Cayo, pittige fjord @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Cayo, pittige fjord @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:27

Cayo is een fjordenruin van 7 jaar. Hij is het tegenovergestelde van wat de meeste mensen van een fjord verwacht. Niet lui en traag maar heeft toch wel temperament en is heel voorwaarts. Hij is van mijn nonkel en ik rijd hem nu een jaar. Hij loopt ook voor de kar.
Ikzelf rijd nog maar 3 jaar. Normaal rijd ik met zijn halfzus maar sinds kort ga ik hem wat meer rijden.
Dit was de tweede keer dat ik hem serieus reed. Het is allemaal nog wat zoeken naar zijn knopjes. Er zijn veel stapfoto's omdat de fotograaf veel foto's op die momenten genomen heeft maar ik heb ook wel heel veel gestapt, het was warm en ik wou hem er eerst helemaal doorheen hebben (juiste stelling, mooi ontspannen) in stap voor ik begon te draven.
Cayo kan heel verzameld galopperen, bijna op de plaats. Met mij lukt dit echter maar een paar passen en daarna versnelt hij weer. Dus daar moeten we nog even op oefenen.

Mijn houding is slecht. Ik heb na het zien van deze foto's men beugels een gaatje langer gedaan maar ik verloor ze steeds. Ik heb dan even zonder gereden en nadien ging het beter. Ook men schouders moeten achteruit en ik moet voor me kijken.
En dan het bit, persoonlijk zou ik ook voor iets anders kiezen. De kinketting is heel los en er zit rubber rond het bit. Het bit zit er vooral in omdat hij tijdens buitenritten schrikt van de gekste dingen en zich dan heel erg sterk maakt. Wanneer ze hun kort dik nekje opspannen heb je nog weinig te zeggen.

We zijn nu begonnen met het wijken aanleren. Ik weet dat ik nog veel teveel stelling heb en ben hier aan het werken. Als er iemand tips heeft?

Afbeelding
Instappen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Achterhand wat activeren, hij kwam hier even tegen de hand maar onstspande onmiddellijk daarna opnieuw.

Afbeelding
Pasje wijken. Oeh, ik zit scheef! Ik heb vanaf vrijdag opnieuw les om aan mijn houding te werken.

Op het einde ook nog even gesprongen. Dit is pas de tweede keer dat ik spring. Ik doe het gewoon niet zo graag maar moet het toch leren om mij A&B brevet te halen.

Afbeelding

Afbeelding

En even bijtanken Lachen :
http://nl.netlog.com/go/explore/videos/videoid=2118842
Laatst bijgewerkt door Oonax op 09-07-08 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Re: Cayo, pittige fjord @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:34

Ziet er leuk uit. Je moet wel proberen niet naar beneden te kijken.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 16:37

miss_lizje schreef:
Ziet er leuk uit. Je moet wel proberen niet naar beneden te kijken.

Inderdaad, ik probeer het af te leren maar het lukt niet zo goed. Daarom dat ik ook weer les ga nemen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:52

Wijken is niet goed, hij loopt over de buitenschouder weg met wat veel stelling. Let er op dat hij bij mekaar blijft lopen, en hakken uitdrukken,schouders naar achteren en je handen wat hoger houden... succes!! En idd, niet naar beneden kijken!

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:57

Mooie grote Fjord!
Probeer wat meer ontspanning te zoeken. Ook al is hij soms 'heet' toch proberen om het van jou te krijgen door veel overgangen en tempowisselingen te rijden en niet zoals je nu doet door hem als het ware op te sluiten van voor met je handen. Je bereikt veel meer door 'm van achter naar voor te rijden en dat 'hete' in je voordeel te gaan gebruiken. Ik weet het, het is soms lastig met die enorme nek, maar je moet 'm ook niet verder gaan ontwikkelen in z'n nek. Als je veel spanning van voor opbouwt, gaat hij daar alleen maar harder tegenin trekken. Succes met je paardje!

