Wat gebeurd er als je je paard professioneel laat inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

qt_shetties

Wat gebeurd er als je je paard professioneel laat inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:08

Tja misschien is dit voor jullie een hele stomme vraag hoor, maar wat gebeurd er nou precies als je je paard professioneel laat inrijden?

Is het dan zo dat ze je paard zadelmak maken, en zorgen dat er een stuur opzit? Of gaat het verder dan dat?
En is het dan handig dat je je paard zelf al zadelmak maakt, (denk aan wennen aan tuigage, en gewicht)

En hoelang is daar gemiddeld/ongeveer voor nodig, ik snap dat het ene paard het andere paard niet is, maar gaat dat dan om 1 maand, of meerdere maanden?

qt_shetties

Re: Wat gebeurd er als je je paard professioneel laat inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 18:50

Niemand die het weet? Of niemand die antwoord wil geven? Knipoog

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 18:58

Dat is wel overal verschillend, en kan je zelf aangeven wat je wilt.
Bij het ene paard duurt het een weekje of 6 bij een ander paard zijn ze zo 2 maanden verder.
Het ligt er ook een beetje aan, wat het paard van tevoren al kan (of wat fout is aangeleerd).

Tip gebruik de zoekfunctie, daar staan wel aardig wat voorbeelden in...

en niet zo ongeduldig, er komt vanzelf iemand die op je topic reageerd Knipoog

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:01

hahaha kehdra, ja ik ben ongeduldig aangelegt*schaam*
maar buiten dat, bedankt voor je reactie,
ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar daar in staan dus niet echt de antwoorden die ik wil hebben, maar thnx voor de tip.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:03

Dat beslis je toch zelf, hoever dat je wil dat je paard wordt opgeleerd...

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:12

Ja dat weet ik dus niet, dat is dus de vraag... Ik heb geen idee hoe of wat

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:32

Misschien even zo'n stal opzoeken op het internet en daar naar mailen, of op de site kijken?

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 19:33

ja heb al gekeken bij een site van een stal in de buurt, maar daar kan ik niet veel vinden,
Zou ook graag willen weten hoe het jullie is gegaan, zou je er zo weer voor kiezen? Of had je het liever zelf gedaan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:38

meestal 1-2 maanden, dan kun je er in theorie een B-proefje mee insturen (met of zonder winst Clown ) maar dat ligt heel erg aan het paard. De meeste stallen hebben ze graag groen binnen omdat er al tijdens het longeren vaak het nodige fout gedaan wordt.

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 19:40

Tja, je kan zeggen tegen ze dat je het paard dubbel Z wil hebben, maar je kan ook zeggen tegen ze dat je het zat vind als ze er een keer op gezeten hebben.
Met het een zijn ze langer bezig als met het ander, en het ligt ook aan het paard!

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:35

Het ligt er heel erg aan wat mensen willen en hoelang ze het paard kwijt willen en hoe het paard is.
Ik heb Indra van Nathalie02 hier zadelmak gemaakt. Die was echt heel braaf vanaf de dag dat ze haar bracht tot het ophalen heeft ze hier een maand en 2 dagen gestaan. Ze was nog wat slingerend over de rechte lijnen en kwam af en toe iets tegen de hand maar ik ben er ook een stukje mee langs de weg geweest.

Ik heb ook een paard gehad voor mensen die na 3 maanden pas zover was als Indra binnen een maand. Maar die moest erg veel bokken steeds.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:38

Dat ligt er helemaal aan wat de stal aanbied en wat jij aan hen vraagt. Bij ons in de buurt heb je en stal waar je je paard alleen zademak kan krijgen en een die hem perse ook met een stuur, gas en rem afleverd. Het hangt er echt vanaf wat je zelf wilt en wat je zelf fijn vind en wat de stal fijn vind. Er is niet een richtlijn voor ofzo Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:40

Het is allereerst af te raden om je paard van te voren zelf al zadelmak te maken. Verder kun je het nivo van africhting zelf bepalen en het hangt ook nog eens van het paard af, de ene leert sneller dan de ander.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:44

In mijn paard z'n geval was het zo dat het normaal gezien 1 maand duurde. Door het slechte weer heeft hij er nog 2 weken langer gestaan.

