Saffron [Haf x Appa] & ik weer eens aan het rijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tellie

Saffron [Haf x Appa] & ik weer eens aan het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 19:43

Saffron is van Calanddra @ bokt. Zij kan zelf deze week niet op hem rijden dus ik rij hem deze week een paar keer. Deze foto's zijn van de 1e keer dat ik op hem gereden heb deze week. De laatste keer dat ik op Saffron heb gezeten is inmiddels weer een paar weekjes geleden. Lachen
Saffron is trouwens (voor de mensen die het nog niet weten) een 4-jarige haflinger x appaloosa. Hij is nu ruim 9 maanden onder het zadel.
Op dit moment rij ik zelf niet regelmatig meer. Af en toe eens op de ponysvan vriendinnen.

Niveau: Geen, ik rij recreatief dus ik zal het wel B noemen.

Waar ben ik mee bezig: Ik probeer hem lekker actief te laten lopen zodat hij uit zichzelf gaat ontspannen en van voren naar beneden komt. Hij heeft nogal de neiging in het begin om zijn hoofd zo hoog mogelijk te houden namelijk, en als hij dan uiteindelijk naar beneden komt dan gaat hij al snel weer te diep. Als hij te diep gaat probeer ik hem voorwaarts te houden zodat hij niet terugvalt en lekker ontspannen blijft. Verder moet ik op m'n handen letten, heb nogal moeite met m'n handen goed te houden als ik een zweep vast heb, dan wordt of m'n zweep een antenne of ik hou me hand nogal... apart. Clown Ook val ik soms voorover.

Afbeelding
Zo begonnen we. Meneer was lekker actief en zag vanalles om zich heen. Er waren verderop een aantal jagers dus dat was heel erg interessant. Clown

Afbeelding

Afbeelding
Te strenge binnenhand. Nagelbijten / Gniffelen

Afbeelding
Na een galopje werd hij iets losser en begon hij lekker naar beneden te komen.

Afbeelding
Stap.

Afbeelding
Draf

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier laat ik hem iets langer van voor.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog even lekker hard in galop. Haha!

Afbeelding
En uitstappen maar.

Afbeelding
Braaf ponybeest. Haha!

Oja. En we kunnen ook nog hetzelfde kijken. Clown
Kleine miscommunicatie. Clown
http://img187.imageshack.us/img187/8899/img8093dr9.jpg

idooltjuh

Re: Saffron [Haf x Appa] & ik weer eens aan het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:45

waar je pony naar beneden komt ziet het er goed uit !!;)

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:46

Ziet er goed uit tes!
ik vind dat je hem steeds beter rijd en vind het ook erg goed dat je zo bezig bent met het schakelen en en rustigaan omlaag vragen.
Ga zo door! OK dan!
Laatst bijgewerkt door Calice op 09-07-08 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:47

jeej de foto's!

Ik vond het vandaag erg goed gaan Ja Hij reageert erg goed op je en ben dus erg blij dat je hem deze week voor me wilt rijden Haha!

En tja, tips, die heb ik je al gegeven tijdens het rijden Lachen Denk niet dat ik nog iets toe kan voegen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:47

Ziet er goed uit, ze ontspant ook erg goed Lachen Ik vind je hoofdstel ook echt bij je paardje passen, ook super leuk paard!

Fietspomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:54

Aah leuk tes!
Die laatste foto doet het hem wel hoor *LOL*.

Ziet er goed uit, lekker ontspannen!
Gaaf hoofdstel overigens, zoiets hebben wij ook voor damon Tong uitsteken.

Saszkiia91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:57

Mijn eerste reactie: Wat een super leuk beest Haha!. Echt apart zo die kleur, vind het heel mooi. De foto's van het lang en laag rijden zie ik graag. Ziet er lekker ontspannen en vriendelijk uit. Daar wil je naartoe, toch?! Op sommige foto's zie ik wel dat je je rug, schouders niet helemaal ontspant, ga er lekker relax opzitten en probeer je schouders recht te houden! Op de foto's dat hij lekker ontspannen loopt zit jij ook ontspannen. Maar om dat beide goed te doen blijft moeilijk Clown . Verder ziet het er goed uit, hij is nog niet zo lang onder het zadel dus dat komt wel goed. Lachen

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:00

Ja, lang en laag rijden. Ik was die benaming even kwijt. Haha!
Dat af en toe gespannen zitten komt denk ik doordat ik nog wat aan het zoeken ben met hoe ik m'n handen moet houden. Hopelijk als ik m'n handen eindelijk goed heb dat m'n houding dan ook ontspannen wordt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:19

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 01:24

idooltjuh schreef:
waar je pony naar beneden komt ziet het er goed uit !!;)

Nou idd, ziet er goed uit, valt veel te verbeteren maar dit is een goed begin. Valt vast wel meer uit te halen!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 07:44

anneliesdj schreef:
Nou idd, ziet er goed uit, valt veel te verbeteren maar dit is een goed begin. Valt vast wel meer uit te halen!

