Jolanda (v. Slaney) M2/Z2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Jolanda (v. Slaney) M2/Z2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 13:12

Hallo,

Even voorstellen mijn 'nieuwe aanwinst' Jolanda, een 17 jarige merrie. Ik rijd Jolanda voor de familie Edzes (Marriël_ @ bokt) en het is de bedoeling dat ik haar straks op wedstrijd uit ga brengen. Titel is misschien wat verwarrend maar met mijn pony (Mister) rijd ik M2 en Jolanda heeft dubbel Z2 gelopen. We kennen elkaar nu al wat beter maar van een ponietje van 1.46 is het een hele overgang naar een paard van 1.68 met enorme bewegingen. Clown Iig maken we progressie. Vork
Ik ga waarschijnlijk eerst een aantal keer B HC starten, elkaar leren kennen op wedstrijdterrein en dan direct officieel het M2 in.
Ik moet heel erg letten op mijn binnenhand (ik stuur teveel in de bochten) en het uitzitten van de beweging is ook niet altijd even makkelijk. Ik stel haar iets ronder in zodat ze me goed laat zitten en we werken vooral aan ontspanning, ondertussen pakken we enkele M/Z oefeningetjes mee zodat zij het ook 'spannend' blijft vinden. Lachen

Overigens, ik rijd inderdaad met S&T maar binnenkort gaan we overschakelen op het meer met trens rijden.

Hoop dat het topic aan de regels voldoet. Lachen

Afbeelding
Instappen

Afbeelding
Idem

Afbeelding
Losdraven

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Galopje

Afbeelding

Commentaar welkom, wees wel een beetje lief, ik rijd haar pas 1 á 2 maand wat serieuzer Lachen

anGeLaa_AjaX

Re: Jolanda (v. Slaney) M2/Z2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:45

Ik vind het er leuk uitzien zo!
Volgens mij zijn er niet zo heel veel punten die te verbeteren zijn.. Tong uitsteken alleen zou je je hakken wat meer uit moeten drukken.
Maar jullie zien er leuk uit samen.Haha!
Succes met de wedstrijden!

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:09

Je kan je handen iets meer bij elkaar houden en iets hoger. Nu heb je ze naast de hals waardoor je soms met gestrekte handen rijd.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:30

Ziet er goed, enige tip die je kan meegeven, probeer tijdens het rijden an wendingen/voltes je bekken niet te veel mee te laten kantelen, waardoor je naar binnen valt. Je paard zie je daarom iets uit "balans" lopen..

leuke combi zijn jullie hoor!! Lachen

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:46

Leuk paard, leuke combi Lachen
Wat ik alleen niet snap is waarom je met S&T rijd? Je gaat hem in de B starten maar waarom nu met S&T waarom niet gelijk op gewoon trens?
Veel succes verder!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:59

Ik mag dit paard niet meer in de B starten, ik ga B HC starten om aan elkaar te wennen ook op ander terrein, daarna start ik direct officieel in het M2.

Waarom ik met S&T rijdt:
Merrie is dubbel Z2 geweest en het ook gewent geweest om met S&T te lopen, hiermee draagt ze zichzelf meer (bit neemt ze beter aan).
Paard is een tijdje gereden door iemand anders maar dat ging niet goed meer, scheefheid etc.
Toen ik haar ging rijden moest ik haar eerst weer recht leren lopen, ook was de druk op beide teugels nauwlijks gelijk.
Omdat ze beter reageerd op S&T ben ik daar mee gaan rijden, makkelijker voor mij, makkelijker voor het paard. Zo konden we tegelijkertijd aan elkaar wennen en kon zij zichzelf herstellen in de rechtgerichtheid zonder dat ik er heel veel aan moest werken, zonder dat er veel 'geprutst' moest worden.
Nu ze vrijwel weer recht is ga ik steeds meer overschakelen op trens.

Bedankt voor de reactie's, hakken en knik in elleboog hoor ik vaker. Lachen

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:57

Leuk paard hoor Ja Zal idd wel een hele overgang zijn voor je van een pony naar een paard Knipoog
Wat ik alleen niet snap he Knipoog waarom start je haar B- HC als je daarna officieel M2 moet starten..
Ik snap wel dat je ff wilt kijken hoe ze zich gedraagt op concour enzo.. maar kan je dan niet beter bijvoorbeeld een L2 proefje gaan rijden.. dan weet je ook meteen hoe ze reageert op de hulpen die je moet geven.. Want in de B hoef je alleen maar "rond te sturen" om het zo maar ff te noemen..
Dan zou ik eerder kiezen voor een L2 proef dan kan je haar ook al wat aan het werk zetten.. maar dat zou ik doen hoor Knipoog
Veel succes met haar in de M

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 22:41

Dat B proefje is eigenlijk alleen voor de rust van mezelf, juist om het rustig rondsturen leek me dat eerst wel fijn. Lachen
Zal ook maar 1 á 2 keer zijn hoor, daarna zit ik er idd nog over na te denken om in het L2 misschien nog M1 HC te starten.

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:46

oja oke, ja idd want tis natuurlijk wel heel wat om meteen M2 te moeten starten..
Magoed, wel een leuke uitdaging natuurlijk!
In iedergeval succes!

