Donatello weer @ work + val (filmpjes)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bloemsuiker

Donatello weer @ work + val (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 21:16

Hoi
hier ben ik weer, ik had betere 'foto's' enzo beloofd dus hier zijn ze. Ik heb aan mijn houding gewerkt dus een verbetering is ook te zien Clown. Het ging goed tot hij struikelde en ten val kwam, waardoor ik niet heb doorgereden.

Nog wat achtergrondinfo: hij is 9 jaar, 1m56 en een groot uitgevallen brp-paard. We rijden niet echt een niveau.
vorig topic: [HAW] Donatello @ back to basics

Hier enkele stills:
1. Afbeelding
2. Afbeelding
3. Afbeelding

en de filmpjes:
4. links draf:
Afbeelding
5. rechts draf:
Afbeelding
6. links galop:
Afbeelding
7. rechts galop:
Afbeelding
8. val:
Afbeelding
Hij heeft niets. Na de val hebben we gecontroleerd of hij kreupel liep, of anders deed. Hij reageerde normaal en liep ook niet anders. Daarna heb ik hem nog wat uitgedraafd en uitgegaloppeerd. Vandaag gewoon met hem gestapt, maar meneer was erg fris Clown en benen gekoeld.

Alle commentaren zijn welkom

PercyLeen

Re: Donatello weer @ work + val (filmpjes)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:18

Hij gaat wel erg makkelijk liggen op dat filmpje! Hij zakt zo door zijn voorbenen heen..ik zou er toch eens na laten kijken hoor! Verder leuk paardje probeer zelf niet te gaan hangen!

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 21:23

Ik schrok me helemaal dood van dat laatste filmpje..
Pfoe ik dacht eigenlijk dat jij ervan zou vallen (had dat stukje eronder niet gelezen)

Verder wel een leuk paard Haha!
Probeer niet zelf te gaan hangen en probeer ook rechtop te blijven zitten Haha!

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:05

@Jeanine84: hij struikelde. Alles is inorde met hem, alles goed gecontroleerd en gekoeld, hij loopt niet kreupel oid en is nog steeds zo gek als anders Clown.
@sarah_m: oh ja oeps Clown vergeten erbij te melden Tong uitsteken

Bedankt!

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:10

Jeetje dat is schrikken!

Jeanine84 volgens mij glijd hij gewoon uit! Ziet er niet naar uit dat hij ineens omvalt ofzo.

Charlotjuuh Probeer je tempo in draf iets lager te leggen als ik de filmpjes zo bekijk loopt hij over zijn tempo en kan daardoor zijn balans niet helemaal vinden.
En ga gewoon lichtrijden heel jou lichaam is onrustig wat resulteerd in een los vast verbinding in de mond waardoor jou paard onrustig word in het hoofd.
Je handen rechtop houden ipv plat leggen.En je benen niet optrekken maar lang laten.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:12

Nou ik vind hem erg makkelijk onderuit gaan..die van mij struikelt ook weleens maar gaat er dan niet gelijk bij liggen!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:14

heeft hij geen last van zn rug? hij doet zo raar met zn hoofd of hoort dat bij hem een paard van mij deed dat ook zo met zn hoofd en die had last van zn rug en liet zich ook gewoon omvallen of ging zitten van de pijn om ons eraf te krijgen.
is mischien een optie groetjes

love_nadesh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:16

Jeanine84 schreef:
Hij gaat wel erg makkelijk liggen op dat filmpje! Hij zakt zo door zijn voorbenen heen..ik zou er toch eens na laten kijken hoor! Verder leuk paardje probeer zelf niet te gaan hangen!

Idd zou toch is naar zijn benen laten kijken als je ziet hoe makkelijk die al neervalt Ach gut

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:19

Probeer je binnenhand wat meer los te laten

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:27

zo reed ik een tijdje geleden nog op de manege (zo'n 3 jaar geleden denk ik) het paard voor mij struikelde precies zo als de jouwe, en mijn paard (ik zat er pal achter gezien het een manegeles was) schrok zich een ongeluk. Ja letterlijk, hij bokte echt verticaal, ik lag eraf, paard stond stil, liep een pasje verder, zette toen zijn achterbeen op mijn pols, en zette met datzelfde achterbeen op datzelfde moment af om aan te springen in galop. Krááák, daar was mijn pols op 3 plekken gebroken.. (en ik mij die hele avond maar zorgen maken of mijn paard of het paard en de ruiter voor mij niets mankeerde... nee dus Clown )

Haha, maar ik denk niet dat er echt iets aan de hand is met jouw paard hoor, zoals sommigen hier beweren.

