Het verkeer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Obvious

Het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:08

Hoi iedereen,

Ik hoop dat ik dit in de juiste topic neerzet.
Heb zelf sinds 2,5 maand een fjord Arnold voor de gene die nog niet weten.
Is nu redelijk te rijden zwaait soms wat uit met voltes etc.
Maar ben bezig met hem verkeersmak maken, zit er zelf op en vriendin loopt er naast aan de hand.
Dit ging redelijk behalve met vrachtwagens dit vind hij dood eng!!
Dus ik dacht ik laat een andere pony mee lopen die zeeer braaf is, zodat hij daar op kan leunen..
Eerste keer ging hartstikke goed, maar vrachtwagen reed 5 meter van ons vandaan en rustig.
Dus dacht nu alleen x alleen met paarden zonder me vriendin aan de hand.
Vrachtwagen komt van voren aan ong 50 km dat hij rijdt zit een berm tussen van 3 meter, schiet Arnold in 1x opzij en racen!! Trok hem om en praatte met hem om rustig te krijgen.

Heeft iemand tips om dit goed aan te pakken, want het is gewoon denk ik angst en onzekerheid...
Moet ik meer geduldt hebben of zijn er foefjes?

Groetjes Amanda

Nidiot

Re: Het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:11

Ik denk dat je toch meer geduld zult moeten hebben.. een paard heeft niet na 3keer meteen zoiets van huh dat is helemaal niet eng Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:16

Hoe gedraag je jezelf? In eerste instantie net zo op de vrachtwagen reageren als op een auto. Niet dus, gewoon negeren en doorlopen. Niet gaan twijfelen of zenuwachtig worden.

Paard de ruimte geven en de mogelijkheid om te kijken en als hij schrikt zelf niet in paniek raken.

Ken je iemand de een vrachtwagen rijdt? Neem je paard dan daar eens naar toe en laat hem de vrachtwagen eens goed bekijken met de motor uit, dan de moter eens aan, stukje laten rijden ect. Niet op het paard af laten rijden maar voor je paard uit.

Verder vooral veel gedult.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:51

Judith_ schreef:
Hoe gedraag je jezelf? In eerste instantie net zo op de vrachtwagen reageren als op een auto. Niet dus, gewoon negeren en doorlopen. Niet gaan twijfelen of zenuwachtig worden.

Paard de ruimte geven en de mogelijkheid om te kijken en als hij schrikt zelf niet in paniek raken.

Ken je iemand de een vrachtwagen rijdt? Neem je paard dan daar eens naar toe en laat hem de vrachtwagen eens goed bekijken met de motor uit, dan de moter eens aan, stukje laten rijden ect. Niet op het paard af laten rijden maar voor je paard uit.

Verder vooral veel gedult.

Dank je Judith, dit kan ik wel even proberen.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 16:03

[PP] -> [RT-P]

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 22:14

Letta schreef:
Heeft iemand tips om dit goed aan te pakken, want het is gewoon denk ik angst en onzekerheid...
Moet ik meer geduldt hebben of zijn er foefjes?

Groetjes Amanda

Angst en onzekerheid van het paard of van de ruiter? Doe gewoon of die vrachtwagen er niet is, als jij doet of er niks aan de hand is (wat ook zo is) zal je paard dat oppikken.

Daarnaast, als je de mogelijkheid hebt om "enge" dingen zoals vrachtwagens of andere ronkende apparaten op het erf te installeren zou ik dat zeker doen, paard is dan in een vertrouwde omgeving en kan zo vanuit een veilige beginpositie leren dat kabaalmachines niet eng zijn.

majo8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 07:25

Heel veel blijven oefenen met naar buiten gaan en toch ander braaf paard mee voorop en zelf ontspannen blijven

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:06

Ik zit met hetzelfde probleem en volg dit onderwerp dan ook gretig. De tip om de enge dingen op eigen erf te halen, werkt echter niet altijd. Langs ons hebben ze een tuinderij en als mijn paard in de wei staat, of de paddock ziet hij alleen maar vrachtwagens die komen laden en tractors met machines erachter. Die komen soms wel op een meter langs haar, terwijl ze staat te eten, het doet haar niets, omdat ze op veilige ( heilige, zou ik bijna willen zeggen ) grond staat. Komen we de buurman echter op straat tegen, weet ze zich geen raad, terwijl die goede man toch altijd rekening met ons houdt en stapvoets rijdt, of vaker gewoon helemaal stil gaat staan, omdat mevrouw er gewoon anders niet langs te krijgen is. Ik ben niet gespannen, vaak oefen ik deze dingen gewoon expres met de buurman, in de hop dat het beter wordt, maar niks hoor. Het gaat wel om grote dingen die vlak langs haar af komen suizen, als ik een inrit op kan, is er weinig aan de hand. Helaas kan ik dat niet altijd.

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:23

Je kan niet zomar van je paardje verwachten dat het in 3x door gaat hebben dat het eigenlijk allemaal niet zo eng is als het eigenlijk lijkt. Je zal veel geduld moeten hebben. Probeer eerst eens met hem gewoon te gaan wandelen aan de hand, zodner dat er iemand opzit. Probeer ook eerst in rustige gebieden ( een bos, grote wei,..)eerst te gaan wandelen en bouw zo stilaan op naar drukkere straten waar auto's voorkomen. Als er een vrachtwagen nadert probeer hem dan te draaien zodat hij de vrachtwagen hoort maar niet ziet of ga stil staan en praat op hem in om hem rustig te houden. Beloon hem als de rvactwagen gepasseerd is en bouw zo stilletjes aan verder uit. Veel suces!