Saszkiia91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 19:47

Leuk paard hoor! Leuke uitdaging om die erbij te mogen rijden. Je kunt goed met de stang overweg aan de foto's te zien, ziet er vriendelijk uit. Succes met de wedstrijden! Het is inderdaad voor jezelf en het paard fijn om eerst HC te starten Lachen

Ansofie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:16

Ziet er voor nog maar een jonge combinatie te zijn, goed uit!
zou haar alleen in de toekomst nog wat meer stuwend van de achterhand willen zien, en dat ze zo vanvoor meer gaat dragen. Maar ziet er zeker goed uit! Veel succes op wedstrijden!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:51

Gefeliciteerd met de nieuwe aanwinst Lachen Leuk dat je haar mag rijden.

In de wendingen hang je wat mee, daardoor valt het paard ook tegen je binnenbeen in. Voor het M2 moet ze straks verzamelder en geslotener. Veel succes!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:36

Elk paard hoort goed te lopen op een normaal bit.

Dat jij de stang en trens in hangt om hem weer goed te krijgen dat is fout, zegt wel iets over jou.

Vervolgens ben je zelf nog maar M2 dus officieel nog geen ervaring met S&T.

Showtime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:20

ik vind dat je dit paard niet op stang en trans moet rijden je kan duidleijk zien dat je niet weet hoe je ermee om moet gaan dus doe de volgende keer geweeon een trens erin totdat je wat mee rgeleerd hebt en dan misschien onder begeleiding langzaamaan op stang en trens over gaat

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:58

Ik snap helemaal wat je bedoelt, heb ook zo'n paard gereden. Het is voor het paard makkelijker om weer recht te gaan lopen met s&t zonder dat je veel moet gaan zitten prutsen van voren. Zodra dat soort dingen weer goed zitten kun je haar weer meer met trens gaan rijden. Waarom is dat makkelijker: omdat ze hier allang aan gewend is en je kunt veel stillere hulpen geven dan wanneer je haar nu al met trens zou rijden.

En zo te zien gebruik je het goed, ik zie geen spanning of tegenwerking, maar op verschillende foto's een tamelijk losse stangteugel. Verder commentaar is al gegeven, dus daar ga ik niet meer op in. Dat komt wel als jullie wat beter aan elkaar gewend zijn. Eerst de basisproblemen oplossen, en dan weer aan de rest gaan werken.
Ik wens je dadelijk veel succes in het M2.

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:37

Leuk paard ! Haha!

succes er verder mee Lachen

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-08 11:40

Wat jammer dat de meeste foto's van de zijkant genomen zijn en ook nog erg onduidelijk zijn.
Daardoor kan ik niet echt rijtechnisch commentaar geven Knipoog .
Voor de rest wel een leuk paard!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-08 18:22

tita schreef:
Elk paard hoort goed te lopen op een normaal bit.

Dat jij de stang en trens in hangt om hem weer goed te krijgen dat is fout, zegt wel iets over jou.

Vervolgens ben je zelf nog maar M2 dus officieel nog geen ervaring met S&T.

Even voor de duidelijkheid, ik hang de S&T er niet in voor mezelf (ja okee, voor mij wordt het ook iets makkelijker) maar toch vooral om het paard te helpen om dezelfde redenen als MontyRulezz ookal aangeeft. Paard is het gewent, loopt er fijner op en ik kan véél stiller in mijn hulpen blijven, ik heb sneller resultaat op een vriendelijke manier. Ik kan haar prima op trens rijden maar bij deze merrie zit dat haar op dit moment meer in de weg dan dat ik met S&T rijdt. Ik moet dan toch iets wat duidelijker zijn in de hulpen en ik maak het de merrie er ook alleen maar moeilijker mee. Ze loopt al wat scheef, een ander bit inhangen als wat ze gewent is en ik moet er veel meer aan rijden.
Ik rij haar dan liever met S&T totdat de merrie weer lekker door haar lijf komt om dan vervolgens weer terug te schakelen op trens.

En ja, ik ben zelf nog M2 maar wanneer moet je dan leren met S&T om te gaan? Iedereen moet het op een bepaald punt leren en ik heb daar nu een geweldig paard voor (stang er iets te strak bij, hulp iets verkeerd en ik zit in een rodeo). Het is toch de bedoeling straks door te stromen naar het Z met dit paard dus waarom niet alvast iets proberen?
Bovendien rijd ik met S&T op aanraden van de eigenaresse en vrijwel altijd onder begleiding van een zeer ervaren amazone.

QuickSilver schreef:
ik vind dat je dit paard niet op stang en trans moet rijden je kan duidleijk zien dat je niet weet hoe je ermee om moet gaan dus doe de volgende keer geweeon een trens erin totdat je wat mee rgeleerd hebt en dan misschien onder begeleiding langzaamaan op stang en trens over gaat

Zou je misschien kunnen toelichten waarom je vindt dat ik niet met S&T om kan gaan?
Stang hangt los (soms zelfs iets te los) en krijg zeer goede begleiding.

Bedankt verder voor alle leuke reactie's!
Ga zeker gebruik maken/letten op de aangegeven punten en tips. Lachen