Galop snel wisselen en weer terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirkip

Galop snel wisselen en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:47

Hoi,

Ik rijd sinds kort een ander paard, dat paard kent de wissels (erg vervelend soms).
Ik zelf heb er met haar niks mee gedaan, was er per ongeluk achter gekomen toen ik mijn balans licht verloor en mijn andere been iets naar achteren ging. Maar bij de rechtergalop springt ze nu iedere keer heel snel over en dan ook weer heel snel terug, het gaat gewoon zo snel dat ik het niet door heb voordat 't alweer gebeurd is. Er zit ook geen bepaalde continuiteit in.
Ze doet 't alleen wanneer ik haar goed op de buitenhand heb. Heb ermee zitten 'spelen', zovan: wanneer doet ze 't wel, wanneer niet..
Ze doet het niet wanneer ik veel binnenhand neem, máár zo kán en wil ik ook niet (geen proef) rijden, dan valt ze gewoon zwaar over de buitenschouder weg.
Hoe kan ik hier 't beste mee aan de slag gaan. Ik ga 't dinsdag ook voorleggen aan instructrice, maar hoop dat jullie ondertussen nog tips hebben waar ik morgen iets mee kan.

Edit: Ze wordt in de galop altijd erg heet, opzich is dat geen probleem. Maar denk dat 't wel ook deels daarmee te maken heeft.

Alicia2u

Re: Galop snel wisselen en weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:16

Zelf in balans blijven zitten. Waarschijnlijk maak je (minimale) gewichtsverplaatsingen tijdens de galop. Hou je gewicht op beide zitbeenknobbels en hou je benen stil.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:21

rechtrichten.. gewoon een gemakkelijke methode voor je paardje om de rechter galop te mijden.. Rij veel overgangen naar galop toe waarbij je maar kleine stukje galopeer om der rustig te houden (je neemt der terug voordat ze harder kan gaan of kan wisselen) om der zo rechts sterker te maken..

Probeer der dan terug te rijden op je zit en niet op je buitenteugel en hou je buitenbeen goed naar achtere en binnenbeen eraan op de singel om rechter stelling te houden..

1001 methodes, ga er goed mee aan de slag met je instructrice!

succes

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 18:55

balen, afgelopen dinsdag was de les niet doorgegaan vanwege 't slecht weer en sindsdien ook door die oorzaak niet kunnen rijden. (buitenbak op de schop omdat er binnenbak komt, nog even afzien dus). Maar ga zeker met jullie tips aan de slag wanneer het zonnetje er weer door komt Lachen

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:09

Ik zou juist niet te stil gaan zitten om het te vermijden, het juist opzoeken en zodra ze dan overspringt als de wiedeweerga terughalen en weer doorgaan. Want als je even scheef zit of alleen maar de aanleiding geeft om de wissel te maken mag ze niet zomaar wisselen. Ik zou die momenten opzoeken en wat scheef hangen je been een klein stukje verleggen dat soort dingen. Pas als de berijdster van het paard de handelingen tot wisselen geeft wordt het wisselen toegestaan..

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:16

Dat als de wiedeweerga terughalen doet ze zelf, ze springt over en ook meteen weer terug. Het gaat zo razendsnel, binnen een seconde zonder enige continuiteit. Dat maakt 't zo lastig waardoor ik me er niet op voor kan bereiden of uberhaupt snel op kan reageren. Ze doet 't trouwens alleen met haar voorbenen (vergeten te vermelden in de beginpost), ze zit dan dus 'n pas overkruisd. De wissels rijd ik sowieso nog niet, vind dat de basis bij het paard en mij als combinatie veel beter kan.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 19:18

Oke oei dan is het een stuk moeilijker. Ik werk ook nog aan de basis omdat ik nog lang geen Z2 ruiter ben, mn merrie vind dit erg leuk om te doen zodat ze op het moment zelf onder het werk uit komt.. Succes!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-08 19:23

Dank je wel Lachen iig toch bedankt voor het meedenken!
Ik vind het zelf ook een lastige issue Knipoog Hoop dat er nog meer mensen zijn met goede tips.

diablolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 21:45

probeer op een volte in galop aan te springen/veel op een volte te galloperen.
Dan neemt ze automatisch wat binnenstelling aan en is heel haar lichaam naar de juiste kant gebogen en dan is het moeilijk voor haar om in de foute galop aan te springen.

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-08 18:25

Ze doet het zowel op de volte als op een rechte lijn, dat maakt 'r niet uit. Dus tis echt een lastig probleem.

Flugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-08 20:37

Ze kan dus teveel over de buitenschouder weglopen en daarom changeert je paard. Het paard is dus teveel naar buiten gericht.

Probeer de voorhand voor het binnenachterbeen te plaatsen. Dit door licht stelling naar binnen te vragen, om je binnenbeen, en dan inkomen met je buitenhand. Heb het idee dat je de voorhand oppakt en deze iets op de binnenhoefslag zet. Dit hoeft maar iets te zijn, maar zo kan je paard niet meer overspringen.

Succes ermee! Lachen

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-08 16:34

Ik zal het eens proberen, bedankt voor je tip!!!