uit het niets stoppen en niet meer verder gaan..... help

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigo1310

uit het niets stoppen en niet meer verder gaan..... help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:23

soms als ik ga rijden met mijn paard komt hij ineens op het idee te stoppen.
hij blijft dan stil staan en wat ik ook probeer het help niet:
- stem
- aandrijven
- losse teugel
- harder drijven
- omtrekken?
- zweep tikken

alleen als ik met de zweep heel hard sla denkt hij ineens van he dat voelt niet goed, laat ik maar lopen. hij doet het in de bak en tijdens buitenrijden.....?
wie heeft er tips
hij heeft het nu 4 maanden ( een enkele keer als ik ga rijden )

alvast bedankt

Mokkel_

Re: uit het niets stoppen en niet meer verder gaan..... help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 16:28

Doet hij t bij bepaalde dingen/ omstandigheden? Of verschilt dat ?
Hoe is hij daarna als hij weer verder loopt? gespannen? of net als ervoor?
Je kan misschien iemand op de grond erbij houden met een longeerzweep om hem zo ook voorwaart te houden..al is dat niet bepaald handig als hij t maar af en toe doet.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 16:34

Mokkel_ schreef:
Doet hij t bij bepaalde dingen/ omstandigheden? Of verschilt dat ?
Hoe is hij daarna als hij weer verder loopt? gespannen? of net als ervoor?
Je kan misschien iemand op de grond erbij houden met een longeerzweep om hem zo ook voorwaart te houden..al is dat niet bepaald handig als hij t maar af en toe doet.

ja het rare is hij is heel relaxt en dat gaat hij ineens steeds langzamer lopen en stopt hij ineens om de keer dat ik rij en dan 1 keer per rit zeg maar.
en daarna is hij ff geschrokken van de tik van de zweep maar dan is het weer koek en ei....?? ik weet het echt niet.

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:33

is het ook na een bepaalde tijd? bijv steeds na ongeveer 10 minuten of begint het bij een bepaalde oefening of iets dergelijks?

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 08:44

nee het is heel onregelmatig.
laatst reed ik buiten en zomaar ineens stond ie in de berm stil.....
en ik had natuurlijk geen zweep mee...
misschien heeft hij ergens in zn lichaam iets wat niet lekker zit... laat wel even osteopaat naar kijken.... misschien tijd voor ander zadel/voer oid???

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 08:48

mijn paard deed het vroeger wel is buiten als ze iets 'paardvretends' zag. ik heb toen gewoon iemand een paar keer meegenomen die haar dan meetrok en na een tijdje deed ze het steeds minder. Al moet ik wel zeggen dat het toen een stuk veiliger was want als ze nu iets engs ziet gaat ze keihard rennen Tong uitsteken

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:59

ik heb precies het zelfde gehad,, maar bij mij hebben ze met een longeer zweep op zijn kont geslagen een paar x. het klinkt heel gemeen maar het helpt wel. hij heeft het nooit meer geprobeert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:59

Amigo wil gewoon weer in Zweden buitenrijden Nath Clown

Whis heeft het de laatste tijd ook, alleen doet ze het bij iets engs en gaat ze nog eens knoerthard achteruit ook. Als ik dan been geef om naar voren te gaan gaat ze nog harder achteruit. De laatste tijd neem ik een zweep mee en zodra ze stilstaat geef ik haar toch echt een mep. Want zelfs stilstaan en even laten kijken helpt niet, dus dan maar even op de harde manier. Ik doe het niet graag maar ik heb echt geen zin om achterwaarts in de sloot te belanden Als bij Amigo alles koek en ei is na de tik zou ik er gewoon even mee doorgaan. Als er echt iets mis is staken ze wel vaker dan 1x per rit Knipoog

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:21

Kun je niet voorkomen dat je paard stilvalt? Als hij langzamer gaat bijv. been geven en een volte rijden? Het is makkelijker om je paard in beweging te houden dan vanuit stilstand weer naar voren te moeten.
Mijn eerste paardje liep buiten ook wel eens hard achteruit als ze iets 'engs' zag, van drijven ging ze alleen maar harder. Dus ik deed gewoon niks. Bleef rustig zitten en schonk er geen aandacht aan. pas op het moment dat ze weer even stilstond dreef ik haar voorwaarts. Zodra ze een pas vooruit deed uitgebreid belonen.

