galop een enorm probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ManimeminaM

galop een enorm probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-08 20:35

heey bokkers,

ik zit de laatste tijd met een groot dilemma met m'n paard. het is een draver die nauwelijks op de renbaan gelopen heeft een de galop onder de knie heeft. alleen doet hij het niet meer. geen enkele aanpak heeft tot nu toe geholpen. en als hij eindelijk in galop zit, valt tie heel er naar binnen en zowat om. ik weet het gewoon echt niet meer. het kan goed galopperen, maar ik weet niet hoe ik hem daarin goed kan begeleiden. streng optreden (bijv. met zweep) helpt niet. hij vertikt het gewoon. ik wordt er een beetje hopeloos van. misschien dat iemand tips heeft?

WendyBZ

Re: galop een enorm probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 08:06

Geduld hebben en niet teveel op doorhameren. Als het niet wil; probeer dan wat anders. Probeer anders eens met hulpmiddeltjes, bijvoorbeeld een balkje waarover je aan kan springen. Het hielp bij die van mij om haar in galop te houden in het begin.
Op www.dravers.nl staan nog wel meer tips Lachen

_Ilse__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:08

Misschien proberen om in het bos/op strand te galopperen. Dan kan ie niet naar binnen vallen omdat het rechte stukken zijn, maar wel het galopperen "oefenen".

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 10:30

Ik denk niet dat het slim is om een paardje die moeite heeft met aanspringen dit hem te leren op een recht stuk.. Hij mist kracht en balans, dit krijg je alleen door heel veel aan te springen!! Oefening baart kunst, zeker bij galoperen!

Rij zelf veel friezen, daarbij is galop ook een probleem. Ik zet ze heel vaak in galop, kleine stukjes en idd in de wending aangaloperen en dan goed recht. Geef lekker gas dat die zn balans kan vinden, wanneer die sterker word zal zn balans ook verbeteren en kan je hem terug gaan rijden..

Zorg dat tie goed draaft voordat je aanspringt, geef correcte hulpen die je bijvoorbeeld kan ondersteunen met stemhulpen en blijf netjes zitten!! Ga niet zelf vast galoperen in hoop dat ti mee doet, hoe moeilijk dat ook is!!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 12:22

Je zegt dat hij de galop onder de knie heeft. Was blijkbaar toch niet bevestigd want nu doet hij het niet meer zoals het hoort. Is een paar lesjes geen idee? Misschien geef je zelf wel tegenstrijdige hulpen waardoor hij het niet meer begrijpt. Iemand vanaf de grond kan je hier goed bij helpen.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 13:36

ga pas galopperen als alles in stap en draf goed is. probeer in draf balkjes mee te nemen zodat zijn achterhand sterker wordt en idd aan springen in een hoek en korte stukjes galopperen en belonen als hij het goed doet en niet boos worden als het niet lukt, want het paard begrijpt de galop schijnbaar toch nog niet helemaal. en voor de rest gewoon heel erg veel geduld hebben, het komt vanzelf wel goed.

DionnexA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-08 16:50

probeer het eens met een longeer lijn. Als je weet dat hij dan kan galoperen ligt het ergens anders aan, misschien duw je hem te ver door.

ManimeminaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-08 20:41

ik zal de tips gebruiken, dank jullie wel.

@dolor: stap en draf zijn prima. daar licht het niet aan.

@dionne: hij kan het wel aan de longeerlijn. alhoewel hij daar ook wat naar binnen valt.

maris_wonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 15:24

Ik heb dat probleem ook gehad dat hij niet meer wou galoperen. Ik heb het helemaal opnieuw opgebouwd van galoperen over de hindernis en door galoperen en steeds iets meer. Je hebt er veel geduld voor nodig anders lukt het niet Knipoogsucces ermee

OoTaraoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:10

probeer het is aan de longe
en dan ook veel stem er bij dat kan ook nog helpen
ik kende een draver die deed het super in galop
en die genen heeft het ook met heel veel geduld en hulp gedaan

Amelii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:37

Het paardje dat ik rij heeft ook een probleem met de galop. Nu gaat het al een stuk beter.
Je moete heel goed je buitenteugel erbij houden, de binnenteugel mag je (als je paard het dan wat makkelijker heeft) wat los laten zodat je hem goed op de buitenteugel hebt. Mijne valt ook naar binnen. Goed binnenbeen tikken en niet blijven drukken ook af en toe buitenbeen zodat hij zich terug rechtstelt. Tik je paard maar af en toe met een zweep als hij er dreigt uit te vallen.
Bij het aanspringen je paard goed wakker maken en buitenteugel eraan en binnen losser. Zo ben ik nu ook bezig met mijne en het hielp wel als je weet dat hij een week geleden maar 1 voltke kon. Lachen Ook niet teveel voltekes maken goed rechtdoor dat hij zijn kadans krijgt.
Nog veel succes!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 18:45

Aan de longe galloperen is niet te vergelijken met onder het zadel galloperen vind ik. Ik zou steeds korte stukjes galloperen, echt een paard passen, liever een paar passen goed in galop dan drie rondjes maar wat aanklooien. Zo wordt hij sterker in zijn achterhand (als het goed gaat) en leert hij vanzelf die balans, wat veel inspanning voor 't dier kost.
En inderdaad in een wending aanspringen, en goed je benen er aan houden Lachen

herbie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 23:29

Als je aan het rijden bent inderdaad goed door laten draven maar niet op F1 tempo, laat hem op een gepaste snelheid draven en geef steeds in een hoek of wending de hulpen tot galop. En geef inderdaad duidelijk hulpen en je kan eventueel een wat overdrevener stelling aannemen. En veel hulpen geven door middel van goede zit, veel stem hulpen en je benen overdreven in de galop stand leggen.

succes