Akes voor het eerst op bokt@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nientje78

Akes voor het eerst op bokt@work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:17

Dit is mijn fjordje Akes en is vandaag! 4 jaar oud geworden.

Omdat hij vorige zomer nogal ziek was (lees-exceem/schimmel) zijn we pas in September echt begonnen met inrijden.
Afgelopen maand zijn we begonnen met de galop.
Gaat uitstekend,meneer heeft er zin in.
Helaas zoveel zin dat hij nu in iedere hoek een huppeltje maakt om aan te galopperen Bloos
We zijn nu bezig om dit eruit te krijgen en dat gaat al best goed.

Ook hebben we afgelopen maand voor het eerst een sprongetje gemaakt.
Vind hij ook leuk om te doen.
Alleen draafd hij er eerder over dan dat hij echt springt, heeft wel 2x al echt gesprongen.
Hoger ga ik nog niet met zo'n jong paard,dat komt nog wel.

Aandachtspunten zijn nog steeds
- mijn binnenhand, hier word aan gewerkt
- tenen naar binnen houden

Commentaar,mits opbouwend dat we er wat aan hebben en er aan kunnen werken Knipoog

gelieve geen commentaar op het bit!!
Heb hem eerst gereden op een dubbelgebroken bit,maar omdat hij ging wisselen hebben we dit bit erin gedaan.
Later weer de dubbelgebroken,maar hij reageerde er niet meer op.
Ook nog andere bitten geprobeerd maar die lagen hem echt niet.
Met een losse teugel ging hij heel raar met zijn hoofd doen en had de mond de hele tijd open (tanden zijn gecontroleerd door een tandarts!)
Daarna toch maar weer de kneveltrens erin gedaan en dit gaat weer super!

hier dan de foto's
stappen
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
draven
Afbeelding
opzij kijken...er staan nml hele leuke veulentjes in het land
Afbeelding
aangalopperen, naar achter blijven zitten
Afbeelding
oei...mijn handen en tenen
Afbeelding
rondje draf met lange teugel/halsstrekken.....kan wel iets meer
Afbeelding
uitstappen
Afbeelding

En nog 2 van het springen.
Niet echt denderend,want we doen dit met een dressuurzadel.
Afbeelding
Afbeelding

_Lotte_

Re: Akes voor het eerst op bokt@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:26

Leuke Fjord!
Vind het rijden er netjes uitzien! Lachen
Alleen op je tenen letten zoals je al zei Knipoog Probeer met springen iets meer mee te geven.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:34

Een paard van 4 dat al niet meer reageerd op een eenvoudig trensje 'ai' en meer zal ik er niet over zeggen Lachen

Als je gaat springen probeer hem er dan niet over heen te tillen, hou je hand laag!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 14:14

Jeanine84 schreef:
Een paard van 4 dat al niet meer reageerd op een eenvoudig trensje 'ai' en meer zal ik er niet over zeggen Lachen

Hij reageerd er wel op,maar niet meer normaal zoals de eerste keer.
Mijn paard heeft zelf aangegeven dat hij dit prettiger vind.

Maar zoals ik al zei;
gelieve geen commentaar op het bit!!

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:41

Een kneveltrens is juist een vriendelijk bit. Door de scharen aan de zijkant kun je het bit niet door de mond trekken en ligt het stiller. Ik weet alleen niet of het geschikt is samen met een lage neusriem. Ik heb de bitten alleen maar gezien met een hoge neusriem of met een mexicaanse. Misschien dat iemand met ervaring met een kneveltrens hier iets over zeggen.

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:47

Leuke fjord! Laat je zijn manen groeien? Lachen
Rijd je puur recreatief of wil je ook wat meer dressuur meepakken? Als het dat laatste is zou ik zeker les nemen als ik jou was (als je dat nog niet hebt), een goede instructeur kan jou veel leren over ontspanning en aanleuning bij je paard.
Volgens mij is je paard erg vlug? Waardoor jij (automatisch) veel druk gaat uitoefenen op je teugel en zo op het bit, dat kan ook de rede zijn dat hij op sommige bitten niet lekker loopt. In principe moet ieder paard met een (18 of 21 mm) dubbelgebroken bus of watertrens gereden kunnen worden, dat zijn vriendelijke bitten. Als jouw paard daar niet goed op reageert zal dat komen door of het wisselen waar jij het over had (en dan is een kneveltrens fijner voor je paard omdat die stiller ligt, maar in principe is geen een bit fijn voor een paard wanneer hij wisselt) of het komt doordat het weefsel in zijn mond hard is geworden doorodat jij teveel druk uitoefent op de teugels.

Hoeveel mm was je bustrens en hoeveel mm is je kneveltrens bitje?

Je bent pas net bezig met de galop, ik zou hem wat meer ruimte geven van voren. Als dat niet goed lukt wanneer je los rijd kun je het eerst nog even proberen aan de lijn. Als jij hem te veel gaat tegenhouden van voren zal hij op dit bit na een maand tijd ook niet meer fijn reageren. En daarbij als je je paard steeds tegenhoud van voren bied je hem een extra been waar hij op kan gaan hangen (jouw handen dus)
Al gaat je paard nog zo snel, nóóit constant druk houden op je teugels en zo op het bit. Hier word je paard hard in de mond van en op die manier kan jij hem niet fijn rijden.
En niet bang zijn dat als jij minder druk op de teugels gaat geven, dat hij er dan vandoor zou gaan of een loopje met je zou nemen. Hij gaat juist zo vlug omdat jij zoveel druk uitoefend op het bit, een paard gaat áltijd tegen druk in en zo word het alleen maar een trekspelletje. Het zal je verbazen hoe makkelijk hij te rijden is zonder druk op het bit. En een goede instructeur is een must daarvoor, en kan jou hier zeker mee verder helpen!

Suc6 Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:10

Het lijkt me verstandig om aan je afhankelijke zit te gaan werken. Met lange teugel rijden, zal al een hoop doen en zorg dat je dan je handen op de juiste plek houdt en je schouders ontspannen. Je aanleuning moet als een elastiek zijn, dus met je onafhanhelijke zit, moeten je armen mee gaan met de beweging en dus niet stil-vastgezet worden. De pony is érg lief Ja
succes

Noeni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:40