Ik heb wel het idee dat hij wat hangerig of trekkerig in de mond is, nietwaar? probeer hem actief te houden van achteren, en hem op te vangen van voren. Maargoed, je hebt les dus dat komt wel goed Knipoog

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:30

Hij maakt zich lang in de galop en gaat dan op je hand hangen, daardoor struikelt hij ook zo gemakkelijk. Het gewicht zit vooraan, hij leunt op je hand en kan zich dan niet meer rechthouden.
Hij zou in de galop veel geslotener moeten lopen, meer bergop springen en galopperen zonder op jouw handen te steunen.
Heb je les?

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-08 22:31

Jaimyliefje schreef:
zo reed ik een tijdje geleden nog op de manege (zo'n 3 jaar geleden denk ik) het paard voor mij struikelde precies zo als de jouwe, en mijn paard (ik zat er pal achter gezien het een manegeles was) schrok zich een ongeluk. Ja letterlijk, hij bokte echt verticaal, ik lag eraf, paard stond stil, liep een pasje verder, zette toen zijn achterbeen op mijn pols, en zette met datzelfde achterbeen op datzelfde moment af om aan te springen in galop. Krááák, daar was mijn pols op 3 plekken gebroken.. (en ik mij die hele avond maar zorgen maken of mijn paard of het paard en de ruiter voor mij niets mankeerde... nee dus Clown )

Haha, maar ik denk niet dat er echt iets aan de hand is met jouw paard hoor, zoals sommigen hier beweren.

Ik heb wel het idee dat hij wat hangerig of trekkerig in de mond is, nietwaar? probeer hem actief te houden van achteren, en hem op te vangen van voren. Maargoed, je hebt les dus dat komt wel goed Knipoog

Ik ben blij dat die van mij dan steviger op de benen staat, zou er niet aan moeten denken dat ze zo makkelijk struikeld en dat ik straks met paard en al in de hindernis klap brrr

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 22:43

Hij heeft gewoonlijk geen last van rug of benen, zijn aanleuning is nog niet constant maar daar werken we aan (ligt ook aan mijn handen, maar daar zal ik meer op letten).
Het is de eerste keer dat hij zo struikelt, hij heeft nog nooit kreupel gelopen oid, dus aan zijn benen is niks mis.
Aan de galop moet nog veel gewerkt worden (wat we ook gaan doen), hij is idd daar wat hangerig. Daar heb je gelijk in Teigetje. Les hebben we nu en dan eens.
Bedankt voor jullie reacties.

_Irene11_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:08

meloveshein schreef:
Jeetje dat is schrikken!

Jeanine84 volgens mij glijd hij gewoon uit! Ziet er niet naar uit dat hij ineens omvalt ofzo.

Charlotjuuh Probeer je tempo in draf iets lager te leggen als ik de filmpjes zo bekijk loopt hij over zijn tempo en kan daardoor zijn balans niet helemaal vinden.
En ga gewoon lichtrijden heel jou lichaam is onrustig wat resulteerd in een los vast verbinding in de mond waardoor jou paard onrustig word in het hoofd.
Je handen rechtop houden ipv plat leggen.En je benen niet optrekken maar lang laten.

Hier ben ik het mee eens.

@ Jaimyliefje: Een manegeles hoeft niet meteen te betekenen dat je constant achter elkaar rijdt hoor Verward . Bij de kinderen die echt net beginnen met rijden is dat alleen zo.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 09:25

Ik schrok, ik dacht hij gaat bokken en dan vlieg jij er af maar je valt met paard en al...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:21

Jeanine84 schreef:
Nou ik vind hem erg makkelijk onderuit gaan..die van mij struikelt ook weleens maar gaat er dan niet gelijk bij liggen!

Een paard kan echt struikelen. Ik ben toevallig gisteren ook nog van een Fries gevallen omdat ze (godzijdank ik stap) struikelde en op haar voorbenen knalde. Niks aan de hand, gewoon struikelen...

Je bent toch zelf ook wel een gestruikeld? Clown
Laatst bijgewerkt door Adil op 07-07-08 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:23

love_nadesh schreef:
Jeanine84 schreef:

Idd zou toch is naar zijn benen laten kijken als je ziet hoe makkelijk die al neervalt Ach gut

? Een paard die gek doet op de wei vliegt ook wel eens op zijn snuffert...Ik vind deze opmerkingen echt lachwekkend. Alsof een paard niet kan struikelen of uitglijden...