Wat doet je paardje als jijzelf niet reageert op het stoppen? Blijft hij rustig staan, gaat hij draaien/vluchten? Kijkt hij echt naar iets?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:26

mijn ene verzorg paardje deed dit ook dan moest ik doordrijven (niet schoppen, wel natuurlijk iets harder dan normaal aandrijven als ie niet luister) luistert ie hier niet naar dan drijven en ondertussen achter elkaar tikken (niet slaan!) geven waar je drijft net zolang tot ie weer gaat lopen, gaat ie lopen belonen met je stem en dan je been ook weer 'ervan af' halen en stoppen met tikken geven Knipoog

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:36

Heb je je paard verder goed onder controle? Ik had een paard die hetzelfde deed, maar die probeerde verder ook af en toe even uit of ie de baas was. Zo één keer in de maand rukte hij zich los op weg naar de wei, af en toe staakte hij of liep ie achteruit, heel soms wou ie opeens niet de trailer op...
Ik heb lang gedacht dat het van rug, spieren, zadel, enz enz kwam, maar het bleek toch een dominantieprobleem.
Problemen zijn opgelost door op ieder moment gehoorzaamheid te vragen en zeer consequent te zijn.

Omaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:37

Hey Amigo1310,

Is het uit het niets dat je paard steeds stopt? Ik bedoel heeft hij het hiervoor nooit gedaan? Ben je je paard misschien harder aan het werk gezet, waardoor hij in protest komt? Heb je al nagekeken of het zadel nog goed ligt, hij geen last van rug en mond heeft?
Mijn paard staat ook vaak stil, meestal protest omdat ik dan net te veel van haar vraag, doe dan een stapje terug in training en dan gaat het weer prima. Maar ze staat ook vaak stil, omdat ze simpelweg een merrie is en er killer-eenden in de sloot zwemmen of er toch echt spoken in de hoek zitten. Bij haar voel je het heel duidelijk aankomen, wat ik dan doe is even helemaal geen hulpen geven en met mijn stem haar aan het lopen houden, totdat ze weer normaal doet, maar dit is bij elk paard natuurlijk weer anders.

Groetjes

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:23

Pallatin schreef:
Kun je niet voorkomen dat je paard stilvalt? Als hij langzamer gaat bijv. been geven en een volte rijden? Het is makkelijker om je paard in beweging te houden dan vanuit stilstand weer naar voren te moeten.
Mijn eerste paardje liep buiten ook wel eens hard achteruit als ze iets 'engs' zag, van drijven ging ze alleen maar harder. Dus ik deed gewoon niks. Bleef rustig zitten en schonk er geen aandacht aan. pas op het moment dat ze weer even stilstond dreef ik haar voorwaarts. Zodra ze een pas vooruit deed uitgebreid belonen.

Wat doet je paardje als jijzelf niet reageert op het stoppen? Blijft hij rustig staan, gaat hij draaien/vluchten? Kijkt hij echt naar iets?

hay,
nou hij staat gewoon stil, knabbelt beetje op zijn bit. maar ik voel het wel aankomen hoor dat hij gaat stilstaan. dan begin ik uiteraard met stemgeluid (reageerd hij normaal wel goed op haha), drijven maar dan zet hij op de een of andere manier zijn buik op en gaat stilstaan Huilen en wat ik ook doe het helpt niet en een volte rijden helptr ook niet want dan gaat hij ook rustig stilstaan.