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:59

Ten eerst zou ik hem graag actiever zienn in zijn achterhand. Door veel overgangen te rijden kan je hier aan gaan werken. Ook zou ik zn hoofdje graag zien zoals op foto 2! de andere foto's zijn wat opgekropt. Foto 2 vind ik erg mooi. Over het wijken. Begin daarmee in stap, en een heel klein stukje. Ik kan niet zo goed opmaken uit je verhaal hoevaak je al geoefend heb. Je kunt het wijken dan steeds verder uitbereiden en als het goed gaat in draf gaan oefenen. Heel veel succes met oefenen en ik vind het een leuke fjord!
Laatst bijgewerkt door eempiej op 09-07-08 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:01

Ik weet dat het wijken niet goed is. Ik heb eerst geprobeerd om hem de bedoeling, namelijk het voorwaarts zijwaarts te laten snappen en nu ben ik er idd aan het werken dat hij rechter blijft in die hals. In zijn lichaam blijft hij al recht hoor. De foto vertekent een beetje.

De foto's zijn ook vooral in het begin genomen, naar het einde toe verdween die spanning en liep hij mooi onstpannen. Ik ga eens kijken of ik nog foto's vind.

@eempiej: Ja, die achterhand had ik inderdaad ook opgemerkt na het zien van de foto's en daar ben ik ook mee aan gaan werken. Hij heeft normaal een heel goed achterhandgebruik. Ik had hem wat laten sloffen.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 18:03

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 18:19

Na het wijk filmpje gezien te hebben nog een paar puntjes.
Probeer hem? eerst goed recht te stellen. Daar heb je later alleen maar profijt van. Anders gaat ie vanzelf al wijken, terwijl jij misschien alleen maar een rechte lijn wilt rijden. Begrens bij het afwenden ook goed zijn schouder. Ook zou ik na een paar kleine pasjes wijken weer recht uit gaan. Nu zag ik dat er een miscommunicatie kwam en dat is zonde. Probeer dat voor de wezen en steeds kleinde stukjes te doen. En bijv. eerst een heel stuk rechtdoor en het laatste stukje een paar pasjes wijken. Dit kan ook op de korte zijde. Zo voorkom je dat je paard zelf al het initiatief neemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 00:24

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de nieuwe regels van HAW voldoen verwijderd.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 01:14

eempiej schreef:
Ten eerst zou ik hem graag actiever zienn in zijn achterhand. Door veel overgangen te rijden kan je hier aan gaan werken. Ook zou ik zn hoofdje graag zien zoals op foto 2! de andere foto's zijn wat opgekropt. Foto 2 vind ik erg mooi. Over het wijken. Begin daarmee in stap, en een heel klein stukje. Ik kan niet zo goed opmaken uit je verhaal hoevaak je al geoefend heb. Je kunt het wijken dan steeds verder uitbereiden en als het goed gaat in draf gaan oefenen. Heel veel succes met oefenen en ik vind het een leuke fjord!

Ben het hier mee eens. Het wijken kun je het beste even oefenen met een ervaren ruiter erbij om te zorgen dat hij het niet verkeerd aanleert. Op de foto valt hij over de schouder en dat is moeilijk af te leren als ze het eenmaal doen.

Edit; ik zie net en filmpje van het wijken en raad je echt aan om iemand met ervaring te zoeken. Je gaat veel te overhaast en veel te schuin, dit is op vele manier slecht voor hem. Zoek iemand die je even een eindje op weg kan helpen zodat jullie samen plezier kunnen hebben.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:57

Heb de filmpjes ook bekeken. Op deze manier komt het wijken totaal niet tot z'n recht. Werk eerst eens aan het rechtrichten. Je hebt veel teveel binnenstelling waardoor hij over z'n buitenschouder wegloopt. Je moet 'm veel meer begrenzen met je buitenteugel. Eerst maar eens fatsoenlijk rechte lijnen rijden en die achterhand activeren door het rijden van veel overgangen en tempowisselingen.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 09:44

Ik ben het eens met Wanja. Ik denk ook dat je hem meer moet rechtrichten. Let ook goed op je handen, ik bespeur pianohandjes af en toe. Goed dat je les gaat nemen! Lachen

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:31

Leuke fjord en prachtig kleurtje!
Probeer alleen wat meer naar voren te werken dan naar achteren zodat die lekker gaat lopen van achteren Lachen

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 10:34

Ok, ik ga er straks aan werken Lachen Veel rechte lijnen en van daaruit steeds kleine pasjes naar de hoefslag. Wanneer ik teveel stelling heb zal ik weer rechtuit rijden en herbeginnen. En niet te overhaast wijken.

De merrie die ik normaal rijd wijkt al vrij correct, maar aan hem moet ik nog hard wennen ook. Bloos

Ik weet dat hij veel rechter moet hoor, maar ik dacht hem eerst het principe van wijken voor druk van mijn binnenbeen te leren en daarna de oefening perfectioneren. Maar ja, zoals jullie zeggen... eens hij gewend is van over die buitenschouder te lopen zal het nog moeilijk af te leren zijn.