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:27

ziet er goed uit.. alleen probeer minder been te geven.. alleen waneer het paard terug valt ik zie je nu op de draf foto's de hele tijd been geven.. zo maak je je paard hard voor het been en reageert hij daarlijk niet meer.

en over die val foto.. ja. ik zou net als de rest zegt je paardje na laten kijken hij valt heel makkelijk.. tuurlijk elk paard struikelt wel is maar een gezond paard probeert net zoals mensen zijn evenwicht nog te bewaren en dat doet dit paardje niet. die laat zich meteen vallen

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:33

Relien schreef:
ziet er goed uit.. alleen probeer minder been te geven.. alleen waneer het paard terug valt ik zie je nu op de draf foto's de hele tijd been geven.. zo maak je je paard hard voor het been en reageert hij daarlijk niet meer.

en over die val foto.. ja. ik zou net als de rest zegt je paardje na laten kijken hij valt heel makkelijk.. tuurlijk elk paard struikelt wel is maar een gezond paard probeert net zoals mensen zijn evenwicht nog te bewaren en dat doet dit paardje niet. die laat zich meteen vallen

En net zoals paarden proberen mensen ook wel eens ZONDER succes hun evenwicht te bewaren. Het paard glijdt heel erg duidelijk uit en er is geen kans voor hem zijn evenwicht te corrigeren omdat hij op het moment dat hij uitglijdt over zijn voorbenen de controle verliest. Die glijden zo snel onder zijn lichaam vandaan dat hij niet meer snel genoeg kan corrigeren...

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:36

die val ziet er echt niet lekker uit, maar gelukkig heeft hij niks aan zijn val overgehouden dus Lachen verder rij je hem netjes, alleen laat je hem soms nog iets uit elkaar lopen..

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:37

Jemig, ik zie dat laatste filmpje en ik schrik me echt kapot.. dat ging snel.. Je hoort degene die je helpt ook al helemaal schrikken. Het lijkt net of klapt hij echt met zijn neus de grond in en jij er zo achteraan.
Zelf niks aan over gehouden, vast wel wat stijfjes.. Ziek

En dat er meteen wat met je paard is, valt wel mee. Die van mij was gister ook wat frissig en liep dus ook wat over het tempo en struikelde ook al over zijn eigen benen. Maar ik viel dan niet met paard en al om hoor.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 11:35

Ik ga mee met Teigetje wat betreft die val. Ons paard struikelt ook wel eens in galop en dat komt 9 van de 10 keer omdat hij teveel op mijn handen hangt en niet voorwaarts genoeg is. Ik geef dan meteen (veel) been, maak een ophouding en laat hem weer losser van voren. Vaak loopt hij daarna weer prima. Gelukkig zijn wij nog nooit gevallen samen maar ik heb het vaak genoeg meegemaakt met andere paarden en vond het zelf geen pretje. Kon je er daarna weer makkelijk en met vertrouwen opstappen? Ik heb dan namelijk altijd de neiging te voorzichtig te gaan rijden waardoor het risico op ongelukken juist groter wordt.

Wel jammer dat het nu alleen nog maar over die val gaat. Over het algemeen vindt ik het rijden er goed uitzien al zou de aanleuding iets constanter mogen.

Bloemsuiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 12:15

Bedankt voor de reacties Lachen
SusanH: na de val had ik geen problemen met opstappen. De val komt idd doordat hij in de galop op mijn handen valt, maar daar ga ik nu wel extra aandacht aan besteden.

Zeebries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:30

Hihi Clown

Qua rijtechnisch commentaar.. Tja.. handen rechtop, naast elkaar houden.
Je houding is al veel verbeterd.
Hij hangt wel nog, maar goed, hij loopt dan ook voor de koets ook, is kort gebouwd en is oersterk.

Over wat betreft de discussie.
Het is de eerste keer bij mijn weten dat dit paard struikelt.
De piste daar is niet de meest fantastisch piste, integendeel, en dit paard is dan ook niet direct een balletdanseres, maar een uit de kluiten gewassen pony, die vrij zwaar gebouwd is voor zijn grote en dus niet direct superlenig is.
Zo'n dingen gebeuren nu eenmaal.
Ik vind het nogal gedurfd om te gaan roepen dat ie rug -en beenproblemen heeft, omdat ie een keer struikelt.
Ik heb ook toppaarden wel al eens zien struikelen hoor, maar goed.
Donatello is vrij zwaar op de hand, omdat ie in de koets wordt gereden, en het is niet makkelijk om hem bovenin te krijgen, dus ligt het meer voor de hand dat ie wel sneller struikelt zeker ? Maar daarom hoeft ie geen rugproblemen ed te hebben ...