Mijn paard had op voorhand enkel het zadel en hoofdstel eens aangehad. Maar op zich is dat niet nodig. Aan de longe lopen, kon hij nog niet. Dat was dan ook het eerste waar ze daar mee begonnen. Dit was niet op de eerste dag al, maar na een dag of 3-4, na de uitgebreide "kennismaking" trainer-paard.

Na die 6 weken kon mijn paard stap, draf, galop, halt. Voltes, gebroken lijnen, kleine voltes... Beetje de basis.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 10:53

Ok het word dus afgeraden om je paard aan zadel en hoofdstel te laten wennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:55

Als je zelf niet bent gewend om een jong paard voor het eerst te voorzien van een zadel en hoofdstel, zou ik daar inderdaad niet aan beginnen. Stel dat het dier er van schrikt en het op een lopen zet, dan heeft een ander er weer werk van om dat weer in goede banen te leiden.

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:23

ik heb bijna al mijn pony's zelf ingereden, en heb hier nooit problemen mee gehad, deze pony's waren altijd op je pinken te rijden. maar dat was dan de basis, gewoon boscrosspony's die ook nette figuren in de bak konden rijden, maar geen hoge dressuur.
Maar ik heb het gevoel dat het bij mijn nu nog jaarling anders zal zijn. en ik wil dan dus absoluut niet zelf aan kl oo ten. Dus ik vroeg me af hoe zoiets nou gaat.

Mokkel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:59

Hier is het meestal zo dat ze de basis kunnen. stap draf gallop.
stuur en rem etc. verder geen ingewikkelde dingen. Of je moet dat natuurlijk willen.
de tijd varieerd van 1 tot ong 2 maanden.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:03

Er zijn echt prutsstallen, is mijn ervaring, in het zadelmak maken.
Kijk goed rond Lachen

Voor mij is professioneel inrijden: paard B klaar met geduld en goede consequentie. En dan niet in een week tijd..

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 21:07

Idd, dat ze geduldig zijn is imo heel belangrijk.
Die man waar mijn paard bij stond, was zo enorm rustig. Ik zou een ander paard er zo opnieuw durven achterlaten.

En het leuke is als ze naast het inrijden ook met andere dingen bezig zijn: voetjes geven, bescherming leren verdragen, wassen, solarium... Mijn paard heeft daar zoveel door geleerd, door ervaren mensen hun werk te laten doen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:10

[PP] -> [RT-D]

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:46

Een professionele western ruiter, die al tientallen jaren paarden opleid, heeft onze paint merie zadelmak gemaakt en de basis training gegeven, dit heeft in het totaal 5 maanden geduurd. Hij is begonnen met 1 maand grondwerk in de roundpen, met en zonder tuig en zadel, hierbij wordt ook veel aandacht besteed aan de verhouding mens - paard. De volgende twee maanden is er verder in de roundpen gewerkt, soms met en soms zonder ruiter, hierbij worden geleidelijk alle knopjes geplaatst. De drie laatste maanden was training in de piste : rechte lijnen, figuren, wennen aan andere paarden in de piste, verfijnen van de knopjes, enz. Na deze vijf maanden vonden de trainer van ons paard en de trainster van mijn dochter dat ze beiden klaar waren en dat wat ze hadden geleerd nooit meer vergeten word. Vanaf de eerste week gingen wij 2 of 3 keer per week naar de training, in het begin moest mijn dochter helpen, later deed zij de training onder begeleiding van de trainer zo leerden ze elkaar beter kennen. Er werd 5 dagen per week getraind, in het begin was dit 5 tot 10 minuten, later gemiddeld 30 minuten. Dit was niet goedkoop maar wij hebben nu een rustig, betrouwbaar, stabiel, bomproof paard waar mijn dochter nog vele jaren plezier mee zal beleven.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 07:55

Mijn haflinger is bij een professionele ruiter, al na twee dagen de stal uitgezet. Volgens hem levensgevaarlijk.
Kan dus ook een stuk sneller Haha!

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 08:57

"Professionele" ruiter ? of geen geduld ?

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 09:33

MarcR schreef:
"Professionele" ruiter ? of geen geduld ?

Bedoel je bij mijn haflinger?
Weet dat het professionele ruiters daar zijn. Het is een bekende africhtingsstal hier in de omgeving.
Aangezien ik er toen maar zelf op ben gaan rijden en zeker geen prof ben of misschioen nu wel Haha! Denk ik dat het om geen geduld is gegaan.