achterwaards

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

achterwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:09

mensen help me! ik krijg het niet voor elkaar. aan de hand incl. snoepje gaat alles prima. maar zodra ik erop zit blokeerd mijn merrie volledig. ze word angstig en doet er alles aan om te vluchten, hand vastzetten helpt niet daar breekt ze doorheen. laten gaan is een goede optie, hier word ze weer rustig van. Maar dan kan ik nog steeds geen achterwaards. met iemand erlangs gaat wel lukken met snoepje.. maar zodra diegene weg is raakt ze meteen weer in paniek. verder is er met rijden geen spanning of angst. alleen als ik achterwaards ga doen. eng vind ze het niet want dan zou ze het ook niet vrijwillig aan de hand doen!

PreHungaro

Re: achterwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 23:11

hierbij moet ik ook zeggen dat de pony van deze angst ook heel stug in de hand word. in het begin kan ik haar terurijden op een enkele ophouding. dit gaat hierna niet meer... en ik vind het zielig om kei hard aan die teugels te sjorren....

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:13

ga eerst stil staan. en steeds even langer. dan probeer je langzaam 1 stapje achter uit te doen. raakt ze in paniek ga je weer naar voren stil staan. en weer 1 pasje wil dt weer niet doe je het opnieuwe wil het wel probeer je steeds langzamerhand een 2e pasje te doen.

Succes

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:13

Een stap terug zetten, eerst weer gewoon naar halt en wachten tot ze daar nageeflijk blijft, zodra ze zich eruit gaat duwen been eraan en weer vooruit. Eens dat echt goed en vierkant en op de achterhand gaat, rustig blijven zitten en focus je ook echt echt op het voorwaartse gevoel in het achterwaarts.

Verder kun je best nog een tijd oefenen aan de hand (het moet ook echt zonder snoepje lukken), en dit op duidelijk stemcommando zetten zodat je dit bij het rijden kunt gebruiken.

Ik zou het ook telkens op dezelfde plek oefenen, voor de minste neiging achterwaarts belonen en stoppen.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:16

laat die teugels los... Je pony moet op je benen achterwaards gaan. Gebruik je ook een stemcommando wanneer je ernaast staat en achteraards wil laten gaan? Dan is het vaak makkelijker voor een paard. Maar aan de teugels gaan vechten voor achterwaards werkt juist averechts en dat zie je nu ook bij je pony. Je geeft zelf al aan dat je dát dus niet meer moet doen. Probeer het met een stemcommando, en misschien zelfs door voorover te hangen en zo met een snoepje haar van bovenaf naar achter te vragen. wat stoms ook wil werken is het langs de bakrand te doen, en dan met stelling naar de bakrand en haar zo op te sluiten (niet door te trekken maar door je hand te sluiten) iets terug te geleiden, bij 1 pasje enorm belonen en weer verder met het voorwaardse werk.

edit; typo's Clown
Laatst bijgewerkt door Casca op 07-07-08 23:18, in het totaal 2 keer bewerkt

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 23:16

ja precies ga ook werken met je stem.
en idd als je gaat houden eerst zorgen dt je paard nagefelijk is.

Nikkel1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 03:19

Achterwaarts leren kun je beter met zijn 2e doen. Jij erop en iemand ernaast. Jij geeft de hulpen en degene ernaast duwt het paard voorzichtig naar achteren en loopt met het paard mee als die naar achteren gaat.
Denk eraan dat je pas goed achterwaats kan als het paard op een goeie actieve manier halt houd.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:12

bedankt voor de tips. de stem is er idd.. maar het snoepje gebruik ik niet als leidmiddel maar als beloning. dus die krijgt ze pas als ze het heeft gedaan eerder ziet ze deze ook niet! .. ik ga het vanavond eens proberen!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:54

Casca schreef:
laat die teugels los... Je pony moet op je benen achterwaards gaan.

En hoe moet de pony dan het verschil snappen tussen been voor achterwaards en been voor voorwaards? Ze moeten immers altijd naar voren voor het been.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 14:41

asjemenou schreef:
Casca schreef:
laat die teugels los... Je pony moet op je benen achterwaards gaan.

En hoe moet de pony dan het verschil snappen tussen been voor achterwaards en been voor voorwaards? Ze moeten immers altijd naar voren voor het been.

je been iets terugleggen en je zit aantrekken, dan geen je been en hou je hem met je zit tegen. Als je met je hand je paard achterwaards laat gaan krijg je snel verzet/slepend/tactverlies/impulsverlies etc. De voorwaardse drang moet blijven, ook in het achterwaards. Hoe dacht jij dan dat je je paard achterwaards laat gaan? Als jij je paard altijd voorwaards wil laten gaan voor het been is achterwaards dus alleen trekken aan de teugels en geen been?? dan krijg je idd zo veel terugwerkende kracht.
Mijn been/zithulpen voor het achterwaards zijn niet dé hulpen hoor. Veel mensen doen het op verschillende manieren.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:11

Mijn hulp voor achterwaards is been geven, en als je paard voorwaards wil gaan met lichte druk tegenhouden. Zo heb ik het altijd geleerd. In het begin idd met je been iets naar achteren, als het eenmaal goed bevestigd is gaan ze zo ongeveer op alleen je zit al achterwaards. Maar nooit de teugels loslaten, je zult toch aanleuning moeten houden?

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 17:03

ja, je zult aanleuning moeten houden zodra de beenhulp is bevestigd, aangezien dat bij dit paard niet het geval is Knipoog
Ik leer het de paarden altijd door gewoon aan een lange teugel op je been/zit te laten reageren, als je ze dan erbij houdt van voor zijn ze makkelijk in de aanleuning te houden. Maar nogmaals, vooral in dit geval zei ik; teugels loslaten omdat het paard erg veel spanning toont bij druk op het bit om achterwaards te gaan. Hierbij moet het dus echt 100% op je zit en als dat bevestigd is kun je zo iets je hand eraan houden en blokkeerd ze waarschijnlijk niet meer.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:48

Ik zou eerst wachten tot ze het aan de hand helemaal snapt, en als dat bevestigd is er idd met zn 2en aan werken. Jij erop, ander geeft de stem/lichaamstaal commando's en jij geeft de correcte hulpen Lachen

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 21:03

bedankt voor de nuttige tips! ik heb het vanavond niet gedaan, ze liep lekker en ik wilde het niet verpesten met achterwaards

Yvonnee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 22:38

zijn al veel goede tips gegeven, je zegt dat met iemand erbij wel lukt, miss een idee dat die persoon steeds een klein stapje verder weg gaat? hopelijk gaat het lukken. veel succes !

jenny1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 17:55

misschien is het verstandiger om het eerst aan de hand goed te bevestigen. Of anders heel langzaam op bouwen. Beter 1 stap en rustig verder en heel goed belonen. Dan 3 stappen en paniek reactie. Succes ermee!