gaat oefenen met eerst alleen je hand naar het riempje brengen, zonder het aanraken, schrikt hij niet dan belonen, en zo ga je steeds een stapje verder en beloon je hem als hij niet schrikt. Als je hand uitsteekt en hij begint al raar te doen, ga dan niet door, doe eerst even iets anders probeer hem af te lijden en probeer het rustig opnieuw. Als hij er aan gewent raakt, doe het dan ook een paar keer achter elkaar, los maken, vastmaken, losmaken, net zo lang dat hij door heeft dat er niets ergs gebeurd. Neem vooral de tijd.
Succes.