Rijtechnische vragen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Rijtechnische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:40

Hai,

ik rijdt sinds een paar maanden een Andalusiër bij. Hij een netjes afgerichte 9-jarige ruin die je wel echt bezig moet houden, anders gaat hij zichzelf vermaken Clown
Ik ben nu nog meer aan dit ras verkocht geraakt, maar loop tegen een aantal rijtechnische problemen aan, waar de eigenaresse ook niets mee kan.
Hij heeft namelijk de neiging om veel te diep te gaan lopen wanneer je hem verzameld, echt ver achter de loodlijn. Dit is niet op te lossen met ophoudingen of extra been helaas. Ook in galop doet hij dit, in arbeidsstap/draf niet. Hij loopt niet opgekropt of iets dergelijks. Iemand hier ervaring mee en tips voor?
Daarnaast vind hij het erg lastig om in stap zijn passen te verruimen, zijn hier nog bepaalde oefeningen voor die erg geschikt zijn?

RoodZonnetje

Re: Rijtechnische vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:16

Heeft er nou helemaal niemand van hier tips? Tong uitsteken

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:28

Verzamelen betekend harder werken van achteren. Wanneer ze zo achter de teugel duiken, komen ze onder dit werk uit, ze verplaatsen het gewicht naar de voorhand, waardoor ze alleen nog maar langzaam en niet verzameld gaan.

Het punt is vaak dat je het niet even snel oplost, gewoon omdat ze het doen omdat ze nog niet sterk genoeg zijn om het vol te houden. Door zijgangen te rijden en voltes te open en te sluiten, wordt je paard steeds sterker in de achterhand omdat hij zijn binnenachterbeen er goed onder moet zetten en zal het verzamelen vanzelf komen.

Overvraag hem ook niet direct, het kost meer kracht dan we vaak denken.

Een instructeur die vanuit een klassieke basis werkt, kan je hiermee goed begeleiden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 15:51

Welke specifieke zijgangen raad je dan aan? Dan ga ik daar mee aan de slag Lachen Hij lijkt zich trouwens wel in te spannen met dat verzamelen, ook al kruipt hij weg, zijn ademhaling wordt namelijk wel wat zwaarder en hij zakt wel iets van achter.
Ik zal gaan overleggen met de eigenaresse of ik lessen met hem mag nemen Lachen
Zijn oefeningen als terugrijden en daarna meteen weer in arbeidsgangen wegrijden ook goede oefeningen? Dat raadde mijn instructeur van de manege me aan namelijk.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 18:06

Dat is moeilijk om zo te zeggen, ik weet niet hoe sterk en lenig hij al is (en ik ben geen gediplomeerd instructeur.. )

Alle zijgangen werken, maar de ene is veel zwaarder dan de andere.
In principe start je met rechtrichten en voltes openen en sluiten voor je been, waar je goed oplet dat hij zijn achterhand niet naar buiten gooit, anders gebruikt hij die nog niet.
Vervolgens beetje wijken en een beetje schouder voor, je paard zal steeds sterker worden. Wat je weer uit kan bouwen naar schouderbinnenwaarts, travers een appyement.

Het is eigenlijk een logische volgorde, de een stimuleert het ander. Kijk maar eens naar de proeven in de dressuur, B L M Z en dan hoger. B eerst rechtrichten (licht schouder voor rijden) in het L begin je met wijken, paard wordt sterker, M komt schouderbinnenwaarts, travers er bij en moet er dus wat verzamelt worden, en in het Z appyement, om vervolgens naar de topsport te gaan waar de echte verzameling wordt gevraagd.

Tegenwoordig ziet men het niet meer zo als een logica voor het paard... maar zijn de oefeningen er om punten mee te halen...oeps

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:19

Hij is ontzettend lenig en wendbaar, dat is het denk ik niet, denk eerder dan hij dan de kracht mist. Want door galloperen kost hem linksom ook nog wat moeite (rechts is ook zn betere kant).
Zijgangen oefen ik ook al af en toe, al ben ik meer bezig met het correct (aan)galloperen en achterwaarts. Zijn vorige eigenaren hebben hem namelijk aangeleerd om op de hulpen voor achterwaarts te gaan steigeren Verward
Ik ga in elk geval aan de gang met de voltes openen en sluiten en meer zijgangen rijden Lachen Bedankt!

En wedstrijden rijden we sowieso niet, gaat puur om onze eigen puntjes, hahaha

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:47

Vaak hoor, dat die Spanjaarden gelukkig wel lenig zijn. Het is dan een kracht verhaal. Je zult zien dat ook zijn galop makkelijker wordt.

Het wedstrijd verhaal heb ik puur neergezet om te laten zien, dat er al heel vroeguhhhr een logische volgorde was, dit was VOOR het paard bedacht, niet zomaar.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 12:45

--> RT Lachen