Les nemen met het paard zelf is moeilijk omdat de manege waar ik rijd nu niet echt in de buurt is. Maar goed, daar kan ik altijd nog eens over praten thuis of iemand zoeken die les geeft aan huis.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:39

Houd je buitenteugel er meer aan tijdens het wijken, dan neemt de stelling ook af Lachen Probeer anders eens eerst een pas of twee te wijken, en dan weer rechtuit, dan weer een pasje wijken. Zo heb ik het mijn paard geleerd.
Cool beest! Succes met trainen

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:13

bizzybijtje schreef:
Wijken is niet goed, hij loopt over de buitenschouder weg met wat veel stelling. Let er op dat hij bij mekaar blijft lopen, en hakken uitdrukken,schouders naar achteren en je handen wat hoger houden... succes!! En idd, niet naar beneden kijken!

Ik ben eens met haar dus ga niet ff alles herhalen
Haha!

Jackieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:51

ik vind dat je een erg leuke pony onder je hebt lopen! Haha!
maar idd dat wijken is niet goed. te veel stelling en loopt daardoor dus over de buitenschouder.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:05

Senzafine schreef:
Ik weet dat hij veel rechter moet hoor, maar ik dacht hem eerst het principe van wijken voor druk van mijn binnenbeen te leren en daarna de oefening perfectioneren. Maar ja, zoals jullie zeggen... eens hij gewend is van over die buitenschouder te lopen zal het nog moeilijk af te leren zijn.

Veel meer tempo, voorwaarts rijden, ook als je aan het wijken bent. Dan ga je 2 stappen correct wijken en weer rechtrichten, loopt ie weer netjes recht dan weer 2 of 3 passen wijken.
Zodra hij met wijken over de schouder wegloopt rijd je hem meteen actief voorwaarts en rechtrichten. Steeds net zoveel pasjes doen als het nog goedgaat, dus gaat hij na 3 passen over de schouder weglopen dan maar 2 passen wijken. Op die manier kun je het langzaam opbouwen.

En denk eraan, wijken is geen zijwaartse beweging maar een voorwaartse, je gaat dus niet vanuit je rijden ineens alleen maar zijwaarts, je blijft ook goed voorwaats gaan. Je kunt beter eerst wat te slapjes wijken tot hij het goed onder de knie heeft en daarna proberen wat scherper zijwaarts te gaan.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:34

Probeer bij het aanrijden vd sprong niet alvast "klaar te zitten" voor de sprong...Dus rechtop blijven zitten bij het aanrijden, en wanneer je pony je het gevoel geeft dat ie omhoog komt om te springen geef dan mee en buig iets voorover...

Wel een leukerd trouwens hoor!!

Sanne_Relax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 21:55

Gave fjord! Misschien kan je vanaf de binnenhoefslag een pas of 2 wijken naar de hoefslag. Houd je buiten teugel erbij om de buitenschouder te begrenzen. Buitenbeen erbij houden voor het voorwaartse. (blijf hem wat activer rijden)
Rijd correcte rechte lijnen. Hem goed tussen 2 teugels en 2 benen houden.
Het zijn maar tips he, geen commentaar:)
Heel veel succes en plezier met hem!

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 22:17

@ Sanne_Relax: Als het terechte commentaar is kan ik daar gerust mee leven hoor Lachen

Bedankt voor de tips allemaal, heb nog niet kunnen rijden want het heeft hier de afgelopen dagen echt water gegoten. De piste leek meer op een vijver als iets anders.

Banditto

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 22:19

Leuke pony mooi donker kleurtje probeer goed je hakken uit te drukken en succes met wijken oefenen oefenen

Anka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:19

Mooie fjord zeg!
Aan je houding kan nog gewerkt worden, maar dat komt allemaal goed door te oefenen Lachen
Kheb gelezen in je profile dat je les neemt in vinkemolen.
Jij je daar dikwijls?
Ik rijd daar soms..

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-08 19:22

Ziet er echt netjes uit voor de eerste keren. Sjieke fjord ook. Ik zou dat wijken eerst nog maar even laten en aan je houding werken en aan de basisdingen. Ook niet te vroeg naar voren voor de sprong.

en wat is in godsnaam je nonkel?