Wedstrijdstress

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle__

Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:41

Ik ben sinds kort met mijn pony tussen de paarden gestart in de dressuur.
Lotte is altijd al wel een beetje een stresskip geweest, maar tijdens de trainingen thuis en bij mijn instructrice gaat het eigenlijk altijd wel goed.
Met inrijden op het wedstrijdterrein gaat het in het begin ook goed tot ze de andere paarden in de gaten begint te krijgen.
Dan wordt ze helemaal stresserig en kan ik er niets meer mee beginnen.
Ze loopt/vliegt constant onder me uit en haar aandacht is overal behalve bij mij.
Doordat zij 1 grote bom is, wordt ik ook nerveus en dat werkt natuurlijk averechts.
Eenmaal in de ring weet ik haar altijd wel iets of wat te kalmeren, maar dan is nog steeds alles eng.
De voorlezer is dan eng, de hekjes of bordjes zijn eng, de auto is eng en vooral de mensen die langs de ringen lopen zijn eng.
Mijn proef eindigt dan natuurlijk op niets.
Heel jammer, want je wilt natuurlijk ook graag winst rijden of in ieder geval iets wat er in de buurt ligt.
Vooral ook omdat ik weet dat ze het wel kan, want tijdens binnenwedstrijden heeft ze wel eens een proef met 188 punten gereden.

Heeft iemand tips voor me om te zorgen dat mijn pony, maar ook ik zelf rustiger word?
Hoe kan ik dit oplossen?
Mensen die zelf misschien dit probleem ook gehad hebben en een oplossing weten?

Heb er al wel aan zitten denken om gewoon tijdens een wedstrijd waar ik zelf niet aan mee doe eventjes op het losrijterrein er tussen te rijden. Gewoon om te oefenen en haar te laten wennen, maar weet niet of dit mag?

Fem_daf

Re: Wedstrijdstress

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:32

Je eigen oplossing lijkt me een hele goede, je kunt altijd navragen of het mag. Vaak zijn ze hier wel schappelijk in.

En voor je eigen zenuwen: let op je ademhaling, ga er tijdens de training al op letten en ook wanneer je gewoon lekker thuis zit. Probeer te voelen hoe je ademt, hoe je eigen lichaam hier op reageert, of je door je buik ademt of juist heel hoog. Zodra je weet hoe je ademt in verschillende situaties kan je beter op je eigen ademhaling letten, dit is de basis van je zenuwen onder controle krijgen.

CxArabique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 07:51

Fem_daf schreef:
Je eigen oplossing lijkt me een hele goede, je kunt altijd navragen of het mag. Vaak zijn ze hier wel schappelijk in.

En voor je eigen zenuwen: let op je ademhaling, ga er tijdens de training al op letten en ook wanneer je gewoon lekker thuis zit. Probeer te voelen hoe je ademt, hoe je eigen lichaam hier op reageert, of je door je buik ademt of juist heel hoog. Zodra je weet hoe je ademt in verschillende situaties kan je beter op je eigen ademhaling letten, dit is de basis van je zenuwen onder controle krijgen.

Ik zou dat inderdaad is proberen, want als jij je zenuwachtig voelt voelt je paard jou zenuwen
en dan wordt hij ook zenuwachtig.. Knipoog

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:01

denk eraan dat je leven er niet vanag hangt. Jee gaat toch voor je lol op wedstrijd?

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 17:32

Ja natuurlijk ga ik voor mijn lol op wedstrijd, maar als mijn pony helemaal heet wordt op vreemd terrein, word ik onbewust toch gespannen.
Het gaat ook vooral om mijn pony die gestresst wordt op vreemd terrein.

roosje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:38

Ik weet dat er in Hulten (als je het netjes vraagt) wel die gelegenheid is. In Hulten is veel ruimte en als je een beetje op het einde van de dag rijdt is het ook iets rustiger dan tijdens de hele dag zelf (snap je wat ik bedoel?).
Ga vooral veel oefenen, ook op ander vreemd terrein, zonder dat er wedstrijd is. Probeer je pony dus een soort van 'bom'-proof te maken. En pas als je zelf het gevoel hebt dat jullie er aan toe zijn weer aan wedstrijden gaan denken. Doe dat dan ook niet meteen nadat het een keer goed is gegaan, maar probeer er eerst een ritme in te vinden en laat je pony zich op zijn/haar gemak voelen.
Succes!

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 14:50

Je eigen oplossing lijkt mij een goede oplossing, als je het vriendelijk vraagt mag het op de meeste plaatsten wel. Probeer ook op andere vreemde terreinen te gaan oefenen, ookal is er geen westrijd. Blijven oefenen tot jij denkt dat je er beiden klaar voor bent! Als je terug wedstrijd rijdt word zelf ook niet nerveus, want als jij nerveus word dan je paardje ook!

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:52

Als je dan op ander wedstrijdterrein gaat rijden zou ik wel je hele wedstrijdkloffie aandoen en invlechten enzo! Je moet voor je pony de 'echte' wedstrijd nabootsen!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 18:27

inderdaad veel op vreemd terrein, zorgen dat jezelf ontspannen blijft. mss eens gewoon naar een wedstrijd rijden en rondrijden, mits toestemming uiteraard. wat ik ook doe, is wel afhankelijk van concours natuurlijk. is gewoon met mijn paard als es gan rondstappen vaak nog met transportbeschermers en gewoon hem de drukte laten zien. soms heb je ook al een ring die gebrukt is geweest of nog niet waar je dan es effe in kan stappen.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 08:57

Oke bedankt! Ga eens wat wedstrijden in de buurt opzoeken en vragen of ik daar eventjes mag rijden Lachen