Wat valt er nog meer te verbeteren volgends jou.
Zou fijn zijn als je dat erbij zou zeggen, dan kan ik er iets aan doen namelijk.

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:48

Ik vindt het top om te zien! Dit is de juiste manier om te beginnen, lekker ontspannen. Als je zo door gaat kun je nog veel verder met hem komen. Succes!

elizevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:51

ziet er goed uit! volgens mij heeft de pony het ook wel naar z'n zin! de fotos waar ze nageefelijk loopt zijn echt prachtig!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:12

Leuke pony!
Als tip zou ik zeggen, dat je heel erg op je handen moet gaan oefenen. Hiermee werk je je pony nogal tegen. Vaak zit er een knik in je pols en dat werkt streng in. Dus handen rechtop en beweeg je armen ipv je handen. Vooral bij voltes zorg dan dat je hand van de hals komt doormiddel van je arm en trek die dus niet naar je toe.(druk geven kan ook zonder dat je de teugel op welke manier dan ook naar je toe trekt.Die "druk" geef je steeds maar een enkele sec of korter anders werk je "terug" ipv van achter naar voren. Het zal lastig zijn en je zal even niet op het hoofd moeten letten, maar als je het door krijgt zal je daaar veel plezier van krijgen en je pony ook.
Hopelijk kun je er wat mee.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 08:20

Leuke pony! Je werkt te veel in met je binnenhand, probeer met je buitenhand, binnenbeen te werken. Knipoog Verdere commetaar is al gegeven

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:37

Leuke pony, probeer wel op die teugels te letten, je binnenhand minder streng en soms niet teveel teugel geven, maar meer voorwaarts houden. Dan brengt hij zijn hoofd ook niet zo diep naar beneden!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 11:50

Meer voorwaarts houden word volgends mij vrij moeilijk, hij liep voor mijn doen al gigantisch snel. *LOL*
Ik zal de volgende keer eens kijken of ik er een filmpje van kan maken. Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 13:39

Tellie schreef:
anneliesdj schreef:

Wat valt er nog meer te verbeteren volgends jou.
Zou fijn zijn als je dat erbij zou zeggen, dan kan ik er iets aan doen namelijk.

Voor zo'n jonge pony gaat het al super en je zit er pas voor de eerste keer op, daarom heb ik het nog even achterwege gelaten Knipoog

Ik zou nu vooral werken aan de ontspanning in het begin, op de eerste foto's kropt ze de hals wat op en maakt een onderhals, probeer de ontspanning ook in het begin te zoeken. Hoeft niet meteen aan de teugel of met de neus over de grond maar het hoofd iets lager of wat kauwen op het bit geeft al meer ontspanning. Is ook moeilijk natuurlijk omdat het een jonge pony is en ze duidelijk veel te zien had.

Als ze eenmaal ontspannen is ziet het er super uit maar let op dat ze niet te diep loopt, laag en voorwaarts is goed, met de neus achter de loodlijn niet.
Je zou ook kunnen proberen haar iets meer op de achterhand te krijgen, op veel van de foto's valt ze wat voorover.

Meer tempo hoeft voor mijn idee niet, vind het er al lekker vlot uitzien zo. Als je meer tempo wilt ga je haar over haar tempo jagen en dat komt de ontspanning en takt niet ten goede.

Blijf ook op je eigen houding letten, been naar achter, voorin je zadel zitten en rechtop zitten.

Tommy10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 11:39

Jeetje, ziet er goed uit zeg! Mooie foto's.
Ben erg benieuwd naar de live beelden....(kom binnenkort weer eens kijken!).

mel

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-08 16:36

ik wil als allereerst toch even kwijt dat het een super gaaf hoofdstel/setje is en dat het bovendien en hele mooie pony is Clown

ik zie alleen maar fotos van dat je rechtuit rijd nu weet ik niet of je dit ook je hele rij-uurtje doet. Maar het werkt super als je veel voltes gaat rijden. Nu ziet het er zeker niet slecht uit voor je eerste keer maar uit ervaring weet ik dat ik zelf ook snel geneigd ben om rechtuit te rijden als ik op een onbekende pony zit.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-08 16:50

Ik ben de keren hierna inderdaad meer voltes gaan rijden, ik merkte wel dat hij daardoor inderdaad wat sneller ontspannen was. Ik reed toen wel met een bitloos hoofdstel, dus weet niet of het daardoor kwam. Clown