Achter de loodlijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Achter de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:25

Hai,

ik rijdt sinds een paar maanden een Andalusiër bij. Hij een netjes afgerichte 9-jarige ruin die je wel echt bezig moet houden, anders gaat hij zichzelf vermaken Clown
Ik ben nu nog meer aan dit ras verkocht geraakt, maar loop tegen een aantal rijtechnische problemen aan, waar de eigenaresse ook niets mee kan.
Hij heeft namelijk de neiging om veel te diep te gaan lopen wanneer je hem verzameld, echt ver achter de loodlijn. Dit is niet op te lossen met ophoudingen of extra been helaas. Ook in galop doet hij dit, in arbeidsstap/draf niet. Hij loopt niet opgekropt of iets dergelijks. Iemand hier ervaring mee en tips voor? Hij heeft zijn bouw niet heel erg tegen, er is wel ruimte om op de loodlijn te lopen zegmaar Lachen
Daarnaast vind hij het erg lastig om in stap zijn passen te verruimen, zijn hier nog bepaalde oefeningen voor die erg geschikt zijn?

Makita

Re: Achter de loodlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:36

neem je ook les misschien
van een goede lesgever kan je ook veel leren misschien kan die je met je probleem helpen???

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:19

Ik heb geen les met hem, wel op 'n manegepaard Lachen
Mijn instructeur zegt dat het mogelijk op te lossen is met veel schijnovergangen, en vanuit heel sterke verzameling meteen weer minder verzameling vragen. Maar vroeg me af of mensen hier er misschien ervaring mee hebben Lachen

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:06

een paard loopt niet achter de LL als die verzameld is.. dit betekend dat je hem verkeerd probeerd te verzamelen nl door middel van je handen en te weinig met je been..

Dit probleem loop ik met iedere fries ook tegen aan.. wat ik altijd doe is ze heel scherp aan mn been rijden en goed op hun eigen benen.. Wanneer ze heel goed aan je been zijn (wat je doet door heel veel overgangen te rijden, ze recht te richten en zelf netjes stil te zitten) komt ti vanzelf naar je hand toe. Dan zullen ze nooit achter de LL kruipen. Wanneer ze dit wel doen, bijvoorbeeld omdat ze moeite hebben met een bepaalde oefening ofzo, dan heb je nog wat over om ze er uit te rijden. Dit kan je op verschillende manieren doen: of gas geven zodat het achterbeen geactiveerd wordt of (eigelijk beter) terug rijden met je zit op het achterbeen en daar vanuit weer laten vertrekken. Je doet dus feitelik niets met je handen..

hoop dat je er iets mee kan! we wachten de rijfotos af Knipoog

gr.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 13:45

Dat is het probleem een beetje, ik kom juist helemaal niet aan de voorkant, verzamel hem puur op mijn zit en benen Lachen Hij reageert ook goed op mijn beenhulpen als ik hem naar voren wil laten gaan, en komt dan inderdaad wel weer netjes op de loodlijn. Ik heb het idee dat hij zichzelf teveel op gaat blazen ofzo, weet niet hoe ik het uit moet leggen. Hij is voorwaarts, actief en ontspannen, maar lijkt zichzelf die diepe buiging aangeleerd te hebben als 'standaardhouding' wanneer hij dingen moeilijk vind. Want galop is zijn moeilijke punt, en verzamelen kost hem ook veel inspanning.
Ik ga in elk geval aan de slag met de oefeningen die je noemt Lachen

Rijfoto's komen als ik een fotograaf gevonden heb Tong uitsteken

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:46

waar zit je in den haag?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 14:52

Stal ten Hagen, net op de grens Wassenaar/Den Haag (bij Duindigt in de buurt)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:48

toch hoor enkel echt voorwaarts drijven; mij lijkt het dat dit paard de aanleuni ontwijkt door te diep te gaan. zo lijkt het alsof hij los geeft (wss heb je niets in je handen), maar eigenlijk protesteert hij eens te meer. dus ik zou hem dwingen wel wat druk te laten in zijn mond. dit hoeven geen kilos te zijn e. maar heb laatst een welsch co bijgereden die dit ook deed. dus veel voorwaarts rijden en hem echt tegen het bit aanrijden

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:21

jammer, dat is wel ver weg voor mij Boos!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:01

Ik heb wel íets in mn handen, maar geen kilo's Lachen Wanneer ik hem extra been ga geven gaat hij alleen maar dieper lopen :S
Voor mijn gevoel verzamelt hij netjes op die momenten, maar hij is wel een compleet ander type paard (barok) dan ik normaal rij ('standaard manegepaarden'). Met een beetje mazzel kan mijn moeder volgende week een keer mee om foto's te maken, ben er zelf ook wel benieuwd naar namelijk Tong uitsteken

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-08 16:07

ik vermoed toch dat ie zich ontrekt van aanleuning; in de krol kruipen is evenzeer verkeerd als tegen de hand. heb zelf ook een andalusier bijgereden en die deed dit ook constant om onder het werk onderuit te komen