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 15:24

sorry voor mijn vreselijke typfouten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 20:34

Van achter een hek naar een voorbij rijdende trekker oid kijken is eventjes wat anders dan waarneer er met een vaartje een trekker op je af komt rijden.

Langs rijden is meestel niet een probleem, als een trekker achter op komt hoort het paard het vaak wel maar ziet hem niet goed wat een stuk enger is. Ook als er een trekker recht op het paard af komt rijden kan dit vluchtreacties op roepen. Daarnaast hebben ze vaak door dat hun land hun veilige plek is, dat de trekkers ect. daar niet komen.

Daarkomt nog bij dat veel paarden toch wel meer aan een weidegenootje hangen dan aan de eigenaar, hoe graag die dat ook anders zou willen zien. Als een weidegenootje niet schrikt waarom zou hij dan ook niet schrikken?

Ook kan buitenrijden bij sommige paarden wat spanning oproepen waardoor sommige dingen nog spannender worden. Ook kan het voor paarden veel moeilijker zijn als iemand op hun rug zit ipv er naast loopt. Ze kunnen het idee hebben dat ze alleen zijn op dat moment, of in ieder geval dat ze niet iemand hebben om steun bij te vinden.

Oftewel, er zijn zoveel redenen te verzinnen Knipoog Gedult, rust en leiderschap Lachen

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 11:54

Je moet sowieso wel wat meer geduld hebben met dit soort dingen, en bovenstaande dingen kan je ook eens uitprobereren, dan moet het uiteindelijk wel beter gaan.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 14:33

Je kunt oefenen met wandelen langs de weg dat hij een stukje voor je loopt. Je loopt dan ter hoogte van zijn schouder/buik, zoals het voor hem zou zijn als tijdens het rijden. Als je merkt dat hij iets gespannen wordt blijf je staan, net zolang tot hij ontspant en wel zelf verder durft, en wanneer de spanning te hoog wordt ga je een stukje terug naar de plaats waar hij zich wel veilig voelt.
Zo leert hij zelf te beslissen dat het niet gevaarlijk is en dat je hem niet dwingt iets te doen wat hij niet durft (waardoor hij uiteindelijk nog onzekerder kan worden).

Het ene paard is de andere niet; sommige kun je zo op weg rijden langs de straat en andere blijven het spannend vinden.

Jam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 15:00

majo8 schreef:
Heel veel blijven oefenen met naar buiten gaan en toch ander braaf paard mee voorop en zelf ontspannen blijven

zelf ontspannen anders merkt hij dat ook
heb gedult

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-08 15:27

Denihy schreef:
Je kan niet zomar van je paardje verwachten dat het in 3x door gaat hebben dat het eigenlijk allemaal niet zo eng is als het eigenlijk lijkt. Je zal veel geduld moeten hebben. Probeer eerst eens met hem gewoon te gaan wandelen aan de hand, zodner dat er iemand opzit. Probeer ook eerst in rustige gebieden ( een bos, grote wei,..)eerst te gaan wandelen en bouw zo stilaan op naar drukkere straten waar auto's voorkomen. Als er een vrachtwagen nadert probeer hem dan te draaien zodat hij de vrachtwagen hoort maar niet ziet of ga stil staan en praat op hem in om hem rustig te houden. Beloon hem als de rvactwagen gepasseerd is en bouw zo stilletjes aan verder uit. Veel suces!

Dit is ook altijd lastig, bijvoorbeeld ik vind dat als ik erop zit meer kan doen dan er naast.
En zoals vorige week liep me vriendin er naast paard van iemand anders weer aan mijn andere kant,
maar hij schoot in 1x op zij en me vriendin die me vast had aan touw had heel der handen open en touw schoot stuk.
Het paard naast me werd op de weg geduwd...Dus het blijft lastig dus ik blijf proberen , maar vroeg em af of er tips waren en foefjes.. Knipoog

kruimeltje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-08 21:58

Echt foefjes zijn er niet. Het is een kwestie van onspanning vooral bij de ruiter en veel oefenen. Heb geduld.
Vooral niet vast gaan pakken wanneer jij ziet dat de vrachtwagen eraan komt dan weet hij dat er iets gaat komen.
En helaas kan het ook zijn dat hij er schrik voor blijft houden. Als elk paard alles kon leren was het voor ons(beredene) niet zo moeilijk om geschikte paarden te vinden. Zelf zijn we ook vaak bang voor dingen die we nooit afleren. Je kunt het alleen vermideren.
Je kunt ook een obstakeltraining gaan doen met je paard dan leer je hoe om te gaan met hem wanneer hij schrikt of wegspringt.

Gr M

Denihy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-08 17:53

Het hangt ook van je paard zelf af natuurlijk. Elk paard is anders en bij mijn paard heeft deze methode wel gewerkt. Ik hoop dat het je alsnog gaat lukken, veel succes!