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:29

Kendra schreef:
Heb je je paard verder goed onder controle? Ik had een paard die hetzelfde deed, maar die probeerde verder ook af en toe even uit of ie de baas was. Zo één keer in de maand rukte hij zich los op weg naar de wei, af en toe staakte hij of liep ie achteruit, heel soms wou ie opeens niet de trailer op...
Ik heb lang gedacht dat het van rug, spieren, zadel, enz enz kwam, maar het bleek toch een dominantieprobleem.
Problemen zijn opgelost door op ieder moment gehoorzaamheid te vragen en zeer consequent te zijn.

hay,
nee hij is heel makkelijk met alles en als ik al een zware stem opzet doet ie al wat onderdanig dus dat probeelm is er niet. ik heb hem al 6 jaar maar dit doet hij de laatste paar maanden Frusty
echt vreemd. hij is niet gemeen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:34

Misschien een heel andere invalshoek, maar kan het niet zijn dat hij heel nodig moet mesten/plassen??

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 20:39

Omaartje schreef:
Hey Amigo1310,

Is het uit het niets dat je paard steeds stopt? Ik bedoel heeft hij het hiervoor nooit gedaan? Ben je je paard misschien harder aan het werk gezet, waardoor hij in protest komt? Heb je al nagekeken of het zadel nog goed ligt, hij geen last van rug en mond heeft?
Mijn paard staat ook vaak stil, meestal protest omdat ik dan net te veel van haar vraag, doe dan een stapje terug in training en dan gaat het weer prima. Maar ze staat ook vaak stil, omdat ze simpelweg een merrie is en er killer-eenden in de sloot zwemmen of er toch echt spoken in de hoek zitten. Bij haar voel je het heel duidelijk aankomen, wat ik dan doe is even helemaal geen hulpen geven en met mijn stem haar aan het lopen houden, totdat ze weer normaal doet, maar dit is bij elk paard natuurlijk weer anders.

Groetjes

ja bedankt, maar ik rij 3x in de week met hem en in de bak niet langer dan een half uur 40 min.
en zwaar zijn onze rijkunsten niet. ( is niets veranderd de laatste tijd)
misschien ligt het aan zijn omgeving.
ik was vorig jaar verhuisd naar een andere stal, daar moest ik weg na 3 maanden want de eigenaar had alles verkocht (uit het niets) daarna naar een stal waar amigo en ik totaal niet op onze plaatrs waren en toen verhuisd naar een super stal erg naar onze zin maar na 3 maanden stond (nog steeds) op de planning dat ik hem mee naar zweden ( me ouders wonen daar) zou nemen en nu ben ik inmiddels 6 weken terug maar misschien is dat wel te veel geweest.......
(ps ik ben niet iemand die elke stal wilt afgaan, maar vind het belangrijk dat we het alle bei naar onze zin hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 20:40

misschien te simpel gedacht.. maar misschien moet ie plassen? Haha!

Omaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:30

Misschien dat je zelf stress hebt en het op je paard overbrengt? (misschien ook wat ver gezocht). Ik denk dat het sowieso handig is om het zadel, rug en tanden na te laten kijken, zodat je dat uit kunt sluiten. Als het niets lichaamelijks is, dan is hij misschien soms gewoon een beetje koppig?

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:08

mijn vriendin had een paard waarbij een wervel niet goed op zijn plek zat waradoor hij zoveel druk op zijn rug kreeg waardoor hij niet meer wou lopen het was geen staken mara puur pijn in zijn rugen .. is jouw paardje jong.?

amigo1310

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 22:50

lorrena schreef:
mijn vriendin had een paard waarbij een wervel niet goed op zijn plek zat waradoor hij zoveel druk op zijn rug kreeg waardoor hij niet meer wou lopen het was geen staken mara puur pijn in zijn rugen .. is jouw paardje jong.?

naja jong niet meer haha hij is 14 geworden dit jaar....
maar is idd misschien verstandig zn rug na te laten kijken en tandarts komt ook binnen kort...
misschien is dat het wel hoor... we zullen zien

bedankt voor de reacties allemaal